Administratieve sanctie wegens te laat keuringsbewijs

Gepost door Mark_ 
Hallo,

Ik zie dat ik een administratieve sanctie heb gekregen omdat ik te laat ben geweest met mijn APK. Dit kwam omdat mijn accu leeg gegaan was door de aanhoudende sneeuw en 4 weken stilstaan. Ik kon de accu niet zelf opladen. 12 feb was de auto dan toch APK gekeurd. Op de sanctie die ik heb gekregen staat een dagtekening van 15 feb. Ik moet nu e 96,00 betalen. Kan ik hier ook in beroep gaan? Ik kon namelijk mijn auto niet APK keuren. Dus dit is een soort onmacht situatie. De accu deed het niet. Ik heb daar van alles aan geprobeerd. Op de beschikking van het CJIB staat wel dat ik in beroep kan gaan maar ik vraag me af of dit zinvol is.

Met vriendelijke groet,

Mark
kapotte/lege accu lijkt me geen reden en al helemaal niet onoplosbaar.
Beroep wordt niks: de dagtekening zegt niks over de periode dat de auto niet gekeurd is geweest. Gewoon betalen en volgend jaar op tijd laten keuren.
Ik ga hem gewoon betalen inderdaad ja. Maar best wel jammer. Doen ze dit bij iedereen? Of pas als er meerdere dagen tussen zitten? Ik ben wel eens eerder te laat geweest. Toen was er niks aan de hand.

Met vriendelijke groet,

Mark

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-02-2010 22:21 door Mark_.
Tegenwoordig is er een 100% controle. Je kunt dus automatisch een bekeuring verwachten als de boel verlopen is.
Dank je wel!

Met vriendelijke groet,

Mark
wat je had kunnen doen is zorgen dat je per direct (zwaer op wit) een apk afspraak had voor bv de week erop. dan heb je enig bewijs dat je het in ieder geval gepland had, maar of je daar dan mee weg komt na bezwaar aantekenen??

wat je in het vervolg kunt doen is niet tot het laatste moment wachten met keuren. Dat mag 2 maanden van te voren (en dan is je apk 14 maanden geldig). Jij neemt het risico om tot hat laatst te wachten en dat pakte in jouw situatie helaas verkeerd uit.

Groetjes,
Jan

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-02-2010 07:51 door Janneman.
Mark_
Hallo,

Ik zie dat ik een administratieve sanctie heb gekregen omdat ik te laat ben geweest met mijn APK. Dit kwam omdat mijn accu leeg gegaan was door de aanhoudende sneeuw en 4 weken stilstaan. Ik kon de accu niet zelf opladen. 12 feb was de auto dan toch APK gekeurd. Op de sanctie die ik heb gekregen staat een dagtekening van 15 feb. Ik moet nu e 96,00 betalen. Kan ik hier ook in beroep gaan? Ik kon namelijk mijn auto niet APK keuren. Dus dit is een soort onmacht situatie. De accu deed het niet. Ik heb daar van alles aan geprobeerd. Op de beschikking van het CJIB staat wel dat ik in beroep kan gaan maar ik vraag me af of dit zinvol is.

Met vriendelijke groet,

Mark

Zuur inderdaad zo'n boete, maar (helaas voor jou) wel terecht. Wat je ook had kunnen doen: een nieuwe accu halen en die er inzetten en vrolijk naar de apk gaan.
Onmacht?

Laat me niet lachen zeg. als je je geeneens raad weet met een lege accu dan is het beter om een fiets te kopen.
Ik zie dat "onmacht" ook niet eerlijk gezegd. Er zijn imo al vier simpele oplossingen bij een lege accu:

- Startkabels;
- Wegenwacht;
- Acculadertje bij de Blokker halen;
- Nieuwe accu.

Hoe heb je het eigenlijk uiteindelijk opgelost? Of staat de auto nog steeds met een kapotte accu aan de straat?

En wat Janneman zegt, gewoon ruim op tijd een afspraak maken en niet tot het laatste moment wachten daarmee.

Duur grapje trouwens, voor die Ä 96,- had je makkelijk een nieuwe accu kunnen kopen.
500 E
Onmacht?

Laat me niet lachen zeg. als je je geeneens raad weet met een lege accu dan is het beter om een fiets te kopen.
Onmacht is iets anders dan overmacht.
Overmacht is als je op een rechte weg rijdt en er steekt opeens een ree over....die klap kun je niet vermijden.
Onmacht is als je op die lege weg opeens zelf tegen een boom stuurt.......
carlover
Nee dat is onkunde. tongue sticking out smiley
Onmacht is dat je wel wilt sturen maar het niet kunt.
Geelhoed
carlover
Nee dat is onkunde. tongue sticking out smiley
Onmacht is dat je wel wilt sturen maar het niet kunt.
Hm goed punt.
En als je nou naar links wilt sturen, maar je stuurt opeens naar rechts? grinning smiley
Hallo,

Heb er toen een aparte topic voor aangemaakt: [www.autoweek.nl] Bovendien had ik niet dit apparaat om mijn accu op te laden wat mijn kennis wel had. Maargoed, Dit is dan onmacht want in dit geval had ik de middelen en de kennis niet om met een ander apparaat mijn accu op te laden.

Prettig weekend,

Mark

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-02-2010 10:52 door Mark_.
De wegenwacht had ook mijn accu niet zo snel op kunnen laden. Maargoed met startkabels had ik de motor wel draaiend kunnen krijgen inderdaad. Dit ging overigens niet met mijn eigen startkabels die redelijk goed van kwaliteit zijn.

Met vriendelijke groet,

Mark

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-02-2010 10:55 door Mark_.
Dus had je naar de garage kunnen rijden voor een nieuwe accu.

Je begrijpt: je beroep op onmacht gaat helemaal nergens over.
Al was het alleen maar omdat het geen juridisch begrip is.
Van beroep is in eerste instantie geen sprake, je zou bezwaar moeten aantekenen.
Maar dat is in deze een kansloze actie, van overmacht is geen sprake.

Gewoon dat meiertje aftikken en niet piepen winking smiley
Ik krijg de laatste tijd wel duidelijk signalen dat de APK plicht tegenwoordig steeds strenger gehandhaafd wordt. Het harkt natuurlijk ook wel ontzettend lekker binnen. Gewoon een paar scriptjes op de RDW database draaien en binnenharken maar, die boetes van 96 eur. Dat klinkt wellicht cynisch en dat is het ook wel een beetje. Begrijp me goed: ik vind dat auto's gewoon technisch OK moeten zijn en dat bereik je o.a. door te handhaven op de APK. Maar de vraag is of je niet voorbij je doel schiet als je APK boetes gaat versturen die binnenkomen als de auto al weer gekeurd is (en er waarschijnlijk technisch gezien niks mis was met die auto).

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe lang je uiteindelijk over de keuringsdatum heen zat?

Je zegt dat het overmacht was? Je had ook een garage in kunnen schakelen om de accu te laten verwisselen (of zelf naar de DHZ zaak om een accu te scoren en die erin te pluggen) Je had de auto ook kunnen schorsen. En je had de auto (met behoud van dezelfde APK verloop datum) ook al 2 maanden voor het aflopen van de APK kunnen laten keuren.

Autobezit komt ook met verantwoordelijkheden en het is heel lastig hard te maken dat de overmacht zodanig was dat je er echt niets aan had kunnen doen. Als je voor de rechter staat, mag je met verrekte goede argumenten komen om dat aan te tonen.

Het is zuur, maar er is niks aan te doen. Volgende keer beter.
@turbod12, denk het niet dat het de volgende keer beter gaat, was niet de eerste keer blijkbaar en nu krijgt hij er dan een boete voor. Waarom vind je het een probleem dat die boetes komen? Er is een datum waarop de auto gekeurd moet zijn en je krijgt 2 maanden van tevoren een oproep, zou toch moeten lukken in zo'n periode zou je zeggen. Als je bij wijze van spreken 12 dec uiterlijk een APK gedaan moet hebben is het flauwekul als het je de 14e ineens wel lukt en een evt boete zou willen (en kunnen) gaan aanvechten.
@mark, voor die Ä100,- had je ook een accu kunnen gaan halen, reed je auto tenminste weer. Je hebt toch tijd genoeg om je auto te laten keuren en herkeuren indien nodig, waarom dan zo vaak wachten tot het allerlaatste moment en dan ook nog in beroep willen gaan/bezwaar aantekenen?
Onmacht is als je gas wil geven of remmen en het lukt niet.
of nee, dan ben je gewoon Toyota eigenaar

Groetjes,
Jan
R-W
@turbod12, denk het niet dat het de volgende keer beter gaat, was niet de eerste keer blijkbaar en nu krijgt hij er dan een boete voor. Waarom vind je het een probleem dat die boetes komen? Er is een datum waarop de auto gekeurd moet zijn en je krijgt 2 maanden van tevoren een oproep, zou toch moeten lukken in zo'n periode zou je zeggen. Als je bij wijze van spreken 12 dec uiterlijk een APK gedaan moet hebben is het flauwekul als het je de 14e ineens wel lukt en een evt boete zou willen (en kunnen) gaan aanvechten.
Ik heb zelf eens een APK boete gehad omdat ik vergeten was mijn schorsing (van een klassieker) te verlengen. Auto was al belastingvrij en stond in de schuur te wachten op betere tijden. Kostte mij 75 eur en je kan niet zeggen dat de verkeersveiligheid er ook maar iets onder geleden heeft.

Ik heb wel eens een auto met verlopen APK gekocht en dan binnen een week (ik moet dan ook netjes werken bij baas op kantoor) gefixed. Nu zou je daar ook al automatische boetes voor krijgen.

Natuurlijk kun je in de standaard eenvoudige gevallen prima op tijd een APK regelen (je hebt er immers 2 maanden voor). Maar als je wat klooit met auto's die soms een tijdje geschorst zijn en dan OP HET MOMENT dat de schorsing ongedaan wordt gemaakt alweer APK moeten hebben, wordt het als zelfklussende hobbyist niet makkelijker. Met een geschorste auto naar de APK (mag niet) of met een ontschorste auto naar de APK (mag ook niet). Dan loop je (zeker bijv. met een auto die een tijd heeft stilgestaan) risico op een afkeur die je dan weer moet fixen.

Kortom: er zaten wat tijdmazen in de wet die soms wel prettig waren. En begrijp je goed! Ik vind het zeer prettig dat auto's om mij heen minimaal in APK verantwoorde staat verkeren.

In het geval van topicstarter (ik heb nog niet gehoord hoe lang de auto heeft gestaan met verlopen APK) kan hij het verkeer niet in gevaar hebben gebracht met zijn verlopen APK (immers, hij kon helemaal niet rijden). Hij betaalt dan de prijs voor het gemakkelijk kunnen handhaven van de APK.
Dat laatste zorgt er grosso modo wel voor dat er steeds minder auto's meer zullen rondrijden met een verlopen APK. Dat is prettig als het auto's betreft die serieus APK reparatiewerk hadden opgeleverd.
@ TurboD12 Amen.

Er ligt er hier nu ook weer eentje op de mat.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-02-2010 00:01 door stoterstangen90.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep