als ik nou een auto koop in Duitsland, en ik kan hem daar op mijn naam laten registreren en verzekeren (heb een Duits adres via mijn NL vriendin) kan ik dan gewoon ook in Nederland (en Europa) rondrijden, zonder dat ik hem moet importeren etc? Ik woon wel in Nederland, mijn vriendin woont in Duitsland. Zou ik hem dan niet gewoon in Duitsland geregistreerd en verzekerd kunnen laten zijn, en hem wel vervolgens kunnen rijden zonder gedoe in Nederland?
Als je een geregistreerde vaste woon of verblijfsplaats hebt in Duitsland kan dat. Wel moet je dan uitkijken met de Nederlandse belastingdienst als je veel in NL rijdt. Als je hem op je vriendin zijn naam registreerd mag je officieel helemaal niet in Nederland rijden. Wel in de rest van Europa. Zo vaak wordt je daar niet op gecontroleerd maar het kan veel geld kosten!
Je mag er tenzij je een ontheffing voor hebt niet mee in NL rijden. Een ontheffing kun je eenmalig voor een korte periode wel krijgen bij de belastingdienst. Ook als je bijv. een duitse werkgever hebt en een duitse lease auto hebt, is zo'n ontheffing in de regel geen probleem. Huurauto's zijn nog zo'n geval waarbij het geen probleem is.

Voor alle andere gevallen geldt dat het belastingtechnisch gezien niet is toegestaan met een niet NL gekentekende auto rond te rijden in NL. Zie op de site van de belastingdienst.

Vrijstellingen

Een adres in Duitsland is trouwens niet genoeg. Je mag niet staan ingeschreven in NL. Dat heeft mogelijk weer allerlei andere consequenties waar je vermoedelijk niet op zit te wachten.

Dat het niet vaak gecontroleerd wordt kan kloppen. ALs je tegen de lamp loopt, kan het wel verstrekkende financiele consequenties hebben.
Hier in de buurt woont een man die eigenaar is van een bedrijf in Duitsland. Hij rijdt al ettelijke jaren een auto van de zaak met duits kenteken. Zijn vrouw heeft ook een auto, maar met NL kenteken. Of hij dit netjes geregeld heeft, week ik niet.
Als Nederlander in Nederland een auto op naam van een Duits bedrijf berijden is geen probleem, moet echter wel bij de Belastingdienst aangevraagd worden: kan zijn dat je dan alleen van en naar huis mag rijden vanaf werk; kan zijn dat je 'm vrij mag gebruiken, ligt aan het feit of je invloed hebt op wat voor auto je krijgt
Als Nederlander een Duitse auto berijden mag, maar niet in Nederland....; 2 uitzonderingen: je mag dit wel doen als je geen Nederlands ingezetene bent (dus niet ingeschreven in Nederland maar ingeschreven in een ander land); en je mag incidenteel toestemming vragen voor kortdurend gebruik (= < 14 dagen).
In de praktijk dus: woon je echt + ben je echt ingeschreven in Duitsland (en niet in NL): geen probleem; heb je een baas in Duitsland en is de auto van de zaak en heb je het aangemeld/gevraagd aan de Belastingdienst: geen probleem.
Het zit heel makkelijk in elkaar.
Als Nederlander, woonachtig in Nederland, is het verboden om met een buitenlands kenteken rond te rijden, mits deze auto is aangemeld voor de motorrijtuigenbelasting+BPM. Dan mag men wel met deze auto rijden. Je krijgt dan een ontheffing.
Tevens is het omgekeerd hetzelfde. Je mag dus als Duitser, woonachtig in Duitsland NIET met een Nederland kenteken rondrijden.
Dus ook geen geleende auto van kennis of familie(mits aangemeld bij de belasting)

Als Nederlander, woonachtig in Nederland, is het verboden om met een buitenlands kenteken rond te rijden, mits deze auto is aangemeld voor de motorrijtuigenbelasting+BPM.

Dus als je Duitse auto is aangemeld voor belasting en BPM is het verboden om ermee in Nederland te rijden?

Overigens denk ik dat het probleem wel opgelost is inmiddels, 2 jaar na de eerste post...
Hihi, mits en tenzij hŤ.... Nederlands is zo makkelijk nog niet winking smiley

Way to dig up an ancient topic btw big smile smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep