auto exporteren naar buitenland ivm bpm

Gepost door huut 
Even een vraag...

Ik wil mijn renault laguna inruilen voor wat anders bv een passat oid met zeer weinig km's en hooguit een jaar oud.
Ik ben op pad geweest naar een vw-audi dealer en zag daar een mooie a4 staan, ook met weinig km's en een half jaar oud.
Het gaat om een zakelijke auto dus moet een btw-auto zijn. Is de renault trouwens ook. Kreeg in november nog een bod van 11.500,- op de renault, bij een volvo dealer. Door alle ellende is dat inmiddels gezakt naar een bedrag van 6.000,- bij de audi-dealer.

Zal best wel een beetje verschillen per dealer, maar ben bang dat het bij 8.000,- toch wel zo'n beetje op zal houden. Voor de duidelijkheid alle bedragen zijn incl. btw. De renault heb ik destijds nieuw gekocht en had een nieuwprijs van 33.000,-. Nu na een kleine 3 jaar en 138.000km is er dus nog circa 20% over van de nieuwwaarde. Over afschrijving gesproken. Echt niet normaal meer, maar ja had ik maar geen laguna moeten kopen.

Nou zat ik te denken aan exporteren naar het buitenland. Er zit namelijk alleen al een rest-bpmwaarde van 4.500,- op deze auto. Hoef ik in duitsland of belgie nog maar 3.000,- te vangen en ik doe al goede zaken. Wil daar misschien ook de nieuwe auto vandaan halen.

Nou lees ik ook het een en ander over de regeling dat je bpm alleen kunt terugvragen voor auto's na oktober 2006. Oftewel heb ik weer de pech dat ik dit misloop of zijn er nog wel andere regeltjes voor de auto's voor die tijd.

Graag hoor ik hoe dit nou precies zit.
Je krijgt qua BPM helaas niets terug, omdat de auto in de EU blijft en voor de douane dan geen sprake is van uitvoer (export)...

Zie hiervoor de link: [www.douane.nl]

Succes ! (eventueel verder kijken op rdw.nl)
Bij export naar een EU-land krijg je de BPM wťl terug, echter de datum van 16 oktober is hard, hier zijn geen uitzonderingen op. Heb zelf inmiddels al een paar auto's naar BelgiŽ geexporteerd, met restitutie van rest-BPM.
wibi
Je krijgt qua BPM helaas niets terug, omdat de auto in de EU blijft en voor de douane dan geen sprake is van uitvoer (export)...

Zie hiervoor de link: [www.douane.nl]

Succes ! (eventueel verder kijken op rdw.nl)

Lekker hoor. Dan haal ik een auto uit Duitsland vandaan en hoef ik dus ook geen BPM te betalen in Nederland. Tenslotte blijft de auto binnen de EU en is er dus geen sprake van invoer (import).
DAT staat er toch in de link naar de douane ?
@accordje...invoer en uitvoer zijn 2 hele verschillende dingen, maar dat zal je nooit opgemerkt hebben.....

Wibi is back big smile smiley
Zuiver theoretisch is uitvoer buiten de EU...Fout....export = buiten de EU...
De verschillende site's goed nagelezen te hebben moet ik toegeven dat die van de douane niet erg duidelijk is. De datum van oktober heb ik nergens kunnn vinden. De RDW site is beter leesbaar, maar daar kan ik niet vinden of de rest-BPM terug betaald wordt. Zou logisch zijn (moet je bij invoer ook betalen), maar wat is logica in dit land?
Voor mij is het niet duidelijk wat nu wel en niet kan. Advies van mijn kant is om de douane of RDW zelf eens te bellen. Zij moeten het toch wel weten als ervaringsdeskundige ? Succes ermee !
Eindelijk gevonden !! In duidelijk LEESBARE taal. (Dit was mijn eer te na om dit NIET te vinden).

Volgens deze link, [www.autobelastingen.nl] , zou je BPM terugkrijgen (via een tabel) als je auto uitvoert BINNEN de EU (of EER-land); daarbuiten geen terugave van BPM.
Echter de datum van oktober 2006 hier wel teruggevonden en de auto moet van die datum of later zijn...nogmaals succes !

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-01-2009 19:17 door wibi.
Goedzo, als je de volgende keer dan eens eerst leest en dan post big smile smiley
Jouw bijdragen hebben niet meegeholpen hebben tot het vinden van een antwoord BMW'ke....! Dom doen gaat je goed af.."vooral doorgaan"..
wibi
DAT staat er toch in de link naar de douane ?
@accordje...invoer en uitvoer zijn 2 hele verschillende dingen, maar dat zal je nooit opgemerkt hebben.....

Invoer en uitvoer zijn idd verschillende dingen. Maar als je bij invoer van een Audi A4 uit Duitsland naar Nederland BPM moet betalen, dan krijg je bij uitvoer van een Audi A4 uit Nederland naar Duitsland logischerwijs ook BPM terug. Dat dat alleen voor auto's geldt met een kentekendatum na 15 oktober 2006 is weer een slechte zaak natuurlijk. Vraag me overigens ook af of dat niet in strijd is met de Europese regelgeving. Volgens mij zou de overheid in NL daar nog wel eens op nat kunnen gaan als iemand met een auto van voor die datum een zaak aanspant bij het Europese Hof.

Overigens geldt die teruggave van BPM bij export alleen als de auto in NL z'n eerste toelating heeft. Bij een geÔmporteerde auto krijg je bij latere export geen BPM meer terug. Wat overigens ook weer belachelijk is.
wibi
BMW'ke....! Dom doen gaat je goed af.."vooral doorgaan"..
Zoek je versterking, wibi?
Accordtje
Overigens geldt die teruggave van BPM bij export alleen als de auto in NL z'n eerste toelating heeft. Bij een geÔmporteerde auto krijg je bij latere export geen BPM meer terug. Wat overigens ook weer belachelijk is.
Dat klopt niet. Als je een auto exporteerd die na 16 oct 2006 is geimporteerd, krijg je ook BPM terug. Het gaat aleen wel naar rato en is niet zelf te berekenen, aangezien je niet weet wat er oorspronkelijk betaald is. Als je in zo'n geval de RDW belt, vertellen ze je het bedrag.

Hier staat het allemaal: [www.bpmberekenen.com]
Geelhoed
wibi
BMW'ke....! Dom doen gaat je goed af.."vooral doorgaan"..
Zoek je versterking, wibi?

Had ik niet meer opgemerkt GH, maar van jou altijd ! thumbs up
Stel, ik exporteer een dikke Range Rover naar een kennis in Duitsland, we bouwen hem om tot grijs kenteken en ik koop hem zakelijk weer terug van de duitser. Dan rijd ik voor weinig geld een dikke bak?
Bij export naar een EU-land krijg je de BPM wťl terug, echter de datum van 16 oktober is hard, hier zijn geen uitzonderingen op. Heb zelf inmiddels al een paar auto's naar BelgiŽ geexporteerd, met restitutie van rest-BPM.

Als de auto in kwestie hier aan voldoet zou je een kans maken...moet je nog wel een jaartje of 8 wachten....
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

Klik hier om in te loggen

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep