Importeren van een auto uit Duitsland naar Nederland

Gepost door Joost 
Tsja, er die 15 dagen mee rijden. Dat is een vraag die lastig te beantwoorden is. De korte versie, nee, het mag niet. De langere versie is dat het niet mag, maar dat weet je niet. Als je gecontroleert wordt, krijg je een informatieblad met daarop vermeld dat je niet zo mag rijden. Dan kun je op 2 manieren het ontstane probleem oplossen, nl door in te voeren of uit te voeren.

Even eenvoudiger gezegd, het mag en nadat je controle hebt gehad, mag het niet meer.

Aangezien ik er een hekel aan heb naar mijn eigen site te linken. Als je op de eerder genoemde site kijkt, dan staat het daar uitgebreid beschreven. Ook de RDW vraag trouwens.

je kunt maandag zonder afspraak naar de RDW, maar ik raad je aan vroeg te zijn. Als je laat bent lukt het vaak nog wel, maar kost het je uren extra.
Wellicht interessant voor anderen, mijn eigen recente ervaring met het kopen van een auto in Duitsland, met een beschrijving van alle stappen. Ik heb geprobeerd alle nuttige informatie, die ik zelf nogal verspreid op websites en fora gevonden heb en heb verkregen bij Nederlandse en Duitse instanties, daarin mee te nemen. Daardoor een tamelijk uitgebreid verhaal.

(1) Auto zoeken
Om een auto te zoeken zijn het meest handig de websites [www.mobile.de] en [www.autoscout24.de]. Kies op beide sites voor ‘detailsuche’, waarmee je op heel veel criteria kunt selecteren. Ik heb mijn auto gevonden bij een dealer die hem had ingeruild op een auto van een ander merk. Specifiek gezocht op 1 vorige eigenaar (1 Fahrzeughalter) en bepaalde bouwjaren (Erstzulassung von ... bis ...). Je kunt in een bepaald gebied zoeken rond een postcode. Moet wel, want heel Duitsland is te groot. Zoek in google op bijv. “postleitzahl dusseldorf” en je vindt een pagina waarop de postcodes van (bijv) Dusseldorf staan. Op de autosite vul je bij PLZ de postcode in (bijv 40210) een een cirkel (Umkreis) van bijv. 100km. Handig om zo te kijken in welke gebieden je een redelijk aanbod kunt vinden, zodat je in een dag meerdere auto's kunt bekijken.

(2) Auto kopen
Zorg er voor dat je een auto koopt met alle papieren. Er moet een Fahrzeugschein, ofwel Zulassungsbescheinigung I en een Fahrzeugbrief, of wel een Zulassungsbescheinigung II bij zitten. Vergelijkbaar met onze huidige kentekenbewijzen deel I en II. In deze brochure [www.wehden.de] de uitleg in het Duits, met voorbeelden van deze documenten. Verder moet er, als het goed is, ook een EG-Übereinstimmungsbescheinigung bij de auto zitten. Is niet persé nodig voor de import, maar hoort er wel bij.
Koop je bij een handelaar, vraag dan om een Duitse “apk” keuring, een zogenaamde TÜV keuring. Kost rond de 60 euro (als de dealer hem niet binnen het aanbod wil doen). Je hebt dan toch wat meer zekerheid over de technische staat. Bovendien moet het RDW in Nederland deze Duitse TÜV erkennen als Nederlandse APK. De TÜV-keuring geldt ook nog eens twee jaar en ook die periode wordt zonder meer door de RDW overgenomen. Op verzoek weliswaar, dus je moet er zelf om vragen.

(3) Geldig kentekenbewijs
Om de auto mee te kunnen nemen uit Duitsland naar Nederland moet je een tijdelijk kenteken op de auto laten zetten. In Duitsland zijn er twee vormen, A het Kurzzeitkennzeichen met gele balk aan de rechterzijde en B het Ausführkennzeichen, ook wel Zollkennzeichen genoemd, met een rode balk aan de rechterzijde.
Kenteken A is bedoeld voor specifieke ritten: een proefrit met de auto, een rit naar de TÜV-keuring, of een rit van de plaats van aankoop naar je huis. Dat laatste wil je er mee doen, dus daarmee is het Kurzzeitkennzeichen een geschikt kenteken. Dit kenteken is 5 dagen geldig.
Kenteken B is specifiek bedoeld voor export en daarmee dus ook geschikt. Het is minstens 14 dagen geldig en kent geen beperkingen wat betreft gebruik. Ook dit kenteken kun je dus gebruiken.
Kenteken A kost ca. 80 euro en kenteken B kost afhankelijk van het aantal gebruiksdagen minstens het dubbele. Het ligt gezien de prijs dan ook voor de hand om een Kurzzeitkennzeichen te kopen.
Beide kentekens zijn officiële Duitse kentekens en conform EU-recht daarmee ook bruikbaar in Nederland. Op sommige sites vindt je het statement dat het Kurzzeitkennzeichen niet geldig zou zijn in Nederland, maar dat wordt eigenlijk niet onderbouwd. In een Interpretatieve mededeling van de EU ( [eur-lex.europa.eu] ) wordt duidelijk gemaakt dat een in een lidstaat geldig kenteken zonder meer ook geldig is in een andere lidstaat. Je moet je natuurlijk wel houden aan de beperkingen van het kenteken. Het Kurzzeitkennzeichen is bedoeld voor o.a. de rit naar huis. Ga er dus niet mee rondtoeren.

(4) Kentekenbewijs kopen
Om het kentekenbewijs te kopen ga je naar het Strassenverkehrsamt van de Kreis waarbinnen de plaats van aankoop valt. De verkoper zal weten waar dat is. Een dealer kan / zal dit vaak voor je willen regelen, maar je kunt het ook zelf doen, heb je weer een goede proefrit met je nieuwe auto. Gebruik voor de rit naar het Strassenverkehrsamt even een set platen van de handelaar op de auto.
Naast het Strassenverkehrsambt zit(ten) een of meerdere handelaren van kentekenplaten. Ga daar éérst naar toe en koop daar een groene kaart voor de internationale verzekering en een kentekennummer. Totale kosten ca. 70 euro. Ga dan met dit spul naar het Strassenverkehrsamt, trek daar een nummer en meldt je bij het loket. Je moet dan alle autopapieren bij je hebben, je paspoort en het aankoopbewijs van de auto. De auto wordt dan op je naam gezet. Je betaalt hiervoor ca. 10 euro. Je krijgt een bewijs mee waarmee je weer terug kunt gaan naar de kentekenplatenhandelaar die nu de kentekenplaten zal maken. Daarna moet je weer, met de kentekenplaten, naar hetzelfde loket bij het Strassenverkehrsamt en zij plakken er dan een zegeltje op. Hiermee heb je een geldige set kentekenplaten met internationale wa-dekking om mee naar huis te rijden. Hele procedure kost ca. een uur als het niet al te druk is.

(5) Naar huis, oeps nog geen BPM betaald
Je kunt nu dus geheel legaal met de auto naar huis rijden. Maar toch niet helemaal. Want zodra je de grens over bent, ben je in overtreding omdat je in een auro rijdt waarvoor nog geen belasting is betaald. De BPM moet je immers nog gaan regelen en betalen. Formeel zal de belastingsdienst geen ander standpunt innemen dan dat het rijden met een auto waarvoor geen BPM betaald is verboden is. Maar in de praktijk zal, als je al ooit een doauneambtenaar onderweg tegen komt, er niets gebeuren als je aangehouden wordt en laat zien dat je op weg bent naar huis met je net aangeschafte auto. Formeel dus in overtreding, materieel wordt dit goedgevonden, als je maar netjes de kortste rit naar huis aan het rijden bent.

(6) Keuren en BPM betalen
Nu moet je de auto aanbieden bij het RDW en er moet nog BPM over betaald worden. Het hoeft in beginsel geen verrassing te zijn welk BPM-bedrag je moet gaan betalen. Ga naar [www.autotelex.nl] en maak daar je BPM berekening zelf. De belastingdienst gebruikt dezelfde gegevens als Autotelex en via deze website maak je zelf een complete aangifte op een officieel aangifteformulier. Dit zal door de belastingdienst direct geaccepteerd worden, als je tenminste de gegevens juist en naar waarheid hebt ingevuld De belastingdienst accepteert meerdere wijzen van berekening en het programma bij Autotelex laat je zien welke berekeningswijze het meest gunstig voor je uitpakt. Als je bijvoorbeeld een auto koopt uit een duurder segment zal deze waarschijnlijk in werkelijkheid sneller afschrijven dan de vaste tabel voor alle auto’s van de belastingdienst. Autotelex kent die cijfers en komt dan tot een lager BPM bedrag. Nadat je het programma start laat Autotelex zien of ze gegevens van je auto hebben (voor de meeste merken en modellen zal dat zo zijn). Pas op dat moment besluit je of je door wilt gaan met het maken van de aangifte tegen betaling van nog geen 16 euro. In mijn geval was het verschil tussen de goedkoopste en de duurste berekening ruim 700 euro, dus dat was snel terugverdiend. Autotelex laat ook zien welke dingen er standaard op je auto zitten en je kunt dan de extra opties aanvinken. Daar hebben ze dan ook de prijzen van. Het heeft weinig zin om iets te verzwijgen, want de belastingdienst heeft de gegevens ook en ze kijken ook in je auto om te zien of je iets over het hoofd hebt gezien. Print de aangifte uit en neem deze mee naar de keuring.
Voor de keuring kun je op de bonnefooi in de ochtenden terecht bij de RDW, maar je kunt ook een afspraak maken op [www.rdw.nl]. Wel zo handig, want je hebt ook een eendagskentekenbewijs nodig om van je huis naar de RDW te kunnen rijden. Dat kun je dan meteen bestellen, kost niets. Je krijgt dan een kentekenbewijs thuis en je moet zelf met karton even kentekenplaten maken en op je auto plakken.
Dan is er nog een punt dat geregeld moet worden: dat tijdelijke kenteken moet verzekerd worden. Dat lukt niet als je zo maar een verzekeraar belt, maar je eigen verzekeraar zal dat waarschijnlijk wel willen doen, als je een betrouwbare klant bent. Ikzelf zit bij Ohra en zij deden dat, zonder kosten. Lukt het niet bij je verzekeraar, dan kun je bij [www.diks.nl] een korte verzekering op chassisnummer afsluiten, maar dat kost dan ook meteen bijna honderd euro. Ga niet zonder verzekering naar de RDW, grote kans dat dan de keuring niet doorgaat.
Ik twijfel of je met je Kurzzeitkennzeichen naar de RDW zou kunnen rijden. Het is geldig en je bent verzekerd. Het is bedoeld voor een rit naar de keuring. Valt daar ook een rit naar de RDW onder? Omdat je in beginsel het eendagskenteken bij de RDW en de verzekering bij je eigen maatschappij voor niets kunt regelen, zou ik het niet uitproberen, al lijkt me de kans niet onwaarschijnlijk dat de RDW de rit met het Kurzzeitkennzeichen wel goed zal (moeten) vinden. Ik heb het telefonisch bij de RDW gevraagd en ook aan het loket, maar kreeg geen duidelijk ja of nee.
De procedure bij de RDW is als volgt. Je meldt je bij de balie na het trekken van een volgnummer (ook als je een afspraak hebt gemaakt). Je legitimeert jezelf met paspoort of rijbewijs en je levert de papieren van de auto in. Je levert ook de TÜV keuring in als je die hebt en vraagt om die over te nemen. Daarna wordt je auto gecontroleerd en als alles klopt geaccepteerd. Je krijgt kopieën mee van je originele Duitse autopapieren. De volgende stap is dan het loket van de douane die in hetzelfde gebouw zit. Daar lever je de aangifte in die je met het programma van Autotelex hebt gemaakt. De douane zal de auto opnieuw controleren, nu met name om na te gaan of je wel alle extra opties in de aangifte hebt meegenomen. Als alles klopt wordt je aangifte geaccepteerd en kun je naar huis.
Dan is het wachten tot je de aanslag ontvangt, in beginsel via de mail als je je mailadres op de aangifte hebt opgegeven. Je betaalt de aanslag en drie tot vijf werkdagen daarna ontvang je het kentekenbewijs thuis.
Nu kun je met het kentekenbewijs naar een leverancier in of bij je woonplaats die de kentekenplaten kan maken. Een normaal exemplaar kun je waarschijnlijk meteen meenemen, een luxe versie met opgelegde letters kan een dagje duren. Voor de adressen van de leveranciers raadpleeg je dit pdf: [www.rdw.nl]
Nu de kentekenplaten monteren, de auto definitief verzekeren en je kunt de weg op.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-09-2011 20:36 door Ben51.
De vraag met het kurzzeitkennzeichen is eenvoudig. Daar zijn inmiddels meerdere gerechtelijke uitspraken over. Dat mag niet. Overigens werd in beide gevallen de boete wel gematigd van 400 naar 0 euro, maar daar zijn geen garanties op. Let er dus altijd op dat je een ausfuhrkennzeichen neemt!

Wat betreft de aangifte met autotelex,autotelex is al niet meer de goedkoopste en enige. Het kan dus zeer lonend zijn de aangifte door een specialist te laten maken, om te voorkomen dat je het niet op de meest optimale manier doet.
Quote
Siemi1
De vraag met het kurzzeitkennzeichen is eenvoudig. Daar zijn inmiddels meerdere gerechtelijke uitspraken over. Dat mag niet. Overigens werd in beide gevallen de boete wel gematigd van 400 naar 0 euro, maar daar zijn geen garanties op. Let er dus altijd op dat je een ausfuhrkennzeichen neemt!

Wat betreft de aangifte met autotelex,autotelex is al niet meer de goedkoopste en enige. Het kan dus zeer lonend zijn de aangifte door een specialist te laten maken, om te voorkomen dat je het niet op de meest optimale manier doet.

Als er meerdere gerechtelijke uitspraken zijn waaruit blijkt dat het rijden met een Kurzzeitkennzeichen verboden is, dan zou ik wel graag een link naar een dergelijke uitspraak ontvangen. Ik kan ze nml niet vinden. Wel over de kwestie dat het niet toegestaan is om met een auto te rijden waarvoor de BPM nog niet betaald is, maar dat staat los van het kenteken. En dan kom je inderdaad met de constatering dat dat inderdaad niet mag, maar je geen boete hoeft te betalen als je netjes op weg was naar huis.
Derhalve: graag een link naar een van die uitspraken. Wil graag weten of ik goed of fout zit met mijn redenering. Kan immers wel de EU-richtlijnen vinden waaruit blijkt dat een geldig kenteken in EU-land X gewoon geldig is in EU-land Y + constateer dat het Kurzzeitkennzeichen voorzien is van een verzekering die in de gehele EU geldig is, hetgeen zinloos zou zijn als het kenteken buiten Duitsland ongeldig zou zijn.

Het Duitse Strassenverkehrsambt meldt met betrekking tot het Kurzzeitkennzeichen het volgende:
"Allerdings existiert innerhalb der EU-Mitgliedstaaten seit 2007 eine Anerkennungspflicht für das deutsche Kurzzeitkennzeichen. Somit ist die Nutzung eines Kurzzeitkennzeichens auch über die deutschen Grenzen hinaus innerhalb der EU-Mitgliedstaaten möglich.
Auch außerhalb der EU existieren Staaten, die das deutsche Kurzzeitkennzeichen tolerieren (ohne Rechtsanspruch). Dazu gehören: Schweiz, Mazedonien, Weißrussland, Bosnien, Iran."
Dus ook zij wijzen op de geldigheid van dit kenteken binnen de EU en zelfs binnen enkele andere landen.

Wat betreft het lonend zijn om de aangifte door een specialist te laten maken: dat zou best kunnen, wellicht komt een specialist tot een lager bedrag. Omdat de belastingdienst zelf ook de gegevens van Autotelex gebruikt heb je bijna per definitie geen gedoe als je zelf ook van die gegevens uitgaat. Dat kan er wel zijn als je een specialist een veel lagere waarde laat bepalen, zeker als die waarde (flink) lager is dan het bedrag dat je zelf voor de auto hebt betaald (leg dat maar eens goed uit aan de fiscus). Ik ben dus zelf, vanuit dat soort redeneringen voor de veilige weg gegaan.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-09-2011 15:55 door Ben51.
Hier de hele discussie inclusief de uitspraak: [www.saabforum.nl]
Je weet trouwens dat uitspraken van een Duits strassenverkehrsamt (die bij blik op de weg in de uitzending wat anders vertelden) geen rechtsgeldigheid in NL hebben!

Ook binnen Autotelex is er veel ruimte om door ervaring te besparen. Afgelopen week nog een BMW gedaan waarvoor een ander op 5700 euro uitkwam. De uiteindelijke aangifte werd net geen 4700 euro. Zonder truuken en alles eerlijk opgeven. Kwestie van ervaring. Ook degene die mijn auto destijds gekocht heeft, dacht het zelf te kunnen. Hij kwam 1000 euro hoger uit dan ik hem had voorgerekend (hij deed aangifte op tabelbasis ipv afschrijving.....).

Overigens zijn er in het hele proces veel nuances en zo welke in je verhaal een beetje missen. Daar kunnen mensen nat mee gaan als ze er blind op varen.
De Saab-discussie gelezen. Inderdaad, hier heeft een rechter het rijden met een kurzzeitkennzeichen als een strafbaar feit gezien, weliswaar met een boete van €0,00. Ben hier toch wel verbaasd over, want de EU-regels laten in mijn ogen nauwelijks ruimte voor interpretatie. Op het Saab-forum wordt alleen de conclusie van de rechter weergegeven. Zal proberen bij het "slachtoffer" het hele vonnis te krijgen, want ben toch wel benieuwd naar de onderbouwing daarvan.
Je hebt natuurlijk gelijk dat de tekst van het Strassenverkehrsambt hier niets zegt, maar het duidt wel de EU-richtlijn die NL bindt en op basis waarvan dit Duitse kenteken n.m.m. wèl geldig zou moeten zijn (mits je binnen de beperkingen van dat kenteken opereert). Wellicht heeft de uitspraak van de rechter iets te maken met de wat merkwaardige combinatie van feiten: een kenteken dat eigenlijk niet voldoet aan EU-normen maar volgens een EU-richtlijn wel toegelaten moet worden in andere EU-staten.
Ik vind dit (als jurist) wel de moeite waard om te volgen. Zoek dus ook zeker naar andere uitspraken en je zou me een plezier doen me te wijzen op andere uitspraken, als die er zijn. Wil graag begrijpen wat de overweging kan zijn om de toch tamelijk heldere EU-richtlijn zo te interpreteren.
Het probleem is niet zozeer dat het kenteken niet geldig is, maar dat je er, als nederlands ingezetene, niet mee mag rijden.
Quote
stoterstangen90
Het probleem is niet zozeer dat het kenteken niet geldig is, maar dat je er, als nederlands ingezetene, niet mee mag rijden.
Nee hoor, dat klopt niet. In Blik op de weg is zelfs een Duitser geweest die er niet verder mee mocht rijden. Die reed zijn oldtimer die paar keer per jaar op zo'n kenteken.

@Ben, zelfs nog een stapje verder, er licht een richtlijn van de minister die ook vind dat ze mogen. Snap jij het? Hier trouwens nog rechtszaak daarover, waarbij het volgens mij eindigt met de eis ipv de uitspraak.... [www.rtvutrecht.nl]

Ik hoop nog eens een klant te hebben die tegen de lamp loopt, zodat we goed voorbereid de strijd aan kunnen. Op zich had die van Saab forum in hoger beroep kunnen gaan, maar ik snap wel dat hij dat niet deed.
Overigens werkt het verhaal ook de andere kant op trouwens. Heb meerdere mensen in het hotel gehad die noodgedwongen gast waren geworden, omdat de Duitse politie ze niet verder liet rijden met hun Nederlandse exportkenteken.

Zo "een" is Europa nog lange niet!
Nadere studie gemaakt van het Kurzzeitkennzeichen (kkz) en ben er nog niet helemaal uit, ook nu ik de details op een rijtje heb.

Allereerst verdere uitleg, waaruit ook voortvloeit waarom er bekeurd wordt met dit kenteken.

EU Richtlijn 1999/37/EG van 29 april 1999 inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen (PB L 138 van 1.6.1999, blz. 57 zegt in Artikel 4 het volgende:
Voor de toepassing van deze richtlijn wordt het door een lidstaat afgegeven kentekenbewijs door de overige lidstaten erkend voor de identificatie van het voertuig in het internationale wegverkeer en voor de nieuwe inschrijving ervan in een andere lidstaat.

Dit betekent dat een Duits kenteken, zoals het kkz, ook in Nederland geldig is, mits het wordt gebruikt in het internationale wegverkeer. De uitleg voor internationaal wegverkeer wordt daarna gehaald uit het Weense Verkeersverdrag van 1968 dat ik in de Engelse versie gebruikt heb (CONVENTION ON ROAD TRAFFIC DONE AT VIENNA ON 8 NOVEMBER 1968) en dat in artikel 1b zegt:
(b) A vehicle is said to be “in international traffic” in the territory of a State if:
(i) It is owned by a natural or legal person normally resident outside that State;
(ii) It is not registered in that State; and
(iii) It is temporarily imported into that State

Je bent dus in "internationaal verkeer" als je een auto tijdelijk importeert en je als eigenaar van die auto inwoner bent van een andere staat. Dat is duidelijk niet het geval. Want je wilt als Nederlander deze Duitse auto zeker niet tijdelijk importeren, je wilt hem als Nederlander permanent importeren in Nederland. Er zou wel sprake zijn van internationaal verkeer in deze zin als je met een kkz als Duitser even in Nederland rijdt (een proefrit over de grens?) en daarna ook weer terugkeert naar Duitsland.

Tot zover de uitleg op basis waarvan naar mijn inzicht bekeurd wordt. Het kkz is toegelaten in Nederland mits het wordt gebruikt binnen de betekenis van "internationaal verkeer" in het Weense Verkeersverdrag.

Maar. Ik lees in bovengenoemde richtlijn 1999/37/EG ook de volgende tekst in datzelfde artikel 4:
Voor de toepassing van deze richtlijn wordt het door een lidstaat afgegeven kentekenbewijs door de overige lidstaten erkend voor de identificatie van het voertuig in het internationale wegverkeer en voor de nieuwe inschrijving ervan in een andere lidstaat.
Met andere woorden: ik gebruik het kkz niet ter indentificatie in het internationaal wegverkeer, maar ter identificatie van het voertuig voor de nieuwe inschrijving in Nederland. Ik wil hem juist permanent importeren cq inschrijven in Nederland.

Ga op dit punt proberen bij het Ministerie opheldering te krijgen. Mag ik, met beroep op de laatste woorden artikel 4 van richtlijn 1999/37/EG, toch gebruik maken van het kkz?
Quote
Ben51
Ga op dit punt proberen bij het Ministerie opheldering te krijgen. Mag ik, met beroep op de laatste woorden artikel 4 van richtlijn 1999/37/EG, toch gebruik maken van het kkz?
En zo nee: waarom niet? grinning smiley
Ik denk dat dat niet gaat werken, omdat een kkz niet ter identificatie van het voertuig voor de inschrijving in Nederland gebruikt kan worden. Alleen met het normale kentekenbewijs is dat mogelijk. Blijkbaar staat er weliswaar
Quote

Voor de toepassing van deze richtlijn wordt het door een lidstaat afgegeven kentekenbewijs door de overige lidstaten erkend voor de identificatie van het voertuig in het internationale wegverkeer en voor de nieuwe inschrijving ervan in een andere lidstaat.
maar je moet ook de Duitse juridische kant van dat kenteken in ogenschouw nemen. Samenvattend komt het er op neer dat dit kenteken ook in Duitsland niet bedoeld is ter identificatie voor een nieuwe inschrijving, maar slechts om een overbruggend identificatiekenmerk aan te brengen voor vervoer van de auto tussen een afmelding en een aanmelding. Als het dus in het land van afgifte al niet voor de AANmelding bedoeld is, dan in andere staten zeker niet. Zodoende blijven dan eigenlijk alleen de andere punten overeind en is het gebruik ervan dus niet toegestaan door een Nederlander in Nederland. Als je in Engeland of België zou wonen is het dus - zolang je niet in je eigen staat bent - toegestaan...

BTW: dit is op basis van eigen kennis en redenatie, ik heb het niet aan de regelgeving in Duitsland getoetst....



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-09-2011 08:45 door LoveMyJeep.
@LoveMyJeep: tamelijk logische gedachtengang, maar het punt is dat de Europese regelgeving een dergelijk onderscheid niet maakt. Het kkz is inderdaad bedoeld als tijdelijk, zelfs voor specifieke ritten. De EU-regels zorgen voor geldigheid van kentekens binnen de EU, zonder naar de aard van het kenteken te kijken. In NL erkent men blijkbaar het kkz niet, vanwege de redenering dat de auto niet in het internationale verkeer zit. Dat zit je overigens ook niet als je een ausfuhrkennzeihen hebt of een normaal Duits kenteken, want in alle gevallen ben je bezig de auto permanent in NL in te voeren. Dus waarom die andere kentekens dan wel geldig zijn?

Ik heb ik het ministerie nu een beroep gedaan op de aanvullende zinsnede in de EU-richtlijn die het juist heeft over import. Vraag ligt daar. Ik wacht op antwoord.
@Siemi1: heel leuke rapportage van een rechtzitting rond het kkz. Hier was betrokkene zo onverstandig geweest om nog dagen door te blijven rijden met het kkz en is toen bekeurd. Ook hier zie je dat officier en rechter stellen dat het kkz niet geldig is in NL en het ausfuhrkennzeichen wel. Echter zonder uitleg. Ik blijf maar steeds lezen in de EU-regelgeving dat kentekens uit andere lidstaten ook geldig zijn in NL in het kader van internationaal wegverkeer (dat is niet het geval, voor geen enkel kenteken) en voor het inschrijven in een andere lidstaat (en dat is volgens mij het geval).
Ergo: begrijp nog steeds niet waarom een kkz niet in NL geldig is, zo lang je binnen de beperking blijft van het verstrekte kenteken. Wat de jongen in de reportage deed: er gewoon mee rond blijven rijden, is niet de bedoeling van het kkz. Het is voor de rit van koopadres naar huis, voor een proefrit en voor een rit naar de keuring.
Vandaag via de mail bericht ontvangen van het ministerie: antwoord kan nog wel een maand duren.

Ik heb richting het ministerie mijn vraagstelling nog verduidelijkt als volgt:

(1) Is het geoorloofd een auto te importeren vanuit Duitsland, waarbij het specifiek gaat om de (kortst mogelijke) rit van het aankoopadres naar het huisadres, met gebruikmaking van een zogenaamd "kurzzeitkennzeichen" (kkz), met name gelet op de zinsnede "...en voor de nieuwe inschrijving ervan in een andere lidstaat" in Artikel 4 van de EU Richtlijn 1999/37/EG van 29 april 1999 inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen.

(2) Als het antwoord op vraag 1 negatief is: wat is daarvoor de onderbouwing?

(3) Eerder is door het ministerie aangegeven dat het kkz niet gebruikt mag worden voor de rit van aankoopadres naar het huisadres gelet op de volgende zinsnede uit genoemd artikel 4 van richtlijn 1999/37/EG: "...door de overige lidstaten erkend voor de identificatie van het voertuig in het internationale wegverkeer". Dit in samenhang met de definitie van internationaal wegverkeer in Weense Verkeersverdrag van 1968. Daarbij werd aangegeven dat het zogenaamde "Ausfuhrkennzeichen" gebruikt zou moeten worden. Niet duidelijk is waarom dat kenteken, dat evenzeer, in het kader van een rit van aankoopadres naar huisadres, niet gebruikt wordt in het internationaal wegverkeer, dan wel geldig zou zijn. Ook een negatief antwoord op vraag 1, met verwijzing naar de geldigheid van het Ausfuhrkennzeichen terzake, leidt tot de vervolgvraag: waarom is dat kenteken dan wel geldig?
Ik vraag me dan wel af hoe het met mijn situatie zit. Gisteren een auto met KKZ opgehaald in München. Ik woon in Duitsland, heb de Nederlandse nationaliteit en werk in NL. Ik rij nu in mijn auto met KKZ van huis (D) naar werk (NL). Dit omdat de auto nog een Italiaans kentekenbewijs heeft en nog geen Duitse Brief.

Ja... Internationaler kunnen we het niet maken nut smiley

Mag ik als Duits ingezetene nu in NL rijden met mijn Italiaanse auto voorzien van Duitse KKZ ?
@barchettista: het ligt al compex bij een simpele import, dus in jouw situatie is al helemaal weinig zekerheid te bieden. Al heb ik de indruk dat je je in NL met je kkz-auto in het internationale verkeer bevindt, dus dat zou goed kunnen zitten.
Maar anderzijds maak je gebruik van het kkz buiten de drie doelen waarvoor het kenteken verstrekt is (niet voor woon-werkverkeer). Daarmee zou je dus, zowel in NL als in D wellicht een probleem kunnen hebben.
In ieder geval niet meteen de neiging om te zeggen: dat zit wel goed.
@barchettista: De 5 dagen zullen bijna om zijn en de pakkans is gering, maar, als je aangehouden wordt neemt de politie je kkz platen in, zodat je niet verder kunt rijden. Je hebt immers een Duits kenteken op een Italiaanse auto en dat kan volgens de politie niet. Dus dat risico is wat groter.
Interessant in dezen: volgens deze club die deze Kurzzeitkennzeichens regelen, zijn ze sinds 2007 geaccepteerd in de hele EU. Men stelt daar:

"Da die Zuteilung eines Kurzzeitkennzeichens ein nationaler Verwaltungsakt ist, ist es nicht gestattet, dieses für Fahrten ins oder aus dem Ausland zu verwenden (verbotene Fernzulassung). Da Kurzzeitkennzeichen und entsprechender Fahrzeugschein keine offiziellen Zulassungsdokumente darstellen, müssen diese im Ausland auch nicht akzeptiert werden. Allerdings existiert innerhalb der EU-Mitgliedstaaten seit 2007 eine Anerkennungspflicht für das deutsche Kurzzeitkennzeichen. Somit ist die Nutzung eines Kurzzeitkennzeichens auch über die deutschen Grenzen hinaus innerhalb der EU-Mitgliedstaaten möglich."

Voor geïnteresseerden: de EU-richtlijn waar Ben51 hierboven het over heeft, is hier te vinden. Artikel 4 staat op de 2e pagina van het document in de rechterkolom.

Ben51 - al een reactie van het ministerie gehad? We zijn nu ruim drie maanden verder...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-01-2012 17:39 door JosK.
goede morgen lezers,
ik hoop hier een antwoord te kunnen vinden op mijn vraag,
Ik heb ongeveer 3 uurtjes dit hele topic zitten lezen om zoveel mogelijk informatie te kunnen vinden,

uitleg situatie,
Ik wil graag een audi a4 nieuw type importeren uit duitsland,
Het gaat om een 1.8 tfsi S line 2008 (deze zit niet in de bpm calculator van autoweek)
De vraag prijs in duitsland is net geen 20 000 euro.

Als ik dan de Bpm calculator gebruik voor de duurste audi a4 120 Pk uitvoering ( deze is 4000 euro goedkoper dan de 160 pk terwijl het het zelfde motorblok is) leverbaar volgends opgave:
Audi A4 1.8 TFSI 120pk S Edition (2009)
4 deuren - 6 versn., handgeschakeld

BPM berekening 2009
catalogusprijs (netto) € 24.703
BTW (19,0%) € 4.694
BPM (40,0%) € 9.881
BPM brandstoftoeslag € -1.288
BPM toeslag energielabel € 0
BPM toeslag CO2-uitstoot € 0

--------------------------------------------------------------------------------

catalogusprijs (bruto) € 37.990

BPM totaal (inclusief leeftijdskorting 53.998%) € 3.953


BPM berekening 2012
catalogusprijs (netto) € 24.703
BTW (19,0%) € 4.694
BPM (11,1%) € 2.742
BPM brandstoftoeslag € -450
BPM toeslag energielabel € 0
BPM toeslag CO2-uitstoot € 5.076

--------------------------------------------------------------------------------

catalogusprijs (bruto) € 36.765

BPM totaal (inclusief leeftijdskorting 53.998%) € 3.389

echter is de auto die ik wil aanschaffen van 2008 en dus een jaar ouder,

als ik de duurste 120 PK uitvoering neem van 2008 krijg ik deze berekening:

BPM berekening 2008
catalogusprijs (netto) € 22.512
BTW (19,0%) € 4.277
BPM (45,2%) € 10.176
BPM brandstoftoeslag € -1.540
BPM toeslag energielabel € 0
BPM toeslag CO2-uitstoot € 0

--------------------------------------------------------------------------------

catalogusprijs (bruto) € 35.425

BPM totaal (inclusief leeftijdskorting 63.5%) € 3.152

BPM berekening 2012
catalogusprijs (netto) € 22.512
BTW (19,0%) € 4.277
BPM (11,1%) € 2.499
BPM brandstoftoeslag € -450
BPM toeslag energielabel € 0
BPM toeslag CO2-uitstoot € 5.076

--------------------------------------------------------------------------------

catalogusprijs (bruto) € 33.914

BPM totaal (inclusief leeftijdskorting 63.5%) € 2.601

als deze BPM berekening klopt, hoef ik dan echt maar 2601 euro bpm te betalen volgends de 2012 berekening? ( Dit is natuurlijk exclusief alle extra pakketten en opties)

Ik hoop dat iemand mijn ellen lange post nog begrijpt.

met vriendelijke groet
peter



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2012 10:46 door wickwire675.
Als ik kijk naar een Audi A4 Avant 1.8 TFSI 160pk Pro Line (2008), dan kom ik uit op 3137 Euro (2012 berekening). Ik zal dus uitgaan van zo'n 4.000-4.500 Euro incl. alle opties etc.
Verleden jaar zelf een auto uit Duitsland gehaald. (Mazda MX 5 2001 ) Ik ben bij verschillende autobedrijven en particulieren geweest. Na het nodige zoeken bij een particulier een MX5 gevonden met zomerkenteken, kennen wij helaas niet in Nederland. Dus nooit sneeuw of zout gezien. Auto is in nieuwstaat. Over de prijs kwamen we snel overeen. Nu heb ik de discussie gevolgd met exportkentekens en andere kentekens. Zitten nog behoorlijke kosten aan. Het meest eenvoudige is om een autoambulance te huren, de auto op de ambulance te zetten en naar Nederland te rijden. Auto is gelijk verzekerd door het trekkende voertuig. Huurprijs valt ook mee, ronde de 35 euro. De import heb ik zelf gedaan. Als je het eenmaal een keer gedaan hebt, stelt het weinig voor. Voor mijn volgende auto gaan we weer naar Duitsland
Hallo allen,

Even een kort vraagje ter bevestiging. Ik kan een "nieuwe" auto die op een zgn Tageszullasung heeft. Zitten hier nog haken en ogen aan wat betreft importeren? Ik zie ze namelijk niet...

Alvast bedankt.


Sam



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-02-2012 21:42 door SBT.
Een auto met "Tageszulassung" is gewoon een nieuwe, normaal gesproken ongebruikte, auto die op kenteken gezet is om een bepaald quotum te halen. Dealers hebben afsprakken over kortingsstaffels en soms kunnen een paar auto's meer inkopen een heleboel korting/bonus schelen over het hele jaar. Dus kiezen ze er voor met die enkele auto wat te "verliezen" omdat ze hem niet meer als "nieuw" mogen verkopen, om over het geheel meer te verdienen. Kunnen hele interessante auto's zijn omdat ze (weliswaar niet zo veel als een jonge gebruikte) de "eerste afschrijving" al gehad hebben maar in feite gewoon nieuw zijn.

Qua import geldt hetzelfde als voor elke andere gebruikte auto die je uit Duitsland importeert, er is verder niets bijzonders met de auto wat dat betreft.
Beste mensen,

Ik zit te kijken naar een Toyota Yaris 1.8 TS van 11/2008. Als ik deze invoer bij de BPM calculator krijg ik het volgende:

BPM berekening 2008

catalogusprijs (netto): € 12.905
BTW (19,0%): € 2.452
BPM (45,2%): € 5.833
BPM brandstoftoeslag: € -1.540
BPM toeslag energielabel: € 0
BPM toeslag CO2-uitstoot: € 0
--------------------------------------------------------------------------------
catalogusprijs (bruto): € 19.650

BPM totaal (inclusief leeftijdskorting 56.497%): € -670


Nu lijkt het mij sterk dat ik geld toe krijg bij de RDW :-P. Kan iemand mij uitleggen wat er niet klop of wat ik anders zou moeten invoeren?
Quote
SBT
Even een kort vraagje ter bevestiging. Ik kan een "nieuwe" auto die op een zgn Tageszullasung heeft. Zitten hier nog haken en ogen aan wat betreft importeren? Ik zie ze namelijk niet...
Dat je in Nederland ook BTW moet betalen (en die in Duitsland moet zien terug te krijgen) lijkt me een aardig haakje.
Het terugkrijgen van de BTW in Duitsland is inderdaad een aardige klus, ik heb een aantal maanden geleden een Audi A3 1.4 tfsi geïmporteerd uit Duitsland met 2.500km, zo goed als nieuw dus. Ik me destijds laten adviseren door een auto import bedrijf uit Amsterdam. Modedit Zij hebben voor mij de BTW terugvordering geregeld en het invoeren van de Auto in Nederland.

Even een andere vraag, ik wil voor m'n vrouw een flink aangeklede golf importeren, de BPM aangifte en rdw papierwerk besteed ik uit, maar ik wil de auto deze keer graag zelf op gaan halen. Welk kenteken heb ik hiervoor nodig? Moet ik een kurzzeitkenteken hebben of een export kenteken? De dealer waar ik mee in onderhandeling ben wil namelijk alleen een kurzzeitkenteken regelen. Maar ik lees overal dat dit het verkeerde kenteken is. Wat is juist?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-05-2012 10:10 door CorZa.
Met Exportkenteken zit je juridisch goed.
Met een kurzzeit gaat het waarschijnlijk wel goed, maar als je gestopt wordt door oom agent kost je dat 400 euro en niet verder rijden.
Hallo,


Mijn oom wilt een auto uit Duitsland importeren en is dit is een interessant topic.
Alleen wil ik graag weten, waar ik de volledige kosten kan bereken voor de auto.

Het gaat, hier om een BMW 3 serie 320, bj2005 , en willen dus nu extra informatie er over.
Wat de volledige kosten zijn ?
Als ik in Dld een auto koop met een nieuwe HU/AU, moet ik de auto dan in NL nog een keer APK laten keuren of niet ?
Quote
Audi-A2.nl
Als ik in Dld een auto koop met een nieuwe HU/AU, moet ik de auto dan in NL nog een keer APK laten keuren of niet ?
Nee, als je bij de keuring aangeeft dat de HU/AU overgenomen moet worden, dan doen ze dat. Doen ze niet uit eigen beweging....

Goed nieuws voor degene die een gebruikte auto importeren. De BPM afschrijvingstabel is gunstiger gemaakt:
[www.bpmberekenen.com]
Wat is nu precies de handelswijze bij het invoeren van een auto uit Duitsland met een autotransporter?

Ik hoef dus geen uitvoerkenteken/tijdelijk kenteken o.i.d te halen in Duitsland bij het verkehrsamt als ik het goed begrijp?
Kan de verkopende partij (dealer/particulier) de auto uitschrijven als export en de kentekenplaten inleveren bij het verkehrsamt? Zoja, welke papieren hoor ik nu te krijgen?
Wat zijn dan de zaken die ik zelf moet regelen in dit geval? Kan ik de auto gewoon betalen, opladen en meenemen of moet ik alsnog zelf naar het verkehrsamt?
Quote
H. Peters
Wat is nu precies de handelswijze bij het invoeren van een auto uit Duitsland met een autotransporter?

Ik hoef dus geen uitvoerkenteken/tijdelijk kenteken o.i.d te halen in Duitsland bij het verkehrsamt als ik het goed begrijp?
Kan de verkopende partij (dealer/particulier) de auto uitschrijven als export en de kentekenplaten inleveren bij het verkehrsamt? Zoja, welke papieren hoor ik nu te krijgen?
Wat zijn dan de zaken die ik zelf moet regelen in dit geval? Kan ik de auto gewoon betalen, opladen en meenemen of moet ik alsnog zelf naar het verkehrsamt?

Als je een autotransporter gebruikt neemt de auto zelf geen deel aan het verkeer en heeft dus geen kenteken nodig. Dat betekent dat alleen de verkoper de auto moet afmelden zodat hij geen belasting en verzekering meer hoeft te betalen.

De papieren die je hoort te krijgen zijn exact dezelfde als bij iedere andere koop: het volledige kentekenbewijs (Fahrzeugschein en evt. Fahrzeugbrief). Eventueel kan een keuringsbewijs nog handig zijn, ik weet niet in hoeverre de RDW die als APK bewijs accepteert.

Zoals je al zegt gewoon betalen, opladen en als je de papieren hebt rijden. Het afmelden is het probleem van de verkoper, als hij dat niet doet blijft hij belasting- en verzekeringsplichtig totdat de RDW de auto bij het Straßenverkehrsamt als overgeschreven naar NL meldt. Voor een handelaar geldt dat natuurlijk niet.
Zijn er hier mensen die een import bedrijf voor het importeren van een auto uit Duitsland hebben gebruikt met goede ervaringen ,wil een Audi TT naar NL halen als het de moeite waard is , graag zou ik horen met welk bedrijf men goede ervaringen heeft , graag via een PM tje .

Bedankt alvast
Ik wil graag een auto importeren uit Duitsland, de auto is van 1987 en heeft een nieuwe Duitse HU/AU keuring. Klopt het dat deze keuring 2 jaar geldig is? En neemt de RDW ook de 2 jaar keuring over of maar 1 jaar?
Quote
Thierrysn
Ik wil graag een auto importeren uit Duitsland, de auto is van 1987 en heeft een nieuwe Duitse HU/AU keuring. Klopt het dat deze keuring 2 jaar geldig is? En neemt de RDW ook de 2 jaar keuring over of maar 1 jaar?

Ja, die keuring is 2 jaar geldig. Maar dat de RDW die ook voor 2 jaar overneemt lijkt mij sterk omdat de keuringsplicht in NL nou eenmaal jaarlijks is. Ik kan me zelfs voorstellen dat de RDW de keuring niet meer overneemt als deze langer dan een jaar geleden heeft plaatsgevonden. Maar dat is persoonlijke gedachtengang, dat de HU/AU in Duitsland 2 jaar geldt is een feit.
Ik geloof dat RDW die keuring overneemt. Ook die 2 jaar. Maar dat weet ik niet 100% zeker.
Iemand die dit kan bevestigen? RDW gemaild en krijg ik een algemene e-mail terug zonder antwoord op mijn duidelijke vraag. Ook aan de telefoon weten ze geen antwoord confused smiley
Op de RDW-site staat:

Buitenlandse APK geaccepteerd bij invoer
Als u een APK-plichtig voertuig wilt voorzien van een kenteken in Nederland, moet dit voertuig APK gekeurd zijn. Is het voertuig al in het buitenland gekeurd, dan is deze keuring onder bepaalde voorwaarden ook in Nederland geldig tot de aangegeven vervaldatum.
Voorwaarden
De vervaldatum van de buitenlandse keuring wordt dan overgenomen in het Nederlandse register. Overname van de vervaldatum gebeurt alleen op uw verzoek en alleen bij de keuring. Alleen originele keuringsdocumenten worden hierbij geaccepteerd en deze moeten afkomstig zijn uit hetzelfde land van herkomst en behoren tot het voertuig. Verder mag de vervaldatum niet verstreken zijn. De vervaldatum wordt één op één overgenomen. De vervaldatum kan niet achteraf worden aangebracht.

Datum niet direct zichtbaar
De overgenomen vervaldatum is niet direct zichtbaar in de applicatie 'Voertuiggegevens opvragen' of 'Mijn voertuigen inzien'. Deze verschijnt binnen 10 werkdagen na registratie van het voertuig in het RDW kentekenregister.

Buitenlands APK-bewijs kwijt
Als u uw buitenlandse APK-bewijs kwijt bent, kunt u op een RDW-locatie een kopie van het buitenlandse APK-bewijs aanvragen. Dat kan alleen als het voertuig in Nederland geregistreerd is en de APK-vervaldatum bij inschrijving in Nederland is overgenomen.

Er wordt een kopie gemaakt en met een dagtekeningstempel wordt deze geldig gemaakt. U kunt dit alleen persoonlijk op een RDW-locatie aanvragen. U kunt dit niet via internet regelen.

Duplicaat APK-keuringsrapport € 15,00
Oke, bedankt! Dus de datum wordt 1 op 1 overgenomen maak ik uit bovenstaande op. Is eigenlijk wel apart dat bij invoer wel 2 jaar wordt overgenomen en in Nederland een keuring normaal maar 1 jaar geldig is..
Ja de RDW neemt gewoon netjes de HU/AU over in het systeem, ook als deze nog 2 jaar geldig is thumbs up Daarom heb ik mijn geimporteerde volvo v50 ook met een hagelnieuwe TuV laten leveren smiling smiley. Scheelt toch weer een paar maanden stress voor de APK.

Super regeling als je het mij vraagt. Zorg wel dat je alle juiste TuV papieren meeneemt. (originele!!) Anders kunnen ze lastig gaan doen bij de RDW.

De rdw heeft een goede klantenservice (altijd bellen, email is bagger)

RDW site / invoeren: [goo.gl]
Algemene import informatie: [goo.gl]
Ik zie dat er nederlandse auto`s in duitsland te koop worden aangeboden met nederlands kenteken voor een aanzienlijk lagere prijs dan in nederland.
als ik nu een duitse vriend van mij de auto laat kopen en ik koop de auto van hem?
dan blijft het toch een nederlandse auto of zie ik iets over het hoofd?

met vr gr magnepan
Met die lagere prijs is al rekening gehouden met de BPM teruggave. Dus als je deze auto koopt ben je wel verplicht hem te exporteren. Wil je hem dan weer importeren moet je weer BPM betalen.
Quote
magnepan
Ik zie dat er nederlandse auto`s in duitsland te koop worden aangeboden met nederlands kenteken voor een aanzienlijk lagere prijs dan in nederland.
als ik nu een duitse vriend van mij de auto laat kopen en ik koop de auto van hem?
dan blijft het toch een nederlandse auto of zie ik iets over het hoofd?

met vr gr magnepan
worden die aangeboden door een Engelse tandarts?
Hallo allemaal,

Ik weet dat alles al een keer is uitgelegd maar alle verhalen zijn incompleet en zie op die moment door de bomen het bos niet meer...

Ik wil graag een auto importeren uit Duitsland en mijn keuze is gevallen op een Audi A4.

Hier een voorbeeld van de auto: Audi A4 op Mobile.de
Practisch dezelfde auto (goedkoopste) op marktplaats: Audi A4 op marktplaats.nl

Heb via een app op mijn iphone in combinatie met het kenteken van de auto op marktplaats een bpm bekeken van €3.865,-

Nu is het idee om de auto op te halen uit duitsland en hem met een tijdelijk kenteken terug rijden naar Nederland, wat heb ik hiervoor nodig en wat moet ik hiervoor doen?

Eenmaal in Nederland is het slecht een kwestie van naar het RDW keuringsstation rijden met het tijdelijke kenteken (?) en dan laten keuren en met een vooraf ingevulde BPM formulier het bedrag betalen (direct met de pin om sneller alles af te handelen).

nadat hij goedgekeurd is ontvang ik de kenteken papieren (via post?) en kan ik daarmee naar de brezan om de platen te bestellen, even monteren en verzekering bellen... KLAAR (?!)

Ik weet dat er een hoop stukken missen, maar dat is dan ook de reden dat ik hier mijn verhaal plaats..

Graag reactie's van mensen met ervaring winking smiley

Alvast bedankt!!! Groetjes Robin



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-11-2012 02:14 door Robin-Audi.
11k euro voor een A4 uit 2010 met 39k km op de teller, geloof je het zelf? Alle advertenties van dat bedrijf slaan nergens op. Fantasieprijzen.

En de BPM voor dit exemplaar is trouwens rond de 6k euro.
tsja daar heb je een punt natuurlijk, dan als voorbeeld nemen we deze Audi



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-11-2012 02:13 door Robin-Audi.
@Robin
De eerst genoemde advertenties zijn al niet meer zichtbaar.
Het in Duitsland kopen en terugrijden naar NL is relatief eenvoudig. Het staat ook meerdere malen duidelijk in dit topic uitgelegd.
2e post van dit topic zelfs.
Met de fahrzeugbrief die de verkoper heeft ga je naar een platenhandel (schildermacher) en koop je een Ausfuhrkennzeichen (rode band) met verzekering) hierbij krijg je een groene kaart. Dan ga je naar de strassenverkehrsamt en zeg je dat je een ausfuhrkennzeichen wil. Je geeft de fahrzeugbrief en groene kaart. Als het oke is krijg je ook nog een fahrzeugschein en een papiertje met een nummer. Dan ga je terug naar de schildermacher en laat je platen drukken. Dan weer terug naar de strassenverkehrsamt om zegels te plakken en te laten controleren. De wagen moet wel geldige HU en AU hebben om ausfuhrkennzeichen te kunnen aanvragen.
Platen op de auto en terug rijden. Voor de zekerheid via mijn belastingdienst ff vrijstelling aanvragen.
Aanbieden voor keuring bij RDW, je krijgt bpm vordering via email. Betalen via internetbankieren en indien ok krijg je kenteken tenaamgesteld en al toegestuurd.

Als je de auto hebt gekocht kun je via autotelex voor 20eur een specifieke berekening laten maken en rechtstreeks aan de belastingdienst geven. Globaal geschat via autoweek.nl calculator is het rond de €5500

Suc6 en zou leuk zijn als je ervaringen na afloop hier post!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-11-2012 19:57 door Renault Sport.
Hallo Renault sport,

Zodra het allemaal gelukt is plaats ik graag een berichtje en ga ik ook zeker mijn ervaring delen.

Hierbij alsnog een voorbeeld Audi op mobile.de

wat ik hierbij dus kan lezen is het een hoop heen en weer rijden van de ene naar de andere instantie, ik heb ergens gelezen dat je dit door de verkoper kan laten doen of moet je hierbij zelf aanwezig zijn?

Zou je mischien wat kunnen vertellen over HU en AU en dan wat dat inhoudt...?!

Weet je toevallig wat voor extra kosten dit allemaal met zich meebrengt?

Ik wacht op reactie big smile smiley


Gr robin
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep