316E36 zijn... 316i compact E36!

Gepost door 316E36 
Eindelijk na een flinke tijd zoeken heb ik een leuke baan kunnen vinden. Een echte baan vinden in deze tijd is lasting. Al zeker voor een jonge levensgenieter zoals ik (22 lente's jong). De keerzijde, voor zover dit erg is, aan dit verhaal was dat ik eigen vervoer moest hebben voor het werk wat ik doe. Dit was de afgelopen maanden geen probleem doordat we thuis een Seat Leon 1.4TSI uit 2009 hebben staan en ik de enige gebruiker was van deze auto. Elke week rijd ik voor mijn school ook een keer heen en weer vanuit Noord- Holland naar Gelderland (zo'n 250 kilometer). Echter, mijn jongere broertje heeft de status volwassen bereikt en is ook flink aan het oefenen bij zijn rijschool. Dit betekend dat ik straks de auto moet gaan delen. Daarom de keuze gemaakt om zelf een auto aan te schaffen.

Voor een eerste auto zocht ik naar een lage kilometerstand (150.000 maximaal) met enige ruimte in de kofferbak voor de spullen van mijn werk. Een bouwjaar maakte mij niet uit zolang het een betrouwbare auto is zonder al te veel werk. Na een paar weken lang dealers bezocht te hebben in de buurt had ik niets kunnen vinden wat aan mijn wensen voldeed. Het eerste wat in de buurt kwam was een Opel Astra G uit 2001 met een 2.0 motor waar net 120.000 op de teller stond. Motorisch was deze erg fijn maar de binnen en buitenkant van de auto was niet om aan te zien. Toch afgezien van de koop en weer verder gaan zoeken.

Toen ben ik begonnen met het zoeken via Marktplaats en Autotrader, al snel een aantal auto's gevonden die op de foto betrouwbaar overkwamen. Echter, 6 van de 7 auto's die ik had bezocht waren niet zoals ze in de advertentie stonden. Daarnaast ook een aantal dealers bezocht (ik zal geen namen plaatsen omdat ik daar geen fan van ben) waarvan ik bij aankomst al wist dat ik daar geen auto ging kopen. Toch was ik blij met websites zoals Marktplaats. Een groot aanbod, makkelijk zoeken en snel resultaat. Een auto kopen blijft natuurlijk altijd spannend. Zelfs bij een jonge leeftijd kan het nog flink tegenzitten.

Vorige week viel mijn oog op een advertentie van een BMW 3-serie uit 2000 (E36 dus). Ik had eigenlijk nog nooit naar een BMW gezocht omdat ik dacht dat die in de verzekering gigantisch duur zouden zijn en ze kwa gewicht ook zwaarder zijn dan bijvoorbeeld die Opel Astra G. Na wat zoekwerk bleek dit mee te vallen. Deze 316i heeft een 1.9 benzenemotor met 105 PK. Uiteindelijk toch maar een telefoontje gewaagd naar de aanbieder van deze auto en uitgelegd dat ik graag wou gaan kijken. De advertentie wekte mijn interesse doordat de BMW maar 72.000 kilometer heeft gereden in 12 jaar tijd. Gelijk de volgende ochtend een afspraak gemaakt om te gaan kijken bij de aanbieder (particulier). Daar aangekomen bleek het een advertentie te zijn van een man op leeftijd, waarbij de auto altijd binnen heeft gestaan, een miniscuul plekje op de achterbumper heeft (mocht je het niet weten valt het bijna niet op), een zeer lage kilometerstand heeft, elk jaar onderhoud heeft gehad ondanks het aantal kilometers (4/5duizend per jaar). En daarnaast was de BMW zeer scherp geprijst. Athans, laat ik het zo zeggen; een dealer zou er makkelijk 1.500 euro meer voor kunnen krijgen!

Na een praatje met de eigenaar en een rondje om de auto heen hebben gelopen de auto gestart en staan luisteren naar het geluid van de motor. Niets mis mee! Alle rubbers waren nog in perfecte staat, motorblok zag er zeer goed uit (niet gepoetst of gespoten) en de vloeistoffen waren allemaal op goed nivo. Ook de binnenkant van de auto was in perfecte staat. Alsof hij twee jaar geleden uit de fabriek is komen rollen. Het enige wat tegen zat was een brandend lampje in het dashboard. Een motorstoring. Hiervoor is de BMW meerdere keren terug geweest naar de dealer maar het lampje blijft branden ondanks dat er niets aan de hand is. Hiervan was ook een aanteking gemaakt bij de onderhoudshistorie van de auto, geen redden om bang van te worden. En anders nog? Ik zou er niet bang van worden!

Toen was het maar tijd om een ritje te gaan maken. Het eerste proefritje van de vele auto's die ik heb bezocht de afgelopen weken waarbij ik met een glimlach van oor tot oor heb gemaakt, ook de eerste keer waarbij ik het 'wauw!' gevoel had. Optisch en motorisch in prachtstaat en daarnaast nog onder mijn budget dus ruimte voor een nieuwe autoradio (die casettespeler kan er echt niet in blijven). Al snel wist ik dat dit hem ging worden. Via lange slingerwegen en een goed stuk snelweg een rit van bijna een half uur (veel gesprekstof onderweg) gemaakt en daarna de hand geschud met de verkoper. Dit is hem geworden!

Aanstaande zaterdag neem ik de auto over. Maandag heb ik de afspraak gehad waardoor ik een paar dagen tijd had om verzekering te regelen en alvast een autoradio aangechaft.

Hier nog een aantal foto's van voor de proefrit, hopelijk kan ik zaterdag wat nieuwe foto's plaatsen!

Vooraanzicht

Achteraanzicht, hierbij de enige beschadiging aan de auto te zien op de achterbumper naast de uitlaat.

Groet,
Ruben!
Leuke auto. Gefeliciteerd. thumbs up
inderdaad een leuke auto. mooie beginnersauto ook.
en heel netjes voor het budget denk ik zo.
ben benieuwd.
Nissan GT-R, awesome

Ik ben best wel benieuwd wat zoiets nu nog mag kosten...
Clignoteur
Nissan GT-R, awesome

Ik ben best wel benieuwd wat zoiets nu nog mag kosten...

ik denk dat ie niet boven de 1500 is uitgekomen, mijn idee. tenminste big smile smiley
Dit model wordt altijd een beetje weggelachen als een 'mislukte poging' van BMW om een kleiner model op de markt te brengen. Ik vind dat jammer, want het model is wat mij betreft prima geslaagd. Mooier dan de tweede generatie Compact zelfs. Veel geluk en Freude am Fahren ermee!
Nette Compact, zeg! eye popping smiley
Als je een nette E36 zoekt, kom je al snel bij een Compact uit tegenwoordig omdat de sedan en Touring populairder zijn onder 'petjes'.
Qua model beken ik eerlijk dat ik eerder voor een sedan of Touring zou gaan, omdat ik die mooier vind.
Maarja, vind daarvan nog maar eens een nette. En als het budget het toelaat een E46 coupť van voor de facelift. cool smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-11-2012 23:18 door JW01 (vanaf een Appel).
Ziet er prima uit zeg. Ik ben ook wel benieuwd naar de prijs.

Ben het ook met j.ko eens. Om eerlijk te zijn vind ik de 3 compact mooier dan de eerste 1 serie. Kom maar op met meer foto's.
Leuk model, en ziet er zo netjes uit! thumbs up Gelukkig heb je erbij gezet wat het voor- en achteraanzicht is, ik haal die twee weleens door elkaar winking smiley

Ook ik vind dit model best geslaagd. Sommigen noemen het een e36 Coupe met afgehakte kont, maar ik zie niet in wat daar mis mee is. Een A4 met afgehakte kont (A3) wordt dan wel weer als mooi beschouwd... In mijn ogen ook een stuk geslaagder dan de 1-series. Wat wel jammer is: dat dashboard! Waarom niet gewoon dat van de sedan erin lepelen? Vind ik persoonlijk een gemiste kans, maar dat neemt niet weg dat ik 'm erg gaaf vind. Ik hoop op meer foto's!
Re: 316E36 zijn... 316i compact E36!
16-11-2012 08:35
Nette auto hoor thumbs up

Paar kleine low-budget aanpassinkjes die de auto net even wat netter maken (naar mijn idee):
Typeplaatjes eraf
Kentekenplaten met opgelegde letter en ZONDER schroefgaten en in het MIDDEN... smiling smiley
Misschien een beschaafd uitlaatje/sierstukje

Zijn dit de originele koplampen/knipperlichten? Ik zie er iets aan...

Veel plezier met je auto!
Ik zou dan eerder in een setje mistlampen investeren dan een andere kentekenplaat. Maar dat komt ook vooral doordat ik zo'n kentekenplaat juist lelijker vind. smiling smiley
Ziet er goed uit! Lijkt me ook een fijne auto.

Wat CorZa zegt: even andere platen en in het midden monteren, een subtiel uitlaatsierstukje en zilveren 2e hands koplampen (de huidige hebben een zwart binnenwerk, volgens mij niet standaard maar kan me vergissen).

Mistlichtjes zou ook een mooie upgrade zijn.
Leuke ondergewaarde auto om als eerste wagen te bezitten! En ook nog eens een verstandige keuze ipv meteen met een dikke 6-cilinder. Heel veel plezier met je BMW!

Eventuele aanpassingen moet je natuurlijk helemaal zelf weten, ik zie zelf het nut niet in van platen met opgelegde letters of het verwijderen van typeplaatjes. Eerst maar eens lekker rijden en kijken hoe hij bevalt. Misschien zitten er ook nog wel wat onderhoudskosten aan te komen, ik zou eerder daar je geld voor reserveren bijvoorbeeld.
Nette aankoop! Inderdaad wel nieuwe kentekenplaten en dan ook goed monteren (in een houder, zonder rand).
Verder erg netjes zo! thumbs up

Ben wel benieuwd naar een foto van het dash, want dat vind ik ook altijd een tegenvaller in de E36 compact.
Re: 316E36 zijn... 316i compact E36!
16-11-2012 10:54
Het 'nut' van typeplaatjes verwijderen en kentekenplaten met opgelegde letters? Staat netter... waarom moet iets altijd een praktisch nut hebben? Het oog wilt ook wat. Wat is het nut van een bepaalde kleur van je auto? Niets praktisch maar als je als eigenaar dat mooier vindt heeft het toch (indirect) nut...
@ CorZa: Ik heb me wat onhandig uitgedrukt denk ik. Uiteraard is er geen "nut" aan dergelijke aanpassingen. Ik begrijp alleen die fetish voor opgelegde letters op de kentekenplaat nog steeds niet en ook niet waarom het zo erg is dat er een typeplaatje op de klep zit. Zoals deze Compact erbij staat is mijns inziens gewoon erg netjes en origineel. Typeplaatje is ook erg kort, het is immers niet zoiets.
Erg nette BMW, gefeliciteerd ermee!

Net als een aantal anderen hier zou ik ook Luxe kentekenplaten monteren, een setje mistlampen scoren en de typeplaatjes achterop weghalen!
Al met al een hele nette wagen!
Bedankt voor alle reacties.

Deze auto stond voor 2950 op Marktplaats, dat heb ik er niet voor geboden. Aangezien deze auto in februari weer voor APK moet heb ik nog meer van de prijs af kunnen krijgen. Uiteindelijk voor 2450 een deal kunnen sluiten incl een check en een volle tank.

Ik ben niet van plan om er veel aan te veraderen. Mislamen komen er inderdaad nog wel bij. Maar het nut van een luxe kentekeplaat zie ik op het moment nog niet in. Misschien kan iemand me dat uitleggen?
Bij luxe kentekenplaten liggen de letters als het ware op de plaat en zijn ze niet gestanst.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-11-2012 18:40 door JW01 (vanaf een Appel).
Het is gewoon duurder om te laten maken, daarom dat ze 'luxe' worden genoemd. Er is namelijk niets 'luxe' aan en het enige effect is dat je hoek waarin je je kenteken nog kunt lezen verkleint. Maar goed, als mensen het mooi vinden dan moeten ze dat zeker doen!

Een kentekenhouder (dat ook nog recht zit inderdaad) zou ik achter dan wel weer een toevoegde waarde vinden. Dit oogt wat kaal. En in het verlengde daarvan zou ik het typeplaatje lekker laten zitten. Als er nu "BMW 316i Compact 4-cilinder Executive" stond, oke. Maar er staan maar drie kleine cijfertjes.

Enfin, gewoon doen wat jij mooi vindt!
CorZa
Wat is het nut van een bepaalde kleur van je auto? Niets praktisch maar als je als eigenaar dat mooier vindt heeft het toch (indirect) nut...

Sommige kleuren hebben wel een nut: een lichte kleur (wit, beige, heel lichtblauw, etc.) weerkaatst zonnestralen, en het interieur van een witte auto zal dan ook minder opwarmen dan van een zwarte auto die de stralen (en warmte) juist absorbeert. Felle kleuren vallen bovendien meer op (vgl. knalgeel, knaloranje of knalgroen met midden- of donkergrijs). Ten slotte zijn sommige kleuren gewoon 'makkelijker' te produceren in een bepaalde kwaliteit: rood bijvoorbeeld wordt snel vaal, tenzij je er een extra laag blanke lak overheen zet, en wit had vroeger een veel minder goede bescherming tegen roest in vergelijking met andere kleuren van hetzelfde fabrikaat.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-11-2012 20:31 door Clignoteur.
goh had ik me toch een beetje in de prijs vergist.
maar toch, het is een mooie auto, dus waard zal ie het wel zijn.
en de auto had natuurlijk ook niet bepaald veel gereden.

tevens vind ik de compact ook mooier dan de coupť en sedan.

qua aanpassingen? lekker zelf weten wat je doet, desnoods compleet standaard houden.
Sinds zaterdag heb ik de auto voor de deur staan. Ondertussen zelf 200 kilometer gereden en het is nog even wennen omdat ik op het werk alleen in diesels rijd en daarbij ook nog heel hoog in een bus zit dus dit is weer even aanpassen. Vergeleken met de Seat Leon is het ook een groot verschil. Het motorgeluid vind ik veel mooier alleen is de nieuwere Volkwagen uit de Seat natuurlijk sneller (1.4T met 140PK dmv. een chip, vergeleken met deze 1.9 met 105PK) maar ook zuiniger. Achterwielaandrijving is wel super. Rijd veel volwassener en uitdagender in de bochten. Nog geen gekke dingen gedaan omdat ik beter maar zuinig aan moet doen met zo'n aankoop.

Vrienden en familie vinden het ook allemaal een mooie auto. Vriend van me is onderhoudsmonteur bij een Maaral BMW dealer dus gelijk even gevraagd om nog even goed naar de auto te kijken. Voorlopig zitten er geen grote dingen aan te komen. Er brand een lamp in het dashboard van het motormanagement maar dat is een terugkomend probleem wat eigenlijk niet verholpen hoeft te worden omdat de foutmelding zit in de software. Kan wel uitgezet worden maar komt na enige tijd weer terug.

Zelf heb ik de eerste aanpassing al gedaan aan de auto; de autoradio! Na goed zoeken eindelijk de JVC-KD-R731BT voor een goede prijs kunnen vinden. Deze autoradio heft ook een Bluetooth aansluiting voor twee telefoons zodat ik hem ook als carkit kan gebruiken. Dat scheelt me weer een (lelijke) Parrot installeren. De kwaliteit van het geluid is hierdoor ook een stuk omhoog gegaan. Echter, dit moet zeker nog beter! Binnenkort maar gaan kijken voor een betere set speakers. Als daarna de bass nog tekort komt dan eventueel nog kijken voor een actieve subwoofer voor in de kofferbak; ruimte genoeg ondanks dat het een compact is.
Leuke eerste wagen, hou hem origineel zou ik zeggen thumbs up
Fotootje, ben benieuwd wat het nu precies is.
en 2 van de advertentie is niet genoeg smiling smiley big smile smiley
Leuk ding. Mijn opa had vroeger zo'n zelfde 316 compact, in de meest kale uitvoering met raamslingers en ongespoten bumpers. Dan is dit toch een stuk leuker! Veel plezier ermee smiling smiley
Leuke compact! Deze ziet er erg netjes uit, veel plezier ermee!
Hier dan eindelijk een aantal foto's die ik heb gemaakt de afgelopen weken. Nog geen echte fotoshoot gedaan, deze zijn met mijn telefoon gemaakt dus kwalitatief kan het ook nog beter. Eerste foto's zijn op de dag van overschrijven (nog met oude radio).

Aanstaande vrijdag heb ik een afspraak om te kijken en te testen voor een goede geluidsinstallatie. Kijken wat financieel past en wat natuurlijk ook nog in de auto past!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-11-2012 19:21 door 316E36.
Ziet er goed uit. Zo te zien is de auto nog in een prima staat. Veel plezier ermee!
Twix
Ziet er goed uit. Zo te zien is de auto nog in een prima staat. Veel plezier ermee!

Sluit me hier helemaal bij aan!

Lekker origineel laten deze auto.
Dat is verder ook de bedoeling.
Enige dingen die misschien in de toekomst nog aangepast kunnen en mogen worden:

- Luxe kentekenplaat plaatsen
- Beschadiging voor en achterbumper wegwerken
- Mistlampen voorbumper plaatsen
ik zou hem zo houden er lekker mee rijden.
en zodra je het kan betalen een mooie nieuwe auto kopen.
maar goed, hij ziet er netjes uit, zoiets wil ik ook wel vinden, alleen is mijn max. 750 euro.
dus misschien nog maar een jaartje zonder auto.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep