McShine: E46 M3 Cabrio (Detailing.....)

Gepost door -McShine- 
Ook maar eens een projecttopic aanmaken, want dat is het wel... :mrgreen:

In het recente verleden kon ik de Z4 van mijn pa overnemen, maar die werd op een gegeven moment zo mooi dat hij hem weer terug wou.

Het detailen van de schitterende 325i en die van Miggel bracht het BMW virus weer helemaal boven...

Zelf een andere Z4 kopen wou ik echter niet, mede ook omdat we onze 2 hondjes vaak meenemen tijdens ritjes in het Limburgse heuvelland en de Eifel. Dan is zo'n tweezitter niet optimaal voor de medepassagier, ook al reed de auto echt geweldig.

Een E46 cabrio is dan de oplossing, om precies te zijn een M3 cabrio.

En zo vond ik dan een M3 Cabrio die optisch wel wat liefde kon gebruiken, en technisch redelijk goed in orde was. En omdat ie ook nog eens in mijn favoriete kleurstelling was (Een aantal jaren geleden hadden we een Honda CRX Motegi in dezelfde kleurstelling) werd hij aangekocht.
Hier ten huize is besloten dat de M3 onze weekend auto wordt en ik dus door de week een of ander barrel mag gaan rijden... (Waar krijg je die stickers? "My other car is a BMW M3". winking smiley..)

Maar goed nu verder over de auto zelf.

De optielijst mag er zijn en bevat onder meer Harmon Kardon speakersysteem, navigatie professional, lederen stoelen, Individual interieurafwerking, draadloze autotelefoon en de originele 19 inch BMW EVO velgen.:love

De mods die gisteren al gedaan zijn:

- BMW M3 logo teruggeplaatst na het lokaal polijsten.
- Witte knipperlichten vervangen omdat ze behoorlijk verweerd waren
- Koplampglas gepolijst, 1 daarvan was behoorlijk dof.
- :Mpower: 3 modeljaar '04 lampen gemonteerd. (Umnitza's)
- Umnitza Angel eyes gemonteerd, exact dezelfde kleurstelling als de af-fabriek xenon.:love
- Carbonlook grille vervangen door een chromen exemplaar
- Uitlaatjes gewetsand, daarna gepolijst met Mother's alu polish

Ervoor:

Erna:

Ervoor:

Erna:

Voor later:

Dagen erna verder gegaan met detailen:

Het kleien was nodig....

Wielranden waren dof:

Wetsanding en polishing met Meguiar's pasta op de Pro900

Na het polijsten maar weer eens foamen ivm de stof:

Uitlaatjes gereinigd:

Swirls:

Na Monello Mezzo / DAP900 op een groen pad al een mooie glans:

Krassen wetsanden:

And it's gone:

De week erna maar eens aan de velgen begonnen.

Zoals jullie in de volgende close-Up kunnen zien waren ze verweerd en was de blanke lak los aan het laten:

Foto velg links, dus ervoor:

Foto velg rechts, dus erna:

Stappen: blanke lak verwijderd met afbijt. Randen gevijld, daarna de velg geschuurd met p600,p1000,p2000 en daarna gepolijst met de rotary met mother's

De M3 staat er al mooi bij, heb vandaag de Finale polijstronde afgemaakt, en de cabriokap geimpregneerd.

Morgen weer verder, met sealen , ruiten , velgenbed reinigen en ze daarna sealen en een begin maken aan het interieur...

Gisteren rondje Eifel gemaakt, met een bekende volgauto...

Begin langzaamaan tevreden te worden over het detailwerk, maar er is nog veel te doen. Kijk maar eens naar de vuile hoofdsteunen:

Dat BMW dit überhaupt "Carbonzwart" noemt......

Ook grappig, die gorilla die die foto genomen heeft, ben ik.... winking smiley

To do lijstje:

Kunststoffen in de C-quartz DLUX
Ramen afwerken met Provision
Auto in de C-quartz UK
Wielkasten reinigen
Uitlaatjes hoogglans polijsten
Koplampglazen opnieuw loshalen (in de zon zijn ze toch nog vettig)
Afdekkapje cabriokap vervangen
Pookknop vervangen
Interieur detail
Riep daar iemand "projectfase"?

Nu de daily inmiddels voor de deur staat, kan ik echt los gaan op de :Mpower: 3. Er zitten toch nog wat diepere lakdefecten op diverse plaatsen.

De daily ,( de rotarymarks zitten erbij geleverd, inclusief de bijbehorende Waxoyl)

De M3:

Wetsanding:

Wetsanding results:

Beading op de Golf ( 2 weken oude Waxoyl) :nee:

Beading op de M3 (C-quartz , met 2 laagjes Ibrido)

Plast-X van Meguiar's losgelaten op het navigatiescherm, er zaten nogal wat vegen en krassen in de coating:

Het grootste gedeelte gedaan met een foampadje, de hoekjes en randen met een microvezeldoek alwaar ik satéprikkers had ingewikkeld.

Erna:

En owh ja, de oplettende kijker zag het al, de Individual houtlijsten vond ik persoonlijk niet mooi dus heb ze gewrapt in carbon, met als voordeel dat het omkeerbaar is in tegenstelling tot spuiten.

Als jullie dat leuk vinden blijf ik de updates hier plaatsen.
Normaal gesproken ben ik niet zo van de detailing, maar dit is wel echt ontzettend netjes en goed gedaan zeg! thumbs up
Wát een werk en wát een formidabel resultaat, je maakt er gewoon een (beter dan) nieuwe wagen van.

Is dit je hobby of je beroep?
Mooie Golf 4 Ralf, helemaal origineel met de plastic doppen thumbs up
Wat een belachelijk poets resultaat zeg thumbs up

Ik vind dat wetsanding maar eng, echter doet dat hem wel voor het eindresultaat smiling smiley
Oei, erg lekker bakkie heb je daar Ralf ! thumbs up

En jouw poetsavonturen zijn echt bizar, wat een tijd en werk steek je erin zeg. nut smiley eye popping smiley smileys with beer
Dat wetsanding ziet er idd eng uit! Wel een prachtig totaal resultaat!
Vraagje over de velgen: denk je dat al het poetsen een vervanging is voor de blanke lak? Die heb je nl. verwijderd, als ik het goed begrijp?

Wanneer neem je de ** **** onder handen? big smile smiley
Man man man... dat is echt absurd, even je M3 wetsanden, je moet het maar aandurven smiling smiley

wel een hele dikke auto Ralf.!
Oeioeioei, wat een heeeerlijk resultaat zeg!

-McShine-
Als jullie dat leuk vinden blijf ik de updates hier plaatsen.

Zeker blijven doenthumbs up
Barri
Vraagje over de velgen: denk je dat al het poetsen een vervanging is voor de blanke lak? Die heb je nl. verwijderd, als ik het goed begrijp?

Wanneer neem je de ** **** onder handen? big smile smiley

Allen alvast bedankt voor de leuke reacties!

@Sinner : Hobby smiling smiley

@Barri Nee er komt geen blanke lak meer over de velgen, wel staan ze inmiddels weer in de Reload.

1 keer per maand haal ik de propolish van Poorboy's erover en hierdoor blijven ze netjes zonder oxidaties.

De ** **** wordt vast nog een keer gedaan. Maar het blijft een daily natuurlijk. Het is wel een échte Base. grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-10-2012 11:20 door -McShine-.
Knap resultaat. thumbs up Zelf ben ik geen poetser en dat is dan ook te zien. big smile smiley
Super cabrio en een prachtig resultaat thumbs up
Fantastisch, weer een leuke auto erbij op het forum, en wat voor 1, ben zelf nooit zo van de cabrio's maar man, wat is die van jou mooi.

echt blijft posten, ik blijf zeker volgen thumbs up
Gaaf Ralf, had op het Carclean forum al het één en ander gelezen over je M3.. Zeer nicesmiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-10-2012 14:35 door JoostM.
Tjonge, wat een werk. Maar je hebt er wél eer van zeg!

Even technisch vraagje, want ik ben er zo eentje die z'n auto alleen door een wasstraat trekt: Dat wetsanden, hoe werkt dat? En wat heeft dat stuk klei er mee te maken?

Jammer dat ik mijn auto binnenkort kwijt ben en ik helemaal geen extra werk in een leasebak ga stoppen, maar anders had ik je ingehuurd voor mijn eigen auto smiling smiley

Ga zo door!
Door te kleien haal je vastgekoekte vuiligheid van de lak, die er met een shampoo niet meer vanaf gaan.

Kijk eens op youtube

Wetsanden gaat een stapje verder dan polijsten, het gaat echter om hetzelfde principe. Je werkt naar hoogglans door grof te beginnen (en dus nat schuurpapier (P2000 , P2500 , P3000) en daarna fijn te eindigen (grof, minder grof en fijn polijstmiddel). Hierdoor kun je een hoog niveau van correctie behalen, als dan niet gecombineerd met het opvullen van de lakdefecten met lak.
Respect hoor, heerlijk om door die foto's te bladeren en de M3 langzamerhand weer in nieuwstaat te zien veranderen. Prachtige wagen trouwens, heerlijke kleurstelling!
Erg mooie M3! Het poetswerk is ook super, fijne kilometers thumbs up
Damn E46 M3 mijn absoluut favoriet van BMW!
En wat een prachtig poetswerk zeg, echt top!!

Mijn SLK heeft ook wat swirl moet er binnenkort ook maar eens aan beginnen.
Prachtige Bimmer! Een mooi detailing object. En je nickname kwam me nog bekend voor van het Carclean forum
Leuk topic! Prachtige auto hoor. En helemaal hoe jij hem weer in ere weet te herstellen. Stukje vakwerk.

Op de foto's lijken de draaiknoppen van de navi wat versleten (softlak laat los)? Wellicht nog een optie om die te plastidippen.
Bedankt voor het meedenken, Kristian, maar dat gaat zeker niet houden, de plastidip laat dan los. Ik heb namelijk de deurgrepen binnen van de Golf al gedipt en daar liet het ook al los.

Maar ik ga kijken of de knoppen van de X3 navigatie niet passen, die zou je los kunnen bestellen.
Wat een gave klus aan een gave auto thumbs up

Maar ik heb nu 10x op en neer gescrold, zie ik in het begin op deze foto nu een hardtop en later een softtop, of ben ik gek? confused smiley
Wat een geweldige BMW echt de mooiste moderne bmw
Wel eens eraan gedacht om andere velgen op de Golf te leggen? Daar zal hij een stuk van opknappen.

adinsx
Maar ik heb nu 10x op en neer gescrold, zie ik in het begin op deze foto nu een hardtop en later een softtop, of ben ik gek? confused smiley
[i1184.photobucket.com]

Jij bent gek
Wat een vakwerk! Mooie wagen en leuk om te lezen!
adinsx

Maar ik heb nu 10x op en neer gescrold, zie ik in het begin op deze foto nu een hardtop en later een softtop, of ben ik gek?

Jij bent gek én je ziet eerst een hardtop en later een softtop, daarna zelfs weer een hardtop.(Foto met bouwlampreflectie in de garage)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-10-2012 19:12 door -McShine-.
Goedendag
Wat een geweldige BMW echt de mooiste moderne bmw
Wel eens eraan gedacht om andere velgen op de Golf te leggen? Daar zal hij een stuk van opknappen.

Welnee, eerder bij de BMW grinning smiley

Maar leuk topic om te lezen, wat een werk thumbs up
Met die wielen vind ik echt niets mis, behalve het feit dat er zoveel imitaties op een 318i liggen...

De motorruimte heb ik ingepoten met Autoglym Engine cleaner, ingewerkt met een kwast en met beleid afgespoten. Daarna ingepoten met Autoglym Vinyl & Rubber care, uurtje gewacht en nagewreven met een microvezel doek.

Daarna de wagen weer gewassen en nog wat mooie reflectiefoto's kunnen maken in het zonnetje.

Daarna nog wat tijd geinvesteeerd in de uitlaten, echt vuil waren ze niet, zie de foto hierboven maar ik ben erg blij met met het reultaat, zeker als je bedenkt dat het geen sierstukjes zijn, behaald met de Powerball en de Mother's alu polish.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-10-2012 11:19 door -McShine-.
Heel erg mooi! thumbs up
Motorruimte ben ik altijd een beetje huiverig voor, maar met veel beleid (bij jouw auto is meer afgedekt dan bij mijn auto). En bij m'n vorige auto maakte ik dan ook nog even de onderkant van de motorkap schoon. Als ik dan toch bezig was ..... big smile smiley
Je hebt heel goed werk geleverd en ik denk zelfs dat daardoor je auto 'meer waard' is.
speedtouch
Je hebt heel goed werk geleverd en ik denk zelfs dat daardoor je auto 'meer waard' is.

Bij zo'n M3 is het blok belangrijker dan de conditie van de lak..
Ze worden namelijk nogal vaak afgetrapt..

Overigens denk ik niet dat dat met deze ook nu gebeurt..
Schitterend om te zien hoe veel energie en tijd er in de lak gestoken wordt!
Het is echt een plaatje!
Dit is echt veel leuker dan gewoon een nieuwe auto kopen. Daar erger je je omdat ie alleen maar minder wordt met de tijd. Deze wordt alleen maar mooier.
Of de vorige eigenaar een poetser was? Ik zou zeggen, oordeel zelf hieronder...

Auto gespot in 2009

Auto gespot in 2010

8-())

C-quartz Fabric & Leather Treatement

Zo, ik heb het hele 100ml flesje gebruikt voor de kap, ik had het gevoel dat dit nét niet genoeg was voor de stoffen kap van de BMW. Op zich is dit best een grote kap dus de meeste cabriorijders zullen met 100ml toekomen.

Op de foto's zie je de dauwdruppels zitten van het product, ik heb geföhnt totdat alle druppels weg waren en de kap droog , niet plakkerig begon aan te voelen. In totaal ben ik zeker 45-60 minuten bezig geweest met een föhn.

De geur is typisch Carpro, dus verwacht geen rozewater. Ik had zelf het gevoel dat ik dit beter in een goed geventileerde ruimte had kunnen doen, maar het was zo koud dat ik de garage maar heb dicht gelaten.

De kap was sowieso al waterdicht, maar nu dus ook water en vuilafstotend. Met als bijkomend voordeel dat je kap droger is wanneer je hem opvouwt.

Man, man, wat een werk en wat een schitterend resultaat!! Echt weer een supermooie wagen geworden zo, wat een beauty!! Ziet er uit als nieuw zo.. Respect!!
Geweldig al dat detailing, het contrast met deze kleurencombinatie is echt schitterend en de wagen staat er ook echt geweldig bij!!

Maar hoe klinkt dat nou en hoe rijdt dat nou zo'n M3 Cabrio? Kun je ons daar wat meer over vertellen?
Ok, dan snap ik het.

maar...is dat dezelfde auto?
nee grapje, ziet er al echt goed uit.
@Raul8711

Ik heb natuurlijk als referentiekader de Z4, en ondanks het veel grotere vermogen had ik vantevoren gedacht dat de M3 wat lastiger in de bochten te zetten was (De Eifel is mijn speeltuin..smiling smiley ), maar niets van dat. De heren van de BMW Motorsport afdeling hebben erg goed werk geleverd qua onderstel. De acceleratietijden kan ik niet over klagen, maar het leukste vind ik de snerp in de 4 uitlaten bij acceleren. En ow ja, de wagen is heel makkelijk te rijden in de stad, zolang de Sport knop niet aanstaat. Als deze aanstaat wordt de gasrespons zoveel feller dat hij nerveus gaat rijden, leuk als je aan het spelen bent, maar in de stad rijdt dat niet lekker.

Het verbruik valt me nog behoorlijk mee (8.0l/100km, Euro98), maar wellicht komt dat ook omdat ik geen korte ritten doe met de wagen. De toerenteller geeft middels dovende ledjes aan wanneer de toeren omhoog mogen, maar mijn inziens is de wagen dan nog niet warm, gelukkig zit er een duidelijke olietemperatuurmeter in. Ik begrijp sowieso niet waarom autofabrikanten WEL een watertemperatuurmeter en GEEN olietemperatuurmeter monteren. Die laatste is diegene die het meest van belang is.

Wanneer hij koud is rijd de auto erg nukkig, ik heb me laten vertellen dat alle M3's dit doen, na een paar honderd meter is dit weg. Bijgeluiden van het vliegwiel is de auto ook niet vreemd. Elke 2500km lust de auto wel een litertje olie, maar dat vind ik nog wel binnen de perken vallen.

Ik heb nog enkele wensen mbt de M3:

OEM windscherm
BMW M spoiler lip zoals op de E46 M3 Coupe
OEM Wit remlicht
OEM BMW ULF Bluetooth module ter vervanging van de Siemens BIT2
OEM BMW grille (met dunnere spijltjes dus)

Dan op de ultimate wishlist:

CSL Airbox
CSL Velgen
Echt een geweldig resultaat man pfff echt prachtigthumbs up
Echt een super wagencool smiley
Ik zie dat de achterbumper een klein naadje heeft, echt een E46 kwaaltje.
Ik heb er 2 van gehad en beide hadden het, is op te lossen door nieuwe bumpersteunen te monteren.
Vrij simpel en goedkoop.
Niet mijn auto, maar wel respect voor het poetswerk. thumbs up

Greetzz Renate.
Mooie ervaringen, komt natuurlijk een superklank uit die uitlaten! Mooi ook dat je zo voorzichtig met je spul omgaat, maar dat kan ik me ook
goed voorstellen bij een tamelijk prijzige auto als die M3. Verder heel veel plezier gewenst van je auto! Ben heel benieuwd naar de verhalen en foto's die nog komen gaan!
Mooie kar hoor! Kan jouw poetsliefde wel waarderen. Mijn BMW kwam nieuw niet zo mooi bij de dealer vandaan als jouw auto na zoveel jaar... thumbs up

Wat me overigens opviel. Je doet overal moeite om het kenteken te blurren, maar op de autogespot links is het kenteken gewoon zichtbaar...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep