100% origineel: VW Golf Cabriolet GLS uit 1981
 | 
Sinds juli 2011 ben ik de eigenaar van een Volkswagen Golf 1.5 GLS Cabriolet uit 1981. Ik wil hier graag mijn verhaal en mijn enthousiasme over deze auto delen.
Wat vooraf ging... Al sinds mijn jonge jaren ben ik gefascineerd door auto's. Vooral de auto's uit mijn jonge jeugd (1975-1985) hebben mijn voorliefde. Ooit zou ik er eentje bezitten, voor de hobby... Toen aan alle voorwaarden was voldaan (een huis met garage, voldoende euro's en de goedkeuring van mijn vrouw), kon mijn zoektocht beginnen! De auto moest aan het volgende voldoen: - een cabrio (zon op je bol, wind door je haren, heerlijk) - met een klassiek karakter - wegenbelasting vrij (om het gezinsbudget enigszins te sparen) - compact (zodat er nog een beetje ruimte overblijft in de garage) - 4 persoons (kunnen de kids ook nog mee) En dan blijft er eigenlijk maar 1 auto over: de Golf 1 Cabriolet. Een auto die helaas grotendeels ten prooi is gevallen aan spoilers, schroefsets, dikke knalpijpen en dito stereo's. Of aan roest en verwaarlozing. Die van mij moest juist zo origineel mogelijk zijn, en in goede staat. Het liefst een GLI, vanwege de GTI-motor, maar geen USA model. En dat was wel even zoeken.
De aankoop Uiteindelijk zag ik een groene Golf GLS Cabrio te koop staan bij een particulier. Hoewel ik niet direct gecharmeerd was van de kleur, en het geen GLI was, ben ik toch gaan kijken. Wat ik aantrof was een bijzonder originele, nette en nagenoeg roestvrije Golf, met volledige documentatie (incl. aankoopfactuur) en slechts 120.000 km. De auto was 25 jaar lang in bezit geweest van een oudere Duitser, die zijn auto jaarlijks trouw bij de lokale VW dealer heeft laten onderhouden (met stempel in het onderhoudsboekje), en weinig met zijn Golf gereden had: slechts 95.000 km. De huidige eigenaar was een gepensioneerde heer, die de auto voor zijn vrouw had gekocht. Wegens ziekte moest de auto weg. Na een proefrit was ik verkocht, en de auto ook!
De auto De Golf is in Duitsland op kenteken gekomen op 6 juli 1981 in Hamburg. De motor is een 70 pk sterke 1.5 liter “JB”motor, voorzien van een vierbak. De kleur is Zedern Grün (Cedergroen) metallic, kleurcode LK6Y. Een kleur die je niet vaak ziet op een Golf 1 Cabrio, en die alleen geleverd is in modeljaar 1981 en 1982 op de Golf Cabrio en de Scirocco. Ik moest er even aan wennen, maar nu vind ik het prachtig, echt een kleur uit die tijd en geeft de auto net het klassieke tintje dat een zilvergrijze of rode niet heeft. Het interieur is fraai zwart velours. Onder de auto liggen 13 inch “Wolfsburg” velgen, een originele optie die je ook zelden of nooit meer tegenkomt. Met deze velgen staat de Golf ook op de eerste persfoto's uit 1979, leuk toch! Ook het reservewiel is nog voorzien van deze velg. Op de factuur staan naast de metallic lak en de velgen (optiecode M415) nog de volgende opties: M164 – staalgordelbanden M430 – getint en gelaagd glas M565 – sportstuur M572 – dubbeltonige claxon Verder heeft de auto nog een originele en werkende mono Philips radio, met enkele speaker in de middenconsole, inclusief gebruiksaanwijzing. Dus geen gaten in deuren of hoedenplank, gelukkig! Naast deze accessoires is er nooit wat aan de auto toegevoegd of gewijzigd: 100% origineel dus. De technische staat is goed: er is veel vervangen de afgelopen jaren, o.a. koppeling en distributie. De auto schakelt als een zonnetje, en rijd best pittig, ook onderin de toeren (weegt slechts 910kg). Daarbij laat de (standaard en eerste!) uitlaat een sportieve brom horen. De motor is koud wat nukkig, en heeft een dotje gas nodig om tot leven te komen, maar komt snel op temperatuur. Ook remmen gaat prima, maar moet wel harder trappen dan in mijn moderne Citroën. Er waren een paar mankementen, die ik verderop zal noemen. De carrosserie is grotendeels roestvrij, afgezien van een paar bijgewerkte plekjes op de spatbordranden, en een tweetal plekjes onder de achterbumper. Verder hebben de afgelopen 31 jaar enkele putjes en schaafjes achtergelaten. Maar al met al wel een fraaie en nette verschijning. De vele chroomrandjes op bumpers, grille, flanken en rond de ramen contrasteren fraai met de lak en het donkere interieur. Het chroom geeft een klassiek en chique tintje aan deze Golf. De kap is nog origineel, en is op een heel klein scheurtje na nog helemaal heel. Ik laat het zo, want ik rijd toch nooit in de regen. De auto heeft nog het hoge model cabriokap, latere bouwjaren hebben een kap die lager op de carrosserie ligt. Ook de originele kaphoes is aanwezig en zo goed als nieuw. Het interieur is smetteloos, het tapijt is nog diepzwart, het dashboard (inc. toerenteller) is onbeschadigd. Enkel de stof zit niet meer helemaal strak om de stoelen, dat is het nadeel van deze stof. Maar gelukkig geen instapschade zoals je bij zoveel Golfjes ziet. De auto heeft geen deurbakken met speakers, dat was voorbehouden aan de GLI uitvoering. Net als de dubbele koplampen, zwarte spatbordverbreders en MFA tripcomputer trouwens. Wel zitten er enkele 'luxe' zaken op deze GLS zoals dimbare dashboardverlichting, twee van binnenuit verstelbare spiegels en middenconsole.
Totnutoe Sinds de aankoop heb ik een aantal zaken gedaan. Uiteraard een goede poetsbeurt en setje nieuwe matten. Verder een nieuwe accu (de oude was stuk), en 4 nieuwe naafdoppen voor de velgen. Verder heb ik 4 nieuwe banden laten monteren, de oude banden hadden nog voldoende profiel, maar waren na 10 jaar uitgedroogd op het loopvlak. Ook heb ik de auto laten uitlijnen, hij trok naar rechts, en de voorwielen lekken er niet helemaal recht onder te staan. Hierbij is meteen het stuur recht gezet. Bij het uitlijnen bleek er een spoorstang muurvast te zitten, deze heb ik dus eerst moeten vervangen. Daarnaast heb ik een veerpootlager vervangen i.v.m. gerammel op slecht wegdek. En verse bougies, luchtfilter en benzinefilter. Ook heb ik een windscherm aangeschaft, om ook met frisse dagen open te kunnen rijden. En ik heb me bezondigd aan een pookknop model 'golfbal', niet origineel maar wel erg leuk...
Binnenkort Er zijn nog wat dingen die ik binnenkort wil aanpakken: Olie, remvloeistof en koelvloeistof verversen. Linkervoorlamp is defect, lijkt iets met de bedrading te zijn. Lak op enkele plaatsen bijtippen, en 2 plekjes beginnende roest bijwerken, maar eerst een ergens lak in de juiste kleur zien te krijgen. Carburateur reviseren, op zich werkt 'ie prima maar de pakkingen lijken te zweten, en na het rijden stinkt de auto ook wat naar benzine.
Ooit.... Er is altijd wat te wensen: - Een “Spucknapf” stuur, niet origineel geleverd in de Golf 1 Cabrio, maar wel in de 1e Golf GTI, en een erg mooi stuurtje vind ik zelf. - Nieuwe bumpers, de oude zijn op zich nog prima, maar met name de achterbumper begint wat te verbleken. - Velgen stralen & poedercoaten, zodat die er weer als nieuw uitzien. - Een nieuwe kap en complete spuitbeurt zouden de auto weer als nieuw maken. Maar ja... dat wordt wel erg prijzig, en verdien je bij verkoop niet meer terug.
Ik ben benieuwd of er op dit forum nog meer mensen zijn die een originele Golf 1 Cabrio kunnen waarderen. Voor meer foto's: [www.mijnalbum.nl]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-10-2012 22:30 door GroeneGolf.
|
 | En of ik dit kan waarderen... Echt een hele mooie Golf! Zo zie ik ze persoonlijk graag. Een "Spucknapf"-stuur vind ik zelf minder mooi als wat er nu in zit, maar dat mag je natuurlijk helemaal zelf weten.
|
 | Heel erg leuk wagentje, ik had vorige jaar bijna een 87'er gekocht, maar na een dag dat ding geleend te hebben kon ik echt niet meer wennen aan het openslingeren van de ramen.
|
 | Wow, wat een prachtig exemplaar! Een vroege Golf Cabriolet is inmiddels erg zeldzaam, en ik verwacht dat deze de komende tijd in prijs gaan stijgen. Wij hebben nog een '79-er en een '80-er, maar beide in slechte staat.
Mocht je onderdelen zoeken dan PB me maar, een Spucknapf stuur ligt er sowieso, een bumper waarschijnlijk ook wel.
|
 | Erg leuk!
Mijn zus wilde ook een wagen, voor erbij. Samen met een huisgenoot zou ze die gaan gebruiken. Uiteraard mocht ze van mij en mn zwager alleen een oudje kopen, dus wij gingen er eentje uitzoeken voor haar 
Ze heeft nu een puntgave GLS Cabrio uit 1979! Met oude tietentellertjes, zilvergrijs metallic, helemaal origineel. JB automaatje, erg fijn wagentje.
Kleurtje van jou doet t inderdaad goed, knappe bak!
|
 | Mooie auto! Al ben ik persoonlijk niet weg van de kleur, maar kan de originaliteit wel waarderen! VW's mk1 en mk2 hebben toch m'n hart wel gestolen...
Quote GroeneGolf - Nieuwe bumpers, de oude zijn op zich nog prima, maar met name de achterbumper begint wat te verbleken.
Hier wil ik je wel even een tip over geven! Probeer Probeer dit spul eens, ik heb dit ook gebruikt op m'n Jetta en die bumpers glimmen ook weer prachtig
|
 | Prachtig zeg! Mooi hoor, zo origineel. Dat heeft toch echt mijn voorkeur! Een latere mkI cabrio, een Quartett in het rood met rode Avus wielen vind ik overigens ook geweldig! 
Als de bumpers nog goed zijn, zijn ze inderdaad goed bij te kleuren. Dat kan met bumperblack van de Action (werkt best goed!), maar meer definitief, dan moet je de bumper ontvetten, in de kunststof primer zetten en dan met Motip matzwart spuiten.
|
 | Erg mooi exemplaar, bijzondere kleur die je inderdaad niet zo veel ziet.
Ik heb zelf een golf cabrio uit 1984. Helaas in iets minder strakke staat. Mijn pookknop is inmiddels ook vervangen door zo'n golfbal.
|
 | Leuke auto die steeds leuker gaat worden. Mooi dat ie zo origineel is.
Als je van plan bent om hem (voorlopig) niet weg te doen zou je hem zeker kunnen laten overspuiten. Dan moet je niet teveel kijken naar de kosten en of je die wel weer terugziet bij verkoop. Zo gaat het ook bij mijn Mercedes, ik ben van plan hem lang te houden en wil er zodoende best wat geld in steken om hem te optimaliseren.
Veel plezier met de Cabrio 
|
 | Mooi origineel exemplaar 
|
 | Top zo'n auto! Veel plezier ermee.
|
 | @Michel1975: bedankt voor de tip! @Gullwing: ach, ramenslingeren is bij deze auto 'de charme van de eenvoud' @Archiebald: wees gerust, ik steek mijn geld gewoon liever in mijn auto dan in de belastingdienst. @Rearwheel Driver: die spuitbeurt gaat vast nogeens komen. Zo'n R107 staat trouwens hoog op m'n verlanglijst, fantastische wagens !!
|
 | Quote GroeneGolf @Archiebald: wees gerust, ik steek mijn geld gewoon liever in mijn auto dan in de belastingdienst.

|
 | ^^^ Opmerking lijkt mij voor Rob076 bestemd te zijn.
|
 | Wat een leuk ding zeg! Meer foto's zijn wat mij betreft meer dan welkom!
|
 | De eerste mooie Golf Cabrio die ik zie, eigenlijk. De rest ziet er voor mijn gevoel en naar waarneming meer uit als die van michel1975, en is daarmee nogal fout
De jouwe vormt eigenlijk een perfect plaatje. Dunne bumpers, karakteristieke lakkleur, goede rijhoogte en goede wielen. De bumpers zou ik niet vervangen maar op kleur brengen, en ook overspuiten hoeft de waarde niet te verhogen omdat originele lak in bepaalde kringen meer waard is. Een goede polijstbeurt kan wonderen doen.
|
 | Mijn God, wat ben ik het eens met Elco! 
|
 | Quote michel1975... Dit was de mijne : Bijna origineel  ...
Gelukkig heb je je sec niet zo aangepast 
|
 | Quote Rob076
Mijn God, wat ben ik het eens met Elco!  Zo voorspelbaar
Quote Gullwing
Quote michel1975... Dit was de mijne : Bijna origineel  ...
Gelukkig heb je je sec niet zo aangepast  Wees gerust, verstand komt met de jaren. Overigens was de Golf in een uur weer terug in originele staat(grill, lampen, velgen en skirt) Alleen motorswap was definitief. Maar dat was meer vanwege het gedoe met de 'oude' carburateur. Inmiddels zijn er goede revisiesetjes en vervangers voor de verfoeide Pierburg carburateurs. In 'mijn' tijd was een motorswap naar injectie net zo makkelijk.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-10-2012 19:56 door michel1975.
|
|