Garage verkoopt auto bewust zonder APK

Gepost door Anonieme bezoeker 
Anonieme bezoeker
Garage verkoopt auto bewust zonder APK
09-11-2009 12:33
Ik heb een auto gekocht bij een garage in brabant. Garage heeft mij een auto verkocht die sinds 20.01.2009 niet meer in de APK zit. Ik zeg er wel bij, ik ben een leek en heb de auto zonder garantie gekocht(meeneemprijs), maar dat staat er volgens mij los van.
Nu is mijn vraag?? Heeft iemand dit ook meegemaakt en heb je bepaalde stappen kunnen ondernemen tegen zo'n garage?? Ik heb er in ieder geval wel een melding van gemaakt bij de RDW . Want de garage is wel RDW gecertificeerd!!
Graag reacties......
Als je vooraf had kunnen weten dat het zonder APK is, dan kun je er niets aan doen.

Als dat niet zo is: Als iemand je een auto verkoopt mag je verwachten dat die auto geschikt is om er mee de openbare weg op te gaan (goedgekeurd). Dus moet er APK op zitten.
Erg merkwaardig allemaal. Handig: als leek een auto zonder garantie "meenemen".
Je koopt toch ook niet als leek zomaar even een huis mag ik hopen?
Je hebt --ook als leek-- als koper wel een onderzoeksplicht. Je vraagt toch naar papieren als je een auto koopt?
Dit is niet een gevalletje van pech, maar een gevalletje van domdomdom!
Ook niet nodig gevonden een proefritje te maken zeker? confused smiley
En nu achteraf gaan queruleren? Die energie had je beter eerder kunnen besteden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-11-2009 12:46 door K2.
Als de handelaar van te voren meldt dat het een meeneemprijs is zijn volgens mij de risico's voor jezelf.
En, ja dan kan het zonder APK zijn. Daar had je op moeten letten.
Anonieme bezoeker
Re: Garage verkoopt auto bewust zonder APK
09-11-2009 12:48
Ik had een tweede persoon meegenomen, omdat hij verstand had van auto's.....dus ik ben en blijf die leek!!
En proefrit is gemaakt......
Helaas........ik zit ook niet op kritiek te wachten enkel op evt goed advies, waar ik iets aan hebspinning smiley sticking its tongue out
Onder meeneemprijs versta ik geen afleverbeurt. Maar toch wel APK. Anders mag dat wel worden gezegd.
Hoe wist je dat de auto geen APK had? Miste het keuringsbewijs of achteraf op internet gezocht?
Anonieme bezoeker
Re: Garage verkoopt auto bewust zonder APK
09-11-2009 12:55
Keuringbewijs ontbrak en mijn eigen garage die meldde het mij, toen ik de auto voor groot onderhoud bracht......en alvast een nieuwe APK!!

Hier heb ik al meer aan........

Want volgens mij heeft t aankopen van aan auto zonder garantie, niets te maken met APK!!!
Persoonlijk vind ik het heel kwalijk als de garage niet meld dat er geen APK op de auto zit, en een beetje fatsoenlijke garage zet ook APK op de auto voordat hij hem verkoopt.

Maar omdat je voor de meeneemprijs en natuurlijk weer het goedkoopste uit wil zijn hoeft de garage dit niet de doen. Het is tenslotte de meeneemprijs.

Gevalletje van beter opletten en de volgende keer controleren of er APK op zit.

Dus aub niet negatief over zo'n garage gaan praten, beetje kinderachtig, maar laat het een les zijn voor de volgende keer!
Volgens mij had dit topic beter "Aanschaf auto bewust zonder APK" kunnen heten. Als je een auto gaat bezichtigen, dan vraag je toch ook tot wanneer de APK geldig is? Of je eist dat bij een eventuele aankoop een nieuwe APK geregeld wordt? Daar hoef je echt geen leek voor te zijn. Hoe kun je er nu zonder ook maar iets gevraagd te hebben er vanuit gaan dat er een geldige APK op zit?
Je kan je zelf niet op alle gronden verschuilen achter het feit dat je leek bent. Zo wordt bijv. iedereen in NL geacht de wet te kennen. En met je rijbewijs opleiding heb je geleerd dat een auto APK moet hebben als je ermee wilt rijden. Toen je wegreed had je dus moeten checken of de APK in orde was. Net als dat je controleert of de papieren kloppen en de gegevens die erop staan en dat alle noodzakelijke papieren aanwezig zijn.

Meeneemprijs is meeneemprijs. Een RDW erkenning betekent nog niet dat de garage verplicht is een APK te verzorgen. Kortom: je kunt beter bij jezelf te rade gaan.
Ik ben het helemaal eens met Turbod12.thumbs up

De APK hoeft er bij een auto met meeneemprijs niet op te zitten.
Natuurlijk zou het wel netjes zijn van de garage, maar het is zeker niet verplicht.
Meeneemprijs houdt dan ook bij veel garages in: "What you see is what you get".

Ik snap niet dat de topicstarter de garage hierover zwart durft te maken.thumbs down
Ik ben wel van mening dat de APK erop dient te zitten. Anders is de auto gewoon niet goedgekeurd en dus niet geschikt voor gebruik op de openbare weg. Als iemand een auto verkoopt waarmee je niet de weg mee op mag moet dat worden gemeld.

Er is ook een proefrit mee gemaakt, dus daardoor heeft de garage feitelijk te kennen gegeven dat de auto is goedgekeurd (tenzij de verkoper gemeld heeft dat een proefrit eigenlijk niet kan).

Er is ook een proefrit mee gemaakt, dus daardoor heeft de garage feitelijk te kennen gegeven dat de auto is goedgekeurd (tenzij de verkoper gemeld heeft dat een proefrit eigenlijk niet kan).
Moet een auto een geldige APK hebben om met groene platen rond te rijden?
meeuw
Ik ben wel van mening dat de APK erop dient te zitten. Anders is de auto gewoon niet goedgekeurd en dus niet geschikt voor gebruik op de openbare weg. Als iemand een auto verkoopt waarmee je niet de weg mee op mag moet dat worden gemeld.

Er is ook een proefrit mee gemaakt, dus daardoor heeft de garage feitelijk te kennen gegeven dat de auto is goedgekeurd (tenzij de verkoper gemeld heeft dat een proefrit eigenlijk niet kan)

Ik zie twee alinea's en twee foute aannames.
Geheel off-topic, maar hoeft men tegenwoordig niet meer in te loggen, om te kunnen posten?
Casanova heeft een cookie-capable browser! thumbs up
Geelhoed
Ik zie twee alinea's en twee foute aannames.
Mja, je bent als bestuurder zelf verantwoordelijk voor het voertuig toch, ook al is het niet van jezelf?
Als je een product (auto) verkoopt heb je als verkoper een meldplicht. Dat betekent in dit geval dat de garage best een auto zonder apk mag verkopen maar de de plicht heeft dit te melden.

Buiten dat het hun plicht is, ik vind het onfatsoenlijk handelen van een garage als ze zoiets bewust verzwijgen.

Groetjes,
Jan
Bentley Arnage
Ik snap niet dat de topicstarter de garage hierover zwart durft te maken.thumbs down

-Comas-
Dus aub niet negatief over zo'n garage gaan praten, beetje kinderachtig, maar laat het een les zijn voor de volgende keer!

Anonieme bezoeker
Ik heb een auto gekocht bij een garage in brabant.

Een auto
Een garage
Brabant.

Ik neem aan dat er in Brabant meer dan één garage is, dus dat zwart maken van "de" garage lijkt me nogal mee te vallen ...
Wie zegt dat hij de garage niet zwart maakt bij andere mensen, of in dit geval ook bij het RDW! slimpie.
meeuw

Bij mijn weten staat er niets aan in de weg om een auto zonder geldige APK te verkopen.

En gedurende de proefrit zater er handelaarsplaten op.

Nee, je kunt niet veel met een dergelijke casus...
Idd waarom zou dat niet mogen, mijn broer heeft ook weleens een auto ingeruild met verlopen APK, dat had die inkoper toch ook wel door lijkt mij.
@Vlinderstrik: Mag je dan met handelaarsplaten rijden met een niet goedgekeurde auto? Ik dacht dat handelaarsplaten toegepast worden zodat je kunt rijden zonder de auto eerst voor wegenbelasting te hoeven aanmelden.
Voor zover ik weet zijn handelaarsplaten sowieso voor wegenbelasting en voor verzekering, of je met handelaarsplaten ook zonder APK mag rijden weet ik niet, zou eigenlijk denken van wel. Staan zat auto's op voorraad bij dealers / handelaars zonder APK, komt er vaak ook pas op nadat de auto daadwerkelijk verkocht is, dus na de proefrit.
Geelhoed
Casanova heeft een cookie-capable browser! thumbs up

Gaat dit niet over de TS? Ik vind het ook vreemd.
Tsjonge tsjonge. Ik hoop dat je de 710 dop onder de motorkap kunt vinden straks.nut smiley
Nltomba
Tsjonge tsjonge. Ik hoop dat je de 710 dop onder de motorkap kunt vinden straks.nut smiley

thumbs upbig smile smiley
Duidelijk weer een verhaal dat je je ergens in moet verdiepen, en als je voor iets gaat wat goedkoop en voor jou met onduidelijk omschrijving te koop aangeboden wordt, neem iemand mee met verstand van zaken of laat je eens goed inlichten.
Laat het een wijze les zijn !
simca1006
Duidelijk weer een verhaal dat je je ergens in moet verdiepen, en als je voor iets gaat wat goedkoop en voor jou met onduidelijk omschrijving te koop aangeboden wordt, neem iemand mee met verstand van zaken of laat je eens goed inlichten.
Laat het een wijze les zijn !

Precies.

LOL@ barbapapa avatar trouwensbig smile smiley
meeuw
@Vlinderstrik: Mag je dan met handelaarsplaten rijden met een niet goedgekeurde auto? Ik dacht dat handelaarsplaten toegepast worden zodat je kunt rijden zonder de auto eerst voor wegenbelasting te hoeven aanmelden.

Ja, volgens mij is dat toegestaan.
Op het moment dat de wagen op naam van de TS staat is deze echter in overtreding winking smiley
Juridisch gezien komt de verkoper er mee weg.
Of het netjes is, is een ander verhaal.

Je kunt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat de verkoper wist dat de koper zich niet bewust was van het feit dat het ding niet gekeurd is. Koper denkt dat hij een koopje heeft en de verkoper is blij dat het ding weg is want ligt natuurlijk in de lijn dat er e.e.a aan moet gebeuren anders had hij het ding wel zelf laten keuren.

Maar ja dat soort dingen hoort bij het leven.
Soms win je wat en soms verlies je wat....
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat de koper soweiso niet naar de APK gevraagd heeft. Dat is volgens mij het eerste wat je vraagt of opzoekt als je geinteresseerd bent in een auto. Want misschien is die APK nog maar een week geldig, wat heb je daar dan aan? Of zijn er meer mensen die helemaal niet op APK letten bij de zoektocht naar een nieuwe bolide?
Ik vind het ook raar. Maar goed, als de auto nu voor een beurt staat en gelijk nieuwe APK krijgt, dan is dat nu 2 maanden eerder dan wanneer er vorig jaar een nieuwe op had gezeten. Lekker boeiend.

Ook bijzonder: TS heeft nog geen automatische prent op de deurmat?
Zonder APK had je niet eens de poort bij de dealer uit mogen rijden. De auto had of gekeurd moeten zijn, of op een platte bak moeten staan of op weg moeten zijn naar het APK-station. Sowieso was het wel netjes geweest als ze daar op gewezen hadden...
StalenSnuitje
Ook bijzonder: TS heeft nog geen automatische prent op de deurmat?

Dat is niet zo bijzonder. Die bekeuringen worden wel automatisch gegenereerd, maar zijn steekproefsgewijs en derhalve is de kans dat je een boete krijgt niet 100%.
s velthuis
Sowieso was het wel netjes geweest als ze daar op gewezen hadden...

Was wel zo klantvriendelijk geweest. Om wat voor auto gaat het eigenlijk?
Anonieme bezoeker
Keuringbewijs ontbrak en mijn eigen garage die meldde het mij, toen ik de auto voor groot onderhoud bracht......en alvast een nieuwe APK!!

Is een keuringsbewijs (verlopen of niet) ook geen onderdeel van de autopapieren. En heb je voor een nieuwe apk de oude niet nodig? Tenminste, bij mij wordt er altijd om gevraagd bij een nieuwe apk...
AlexvS
Anonieme bezoeker

Is een keuringsbewijs (verlopen of niet) ook geen onderdeel van de autopapieren. En heb je voor een nieuwe apk de oude niet nodig? Tenminste, bij mij wordt er altijd om gevraagd bij een nieuwe apk...
Zeker niet. Soms wordt er om gevraagd zodat de garage alvast een idee kan krijgen van de auto, middels de wellicht aanwezige adviespunten op het vorige formulier.

Het verbaast me als ik de reacties op dit topic zie (met een inmiddels waarschijnlijk al lang gevlogen "anonieme gebruiker"winking smiley helemaal niet dat auto verkopers in staat zijn op deze manier hun gang te gaan. Kopers zijn soms ook wel erg onnozel en onwetend. Verkopers krijgen nagenoeg carte blanche.

Hoe ver moeten autoverkopers wel niet gaan om die kopers die kwijlend, blind van verliefdheid naar de meest aftandse wrakken staan te staren, tegen zichzelf te beschermen?

In dit geval had het netjes geweest als de verkoper minimaal melding had gemaakt van de verlopen APK. Meja, wellicht zei hij iets als "deze auto is nog niet gekeurd: dat kost je xxx euro extra met een beurt en garantie" en dat koper dan zegt: "zo duur!!? neuh, da hoef nie, ik neem em zo wel mee". en dan achteraf gaan zeuren.
big smile smiley
§anitarium
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat de koper soweiso niet naar de APK gevraagd heeft. Dat is volgens mij het eerste wat je vraagt of opzoekt als je geinteresseerd bent in een auto. Want misschien is die APK nog maar een week geldig, wat heb je daar dan aan? Of zijn er meer mensen die helemaal niet op APK letten bij de zoektocht naar een nieuwe bolide?

Blijkbaar zijn er idd mensen die zich niet in een zaak verdiepen. Het is geen pak melk. Trouwens daar kijk je toch ook naar de verlopen (APK) houdbaarheid ?
simca1006
big smile smiley
§anitarium

Blijkbaar zijn er idd mensen die zich niet in een zaak verdiepen. Het is geen pak melk. Trouwens daar kijk je toch ook naar de verlopen (APK) houdbaarheid ?

Ik wel ja. Ook al kun je er vanuit gaan dat de melk houdbaar is die te koop staat, het kan natuurlijk zijn dat de melk maar tot morgen houdbaar is. En die hoef ik dan weer niet.
Re: Kopers zijn soms ook wel erg onnozel en onwetend. Verkopers krijgen nagenoeg carte blanche.

Dat is ook regelmatig mijn eerste reactie. Maar mag je van (bijv.) een blondje van 20 jaar verwachten dat zij net zo veel verstand van auto's heeft en net zo assertief is als de gemiddelde AW-forummer (die een beetje autogek is, anders zit die niet op dit forum)?

Daarom bestaat er zo iets als consumentebescherming. Dan komt de vraag wat je mag verwachten van een auto van € 1000-2000? Persoonlijk denk ik dat je tenminste mag verwachten dat je er de weg mee op mag, tenzij de verkoper iets anders heeft medegedeeld.
Iets anders, vraagt de verzekering geen apk gegevens op het moment dat je de auto wilt verzekeren?

Greetzz Renate, die verdere oordelen maar even achterwege laat.
Hoop voor er de koper dat er geen grote onkosten aankomen die tijdens de APK worden ontdekt. Dan is het nog een goedkope les.
Het is niet netjes van de verkoper dat hij deze auto heeft verkocht zonder ook maar een opmerking. Aan de andere kant, als er twee mensen met geleerd gezicht tegen de banden lopen schoppen, mag je er als verkoper van uitgaan dat de klant enig idee heeft van wat hij koopt. Bovendien, toen ik nog glimmertjes verkocht waren er klanten die dermate aan het zeuren waren over een dubbeltje korting dat ik ook weleens zaken verkocht heb met de gedachte: ach, hij snapt het toch niet.

Mensen zitten erg graag voor een dubbeltje op de eerste rang. Verkopers staan nu (crisis, weet je nog wel) voor de taak een deel van de veel te grote voorraad oud spul te verkopen zonder de overvolle werkplaats nog meer te belasten.
Tel een en een op en ik zeg dat TS de schijn tegen heeft.

Maar, dit is de schijn tegen, er zijn werkelijk echte sale-sharks te vinden tussen de autohandelaren.

Anyway: wat kwam er uit de APK die de andere garage heeft uitgevoerd? Auto prima in orde of eigenlijk total-loss?
Anonieme bezoeker
Ik heb een auto gekocht bij een garage in brabant. Garage heeft mij een auto verkocht die sinds 20.01.2009 niet meer in de APK zit. Ik zeg er wel bij, ik ben een leek en heb de auto zonder garantie gekocht(meeneemprijs), maar dat staat er volgens mij los van.
Nu is mijn vraag?? Heeft iemand dit ook meegemaakt en heb je bepaalde stappen kunnen ondernemen tegen zo'n garage?? Ik heb er in ieder geval wel een melding van gemaakt bij de RDW . Want de garage is wel RDW gecertificeerd!!
Graag reacties......

Ik zou niet weten wat je voor stappen moet nemen.

Je hebt zelf je neus gestoten. De garage doet niets verkeerd. Overigens staat de meeneem prijs hier absoluut niet los van. De naam zegt het al.

Je koopt hem zoals hij daar staat. Zonder APK.
Maar de vraag die nu bij mij opkomt na alle commentaar en goede adviezen : "Hoe nu verder, Anonieme bezoeker ?"

"Zonder apk door verkopen met een meeneemprijs, of gewoon laten keuren en evt repareren ?"
Vraagje: ben je zelf uberhaupt al even terug geweest naar de garage om te vragen of hier nog wat te regelen is?
"Goh, ik kom er net achter dat er helemaal geen APK op deze auto zit. Ik weet dat ik een meeneemprijs betaald heb en dat ik dit zelf ook had kunnen onderzoeken, maar wil er toch wel graag een nieuwe APK op hebben. Kunnen jullie daar nog iets in betekenen? Kunnen we daar iets voor regelen?"
Deze discussie is gesloten.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep