Kristian: Focus?

Gepost door Kristian 
Erg goed! Zo is 'n Aygo weer leuk om te zien van buiten. Precies de juiste keuze ook qua wielen. Staan er goed bij, en ook de maat waar ik nog aan twijfelde is top.
Leuke reacties allemaal. Dat plastidip lijkt inderdaad wel ideaal. Ik heb de logo's eerst gedemonteerd en daarna geprimerd en gespoten maar dit is makkelijker.
Erg mooie velgen!
Ziet er veel beter uit dan ik dacht.
Wel iets dat opvalt: Het zwarte logo lijkt voor mij wat weinig contrast te hebben in het logo, waardoor het lijkt alsof er een zwarte sticker is geplakt. Lijkt dat maar of is dat in het echt ook zo?
Logo is zijdeglans zwart gespoten. Contrast met het openingen in het logo is inderdaad niet zo groot maar ik vind het prima.
Auto oogt echt heel anders ja.
Maar nu weer over naar de hoofdrolspeler van dit topic, de Civic.

Zat vandaag een keertje achterin (gebeurt eigenlijk nooit). Zo vanaf de achterbank viel me op wat voor geweldig mooi dashboard de Civic naar mijn mening heeft. Het interieur van de nieuwe Civic haalt het daarbij niet qua vormgeving.

Na 6 jaar (Civic loopt sinds 2005 mee) is dit toch nog steeds een geweldig uitzicht?
Het ziet er erg goed uit, voor een auto die al 6 jaar meeloopt thumbs up
Ja en heb geconstateerd dat er weinig verbeteringen zijn aan het nieuwe model. Is zeker geen onderdeel gelijk gebleven maar qua design en materiaalkwaliteit zie ik geen vooruitgang. Vooralsnog heb ik geen enkele reden om volgend jaar te zwichten voor het nieuwe model.
Sterker nog, ik vrees dat dit er ook geen Honda weer komt. Wanneer ik iets meer ruimte zoek valt namelijk ook de Accord af.
Op de IAA viel me vooral op dat de Koreanen echt heel sterk zijn. Ik denk dat de nieuwe I30 of Cee'd Wagon interessant worden. En anders toch maar een Mazda 6 Sportbreak of de nieuwe CX-5. Die laatste heeft me ook verrast.
Vandaag heeft de Civic een grote beurt gehad. Hij kan er dus weer een flinke tijd tegenaan. en dat is geen straf want o wat rijdt dit karretje lekker.
Weinig updates hier. Civic heeft ondertussen zijn winterschoeisel er weer onder.
Erg leuk is trouwens dat andere Civic-rijders van dit model vaak even zwaaien of knipperen onderweg. Geeft wel aan dat het echt een auto is voor liefhebbers.

Zo nu en dan al eens aan het kijken naar een opvolger (volgend jaar?). Kans is groot dat we gewoon de Civic blijven rijden maar anders zou het ook weleens een jong gebruikte Focus Wagon 1.6 Ecoboost (in CandyRed) kunnen worden. Redelijk zuing, ruim, sportief en niet te gek prijzig.
Als er niets met de auto mis is, waarom dan vervangen voor iets slechters? Ik vind de achtste generatie Civic nog altijd ťťn van de leukste C-segmenters van de laatste jaren (niet alleen qua ontwerp overigens), dus waarom wat anders? Dan zou ik eerder wat geld stoppen in het opleuken van je Civic (als je van het geld af moet natuurlijk).
Ben het wel met H-J eens.
Op het punt dat de Civic een leuke C-segmenter is na dan.. winking smiley

Waarom een Focus? Er zijn toch ook andere zuinige, ruime niet al te prijzige SW's te koop?
De Civic is voor een hatchback al bijzonder praktisch, met z'n dieper te maken bagageruimte en de Honda Magic Seats.
De Civic is heel praktisch. Enige minpunt is dat de uitsnede van de achterportieren vrij krap is wat bij het inladen van de kleine wel wat lastig is. Verder vindt mijn vrouw de stoelen niet heel fijn waardoor ze al snel wat lage rugpijn krijgt. Voor mij hadden de stoelen ook wel wat verder naar achteren mogen kunnen.
Maar zijn niet echt redenen om op korte termijn de auto al weer in te ruilen. Bevalt verder nog perfect en je bent zo weer 10 duizend verder als je wat nieuws/anders wilt. Echter als autoliefhebber blijft het altijd wel een beetje kriebelen. De Focus vind ik wel een aardige auto en doet het ook goed in de tests. Wil daar nog weleens een proefrit in maken in elk geval.
Davidoff
Ben het wel met H-J eens.
Op het punt dat de Civic een leuke C-segmenter is na dan.. winking smiley

Waarom een Focus? Er zijn toch ook andere zuinige, ruime niet al te prijzige SW's te koop?

Waarom niet? Het is een zeer fijne auto met uitstekende rijeigenschappen. Maar deze Civic is mooier dan de nieuwe, dus als hij prima bevalt lekker doorrijden!
Zitten nu in Berlijn voor een aantal dagen en onderweg heel wat auto's gezien natuurlijk. Vriendin ziet een Insignia Sports Tourer wel zitten. Vindt ze stukken mooier als een Mondeo Wagon die ik nog wel een aardig alternatief vindt (ruimere kofferbak, goedkoper en lichter). Tja het is dan een Opel maar hij heeft zeker wat en je kunt hem gerust naast een dikke BMW zetten. Maar goed, die ouwe ecotec 1800 is niet wat en dan kom je al uit bij de 1.6 Turbo met 180 pk als ik het goed heb.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-11-2011 20:27 door Kristian.
Kristian
en je kunt hem gerust naast een dikke BMW zetten..

Misschien qua ruimte en gewicht wel ja, maar verder? Maar je schiet van een Kia Cee'd naar een mazda 6, een mondeo, een focus naar een Insignia. Das een breed palet aan wagens van verschillend formaat.

Als je voor ruimte gaat, dan is de Mondeo wel een hele fijne keuze! En een dijk van een auto, dat is zeker. Lekker titanium met een xpackje erop ofzo, dan heb je een fijne auto.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-11-2011 08:48 door Koos.
Ik vind dat de Insignia Tourer een vreemde achterklep heeft. De halve auto gaat de lucht in!grinning smiley De hatch/sedan ziet er een stuk eleganter uit.
De Insignia is nu alweer afgehaakt big smile smiley Te zwaar en veel te onzuing met de 1.6 Turbo. Je mag blij zijn met 1:10 als ik de ervaringen lees.
Mondeo staat tot nu toe bovenaan het lijstje. Jammer dat de 1.6 ecoboost nog weinig te vinden is. De 2.0 is niet erg modern (maar wel voldoende). Veel auto voor relatief weinig geld (jong gebruikt).

Een stationcar heeft wel de voorkeur. Een echt mooie stationcar (Accord, 3-serie) is echter niet praktischer als de Civic. We merken nu wel dat de Civic wat kleine beperkingen kent (passagiersstoel kan niet helemaal naar achteren i.c.m. maxicosi, lastig inladen van kind door kleine achterportieren, kofferbak zit al snel propvol) ook al is het in zijn klasse een zeer ruime auto.

De Mazda 6 is een hele mooie auto alleen ik lees weleens berichten over snel slijtende materialen in het interieur. Zag zelf ook bij eentje met nog gee 20.000 km op de teller al flinke slijtageplekken op de stoelen. De Mondeo lijkt me wat degelijker.

Maar goed, ik ben verder niet echt actief op zoek hoor. Gewoon wat rondkijken. Dinsdag de 15e naar de premiereavond van de nieuwe Civic. Die wordt het trouwens denk ik helemaal niet want duur en schiet er weinig mee op.

Doorrijden is echter ook een serieuze optie. Auto bevalt goed en ik heb altijd een grote mond gehad over mensen die meteen een MPV kochten als ze een kind kregen. Met een beetje inschikken kunnen we het best redden. Scheelt een hoop centen. Maar goed, als er wat leuks voorbij komt zeg ik niet meteen nee.
Kristian
Mondeo staat tot nu toe bovenaan het lijstje. Jammer dat de 1.6 ecoboost nog weinig te vinden is......

..... Doorrijden is echter ook een serieuze optie. Auto bevalt goed en ik heb altijd een grote mond gehad over mensen die meteen een MPV kochten als ze een kind kregen. Met een beetje inschikken kunnen we het best redden. Scheelt een hoop centen. Maar goed, als er wat leuks voorbij komt zeg ik niet meteen nee.

Als je bovenstaande 2 gedachten combineert, kan je over een jaartje ofzo genieten van een hele fijne Mondeo 1.6 ECOboost. Ik zou lekker nog even doorrrijden dus.
Kristian
De Insignia is nu alweer afgehaakt big smile smiley Te zwaar en veel te onzuing met de 1.6 Turbo. Je mag blij zijn met 1:10 als ik de ervaringen lees.
Mondeo staat tot nu toe bovenaan het lijstje. Jammer dat de 1.6 ecoboost nog weinig te vinden is. De 2.0 is niet erg modern (maar wel voldoende). Veel auto voor relatief weinig geld (jong gebruikt).

Ergens heb ik zo'n vermoeden dat zo'n "ECO"boost ook niet bepaald het toonbeeld van zuinigheid is. Net zoals de 1.6 Turbo bij Opel dat zeer zeker ook niet is.

Maar goed, ik heb ook veel auto's voorbij zien komen in je topic.. big smile smiley Geeft niet, krijg je een goed totaalbeeld van.
Mondeo lijkt me niets mis mee. Met een CitroŽn C5 Tourer trouwens ook niet. En zelfs met Toyota Avensis Wagon ook niet..
Ik zou misschien nog wel wachten totdat een Hyundai i40 in beeld komt.
Maar zoals gezegd, eigenlijk kun je het tegenwoordig niet meer verkeerd doen. Komt puur neer op je persoonlijke voorkeuren.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-11-2011 12:12 door Davidoff.
Een auto als de Civic is niet zomaar te vervangen zonder spijt te krijgen.
Door geen Insignia, Mondeo, Mazda 6, i40 etc etc.

Wil je het sportieve karakter behouden ga dan voor de BMW 3serie big smile smiley
Als je ťcht de auto zou willen inruilen voor iets wat net dat beetje praktischer is, maar toch nog wat aparts en sportiefs wil houden, waarom dan geen 9-3 Estate Aero?
Fast31
Wil je het sportieve karakter behouden ga dan voor de BMW 3serie big smile smiley

Wat is er sportief aan een 316 Touring?
Leuke en plezierige auto met een uitstekende merknaam en dito kwaliteit, inderdaad, maar niet echt sportief.
Ik denk dat de BMW de enige auto is waar Kristian ťcht een glimlach krijgt achter het stuur. (ik kan het weten, rij ook weleens in een 3-serie)
De rest van alle bovengenoemde "burgerauto's" niet. smiling smiley
Of voor aanzienlijk minder geld (en een vergelijkbare kilometerstand)...

[www.autotrack.nl]
[www.autotrack.nl]
[www.autotrack.nl]
Fast31
Je begrijpt me verkeerd Davidoff..

Ach, leuk. Maar voor de poen die je daarvoor moet betalen veel meer leuks te koop..
Bovendien schiet je er qua ruimte (da's de reden om een andere auto te kopen) niet veel mee op.
Dan kun je voor die centen beter kijken naar de andere genoemde modellen. Of wellicht een leuke Octavia Combi TSI op de kop tikken?
Geen ouwe Saab of krappe BMW. Octavia vind ik een mooie auto alleen een TSI wil ik absoluut niet en diesel kan niet echt uit. Tot nu toe is een Mondeo het meest voor de hand liggend. Goede en sportieve rijeigenschappen, niet te zwaar, redelijk betaalbaar, aardig betrouwbaar en gigantiscb ruim. Nadelen zijn de wat ouderwetse motor, de 5 bak en de wat saaie vormgeving.
Ach ik heb een 320D touring High Executive. Twee kids. Dat ding is ruim zat al zijn er veel auto's ruimer. Maar ik kan me uitstekend redden met een stoeltje en een maxicosi en een duowandelwagen, eentje van groot formaat (mountain buggy) waar ook nog een reiswiegje op zit. Dan heb ik nog steeds ruimte zat over. Ja, een mondeo is ruimer, ja een avensis is goedkoper. Maar ik heb erg veel plezier van de BMW, een heerlijke reisauto.

En dat eeuwige gemauw over 316i of bmw's met 4 cillinders: ik heb ook BMW's gehad (en nog) met 6 cillinders, ok ze zijn sneller, het loopt prachtig, maar zowel de 4 als de 6 cillinders zijn echte BMW's en ook met een 316i kun je over een klaverblad rammen.

@kirstian: saaie vormgeving van de mondeo? Wat wil je als je een civic hebt... dan is alles saaier hahahaha

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-11-2011 16:45 door Koos.
Qua auto staat een 3-serie echt bovenaan mijn lijstje. De enige auto waar ik echt warm van wordt. Moet misschien toch nog een keertje goed de kofferbak inspecteren.
Een 316 vind ik geen probleem, zuinigheid vind ik namelijk wel belangrijk. Die 140 pk die ik nu heb gebruik ik maar zelden.

Zijn net weer terug uit Berlijn gekomen. Heenreis normaal gereden dus tussen de 120 a 130 op de Autobahn met een gemiddeld verbruik over de heenreis van. 1:16.
Terugreis stevig doorgereden waarbij ik constant rond de 140 a 150 heb gereden met uitschieters naar 170 en zelfs een keer 190 aangetikt. Verbruik was 1:13. Beide keren gemeten aam de pomp.
Ongelovelijk zuinig vind ik voor zo'n "antieke" 1800 met 140 pk.
Kristian
Qua auto staat een 3-serie echt bovenaan mijn lijstje. De enige auto waar ik echt warm van wordt. Moet misschien toch nog een keertje goed de kofferbak inspecteren.

Wat let je dan om naar een jonge Accord Tourer te kijken? confused smiley

Dezelfde prijsklasse als die 320 Touring van een paar berichten hierboven...

http://www.autoweek.nl/

De kleur.. ! eye popping smiley thumbs up

Incl. navigatie

Misschien over een tijdje (1/2-1 jaar) te koop. Misschien wat voor jou? winking smiley
Zijn ook prachtige auto's.. Een keer een BMW zou ik alleen ook wel leuk vinden. Prijzen zijn me nog wel een stuk te hoog. Was niet van plan om weer 10 bij te gaan leggen namelijk. wordt wel een erg dure hobby. Een 2009/2010 Mondeo Wagon is voor rond de 21 te krijgen. Scheelt nogal.
Die witte van hierboven is helemaal super zo. Of ik wit zo durven is vraag 2 maar staat hem goed. Nog even doorrijden gaat denk ik ook wel gebeuren.
Ook leuk zo'n Legacy. Lekker appart ook. Nadeel zijn de ietwat onzuinige boxer motoren.
Mijn BMW 316i EXE (facelift model 1800cc) ging echt gewoon best hard. 200km/h is toch hard zat? ;-) Maar wat een problemen met die car gehad, was het zat dus voor de civic gegaan.

Nu een 1.4 5 deurs civic hatchback sport. Niet de snelste en ook niet de zuinigste maar wel meer ruimte dan de bimmer sedan.

Gr Chris
Trouwens 19 nov bij Honda de bois Utrecht De Meern tussen 1900 en 2100 hebben ze 2 nieuwe civics staan waarvan je met een kunt proefrijden.

Grtz
Ik ga dinsdag de 15e naar Honda Borghstede Zwolle voor de premiere van de Civic. Hoop dat daar ook gereden kan worden. Ben wel benieuwd. Nieuwe schijnt qua rijden wat volwassener te zijn. Dat Honda roept dat de materialen zijn verbeterd trouwens kan ik niet bevestigen. Heb op de IAA uitgebreid de auto geinspecteerd en viel me toch tegen. Ben in elk geval niet dolenthousiast over de nieuwe.
Kristian
Octavia vind ik een mooie auto alleen een TSI wil ik absoluut niet en diesel kan niet echt uit.

Puur uit interesse, maar waarom "TSI wil ik absoluut niet"?
De Octavia is ook leverbaar geweest met de 2.0 FSI motor.

Weleens aan gedacht?

Mij lijkt de beste oplossing gewoon doorrijden.
Ik heb je topic niet altijd gevolgd, maar er is momenteel toch nog geen gezinsuitbreiding? Of heb ik iets gemist?
Ja je hebt wel wat gemist. Marit is ondertussen al 9 maanden oud. En met zijn drietjes is ook de o zo ruime Civic al snel nokkie nokkie.

TSI hoor ik teveel negatieve verhalen over m.b.t. betrouwbaarheid. Durf ik niet aan. Vanmorgen in Berlijn nog liep ik langs een Golf VI met draaiende TSI motor. Klonken hele vreemde ratelende geluiden onder de motorkap. Meeste zullen vast redelijk probleemloos zijn maar nee, niks voor mij, net als zo'n DSG. Als leaserijder geen probleem maar als je alle reparaties zelf moet bekostigen.....
Kristian
Ja je hebt wel wat gemist. Marit is ondertussen al 9 maanden oud. En met zijn drietjes is ook de o zo ruime Civic al snel nokkie nokkie.

Ah, zie je. Nou, alsnog gefeliciteerd dan.

TSI/DSG > Tsja, die verhalen zijn er inderdaad. Het is maar hoe je zelf met de verhalen omgaat (idem mbt de verhalen over de Mazda 6 waarover je eerder schreef). Ik heb er ervaring mee...
Maar de problemen met de TSI-blokken kunnen zich natuurlijk ook voordoen bij de ecoboostmotoren van Ford, of iedere andere willekeurige turbomotor. Dan zou je dus op zoek moeten gaan naar een 2.0 Mondeo.

Ik 'vrees' trouwens wel dat je op zoek moet gaan naar een auto waar je wel een tijdje mee zult moeten doen, want de TSI'tjes en de DSG's van deze wereld zullen de markt snel veroveren.
De 1.6 Ecoboost rijdt wel een stuk beter dan de oude 2.0. Dat is het toch net niet in een Mondeo. Ook heeft de 2.0 een vijfbak...
Nog maar even rustig doorrijden dus totdat er echt wat leuks te vinden is.

Vandaag een afspraak gemaakt voor de Aygo. Moet een beurt hebben en de waterpomp lekt. 21e moet ie heen dus tot die tijd een beetje opletten. Zwak punt van bepaalde bouwjaren trouwens.
Gewoon in je fijne Honda blijven rijden. Als ik mij niet vergis is deelt Mazda veel met het Ford concern. Zo ook de 6 en de Mondeo. Mijn vader heeft een 6 gehad uit 2004 en daar was nog wel eens een Ford logo te zien. Ik rij nu een Civic uit '99 en ben zeer tevreden over mijn Honda. Een accord lijkt mij een mooie opvolger voor op jouw oprit.
Gisteravond was bij de dealer in Zwolle een premiereavond van de nieuwe Civic. Er stond eentje in de meest luxe versie in de showroom en er was een proefritauto beschikbaar. Het merendeel van de bezoekers was eigenaar van het huidige type en wat mij opviel was dat de meesten vonden dat het uiterlijk er niet op vooruit is gegaan. Hij mist de spannende details van de huidige. Vind ik zelf overigens ook. Natuurlijk ziet zo'n Exclusive uitvoering er met leer van binnen wel zeer gelikt uit al is de vormgeving van het dashboard naar mijn mening ook minder dan de huidige.

Qua rijden merkte ik ook weinig vooruitgang. De motor is iets stiller maar bij het optrekken nog steeds goed hoorbaar. Het weggedrag is iets minder stuiterig en stug maar ook hier geen grote veranderingen. En dit geldt ook voor de besturing en het schakelen. Wat me erg tegenviel was de levendigheid van de motor. De 140 pk kon ik zeker niet ontdekken en in de eco mode voelde hij helemaal geknepen aan. Er stond natuurlijk nog maar 800km op de teller maar toen ik na de proefrit vrijwel meteen huiswaarts keerde in mijn eigen Civic merkte ik direct dat deze veel pittiger en gretiger is.

Sowieso had ik geen enkele keer zelf het idee in een ouder model te rijden. Wat mij betreft zeker geen investering waard om er weer up-to-date bij te rijden. Scheelt een hoop geld maar vind het ook wel jammer dat de verbeteringen minimaal zijn. Zelf verwacht ik niet dat de nieuwe Civic een kaskraker zal gaan worden. Dat was de huidige niet maar de nieuwe biedt qua auto weinig meer en is qua design slechts een slap aftreksel.
Hey dat is jammer! Hou het nog maar ff bij mn 1 punt 4 tje winking smiley

Gr Chris
Het is natuurlijk "makkelijk praten" maar dit is precies wat ik heb verwacht Kristian.
Honda probeert met de nieuwe Civic een groter publiek aan te spreken door minder spannende vormgeving en meer comfort te bieden, maar dit werkt een beetje averechts bij het publiek.

Hopelijk komt er over een jaartje of 5 weer een nieuwe revolutionaire Civic die net zo sportief rijdt als die van jou en mij, en waarbij menig sportieve Honda rijder weer het "wauw"gevoel krijgt.
Ook het verhaal van de huidige Accord Tourer t.o.v. mijn model Tourer...
Het is nu allemaal wat softer, wat comfortabeler, minder op sportief rijden gericht...
Neen, geef mij maar "mijn" model.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep