D. Elzinga: '84 Opel Kadett 1.2 S & '83 Opel Kadett 1.3 S Automaat: nu nog lichter!

Gepost door D. Elzinga 

Niet praktisch liggend op straat, maar het viel best te doen.

Ik had de auto wat opgekrikt, toen kon ik overal prima bij.

Erg leuke auto hoor, mooi onderhouden ook. Nog veel rijplezier ermee

Dank je.smiling smiley
Hier de modellenlijst van mijn folder uit 1980, met 2-deurs SR.

excuses voor mijn lange afwezigheid
Die folder heb ik ook, ik heb echter nog nooit in het echt een SR sedan kunnen aanschouwen. Over zeldzame uitvoeringen gesproken, in Zuid-Afrika kon de GTE met ronde koplampen geleverd worden!

En nu het topic toch weer omhoog gekomen is:

- De Kadett heeft inmiddels een originele inschuifbare antenne. Binnenkort foto'ssmiling smiley
- Ik heb wederom gedonder met de verzekering. Ditmaal omdat Premio (m'n vorige verzekeraar) doodleuk de verzekering door heeft laten lopen, ondanks dat ze door hebben gekregen van TVM (huidige verzekeraar) dat ze hem moesten stoppen. Premio heeft me nota bene nog gebeld om te controleren of ik de verzekering inderdaad wilde laten beindigennut smiley
Voor de liefhebbers: Brochures/folders Opel

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-09-2011 14:21 door FWH Leguit.
Zo, ook flink wat Kadett E foldermateriaalthumbs up Met Zo'n Kadett Fahrschule worden de rijlessen wel plezierigwinking smiley
Ben nog hard op zoek naar de E-kadett folder van 1985 met auto van het jaar logo
Omega fahrschule idem ditowinking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-09-2011 14:38 door FWH Leguit.
Hier in Assen kom ik vaak langs het spoor een rode Kadett J caravan 3-deurs tegen van geloof ik '83 of '84
En in Leeuwarden in de molenpadbuurt staat vaak een hemelsblauwe kadett d caravan standaard van '83
als ik er ben zal ik zien of ik een foto kan nemensmiling smiley

Ben nog hard op zoek naar de E-kadett folder van 1985 met auto van het jaar logo

Ik zoek informatie over de Kadett Club Oranje uit 1988 in welke vorm dan ook, maar aangezien zelfs op het Opelforum niemand ooit van die uitvoering gehoord heeft is dat extreem lastig...
zucht..................wat blijven het toch lekkere wagens om naar te kijken,he?
Geweldige, originele, Kadett D. Elzinga thumbs up
Phaeton W12
Schiterende uitvoering eye popping smiley thumbs up

Dank je, maar hij is niet in nieuwstaat hoor.winking smiley Hij is roestvrij, compleet en technisch inmiddels 100% in orde, maar de lak is eigenlijk niet zo mooi meer (al zie je daar op een afstandje niets van).
Netjes hoor!!!!Staat heel origineel bij hem (of is het een 'haar'?)
Ik heb op zolder ook nog een ouderwetse telescoopantenne liggen.
Ik zit een beetje te twijfelen of ik die ook op mijn Kadett zal plaatsen.Nu heb ik zo'n binnenantenne die stroom moet hebben voor beter ontvangst.
Moet er even over nadenken en gaan duiken in bepaalde folders.

Maar dit maakt hem zeker af.
En ach,mijn Kadett heeft ook gebruikerssporen van 23 jaar op de weg.
gr Marcel.
Dan zul je moeten gaan zoeken in de Opel-accesoires folders, er waren verschillende van die antennes in omloop voor de E. Je kon een antenne op het dak krijgen, of op het spatbord.

De spatborden had ik er al eens af gehad om ze van achter helemaal te tectyleren, maar er zatten nog steeds wat roestblaasjes op de bekende plekken (bovenaan rechts en onder). De blaasjes heb ik weggeschuurd, en daarna het vlak opnieuw gespoten. Nu valt wel duidelijk te zien dat het kleurverschil wordt veroorzaakt doordat de spatborden iets te donker zijn: het vlakje dat ik zelf heb gespoten heeft exact dezelfde kleur als de rest van de carosserie, de rest van het spatbord is wat donkerder. Ik moet maar eens op zoek gaan naar een professionele spuiter om alleen die spatborden in zijn geheel over te laten spuiten, dat zal de makkelijkste en beste oplossing zijn. De niet-originele deuren kloppen namelijk wel qua tint, en de rest van de carosserie zit nog vrij goed in de lak, dus daar hoeft niets aan te gebeuren.

Voor de oplettende kijker: er moet inderdaad nog een nieuwe zwarte anti-steenslaglaag op het spatbord aangebracht wordenwinking smiley
Och, de auto is 27 jaar oud, dus een paar schoonheidsfoutjes mogen wel vergeven worden!grinning smiley Deze Kadett is gewoon heel netjes en gelukkig wordt er goed voor gezorgd. Het is fijn dat een aantal van dit soort auto's bewaard blijven. Wat vroeger een doodgewone auto was is nu een curiositeit geworden.
Koester die kadett maar : ivm met de lak...heb je hem al eens een detailbeurt gegeven? (wassen, kleien,polijsten,glazen en daarna een wax of sealant erover). Daar knapt de lak flink van op....kijk maar eens op het forum van carclean.nl winking smiley
corsawim
Koester die kadett maar : ivm met de lak...heb je hem al eens een detailbeurt gegeven? (wassen, kleien,polijsten,glazen en daarna een wax of sealant erover). Daar knapt de lak flink van op....kijk maar eens op het forum van carclean.nl winking smiley

Ja, toen ik hem kocht was de lak op motorkap en dak wat dof, maar dat is dus niet meer zo. Maar ik kan poetsen wat ik wil, de lak op de spatborden is nu eenmaal iets te donker, en daar valt (afgezien van overspuiten) verder niets aan te doen.
Inderdaad kleurverschil zit onder de blanke laklaag...hier is terug spuiten de enige optie. spijtig.
Vind zo`n D Kadett wel tof, en dit is een nette toch, zeker als je leeftijd meerekent ! Alleen die velgen vind ik onder dit model geen porem. Die van de Berlina zouden tof staan denk ik ! cool smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-09-2011 12:22 door GranaDavey.
GranaDavey
Alleen die velgen vind ik onder dit model geen porem.

Het klopt qua tijdsperiode wel: vanaf 1983 konden deze stalen velgen voor de Kadett besteld worden. Voor de SR waren het in 1984 zelfs de standaard geleverde velgen, al was dan het hart zwart gespoten.

Die van de Berlina zouden tof staan denk ik !

Die zijn inderdaad gaaf (ze zijn eigenlijk ontworpen voor de SR trouwens), maar ik laat toch de huidige velgen eronder. Die zijn een stuk steviger en ik vind ze zelf wel erg mooi.smiling smiley
Ik dacht het al:

Zag net je kadett staan bij Nefkens in Amersfoort:

Mooie Kadett ! Bijna origineel. Als ik jou was zou ik de spatbordverbreders er af halen. Hoe origineler hoe mooier ( wat mij betreft )

Zie hieronder een fraai voorbeeld:

Alles wat op de auto zit is origineel af-fabriek of was een achteraf bij de dealer te bestellen accesoire. Zo ook de spatbordverbreders:

Dee Kadett GSI was echt prachtig, zal straks zelf nog wat foto's uploaden.
Geniaal ja! Ook geinig, die extra lampen achter de achterruit. Was dat destijds een optie in Duitsland of zo?
Ach dat zijn lang niet alle (vreemde) opties, er bestonden zelfs zijraamjaloezieen voor de Kadetteye rolling smiley

Fout, fouter, foutst. Het petjes-imago van de Kadett werd haast bewust opgebouwd, zou je zeggen! tongue sticking out smiley

Des te gaver om dat tegenwoordig nog te hebben, van dit soort aparte accessoires zullen er weinig bewaard zijn gebleven.
Dit keer was dit de enige andere D die aanwezig was:

Ten opzichte van vorig jaar zit daar nu ook een interieur in, en zijn er weer wat stickers bijgeplakt.

Wat andere interessante Opels:

De drempeltjes waren voor sommigen wel een hinderniseye rolling smiley

Twee groene D Kadett's nog wel. Gefeliciteerd met je aankoop! Vanwaar opnieuw de keuze voor een Kadett en niet voor bijvoorbeeld een... Yugo Sana?
Foto's vanaf MP:

Als het goed is haal ik hem vandaag nog op, dan maak ik misschien zelf nog wat foto's.
gefeliciteerd. Zal een leuk gezicht zijn in je straat. De D-Kadett zie je al steeds minder en dan heb je gewoon 2 groene voor de deur staan...
Het regende ontzettend hard toen ik hem net ophaalde, even snel een paar foto's gemaakt:

Afijn, naast KR-94-TH bezit ik nu dus ook KG-94-KK. Hieronder een lijst met alle opties:

- rechter buitenspiegel
- klokje (wat er later in is gezet, evenals een radio, alarm en startonderbreker)

En dat is het. Geen hoofdsteunen, geen achterwisser, geen stootstrips, geen interval. Wel een 75 PK 1.3 S gekoppeld aan een nog steeds prima schakelende drietraps automaat. En daarmee presteert hij echt behoorlijk goed! De lak kan hier en daar een poetsbeurt gebruiken, er zijn wat roestplekken (niets ernstigs gelukkig) en wat andere kleine storingen, zoals het alarm waar de sirene niet meer van werkt. Verder heeft hij een bekende historie (ik ben nu de derde eigenaar), nog ruim 10 maanden APK en, heel zeldzaam bij de Kadett, een goed werkende benzinemetersmiling smiley
Gaaf!
Het autootje ziet er ook nog goed uit. Ook leuk dat het zo'n kale uitvoering is.
En, automaat rijdt best lekker he! winking smiley Mijn 'Arna' is ook een automaat.
ginkelvanmichiel
Ook leuk dat het zo'n kale uitvoering is.

En dan toch een 'vlotte' S bestellen, terwijl de 1.3 N er ook als automaat was. En het is een hatchback, dus blijkbaar had de eerste eigenaar behoefte aan een derde deur. De rechter buitenspiegel is de enige optie die er nieuw op besteld is. Verder zijn er ook een aantal knoppen ivm met de uitvoering anders dan die van de de 1.2 S, zoals die van de verlichting.

ginkelvanmichiel
En, automaat rijdt best lekker he! winking smiley

Het is wel even wennen, maar het rijdt inderdaad behoorlijk relaxedbig smile smiley

Wat ik de komende dagen ga doen is Albert (zo heet hij volgens de vorige eigenaar) goed schoonmaken, de verbleekte bumpers en verroestte velgen spuiten, en naar de storinkjes kijken. Ook wil ik wat aan de roest doen, maar dat gaat waarschijnlijk niet lukken als het weer zo slecht blijft. Voor de langere termijn komen er ook op deze Kadett luxe kentekenplaten, en ik weet nog niet wat ik met de radio ga doen. Dat is een moderne radio-CDspeler met MP3-aansluiting. Dan is het wel makkelijk om eigen muziek af te spelen, maar het klopt qua tijdsperiode natuurlijk niet.winking smiley Verder ga ik hem niet spectaculair verbouwen oid.
Leuk, typische kleur die goed bij het model past. Houd je ze allebei of moet de nieuwe je oude vervangen?

Hans 1.6 TURBO
Mooie Kadett ! Bijna origineel. Als ik jou was zou ik de spatbordverbreders er af halen. Hoe origineler hoe mooier ( wat mij betreft )
Het is maar de vraag hoe de auto er onder die randen uitziet. Bij mijn Golf kwam er behoorlijk wat roest onder vandaan. Lekker laten zitten, maar ik raad je wel aan ze een keer los te halen om te kijken of er geen beginnende roest onder zit.
Karmann.
Houd je ze allebei of moet de nieuwe je oude vervangen?

Ik hou ze allebei. Zeker Kadett nummer 1 zal ik nooit verkopen.

Karmann.
Lekker laten zitten, maar ik raad je wel aan ze een keer los te halen om te kijken of er geen beginnende roest onder zit.

Heb ik al eens gedaan, zit geen roest onder.
Leuk hoor, gefeliciteerd!

Al rare blikken van buren gekregen waarom je twee precies dezelfde (in hun ogen dan hè) auto's hebt? winking smiley
§anitarium
Al rare blikken van buren gekregen waarom je twee precies dezelfde (in hun ogen dan hè) auto's hebt? winking smiley

Nog niet, neesmiling smiley

Edit, nu dus wel:

- He, heb je bruine stoelen ingebouwd?
- Nee, dit is een andere auto...

En de auto's staan momenteel op een paar meter afstand van elkaar geparkeerd. Stekeblind dat menseye rolling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-10-2011 16:33 door D. Elzinga.
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop! Gelukkig glipte deze je niet tussen de vingers door. Die nieuwe radio zou ik in het dashboardkastje inbouwen. Wel het gemak niet het mindere uiterlijk. Veel plezier ermee thumbs up
Leuk zeg, een tweede! Veel plezier met dit nieuwe project!
D. Elzinga
Hieronder een lijst met alle opties:
- rechter buitenspiegel
- klokje (wat er later in is gezet, evenals een radio, alarm en startonderbreker)

Geweldig grinning smiley. Echt een leuke Kadett erbij!
Kadett II vanmorgen in een straat verderop gezet waar wel genoeg parkeerruimte is (alleen als ik eraan wil werken zet ik hem voor de deur, wellicht dat deze in de toekomst binnen komt te staan als ik voor een fatsoenlijke prijs een klusruimte weet te vinden). En meteen nog wat foto's gemaakt:

Onder de motorkap hoeft er, behalve schoonmaken, niets te gebeuren.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor het interieur: er ontbreekt niets, en de bekleding is niet versleten oid.

Achterin zijn door de vorige eigenaar gordels gebouwd ivm kinderstoeltjes. Daarnaast zitten de boxen, die zijn los en dus makkelijk te verwijderen. Aangezien ik de kapjes heb voor de radio, klokje en buitenspiegel is de verleiding best groot om hem terug te bouwen naar een nul-opties uitvoering...

Vanwege de losse boxen zijn er geen gaten geboord in de hoedenplank voor de bevestiging van speakers. Afgezien van de draadjes die ontstaan zijn omdat de achterkant van de bekleding is gaan rafelen is ook hier alles compleet en netjes.

En daaronder zitten nog de complete gereedschapset en het nooit gebruikte reservewiel.

En dan nog even wat historie van dit exemplaar: Nieuw geleverd door Opel Dalhuizen BV in Epe, en besteld door een inwoner van Wezep. Die eerste eigenaar reed er erg weinig mee: op 11-10-1989 was de kilometerstand 17.995, en in 2003 nog geen 50.000!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-10-2011 14:07 door D. Elzinga.
Op de foto's in de advertentie kwam hij er niet echt uit en de buitenkant heeft wat plekjes, maar met deze nieuwe foto's van het interieur blijkt toch wel dat het een heel mooie auto is!
Best netjes! Zou je toch geen hoofdsteunen willen, toch wel fijn als je eens van achteren wordt aangereden.
Momenteel is hij uiterlijk ook niet zo heel erg fraai. Maar ik denk dat zodra ik met de poetsmachine bezig ben geweest en de velgen en bumpers opnieuw heb gespoten, hij al veel mooier is. Grootste probleem met deze is roest: de bodem is regelmatig getectyleerd en keihard (ook nooit aan gelast voor zover ik kon zien), maar met name aan de voorspatborden moet nodig wat gedaan worden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep