AutoWeek
   rss
   mobiel
   iphone
   igoogle
   chrome

MyAutoWeek

CharadeSedan: updates charade p2!

Gepost door CharadeSedan 
Beste autoweekforummers, ik lees al een hele tijd mee met al jullie mooie topics, maar nu ik zelf een auto heb gekocht leek het mij leuk me even voor te stellen! Mijn naam is Jan, (maar hier mogen jullie directiechauffeur zeggen winking smiley), 20 jaar oud, ik studeer communicatie en mijn auto is een Daihatsu Charade 1.3 sx uit 1990! Dit is strikt genomen niet mijn eerste auto, want vorige week heb ik een peugeot 309 gehad die echter zo gaar bleek te zijn dat ik op zoek moest naar iets anders. Toen kwam ik deze tegen, en die vond ik zo leuk dat ik het maar gelijk weer gedaan heb! Het betreft een Amerikaanse uitvoering (de sedan was nog niet eens leverbaar in 1990 in Nederland) wat inhoud dat de auto voorzien is van (overigens debiele) elektrische gordels, van die mooie corner lights (op de foto's doen alleen de voorste het, inmiddels branden de achterste ook, weet niet zeker of het mag, maarja), stuurbekrachtiging (amerikaans gevoelloos), en kleine amerikaanse nummerplaatjes. Gelukkig is het wel een handgeschakelde versie, een automaat wil ik echt niet in zo'n bakkie...
Tevens is de auto een paar cm verlaagt en staat hij op licht metalen wielen van 13" (ruimte voor iets groters cq breders is er ook echt niet) en is hij voorzien van de 1.3 viercilinder van 90pk die ook in Europa leverbaar was. Lekker vlot dus...

Tijd voor foto's!

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

13 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-01-2010 16:03 door CharadeSedan.
Lachen man.
Leuk karretje om mee te beginnen.

Veel plezier ermee smileys with beer
Wat een auto!
Hoop dat je als directiechauffeur andere auto's bestuurt... winking smiley
uiteraardwinking smiley Directiechauffeur doe ik als bijbaantje, en in dit bakkie kan ik dan lekker mijn frustraties eruit hoeken winking smiley.
Gooo Jan goooo!!! spinning smiley sticking its tongue out Hoeken met die handel big smile smiley
Wit. Een kleur waar alles gewoon wat beter in uit komt. Je lijkt bruiner, dus aantrekkelijker. Het is rustig, dus jij als eigenaar bent meer in the spotlight. Uiteraard is het ook de kleur van de maagdelijkheid en bla bla bla. Kortom gewoon prachtig. Dat in combinatie met de elegante Oosterse vormgeving, maakt dit een uitermate geschikte auto om je als student in voort te bewegen.
En hij is nog best mooi ook.
Ik vind 'm anders spuug lelijk. Maar wel geweldig leuk, het is echt iets aparts. Zeg maar net zo als de 121 bolhoed die ik heb gehad. Het ziet er niet uit maar je hebt er de grootste lol in. Veel plezier ermee. thumbs up
Zag hem een paar dagen geleden volgens mij op Marktplaats staan. Veel plezier met de wagen.
Tof ding, uniek modelletje! De voorste nummerplaat vind ik wel wat afdoen aan de auto: die plaat ziet er niet zo netjes uit smiling smiley
klopt, die is aardig versleten. Ga hem er van de week eens afhalen, recht buigen en letters weer netjes zwart maken. Poetsen moet ik sowieso nog doen, wel ff snel gewassen, maarja das niet genoeg. dank voor de reacties trouwens alvast!
wat een raar hok, maar dat maakt hem juist grappig. Dit zou er een kunnen worden voor de "verschoppelingen klub"smileys with beer

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-03-2009 22:35 door isla.
een gaaf karretje! kaj lekker mee rond raggen, en je voelt je nog speciaal ook in zo'n amerikaanse mini-sleespinning smiley sticking its tongue out

maar wat is 't verhaal hierachter? is 'ie geimporteerd? en waarom zou iemand een daihatsu hier naartoe slepen...?

ps: je kan ook altijd nieuwe nummerplaatjes laten makenwinking smiley
goede vraag... ik denk dat hij is meegekomen als verhuisboedel, toen hij werd geïmporteerd was hij nog maar 4 jaar oud en dan is dat misschien nog wel de moeite.
Ik schrok trouwens wel van het brandstofverbruik: 1:11 vind ik niet normaal, zeker niet omdat ik me nog best heb ingehouden en voornamelijk snelwegkilometers maak. Ben benieuwt of dit nog beter word, heb het luchtfilter al bekeken maar die ziet er nog goed uit... Wie het weet mag het zeggen.
groet
Leuk, omdat het een Amerikaanse uitvoering is heeft deze auto nog iets speciaals zoals cornering lights, electrische riemen e.d.
Als het een Europees model was geweest zou het allemaal wat minder spannend zijn.
Die achterdeur is wel vaag zeg, van onder heel smal, van boven absurd breed big smile smiley
Leuk karretje.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-03-2009 09:29 door Djurre1980.
Allereerst zit er een gruwelijke spelvaut in... Benieuwd is namelijk met een D!eye rolling smiley

'Wit. Een kleur waar alles gewoon wat beter in uit komt. Je lijkt bruiner, dus aantrekkelijker. Het is rustig, dus jij als eigenaar bent meer in the spotlight. Uiteraard is het ook de kleur van de maagdelijkheid en bla bla bla. Kortom gewoon prachtig. Dat in combinatie met de elegante Oosterse vormgeving, maakt dit een uitermate geschikte auto om je als student in voort te bewegen.
En hij is nog best mooi ook.'

Dit kan er ook maar één wezen!eye popping smiley Fijn dat jij de eigenaar een hart onder de riem wilt steken!grinning smiley

Verder wens ik je er natuurlijk veel plezier mee!!winking smiley
Directiechauffeur
goede vraag... ik denk dat hij is meegekomen als verhuisboedel, toen hij werd geïmporteerd was hij nog maar 4 jaar oud en dan is dat misschien nog wel de moeite.
Ik schrok trouwens wel van het brandstofverbruik: 1:11 vind ik niet normaal, zeker niet omdat ik me nog best heb ingehouden en voornamelijk snelwegkilometers maak. Ben benieuwt of dit nog beter word, heb het luchtfilter al bekeken maar die ziet er nog goed uit... Wie het weet mag het zeggen.
groet

Ik heb nog een korte tijd een Daihatsu Charade uit 1988 gehad met 1-litermotor en carburateur. Bij koude motor moest je uitkijken voor horten en stoten, het kreng zoop olie en liep gemiddeld genomen amper 1:10. Ik weet niet of je er alleen korte stukjes mee rijdt; 1:11 lijkt me dan een normale waarde (houdt er ook rekening mee dat het buiten vooral in de vroege ochtend en late avond ook nog aardig koud kan zijn).
@ winged B...: oei, die spelfout! au! blijft mijn zwakste kant, die d's en t's... dank voor de waardevolle aanvulling.
@ Olds: ook bedankt, ik heb er inderdaad ook wel mee in de stad gereden, maar voornamelijk op de snelweg. De auto schijnt wel een tijdje stil te hebben gestaan, dus wellicht moet hij gewoon even 'los komen' ofzo. Ik wacht het gewoon af tot de volgende tank!
In ieder geval heel veel succes met deze speciale Charade! thumbs up

Even afwachten dan maar voor wat betreft het benzine-verbruik. De Nederlandse Charade sedan woog iets van 850 kilo. Ik kan me voorstellen dat een Amerikaanse versie toch wat meer gewicht in de schaal legt (volgens kenteken weegt je auto 940 kilo), en dus wat meer verbruikt. Is het toevallig een automaat? Dan denk ik dat hierbij de voornaamste oorzaken van het wat tegenvallende verbruik zijn gegeven Daarnaast hangt het verbruik natuurlijk ook voor een groot deel af van de rechtervoet van de bestuurder. Ben je een rustige rijder, of hou je er een wat fellere rijstijl op na?
het is gelukkig een handgeschakelde! automaat had ik ook niet gewild. Inderdaad is deze gek genoeg zwaarder als de europese, maar snap niet zo goed waar dat vandaan komt want hij is zo kaal als wat, alleen stuurbekrachtiging en die elektrische gordels dan, verder weinig tot geen luxe. Ik rij soms wel aardig door, maar ten tijde van dit gemeten verbruik had ik er alleen nog maar mee over de snelweg gereden, en daar loop ik niet constant te jagen want deze auto voelt zich het lekkerst rond de 110, 120, anders word de herrie te groot.
Dat de auto zwaarder is dan een Europese versie, kan liggen aan de zwaardere veiligheideisen in de US of A. Zwaardere en grotere bumpers, stalen balken in de portieren en dergelijke wegen allemaal mee.

Ter illustratie; ik heb zelf een Daihatsu Sirion 2 1.0 van 2008, en volgens de boardcomputer bedraagt mijn gemiddelde verbruik momenteel 6,2l/100 km, ofwel een ruime 1:16. Daarin zit een redelijk aantal stadskilometers, en daarmee is mijn gemiddelde verbruik maar 0,1l/100 km hoger dan de fabrieksopgave. Echter hier is de techniek wel weer wat nieuwer, dus dat kan een verschil uitmaken.

Als ik echter zo lees dat het gemiddelde verbruik bij normaal snelweg gebruik en normale snelheden 1:11 bedraagt (1:13 lijkt me meer redelijk), lijkt het verbruik me ook iets aan de hoge kant. Misschien dat de auto binnenkort toe is aan een onderhoudsbeurtje?
ik ben er trouwens wel achtergekomen dat 1 wiel niet was uitgebalanceerd, een loodje was eraf. Daarom zat er een trilling in, maar kan dit ook het brandstofverbruik beinvloeden?
Of onbalans in een wiel invloed heeft op het brandstofverbruik zou ik niet durven zeggen. Wel leveren te zachte banden een hoger brandstofverbruik op.
jaaaaaa het is gelukt hoor! hij staat op het geweldige autogespot.comwinking smiley. ben benieuwt voor hoe lang. [spots.autogespot.com]
verder bevalt de auto nog steeds goed, rijd lekker, geen problemen... heb hem inmiddels ook gepoetst, eens een keer foto's van uploaden.
Ben je wel helemaal lekker?! eye popping smiley Dit is toch geen representatieve auto om mee te komen voorrijden bij klanten?? eye rolling smiley Wat een patatauto zeg! nut smiley De waarde hangt zeker af van het aantal aanwezige liters benzine in de tank? tongue sticking out smiley
haha hey eeeehm, aftaaien jij :P. Wil je hem een keer testen voor autogetest.nl ofzo? Mag je ook gewoon vragen hoor...
Als je die DBS er ook bij kunt regelen, zouden we een soort van dubbeltest kunnen doen! thumbs up
precies precies... enneh, meneer davidjoost, die spot is toevallig wel dik 1500 keer bekeken en dat komt heus niet door die aston, die zie je vaak zat op die site winking smiley
Iemand die communicatie studeert kent vast wel de fijne kneepjes van het effectief spammen... winking smiley Ik ben er zeker van dat autoweek.nl een van de beste verkeersbronnen van verwijzende sites voor die pagina is! tongue sticking out smiley
eeeehm ja das waar smiling smiley. maar ze kijken toch maar wel hea. Waar ben jij in begonnen?
mvg
Een Saab 9000CD Turbo.... Ik heb hem nog steeds! big smile smiley Hij staat hier nog wel ergens op het forum... Ik houd van luxe en een beetje auto om me heen, vandaar! winking smiley
ahaaa kijk aan. leuke auto! (alhoewel... fiat croma? :P) Ik snap je punt wel hoor ben eigenlijk ook niet zo van de kleine auto's, rijdt voor mijn werk veel in een volvo en das toch wel even wat anders, maarja ik en student en helaas zijn grote en zware auto's nogal duur om op de weg te houden... deze is al zowat de bovengrens door dat idiote verbruik.
Gelukkig is de 9000 van DJ probleemloos en vrijwel kosteloos, wel zo fijn als student zijnde drinking smiley big smile smiley
@ B-Real: zo'n 9000 is inderdaad zéér goedkoop in onderhoud. nut smiley Gelukkig heb ik nu zo'n mooie tank achterin liggen om dat nog enigszins te compenseren... grinning smiley

Hahahaha! Ja, een roest en kostenloze 9000 is lastig te vinden. En het is DJ ook niet gelukt.

Ik vind dit special waardig, absoluut!

Weet je wat gaaf zou zijn. Dit karretje, maar dan met RWD!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2009 13:24 door Den Autocraat.
jaaa daar kan ik het alleen maar van harte mee eens zijn! Dat zou hem echt tof maken, nu is het toch een beetje een manke onderstuurder... maarja, men kan niet alles hebben. Wordt best een pittige ombouw lijkt me winking smiley
DRRRRIFTEN MET DAT DINGsmiling smiley

Zou een heel leuk gezicht zijn, met power oversteer door een klaverblaadjewinking smiley
Nee, die mooie bocht in de ring wordt de Charade bocht!

Trouwens, dit is ook Charade:

Ook wel de kleine Nurburgring genoemt!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

logo Sanoma Men's Magazines