Autoradio aansluiten (losse draden)

Gepost door BasFiatPunto 
Ik ben sinds afgelopen maandag trotse eigenaar van een keurige Fiat Punto uit 1994. Het is mijn eerste auto en ik heb, handig om vooraf te melden, absoluut nul komma nul verstand van auto's. Nu is de auto prima zoals hij is; alleen een autoradio ontbreekt. Nu wil ik vandaag of morgen een autoradio kopen maar ik loop tegen een probleem aan: het aansluiten. Uit het dashboard hangen nu allemaal losse draden en de "blokjes" ontbreken. Ik heb begrepen dat die blokjes los te koop zijn (zoals bijvoorbeeld deze: [www.navaudio.nl]) en dat je die alsnog gewoon kunt aansluiten. Echter, welke draad moet waar op? De kleuren komen immers totaal niet overeen.

Ik heb een bundel van 4 draden: een rode, een roze, een zwart/paarse en een zwart/witte.

Daarnaast hangt er nog een duo rood en zwart uit het dashboard.

En tot slot nog één losse draad: een rode.

Wie kan mij verder helpen om een autoradio te monteren (wie weet welke draad ik met welke draad moet koppelen?

Alvast bedankt!

Bas
Je zou denken:

Bundel van 4 is 2x 2 speakerkabels.
Set van 2 is voeding.
Losse is antenne.

Maar ik vind het wel vreemde kabels. Speakerkabel is normaal anders dan voedings- of antennekabel.
Wellicht nog een extra opmerking: er zit een losse antennekabel (niet te zien op de foto's) in de auto. Die had ik alleen zelf herkent en daarom niet op de foto gezet maar dus wel vergeten te vermelden... Daarnaast heb ik maar twee boxen in het dashboard. Geen extra boxen dus.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-09-2010 16:46 door BasFiatPunto.
Tip, haal de speakers eens los en kijk welke kleur draden daarop zijn aangesloten. Met een beetje geluk staat er ook nog een plus en een min vermeldt op de speakeraansluitingen, dan weet je helemaal zeker wat je op wat moet aansluiten.

De zwarte en 2 rode is de voeding van de radio , de twee rode moeten op de rode en gele van de radio, als de radio die zenders niet onthoudt moet je waarschijnlijk de twee rode omdraaien.
Rood = constant +
Oranje = geschakeld +
Zwart = massa.
Indien de radio de opgeslagen radiozenders niet onthoudt, is het een kwestie van rood en geel op de radiobedrading omwisselen.
Voor de speakerbedrading (zwart/wit, zwart/paars, roze en rood) zou ik de tip van Monsieur Le Loure opvolgen.

Tip: zet aan de autobekabeling gelijk ISO-stekkers, dan hoef je niet in je radiobekabeling te knippen en kan je de radio probleemloos meenemen naar je eventuele volgende auto.
[www.thechops.co.uk]

Zie pag 10, diagram 9
Voor als je het graag allemaal op papier wilt hebben.
Overigens, schiet me nu net te binnen, kun je de speakerbekabeling ook testen dmv een AA-batterij. Wanneer je de batterij met de polen op de draden houdt hoor je dmv een plopgeluid welke bedrading bij welke speaker hoort.
Mag ik daar nog even aan toevoegen dat als je de plus van de speaker op de plus van de batterij aansluit, dat dan de conus van de speaker naar voren beweegt?
HDI110
Mag ik daar nog even aan toevoegen dat als je de plus van de speaker op de plus van de batterij aansluit, dat dan de conus van de speaker naar voren beweegt?
als jij het niet doet, doe ik het.

Top tip dus.
ik heb 10 jaar geleden ook een fiat punto uit 1994 gehad, maar ik kan me niet herinneren dat de bedrading in deze kleuren was..

zit er niet verderop aan die draden nog een ISO stekker? of komen deze draden echt bij het schutbord vandaan?
ISO-stekkers zullen wel zijn afgeknipt, gebeurt redelijk vaak bij auto's die uit de handel komen. Kun je weer lekker gaan zitten kötten om dat allemaal netjes in orde te maken...eye rolling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep