BMW 114i (sep. 2012)

Gepost door Droesbak 
BMW 114i (sep. 2012)
15-01-2013 17:04
Gisteren een kleine 100 kilometer gestuurd met een 114i met m-pakket. Mijn ouders hadden een proefrit om te kijken of het een vervanger kon zijn van onze X1. Zelf dus een flink end gereden en gek genoeg viel het niet tegen!

Motor:
Een 1.6 mét turbo met maar 102 pk? Tsja het klinkt gek maar het is best een fijn blokje. Verwacht geen stoplichtsprinter, maar ook geen slak. Als de auto in de sport-stand staat is hij erg goed bij de les en voel je je echt geen stakker. Wil je echt vaart maken moet je wel terugschakelen. Maar mede dankzij de turbo is het een erg fijn blok om mee te "cruisen". Genoeg trekkracht onderin en hoog in de toeren valt het niet tegen. De specificaties zijn misschien BMW-onwaardig maar in de praktijk valt het echt mee! Beste is dat zonder enkele moeite te hebben gedaan om zuinig te rijden er toch 1 op 16 gehaald werd. Erg goed!

Versnellingsbak:
Tsja, typisch BMW. Directe en korte schakelwegen maar er mist wel een beetje gevoel. Ten opzichte van de X1 schakelt het wel fijner.

Sturen: heerlijk direct, lekker M-stuurtje. Wel erg licht in de comfort stand, in sport wordt het al beter. De vorige 1 stuurde eerlijk gezegd wel beter. De overstap naar compleet electronische sturing is misschien beter voor het verbruik, maar het haalt wel wat gevoel weg.

Ruimte:
Tsja, het blijft een 1-serie dus verwacht geen wonderen. 1 volwassenen kunnen prime zitten, maar de achterpassagiers zullen het na een uurtje wel zat zijn. Kofferbak is prima, beetje rare bobbel erin maar groot genoeg. Vergeleken met een X1 is het verschil geeneens zo groot.

Uiterlijk:
Simpel: you hate it or you love it. Meer kan je er niet over zeggen. Kleur is wel erg van belang, maar dat is weer smaak. M-pakket staat hem erg goed, maar in combinatie met zwart weer wat minder in mijn optiek.

Comclusie:
Misschien een tikkie te weinig vermogen, maar je moet consessies doen om 20% bijtelling te hebben. Een prima auto voor jong en oud en door de vele mogelijkheden van aanpassen (stoelen, stuur, eco-pro/comfort/sport stand, etc) vind iedere rijder wel zijn of haar ideale setup.
En, kopen je ouders hem?
Maar de vraag is, rijdt het beter dan een Golf ?

Droesbak
Rijden: Ecth comfortabel is de auto niet, mede omdat hij verlaagd is. Mij de auto is mij comfortabel genoeg. Het rijplezier wat je krijgt door het ontbreken van wollige stuurbekrachtiging en het verlaagde onderstel is echt top te noemen. Het is net een winkelkarretje. Ga je te ver, dan voel je dat al snel aan. De achterkant glijdt dan dan weg, maar het is goed te corrigeren. Het is natuurlijk geen snelheidsmonster, wat wil je met 55 pk...een bochteneter is het wel!
Droesbak
...Zelf dus een flink end gereden en gek genoeg viel het niet tegen! ...

Hoezo gek genoeg?
Gullwing
Droesbak
...Zelf dus een flink end gereden en gek genoeg viel het niet tegen! ...

Hoezo gek genoeg?

Hij verwachtte zeker dat het een stuk minder reed zo een 1-serie t.o.v de X1.........................
@speedtouch Nope, nog niet. De demo waarin we geinteresseerd waren had eerst wel 20% bijtelling, maar ze hadden zich vergist.

@british racing green Haha, overal rijdt het beter dat beter dan de Golf winking smiley

@gullwing Nou, ik was een beetje sceptisch over de motor...102 pk klinkt een beetje weinig.

@icebrain Ik ben zelf niet zo'n fan van de X1....te hoog en te goedkope plastic interieurdelen. Je zit meer op de auto dan erin. Voor mij een 1-serie!

Als mensen nog vragen hebben, stel ze! smiling smiley
Klinkt als niet veel soeps dus.

Een duidelijke instap motor, een besturing die gevoellozer is geworden, een onderstel dat teveel overhangt (andere testen), achterin zitten kan amper, en het uiterlijk is lelijker dan de vorige. Doen!?! grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-01-2013 22:33 door die ene Autoliefhebber.
@die ene autoliefhebber dat is wel heel erg negatief. Besturing is misschien een tikkie gevoellozer maar nog steeds veel beter dan vele andere auto's, overhangen valt enorm mee (kan aan m-onderstel liggen). Het is persoonlijke voorkeur. Ten opzichte van de oude 1-serie helt hij meer over, maar hij is ook een stuk comfortabeler geworden. De oude 1-serie was spijkerhard, al helemaal met een m-onderstel. Je kunt tegenwoordig veel beter leven van dag tot dag met de 1-serie. Je kunt achterin best goed zitten. 4 volwassenen en een kind moeten het wel 2 uur achter elkaar uithouden. De oude 1-serie was daarmee een ramp. Ik snap de kritiek eigenlijk niet echt, kruip zelf eens achter het stuur van een F20 en ervaar het smileys with beer
Droesbak
Besturing is misschien een tikkie gevoellozer maar nog steeds veel beter dan vele andere auto's, overhangen valt enorm mee (kan aan m-onderstel liggen). Het is persoonlijke voorkeur. Ten opzichte van de oude 1-serie helt hij meer over, maar hij is ook een stuk comfortabeler geworden. De oude 1-serie was spijkerhard, al helemaal met een m-onderstel. Je kunt tegenwoordig veel beter leven van dag tot dag met de 1-serie. Je kunt achterin best goed zitten. 4 volwassenen en een kind moeten het wel 2 uur achter elkaar uithouden. De oude 1-serie was daarmee een ramp. Ik snap de kritiek eigenlijk niet echt, kruip zelf eens achter het stuur van een F20 en ervaar het

Komt de kritiek;

Jij noemt de E87/88 spijkerhard, helemaal met een M-onderstel, dat van dat m-onderstel kan ik begrijpen daar is die voor gemaakt sportief doch stug met een goede feeling van rij- en stuureigenschappen
Maar het normale onderstel vond ik zelf prima, comfortabel, scherp en communicatief, en i.t.t wat jij een rampenbak noemt, om het met een gezin van 4 personen en een volle kofferbak meer dan 2 uur uit te houden veeg ik van tafel juist met de oude 1 vind ik kun je urenlang rijden, maar goed dat is mijn mening
Dan noem jij de F20 t.o.v de E87/88 overhellend........??? leg eens uit, want met overhellende auto's denk ik meer aan een Amerikaan dan een Duitser
En tenslotte moet je als je kritiek uit, ook kritiek snappen anders gaat het nergens over daar hier ook mensen zijn met rij-ervaring op gebied van BMW's
-nevermind- Ik start niet echt een zinvolle discussie. My bad.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-01-2013 21:54 door die ene Autoliefhebber.
@icebrain tsja de kritiek is misschien niet helemaal onderbouwd. De oude 1-serie blijf ik een heerlijke auto vinden. Beetje krap en stug, maar zo lekker sportief. Past beter bij mij dan de nieuwe. De nieuwe is wel een auto die voor meer mensen geschikt is. Overhellend moet je niet zien zoals met amerikanen, dat zeker niet, het is geen zeecontainer op wielen haha :-). Het is gewoon allemaal iets vloeiender en comfortabeler dan de oude, ervaringen met de oude 1- serie heb ik alleen met een verlaagde 120i(?) met Jägermeister stickers. En ruimte achterin verschilt natuurlijk per persoon. Persoonlijk zou ik niet met mijn krappe 1.90 2 uur lang achter mijzelf willen zitten in de oude 1-serie winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep