Fotografietopic #13: Van CCD naar CMOS,en van SD naar CF.

Gepost door Rickenbacker4003 
Nou en of dat ik een lijn in jouw foto's zie, Jerome!

Auto's! grinning smiley
Nee, even serieus, mij valt op dat jouw bewerkingen altijd smaakvol zijn en passend. (Zie de laatste paar foto's).
Heel veel dank voor de tips Jerome, ik probeer ook verder te kijken dan wat ik normaal doe (straatfotografie, en op zichzelf staand werk.) 50mm shots maak ik vaker, is erg interessant.

Ik kreeg net van mijn leraren te horen dat ik één van de weinigen ben uit de klas die verbanden ziet en ook goed kan leggen, en ook mooie straatfoto's kan maken.
Gelukkig met het nieuwe rooster vrijdag de hele dag vrij... grinning smiley

Was een foto die we moesten maken in 5 minuten, we wisten ook niet wie we kregen. Ik was bijna klaar, toen ik dit verband zag, en klikte. Ook opvallend: Klasgenote had geen camera bij zich. Ik heb deze foto met de 50mm f1.8 gemaakt, en zij vroeg of ik een andere lens had. Ik zei: "Ja, maar die geef ik niet. Probeer eens met een 50mm te werken, is echt interessant." De leraren konden uiteindelijk niet kiezen tussen haar uiteindelijke beeld en deze van mij... grinning smiley
Een eigen stijl herkennen in foto's vind ik lastig, ook het meegeven van een eigen stijl aan mijn foto's. Ik hoor wel eens 'dat is weer zo'n typische Elco-foto', maar meestal bedoelt men dan dat ze 't niet vet genoeg vinden. Bij jou, Jerome, herken ik vaak wel de foto's van jouw hand als ik snel het topic doorscroll. Niet eens zozeer vanwege stijl van fotograferen of bewerken, maar vooral vanwege een vrij consistente hoge kwaliteit.

@ Maarten,

Ik vind 'm van onderen toch nog nét wat te krap en de blik niet onwijs boeiend, maar zie wel wat je bedoelde.
Een typische Elco foto vind ik wel te herkennen. Mooie natuurlijke kleuren en vaak gebruik van groothoek. Superscherp en mooi soft licht. Dat is iets typisch wat mij altijd opvalt en mij erg bevalt! thumbs up
Bij de foto van de bloem mist er inderdaad een stuk rechts. Je zou ook meer de foto ingetrokken kunnen worden.

De bovenstaande foto is inderdaad mooi. Ik heb alleen persoonlijk altijd geleerd om meer ruimte te laten in de richting van de blik van het "model"
Zo, toch maar weer eens wat vaker hier kijken, zie erg fijne foto's hier verschijnen. smiling smiley

Even iets wat me opviel op de foto's van Elco: Ik weet niet of het me nou irriteert of juist niet, maar die zonne-'vlek' bij de linker voorband.. Er is wat mee. smiling smiley

Afgelopen zaterdag naar NASCAR geweest, alleen maar foto's gemaakt met de iPhone.. Wat wel grappig is, is dat mijn iPhone nog best re-de-lijke foto's maakt als je er een verrekijker voor houdt. grinning smiley

Deze vond ik verder wel grappig:

Mis toch wel erg m'n EOS nu ik een paar maanden zonder zit.. sad smiley
De laatste is een leuk beeld PG!
@Elco en Jerome: Fijn dat hetgeen wat ik wilde overkomt, maar ik stond met dit beeld al tegen een kast aangepropt, dus ik kon niet nòg verder naar achteren. Kon helaas niet verder.
Wat Jerome zegt over jouw stijl Elco kan ik alleen maar beamen, altijd lekker fris! thumbs up

Even in de studio gespeeld vandaag, leraar was hier ook enthousiast over smiling smiley:
F2.8 Power! grinning smiley

1.

2.

3.
Leuke foto's Maarten. Echt ziek hoe weinig er eigenlijk scherp is bij F2,8
Moet je nagaan als ik mijn nifty-fifty pak... (50mm f1.8) grinning smiley
adinsx
Twix
Rickenbacker4003
Ik vraag me altijd af hoe je dat doet, die motor zichtbaar maken.
Mijn gok:
2 foto's maken, ééntje met kap dicht, en ééntje met de kap open.
Vervolgens de 2 foto's openen in PS en dan bij de bovenste foto (met de kap open) wegpoetsen, behalve dan het gedeelte bij de motorkap? confused smiley
Zoiets? smiling smiley

Wel erg mooie foto!

Dat is inderdaad hoe ik het heb gedaan. Ik zocht eigenlijk een manier om het met een extra laag te doen, zodat geen foto hoeft weg te poetsen, maar ik wist niet hoe dat moest. Overigens is de laag met de motor 50% transparant.

Niet met een layer gewerkt dus?

Ik had de foto met gesloten kap als achtergrondslaag, en dan de foto met motorkap open als tweede laag. Deze had ik 50% transparant gezet en vervolgens ben ik gaan gummen... ik had eigenlijk gehoopt dat ik iets kon met een layer mask had kunnen doen, maar ik kon niet vinden hoe.

Als er iemand tips heeft, dan hoor ik het graag...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-11-2011 02:18 door Twix.
Ik heb andersom gewerkt. Motorkap open op de achtergrond, de dichte op de voorgrond. Natuurlijk even netjes uitlijnen op elkaar.
Dan op 'layer-mask' klikken en de brush-tool selecteren met soft randje rondom. Vervolgens ga je met zwart of wit (zoals de mask werkt zeg maar) stukken inkleuren.

Het voordeel is dat je gemakkelijk een foutje kan herstellen inderdaad. Ik werkte eerder ook altijd met gummen, maar layermask werkt toch wel verdomd gemakkelijk. smiling smiley
Verrek, dank je wel. Ik had de mask weleens voor andere dingen gebruikt en inderdaad, dat werkt perfect.

(Overigens had ik voor het gummen nog wel een kopietje van de laag gemaakt, die volledig transparant was...
Rickenbacker4003
Coolblue is betrouwbaar weet ik, maar ik zou als ik jou was toch even naar de foto's van de camera vragen, dan weet je het zeker. smiling smiley

Waarschijnlijk gaat het de Canon IXUS 300 HS worden, de beste camera in low-light (f/2.0) in de prijsklasse waarin ik zoek.

@Maarten > De eerste 2 vind ik niet zo. Die eerste is qua compo niet erg spannend en moet het vooral van de (smaakvolle) bewerking hebben. De 2e is naar mijn idee te ruim. De laatste 2 zijn al veel beter. thumbs up Die laatste is erg mooi, het sfeertje is erg sterk en die man is fantasich uitgelicht en de rook is mooi wit door de zon. Erg mooi die laatste

EDIT: foto toegevoegd

Alfa Romeo, boulevardsprint Deventer by Jerome Wassenaar..., on Flickr

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-11-2011 11:15 door Jerome....
Oeioei, erg mooi Jerome! Weer zo'n vintage bewerking waar ik alleen maar van kan kwijlen! smiling smiley
Compositie is ook erg goed!

Van mij een straatportret uit Amsterdam, zit er over na te denken deze af te drukken op een poster, zo mooi vind ik hem... eye rolling smiley

He Rickenbacker, ik heb ook nog wel een auto die nodig eens op de foto moet, dus als je eens een keer in noord limburg bent, dan stel ik mijn Z4 beschikbaar voor een shoot. Ik kan mooie foto's (van alles) wel waarderen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-11-2011 21:38 door dickey.
dickey
He Rickenbacker, ik heb ook nog wel een auto die nodig eens op de foto moet, dus als je eens een keer in noord limburg bent, dan stel ik mijn Z4 beschikbaar voor een shoot. Ik kan mooie foto's (van alles) wel waarderen.
Noord-Limburg, hmm, als ik nog in Veldhoven had gewoond was het wat makkelijker geweest, ik woon nu namelijk in Rosmalen.
In elk geval bedankt voor het aanbod, als je wellicht een indicatie hebt van wanneer je tijd hebt, zou je dan even kunnen PB'en? smiling smiley
Dan moet ik in principe alleen nog vervoer regelen (of is het goed bereikbaar met OV?)
Even een paar foto's van de euregio rally in Hengelo.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-11-2011 23:13 door Kadett c.
Wauw weer mooi Kadett! Die Porsche en Mercedes zijn ook prachtig. Die Lancer mist alleen een stukje grinning smiley
@ Opel-omega Bedankt smiling smiley

Was de moeite wel waard om 2 uur eerder in het weiland te gaan staan, om de classics langs te zien komen.
Al had ik wel veel net niet helemaal scherpe foto's,waarschijnlijk beweegt de koets van een classic meer op een slechte klinker-weg dan een WRC of een EVO. eye rolling smiley
Erg mooi Kadett!

Fotografie is trouwens wel veel makkelijker geworden met de jaren:

Weer lekker bezig allemaal, zie ik. Weer een hoop mooie plaatjes op deze pagina. Ik zou willen dat ik gewoon lekker een paar uurtjes de tijd had om naar een willekeurige plaats te rijden en gewoon helemaal alleen lekker te fotograferen.

Helaas komt het daar niet van met 5 dagen werken, 1 papadag om voor de 2 meiden thuis te zorgen en nog 1 laatste dag waarin we al onze privé gezinsafspraken moeten proppen.

Vandaag wel een heerlijke lange wandeling kunnen maken door een mistig kunstmatig aangelegd Leidsche Rijns 'stadspark' te Utrecht/Vleuten.

Onze oudste op haar fietsje, de jongste in de buggy en na een wandeling van ca. 40 minuten hebben we heerlijk geluncht met vrienden in het plaatselijke parkrestaurant.

Paar foto's van vandaag met de Samsung NX100 + 20-55mm lens:

Full size foto's hier.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-11-2011 22:40 door smarter.
Ik vind foto 3 erg mooi smarter, fijne compositie!
Vandaag ook nog wat geschoten, ok bij een rugbyveld, maar dat was gewoon niet te doen met de mist...
Heb maar twee beelden waar ik tevreden mee ben, maar ik merk dat ik de laatste tijd vind, dat de beelden dìe ik goed vind, wel meteen in mijn portfolio kunnen... eye rolling smiley

Leuke foto's Smarter.

@Maarten middelste foto moet alleen nog even recht gezet. Loopt nu scheef
@ Jerome: Oef.. Erg fijne compositie, fijne kleuren, topper!

Rickenbacker4003
Van mij een straatportret uit Amsterdam, zit er over na te denken deze af te drukken op een poster, zo mooi vind ik hem... eye rolling smiley
[[ foto ]]

Zeker doen, alleen dan wel in zwart-wit met wat korrel. Past i.m.o veel beter bij zo'n foto!thumbs up

@ Kadett: Mooie platen wederom!
@ Rickenbacker: Vooral de eerste en de laatste vind ik erg gaaf!smileys with beer
Foto 3 is inderdaad sterk, Smarter! Ik mis alleen wel wat helderheid die ik graag zie. Vooral ook foto 4 zou met een forse scheut helderheid veel beter uit de verf komen.

@ Maarten,

Van de drie laatste foto's vind ik eigenlijk alleen de eerste enigszins potentie hebben. Wat dat betreft vind ik iets anders van je zwerver: heerlijke plaat. Vooral trouwens vanwege de expressie en sfeer, niet zozeer qua compositie. Daar is nog wel wat te behalen een volgende keer. Vooral de pet is erg krap in't kader geplaatst. Ik zou kiezen voor óf meer ruimte, óf weglaten.

@ Kadett C,

Ik vind je pannings wel lekker!

En ik kwam vanmorgen een plaatje tegen dat ik niet kon laten liggen.

Elco
En ik kwam vanmorgen een plaatje tegen dat ik niet kon laten liggen.

[[ foto ]]

Volledig te begrijpen, heerlijke bewerking & compositie. Super plaat.smiling smiley

Ik ben er vanmiddag ook weer eens op uit geweest:

Grotere foto onder de klik.

@Elco: Dank voor je uitgebreide reactie! thumbs up De tweede en derde foto vind ik ook wat minder, maar ik vind ze zeker niet lelijk, vandaar dat ik ze plaats.
De eerste vind ik ook het mooiste en gooi ik ook meteen in mijn portfolio.
Over het straatportret: Ik had mezelf een beetje onder druk gezet, de man zag er nl. eerst vanaf, (had al wat geld gegeven), en net toen ik er niet meer op hoopte riep hij me terug om een foto te mogen maken. Vervolgens zei hij dat hij liever niet had dat ik 30 foto's maakte, daar werd hij maar zenuwachtig van. smiling smiley
Bij meer ruimte had ik teveel last gekregen van vertekening, nu vond/vind ik het een mooie balans. De pet wil ik er bewust op, om te benadrukken dat hij op straat (lijkt) te leven.

Jouw foto is een werkelijk prachtig sfeerbeeld, al had ik hem zelf wat warmer gemaakt qua witbalans, maar dat is smaak smiling smiley

@Joost: 3,5 en 6 zijn mijn favorieten, echt mooi! Je gaat enorm vooruit valt mij op, al vind ik de boom links op foto 2 wat ongelukkig aangesneden.
Bij de laatste foto zou ik de boom links wegsnijden, om nog meer de leegte te benadrukken.

En ik speel ook met Z-W:
Tijdje niet gepost (wel meegelezen) hier; mooie plaatjes zijn er weer geschoten! Zelf vorige week ook weer eens wat geschoten:

Erg netjes 100% Audi-fan!
Goede scherpte, en de auto is gewoon om van te kwijlen.
Top! thumbs up
Joost, ik heb één heel belangrijke tip voor je. En dat is 'beperken'. Ik zie dat je heel veel composities uitprobeert om zo het maximale te halen uit het beeld dat je ziet. Dat is een heel positief punt, maar door alles te posten zie ik ook besluiteloosheid. Je weet zelf niet wat het mooiste is. Ik kan je daar niet mee helpen, dat moet je zelf gaan zien! Jij moet ons sturen. Wij moeten het doen met de dingen die jij voor ons besloten hebt.

Voorbeeldje: de foto's 4 en 5. Ik zie hetzelfde idee. Eén keer met mensen, één keer zonder. Eén met een kruisend pad, één zonder. Ik krijg nu het idee dat je eerst ergens geschoten hebt maar de mensen in beeld storend vond en het dus later nog eens geprobeerd hebt. En je achteraf niet wist wat je nou eigenlijk mooier vond. Die blik moet je nu gaan ontwikkelen!

@ Maarten,

zo kan 't ook. Ik vind de plaat wat grauwig, maar de lijnen prima. Voorbeeld ook voor Joost: dit is het, meer keuze is er niet. Terwijl Maarten waarschijnlijk nog enkele platen heeft geschoten die het waarschijnlijk niet haalden bij deze.

Over de witbalans van de mijne: ik vond deze sfeer eigenlijk precies goed. Maar zoveel instellinkjes heb je niet om mee te spelen op je telefoon.. winking smiley
Rickenbacker4003
@Joost: 3,5 en 6 zijn mijn favorieten, echt mooi! Je gaat enorm vooruit valt mij op, al vind ik de boom links op foto 2 wat ongelukkig aangesneden.
Bij de laatste foto zou ik de boom links wegsnijden, om nog meer de leegte te benadrukken.

Dank voor dit mooie compliment en tevens bedankt voor je commentaar!smiling smiley

Elco
Joost, ik heb één heel belangrijke tip voor je. En dat is 'beperken'. Ik zie dat je heel veel composities uitprobeert om zo het maximale te halen uit het beeld dat je ziet. Dat is een heel positief punt, maar door alles te posten zie ik ook besluiteloosheid. Je weet zelf niet wat het mooiste is. Ik kan je daar niet mee helpen, dat moet je zelf gaan zien! Jij moet ons sturen. Wij moeten het doen met de dingen die jij voor ons besloten hebt.

Voorbeeldje: de foto's 4 en 5. Ik zie hetzelfde idee. Eén keer met mensen, één keer zonder. Eén met een kruisend pad, één zonder. Ik krijg nu het idee dat je eerst ergens geschoten hebt maar de mensen in beeld storend vond en het dus later nog eens geprobeerd hebt. En je achteraf niet wist wat je nou eigenlijk mooier vond. Die blik moet je nu gaan ontwikkelen!

Dank voor je commentaar! Zoals jij het zegt had ik het eerlijk gezegd niet eens gezien, maar ik kan me voorstellen wat je hiermee bedoelt te zeggen. Foto 4/5 zijn voor mij twee totaal verschillende foto's, maar waarschijnlijk zit dáár juist het leermoment!
Dank daarvoor.winking smiley
Op de vierde foto probeerde ik juist de nadruk te leggen op de wandelaars & het kronkelende pad, en de vijfde foto ging het me inderdaad om de kruising.
@JoostM > Ik ga mee met het commentaar van Elco, wel heb ik wat toe te voegen. Jou foto's schreeuwen echt om meer contrast, nu lijkt het een grote grijze brei. De 1e en de 2e plaat bijvoorbeeld, die hebben veel lichtere hooglichten nodig. Tenminste dat is mijn mening. winking smiley Foto's zijn in orde, maar er valt naar mijn idee meer uit te halen.

@Elco > zag hem al op Flickr, leuke plaat met passende wagen. Wel ben ik niet zo'n fan van staande foto's.

@Audi-fan > Dikke setting, ik zou hem wel wat krapper framen, of de auto uit het midden halen. Verder wel erg mooie plaat. Ook deze kan naar mijn idee meer bewerking gebruiken. Meer contrast en misschien de nadruk leggen op de herfstkleuren?

Gisteren met wat vrienden in de mist gaan fotograferen. Hier eentje van de Ijsselbrug in Deventer:

De mist in. by Jerome Wassenaar..., on Flickr
Dank voor jullie commentaren, R4003 en Jerome! Mooi plaatje ook van de mij bekende IJsselbrug. Ik heb daar heel wat wielrensporen staan... smiling smiley

Ook deze kan naar mijn idee meer bewerking gebruiken. Meer contrast en misschien de nadruk leggen op de herfstkleuren?

Eerlijk gezegd zat ik te twijfelen: of de kleurverzadiging opschroeven, of juist een wat kleurloze sfeer creëren (zoals nu). Door de beperkte mogelijkheden van mijn nabewerkingsprogramma kan ik niet de kleur uit de auto halen en tegelijk de herfstkleuren versterken. Datzelfde geldt voor het contrast: gooi ik er nog meer contrast in, dan valt met name de zijkant van de auto helemaal weg. Mocht je je vervelen en je nabewerkingskwaliteiten in de strijd willen gooien: maak er gerust wat mooi(er)s van! smiling smiley
Jerome...
@JoostM > Ik ga mee met het commentaar van Elco, wel heb ik wat toe te voegen. Jou foto's schreeuwen echt om meer contrast, nu lijkt het een grote grijze brei. De 1e en de 2e plaat bijvoorbeeld, die hebben veel lichtere hooglichten nodig. Tenminste dat is mijn mening. winking smiley Foto's zijn in orde, maar er valt naar mijn idee meer uit te halen.

Ik had de eerste JPEG's al weer weggemikt, omdat ze naar mijn idee te grijs waren. Daar zijn deze JPEG's uitgekomen. Maar ook deze zijn (volgens jou) dus te grijs..tongue sticking out smiley
Bedankt, ik zal het een volgende keer mee nemen.smiling smiley

't Was overigens de eerste keer dat ik met een 50mm prime fotografeerde. Wat is dat goed bevallen zeg! Wat een heerlijk lensje om mee te fotograferen!thumbs upthumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-11-2011 20:13 door JoostM.
Heel erg mooi Jerome, heel veel succes! thumbs up

Kwaliteit is niet je-van-het, maar je krijgt een beeld:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-11-2011 00:05 door Rickenbacker4003.
Leuke foto Maarten. Vooral gaaf dat de kleur van de lucht zo verschillend is onder en boven de regenboog
@ Jerome mooie mistfoto op de Ijsselbrug,en de Triumph met de zon in de ramen ziet er ook mooi uit,jammer dat hij in zo'n hedendaagse straat staat.winking smiley
@ Rickenbacker4003 Mooie foto met ook al een begin van een 2e regenboog.

Pas geleden op advies van een collega rallyfotograaf maar eens bij de mini Dakar wezen kijken,weer eens iets anders als rally eye rolling smiley grinning smiley

Kadett c
@ Jerome mooie mistfoto op de Ijsselbrug,en de Triumph met de zon in de ramen ziet er ook mooi uit,jammer dat hij in zo'n hedendaagse straat staat.winking smiley
@ Rickenbacker4003 Mooie foto met ook al een begin van een 2e regenboog.

Pas geleden op advies van een collega rallyfotograaf maar eens bij de mini Dakar wezen kijken,weer eens iets anders als rally eye rolling smiley grinning smiley

WAUW! Door die Catarpillars op de achtergrond krijgt deze foto iets unieks, je bent alle gevoel voor groot / klein helemaal kwijt.

Zelf was ik twee weken terug wezen kijken bij een parade bij ons in het dorp. Dat valt niet mee, zo in het donker.

En deze foto is eigenlijk alleen maar leuk door het in slaap gevallen meisje... winking smiley

Ik had eerst wat foto's geschoten op (half)automatische instellingen, en vervolgens gekeken wat ik het mooiste vond qua belichting en de camera vervolgens op compleet manual gezet met deze sluitertijd en diafragma. ISO stond maximaal. Is dit een beetje een goede aanpak?
@ Kaddet C, knappe platen zeg! Die ene waar Twix het ook al over had is erg mooi! thumbs up
@ Twix, foto's doen me niet bijster veel. Die van de man op de motor is wel weer erg leuk. Bij de andere foto's heb ik geen idee waar ik op moet letten.

EDIT; foto maar verwijderd, toch niet blij mee tongue sticking out smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-12-2011 20:22 door Jerome....
Jerome...
@ Twix, foto's doen me niet bijster veel. Die van de man op de motor is wel weer erg leuk. Bij de andere foto's heb ik geen idee waar ik op moet letten.

Het ging me voornamelijk om wat tips te krijgen voor fotograferen in het donker terwijl alles en iedereen beweegt...
In het donker moet je zorgen voor een zo kort mogelijke sluitertijd als je alles scherp wilt hebben. Verder diafragma zo ver mogelijk opendraaien zodat er zoveel mogelijk licht naar binnen valt. Wel zou ik mijn ISO niet al te hoog doen, alleen als het niet anders kan. Maximaal 800 (nog net bruikbaar met mijn 450D)
Ik ga mee met wat Jerome zegt, als de foto te donker is kan je dat nog herstellen, een onscherpe foto kan je niet herstellen.

Wat werk van mij:

@kadett c: Foto 5 vind ik het beste, ziet er heel goed uit!
@Twix: Vind de rijdende motorrijder erg leuk, de rest is redelijk onscherp.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-12-2011 14:54 door Rickenbacker4003.
@ Rickennogwattes, Die eerste plaat snap ik niet helemaal. Wat doet diegene met zijn voet op een prullenbak? Om de foto te snappen moet je denk ik dichterbij staan of de gezichtuitdrukking zien. Nu is het iemand voor een muur met een voet op de prullenbak, het zegt me niet zoveel
De tweede vind ik wel knap gedaan! Heb nog nooit in een studio gewerkt, ben wel benieuwd hoe je dit hebt gedaan. Mooie belichting, vooral dat de linkerkant ook is meegenomen vind ik sterk. Het paars is wel redelijk hard.

Hier een fotooke van vakantie:

Pyreneeën, Frankrijk by Jerome Wassenaar..., on Flickr
Eerste plaat is een zelfportret, wilde een foto die wat over mijzelf zei, en aangezien ik erg rustig ben e.d. wilde ik ook een rustige foto, waarin ik centraal sta.
We hadden 2 spots, eentje met een rood filter ervoor, een witte die schuin tegen het gezicht kwam.

Erg fijne landschapsfoto Jerome, wel een beetje donker voor mijn gevoel. smiling smiley
@ Jerome: Foto komt me bekend voor. Had je deze niet al eens gepost?
Maakt opzich ook niet uit, want het is en blijft een erg fijne plaatwinking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep