Fiat 500L (500L+ @ pag. 1/2)

Gepost door D-C 
Opvolger Idea/Musa krijgt vorm
28 november 2011, 08:52 - By Carlo

Één van de werknemers van Fiats fabriek in Servië kon het niet laten om even de telefoon te pakken en wat foto’s te maken van de opvolger van de Fiat Idea en Lancia Musa. Project L0 (L-nul) zal al in maart gepresenteerd worden op de Autosalon van Genève maar tot nu toe was er maar weinig bewijs dat er ook daadwerkelijk gewerkt werd aan de MPV van Fiat. Deze foto’s bevestigen dat Fiat al behoorlijk ver is met het nieuwe ruimtewonder.

De nieuwe MPV zal leverbaar worden met 5 en 7 zitplaatsen en wordt zoals gezegd gebouwd in de fabriek in Servië. Vroeger rolden daar Fiats met Zastava-badge van de band, tegenwoordig is het een ultra-moderne fabriek die zich kan meten met de fabriek in Polen waar onder andere de nieuwe Lancia Ypsilon geproduceerd wordt.

We kunnen op de foto’s nog niet veel zien maar er is al wel duidelijk te zien dat de Idea-opvolger aan zowel de voor- als achterzijde een extra zijruitje heeft. Aan de achterzijde is het een Panda-achtig ruitje, aan de voorzijde is het een extra ruitje zoals bijvoorbeeld de Citroën C4 Picasso dat ook heeft. Verder zien we dat er vrij ronde achterlichten gemonteerd zullen worden.

Bron: [www.fiatblog.nl]

Impressies (Quattroruote):

Bron: [auto.blog.rs]

Qubo mules van de L0:

-

De Project L0 (Ellezero) zal zijn onderstel delen met de Fiat Fiorino/Qubo en Punto.

7 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-04-2013 17:55 door D-C.
Ik ben benieuwd! Die Mini-kloon op de impressies hoeft van mij niet zo.
---GT---
Panda Countryman?

Fiat heeft daar zelf al jaren een naam voor: Campagnola.
Mwoah, vind persoonlijk de Kubo mooier. De C3 Picasso zou op basis van deze beelden echter mijn favoriet zijn.
Ik denk ook dat de Qubo een prima alternatief is. Zelfde formaat, zelfde doelgroep.
Ik vrees dat de L0 op het onderstel van de Panda komt en dat hij meer voor de modegevoelige typjes is.
Dat er een zevenpersoons versie schijnt te komen is natuurlijk wel een pluspunt.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-11-2011 14:08 door ---GT---.
=(Panda+500)*2

Hm, ik weet het nog niet..
Ik weet ook nog niet wat ik er van moet vinden. Ik vind ook dat er erg veel Mini in het ontwerp zit.
Opgeblazen 500 meets Panda, meets DS3?
Wordt deze dan onder het '500 label' verkocht? Als 500 MPV bijvoorbeeld?
i4S
Wordt deze dan onder het '500 label' verkocht? Als 500 MPV bijvoorbeeld?

500 giardiniera
Impressie (de open plekken van de spionagefoto ingevuld):

Lijkt ook veel op een Mini Maxi, die maxi-Panda.
Nee. De 500 is wat mij betreft een verkleinde Panda. Het zou daarom mijns inziens ingewikkeld zijn om van een maxi-500 te spreken.
't Heeft wel heel veel weg van de Maxi-mini...
Ik ben benieuwd of dit een succes zal worden.
Maar meer MPV dan SUV. Lijkt me een potentie hebben om goed te kunnen verkopen.
Fiat 500 mpv heet Ellezero

Fiat toont in het voorjaar de Ellezero, dat is een mpv met uiterlijke kenmerken die doen denken aan de 500. De auto wordt op de markt gezet als concurrent voor de Mini Countryman.
Fiat toont op de Autosalon van Genève de Ellezero mpv. Die komt in het midden van 2012 op de markt. Hij heeft uiterlijke kenmerken van de Fiat 500 en met zijn lengte van zo’n vier meter kun je ‘m zien als de opvolger voor de Fiat Idea en de Lancia Musa. Hij zit in het vaarwater van auto’s als de Opel Meriva, Citroën C3 Picasso en de komende Ford B-Max.
Op het gebied van motoren rekenen we natuurlijk op de tweecilinder twinairs en 1,3-liter diesels. Of er ook viercilinder benzinemotoren voor de Europese markt beschikbaar komen, is nog niet duidelijk. Wel weten we dat de Ellezero, net als de 500, een carrière krijgt in de VS, waar hij leverbaar wordt met de 1,4-liter die ook in de Amerikaanse 500 wordt geleverd.
De Ellezero staat op het SUSW-platform, waarop Jeep en Alfa Romeo een kleine SUV gaan bouwen. De nieuwe Fiat wordt gebouwd in Servië, waar bij van de band rolt in Kargujevac, in de voormalige Zastava-fabriek.

autoweek.nl
Fiat 500 meets Citroen C3 Picasso meets Mini Countryman.

Interieur is / lijkt schitterend te worden, bij het uiterlijk heb ik een beetje het Fiat Multipla gevoel: mooi in al zijn lelijkheid.....
Lelijker dan een Multipla kan niet dus dat scheelt.
Ziet er gewoon goed uit
@ Yellow Cab: Je hebt L0 voluit geschreven? L0/Ellezero is de projectnaam. L is Romeins voor 50, zet er een 0 achter en je hebt 500. Het zou me niet verbazen als er voor de naam 500 Multipla wordt gekozen.
Daewoo-Chevrolet
@ Yellow Cab: Je hebt L0 voluit geschreven? L0/Ellezero is de projectnaam. (...)

Weet ik, maar in het door Mach1 aangehaalde artikel beweert Autoweek dat 'ie echt Ellezero gaat heten. Dus tot het tegendeel bewezen is, mag 'ie zo heten, toch? winking smiley
Het leuke 500-design is wel compleet zoek.
Lijkt veel teveel op de Mini Countryman, en dat is jammer !! thumbs downthumbs downthumbs down

Een roemrucht merk als Fiat heeft dat absoluut niet nodig, moet z'n eigen koers varen. Er had veel meer 500 in moeten zitten i.p.v. een (bovendien lelijke) look-alike van de Mini Countryman.

Japanse / Koreaanse / Chinese taferelen bij Fiat thumbs downthumbs downthumbs down
En je hebt nog niet eens wat gezien op een rijdende plastic zak na!
R.W.D.
Lijkt veel teveel op de Mini Countryman, en dat is jammer !! thumbs downthumbs downthumbs down

Een roemrucht merk als Fiat heeft dat absoluut niet nodig, moet z'n eigen koers varen. Er had veel meer 500 in moeten zitten i.p.v. een (bovendien lelijke) look-alike van de Mini Countryman.

Japanse / Koreaanse / Chinese taferelen bij Fiat thumbs downthumbs downthumbs down

Leuk dat Fiat laat zien hoe het ook kan want die Countryman is echt wel een rijdend gedrocht. Een Multipla was (bijna) mooi in al zijn lelijkheid, een Countryman...gewoon lelijk.
iDS

Leuk dat Fiat laat zien hoe het ook kan want die Countryman is echt wel een rijdend gedrocht. Een Multipla was (bijna) mooi in al zijn lelijkheid, een Countryman...gewoon lelijk.

De Countryman is idd lelijk, begrijp dan ook niet waarom Fiat die als voorbeeld lijkt te gebruiken confused smiley
JP2010
En je hebt nog niet eens wat gezien op een rijdende plastic zak na!

Plastic zak ???
Deze beelden zijn weinig verhullend tongue sticking out smiley
R.W.D.
iDS

De Countryman is idd lelijk, begrijp dan ook niet waarom Fiat die als voorbeeld lijkt te gebruiken confused smiley

+1! De fantasie van de designers is blijkbaar (en helaas) op.
De Panda was ook juist leuk geworden, vind ik. En dan komen ze met dit. Beetje jammer.
Zal in Amerika dan wel PT Cruiser gaan heten! grinning smiley
Fiat Amerika: Project “Ellezero” krijgt ook spoedig een tweede variant
17 januari 2012 10:09

Fiat wil flink groeien in de VS en zal daarom naast de 500 ook twee grotere modellen gaan aanbieden op basis van ‘Project Ellezero’. Dat zei Fiat-baas Olivier François in een interview die hij gaf in de VS. Hoewel de naam officieel nog niet bekend is, zeggen bronnen die dicht bij dit project staan, dat het om een ’500′ badge zal gaan met nog een toevoeging (bv Multipla). Fiat kende met de 500 nog wel een koude start omdat de ambitieuze verkoopdoelstelling van 50.000 lang niet werd gehaald, maar volgens de CEO vormt de 500 nog maar het begin van wat Fiat in de VS wil bereiken.

Het nieuwe model dat eigenlijk een mini-Crossover is, zal vooral klanten aan gaan spreken die de 500 op zich wel waarderen maar toch niet kochten, vanwege het kleine formaat. De vijfzitter die eerst in Europa debuteert dit voorjaar, zal niet al te lang daarna ook een derde variant naast zich krijgen met zeven zitplaatsen en iets andere kenmerken. Volgens Fiat North America directeur Timothy Kuniskis, zijn deze nieuwe compacte modellen bedacht met de Amerikaanse markt in het achterhoofd en vormen ze de sleutel naar succes voor Fiat in de VS. Dealers staan naar zijn zeggen te popelen om deze modellen in ontvangst te nemen. Ook Mini groeide pas in Amerika toen BMW besloot om het modelgamma flink uit te breiden.

Fiat verwacht dit jaar in heel Noord-Amerika (dus ook Canada) minimaal 40.000 auto’s te verkopen. Het nieuwe model arriveert pas in de tweede helft van 2012. Momenteel heeft Fiat 137 dealers geopend en zullen het er eind dit jaar al meer dan 150 zijn. In 12 staten is Fiat nog niet actief en kan men alleen al met de 500, 500C en 500 Abarth nog behoorlijk groeien. Fiat groeit nu al en zal dankzij de toevoeging van deze modellen en het merk Alfa Romeo in 2013, haar dealernetwerk enkel beter kunnen laten draaien.

Bron: [www.autoedizione.nl]
Men is ook niet positief. Ik wel! Leuk gezinswagentje met karakteristieken van de 500. Goed, lijkt wat (van opzij) op de Mini Maxi, dat weet ik, ik heb het immers zelf aangehaald. Maar verder niet: veel minder lomp en ik neem toch aan dat deze kleiner wordt? Eerst maar eens in het echt zien, lomper dan de terreinverwoestende Maximini kan ik me niet voorstellen.
Zonder die zwarte pakken (althans volgens Quattroruote):

Eerlijk is eerlijk, niet alle stijl elementen vind ik mooi. Die zwarte vlakken moeten ze gewoon in kleur spuiten dan wordt ie veel mooier. Maar overall vind ik het een gaaf bakkie geworden en zie hem als een waardige opvolger voor de Idea van mijn wederhelft! Nu maar hopen dat de prijs een beetje mee gaat vallen!
Ziet er prima uit, ondanks de camouflage!
Ik weet niet wat ik er van moet vinden, hij mist imo het schattige/guitige van de 500. Ook is hij niet zo stoer als een Countryman imo. Hopelijk komt hij irl
beter over, maar nu vind ik het nog niet echt geslaagd.
“Fiat Ellezero gaat 500L heten”

Fiat denkt druk na over een naam voor de nieuwe mpv van het merk, die tot nu toe Ellezero wordt genoemd.
Fiat presenteert op de Autosalon van Genève een nieuwe ruimteauto. Die is vier meter lang, maar geen rasechte mpv – wel wordt het een zuivere gezinsauto. Tot op heden heet de auto in de wandelgangen Ellezero, een letterlijke vertaling van de projectnaam L0.
In de Italiaanse krant Corriere della Sera wordt gemeld dat de naam vrijwel zeker 500L wordt. Die L staat daarbij voor Large, wat aangeeft dat het hier om een grotere uitvoering van de 500 gaat. Ook zou de naam Multipla zijn overwogen. Die naam is ook gekozen voor de mpv-versie van de 600 uit de jaren ’60. Door de vorige Multipla zou die naam echter te veel een negatieve klank hebben gekregen.
Kort voor de Autosalon van Genève worden de eerste foto’s vrijgegeven van de 500L. De perspersentatie is op 4 juli. Die datum wordt niet zo maar gekozen: in 2007 was de eerste kennismaking met de 500 ook op 4 juli.

autoweek.nl
Re: Fiat 500L (opvolger Idea)
28-01-2012 10:56
... en zo blijven we lekker bezig met die namen. winking smiley Weinig creatief trouwens, 500L.

Fiat to launch 500L, fourth variant of retro-styled 500 minicar

Five- and seven-seat versions for Europe; U.S. gets five-seater only

Luca Ciferri
Automotive News Europe | January 27, 2012 12:12 CET

TURIN – Fiat says the fourth variant of its 500 car will be called the 500L, with L standing for large.

The 500L, a five-door, high-roof subcompact hatchback, previously known simply by its L-Zero codename, will debut in March at the Geneva auto show.

The car's front end is similar to the 500 but the 500L variant sits on a widened version of Fiat's small vehicle architecture used by the Punto subcompact. The 500L is around 4150mm long, about 60mm longer that the 500 hatchback.

Fiat will eventually offer two versions of the 500L: the five-seat standard model which will debut first, followed two months later by a seven-seat variant, which will be around 10mm longer than the five-seat model.

U.S gets five-door only

Sales of the 500L in Europe will begin in July. The automaker plans to offer the seven-seat variant in Europe only, while the five-seat model will also be exported to the United States beginning early next year. Fiat believes American customers won't buy a seven-seat vehicle as small as the 500L.

The 500L will fill a gap in Fiat's European product lineup when the Idea goes out of production at the end of the year.

Its engines are likely to include Fiat's TwinAir turbocharged two-cylinder 900cc gasoline unit with 85hp, a 1.4-liter gasoline engine with 77hp or 105hp, as well as a 1-3-liter diesel with 75hp or 95hp.

In Europe, the model will rival cars such as the Citroen C3 Picasso, Ford B-Max and Mini Countryman.

Serbia production

Fiat will build the 500L in a plant in Kragujevac, Serbia. Fiat Automobili Srbija, which owns the plant, is 67 percent owned by Fiat and 33 percent by the Serbian government.

Together with the Serbian government, Fiat is investing 700 million euros in the plant, which once belonged to Zastava Automobili, which built Yugo cars.

Production in Kragujevac is set to begin in early summer, with a target of around 40,000 units for this year. Output is expected to reach over 100,000 units in a full year.

Fiat relaunched the retro-styled 500 in 2007 with the 500 hatchback. A year later, the automaker added the Abarth, a performance version, followed by the 500C convertible in July 2009.

[europe.autonews.com]
De 7-persoons 500L (500XL?):

[www.telegraaf.nl]
Re: Fiat 500L (opvolger Idea)
21-04-2012 11:07

... zouden ze daar echt iets mee willen? Een volwaardige zevenzitter zou bijna het formaat van de Ulysse krijgen, ik vraag me af of het design van de 500 dan nog tot z'n recht komt.

wat een verhoudingenthumbs down

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-08-2012 11:05 door Carfanatic.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep