My Weblog Blogcontest #39: Lang September
 | Welkom bij alweer de 39e ronde van de enige echte Autoweek MyWeblog Blogcontest. In het leven geroepen om de MyWeblogsectie van de Autoweekpagina van uitsterven te redden en daar dus al ruim 2 jaar succesvol mee!
De contest staat open voor iedereen die mee wil doen en de volgende minimale spelregels in acht neemt: - De inhoud van de blog moet duidelijk verband hebben met de titel en de opdracht. - De inhoud moet auto gerelateerd zijn. - Deelnemende inzendingen worden voorzien van een link naar de inzending. - De inzending dient uiterlijk op 7 september a.s. om 23.00 Uur geplaatst te zijn - Servertijd is daarbij bepalend. - Vanaf 7 September 23.00 uur tot 14 September 23.00 uur kan er door iedereen - deelnemer of niet - gestemd worden, waarna de winnaar wordt uitgeroepen. - Op verzoek van de Jury wil ik iedereen er op wijzen dat het in het kader van morele verplichting wel zo fijn is als ten minste iedereen die een blog plaatst ook de moeite neemt te stemmen. Natuurlijk kan niemand gedwongen worden, maar het is wel zo leuk voor iedereen die een blog plaatst.
De winnaar van de contest staat niet met lege handen: prijs is het bepalen en plaatsen van de volgende contest en het onderwerp daarvan! En met enig geluk staat ook een digitale cup met oren ter beschikking! 
Goed, waar gaan we dan over schrijven deze ronde? Wel, de opdracht wordt dit keer "Lang September", of variaties daarop. Geïnspireerd door Soloman en The Counting Crows
Verkiezingen, een late vakantie, formatieronden en gesprekken, snakken naar de winter(voor sommige personen), het staat je vrij.
Veel schrijf- en leesplezier allemaal!
Hij of zij die een aankondiging wil plaatsen in de Weblogsectie, gaat uw gang!
|
 | Ivanov,
Dat is van de rappe!
Hij of zij die een aankondiging wil plaatsen in de Weblogsectie, gaat uw gang!
>>> Kleine moeite, staat er al op.
mvrgr, moons
|
 | Tja, Ivanov, zo snel konden we hem niet tevoorschijn toveren... Maar hier is ie:

|
 | Fijn onderwerp. Zal morgen wel een inleidinkje geven.
|
 | Toen ik de titel zag dacht ik meteen aan de Counting Crows. En inderdaad, Ivanov haalde daar ook zijn inspiratie vandaan! Helemaal goed.
|
 | Ivan houdt niet van gras 
|
 | We gaan maar weer eens denken...........
|
 | Met alle respect, maar met dit thema kan ik echt helemaal niets.
"lang september" is naar mijn idee niet eens een logische Nederlandse woordcombinatie (i.t.t. allang September, een lange September)
Heel veel succes toegewenst aan de overige scribenten!
Best regards,
n-t
|
 | Quote non-turbo
Met alle respect, maar met dit thema kan ik echt helemaal niets.
"lang september" is naar mijn idee niet eens een logische Nederlandse woordcombinatie (i.t.t. allang September, een lange September)
Best regards,
n-t
Des te meer uitdaging daar wat van te bakken, n-t! Meekoken met de mails, de rekeningen, memoranda, prentbriefkaarten, beleidsvoorstellen, powerpointpresentaties, liefdesbrieven. Laten sudderen in de bovenkamer.
Zo goed als geen enkele woordcombinatie is écht onmogelijk. Bij Frits Spits hoorde ik dertig jaar geleden een poplimerick waarin - in vijf luttele berijmde regeltjes! - een fictief transportprobleem in de brandstofbranche in dialoogvorm werd neergezet, én opgelost. In de eerste drie regels bleek een weg tussen A en B afgezet, een scheepvaartroute dichtgeslibd of -gevroren, weet ik veel. Paniek! De tijd voor de oplossing begon te dringen. En dan moest er ook nog een popartiest verwerkt worden. De limerick eindigde - als ik me goed herinner - met de regels:
dan varen we toch de olie via Newton, John
Niet direct afhaken. Zelfs al gelden voor jouw veni-vidi-vici-weblogcarrière andere maatstaven, normaal gesproken wint de aanhouder.... Je hebt nog twee hele weken. Succes!
mvrgr, moons
.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-08-2012 13:38 door moons.
|
 | Quote moons
Quote non-turbo
Met alle respect, maar met dit thema kan ik echt helemaal niets.
Best regards,
n-t
Des te meer uitdaging daar wat van te bakken, n-t! Meekoken met de mails, de rekeningen, memoranda, prentbriefkaarten, beleidsvoorstellen, powerpointpresentaties, liefdesbrieven. Laten sudderen in de bovenkamer. Zo goed als geen enkele woordcombinatie is écht onmogelijk. Bij Frits Spits hoorde ik dertig jaar geleden een poplimerick waarin - in vijf luttele berijmde regeltjes! - een fictief transportprobleem in de brandstofbranche in dialoogvorm werd neergezet, én opgelost. In de eerste drie regels bleek een weg tussen A en B afgezet, een scheepvaartroute dichtgeslibd of -gevroren, weet ik veel. Paniek! De tijd voor de oplossing begon te dringen. En dan moest er ook nog een popartiest verwerkt worden. De limerick eindigde - als ik me goed herinner - met de regels: dan varen we toch de olie via Newton, JohnNiet direct afhaken. Zelfs al gelden voor jouw veni-vidi-vici-weblogcarrière andere maatstaven, normaal gesproken wint de aanhouder.... Je hebt nog twee hele weken. Succes! mvrgr, moons .
Dank voor je leuke reactie, ik neem deze in overweging!
|
 | Joost, Mannen,
Joost's vakantiewagen zette me aan het denken. Zouden meer mensen moeten doen. Een vriend van me werkt in de Noordelijke universiteitsstad G. Hij woont eveneens te G, twee straten gaans van een autoverhuurder. Is daar in de weekends en de vakanties kind aan huis. Niet alleen voor de vakanties, maar ook voor de romantische open ritjes met zijn tweetjes, en idd ook voor de uitwedstrijden van het sportteam dat hij coacht, altijd passend transport voor de gelegenheid. Wel woonachtig in een ouder stadsdeel, maar nooit parkeerproblemen voor de huisdeur. Besteedt maar een fractie van wat ik, die immers alle dagen van de week meen over twee ruimbemeten auto's te moeten kunnen beschikken, aan ons wagenparkje kwijt ben.
Dat was echter niet de issue. Waar het om gaat is dit: Je auto krijgt een beurt en een winterbandenwissel en af en toe een akkefietje: de gemiddelde leaserijder rijdt al gauw een week, of twee, per jaar met een andere auto rond dan degene die hij bijtelt - de VW-TSI-rijder al gauw een maand... Zal de fiscus niet moeilijk over doen, wel? Maar.... Hoeveel vervangend vervoer is fiscaal formeel toegestaan? Voor je als lease-rijder in een andere bijtellingscategorie komt te vallen, bedoel ik. En wat zijn dan de formeel fiscale gevolgen van een vakantieauto voor de bijtelling? Heeft jullie Wetgever dit soort zaken al dichtgetimmerd? Betaalt Joost 49/52 x 14% , en 3/52 x 24%? Is dat voor Joost niet Groot Onrecht t.o.v. de leaserijders die onbetrouwbare rommel leasen en eveneens drie weken per jaar in vervangend vervoer uit een heel ander bijtellingscategorie rijden... Maar, stel dat Joost voor de wintersport graag een 4x4 rijdt en in de meivakantie erg graag met zijn betere helft met een cabriootje op uit trekt. Valt, mits betaald, vast met de leasemaatschappij en de dealer te regelen. Joost rijdt dan niet 3 weken maar 6 weken per jaar een andere auto. Is dat over een grens?
Of is hier sprake van een maas in de wet? Is het mogelijk een veertienprocentertje van een mille of tien te leasen, dat dan 11 maanden per jaar z.g. voor onderhoud bij de garage staat, terwijl jij met het vervangend vervoer, het gepeperde lekkers, zeg uit de energieëfficientieklasse G, rondcrosst? En, zo ja, gebeurt dat inmiddels op enige schaal? Of had ik beter mijn mond kunnen houden?
mvrgr, moons
.
fiscaal in de boeken

onderwijl dagelijks onder de bips

.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-08-2012 16:33 door moons.
|
 | Maar Moons, nu ben ik geen econoom natuurlijk. Maar je kan mij niet vertellen dat het goedkoper is om een Aygo te leasen om in de garage te zetten voor de bijtelling en vervolgens een Landcruiser erbij least om lekker mee te rijden... dat geld moet ergens vandaan komen.
Volgens mij ben je dan goedkoper uit om gewoon die Landcruiser te gaan leasen en wat bijtelling te betalen. Of beter nog, we schaffen dat hele systeem van de auto van de zaak af!
|
 | Twix,
Heb je deze blog niet gelezen? Als ik in de natuurkundeles tijd kan laten verdwijnen, moet bij economie zoiets banaals als geld toveren een koud kunstje zijn 
Zonder gekheid, daar hoef je geen econoom voor te zijn. Je hebt evenwel groot gelijk, dat het geld ergens vandaan moet komen. Waar anders dan uit het bestelen van de overheid, en dusdoende de gemeenschap, elkaar? (we hebben het hier wel over de favoriete neveninkomstenbron van één op elke tien landgenoten...)
Een ruwe, globale voorstelling van zaken - kijk en huiver:
Case A - LC in de lease 2000 euro/maand (betaalt je baas) - Aygo 300 euro/mnd (betaal jij, zullen we voor het gemak maar even zeggen, geef jij je baas kado om jou in te laten rijden) - bijtelling Aygo 14% x 8.000 = ca 1200:12= 100 euro >>optellen bij je inkomen, belasting over betalen>>> netto ca 50 euro/mnd (betaal jij) - totale kosten 2350 euro per maand (waarvan 2000 voor je baas, 350 netto voor jou)
Nu staat die Aygo alweer een jaartje bij de schadehersteller, omdat er een krasje op zit en de juiste lak vanwege die tsanumi, nee tsimanu - of was het nou tsumina? nou ja die dinges in ieder geval - maar niet wil afkomen uit Japan, dus rijd jij zolang tegen heug en meug in het vervangend vervoer dat je baas, voor het geval dát, gelukkig meegeleast had voor zijn personeel. En volgend jaar is het de airco waarvoor een bewonderenswaardig futiel onderdeeltje uit de productie is en het jaar erop verzin je weer iets anders.
Case B - LC lease 2000 euro (baas betaalt) - geen Aygo (jij bent zo'n rechtlijnige scherpslijpende egoïst die de baas géén kadootje geeft, bah!) - bijtelling LC 24% x 80.000 = ca 20.000:12 = 1750 euro >>> optellen bij je inkomen, belasting over afdragen >> netto ca 900/mnd - totale kosten 2900 euro elke maand weer (waarvan 2000 bruto voor je baas, 900 netto voor jou)
Het verschil tussen A en B is circa 550 netto euris/mnd >> 6500 netto euro's per jaar. Voor een enkeling - zelfs in het 80.000 mille leaserijderssegment - meer dan een netto maandsalaris.... 
Menigeen, en zeker in die inkomensgroep, is in zijn declaraties en opgave inkomstenbelasting voor minder al hebberig geworden. Men denke in dit verband aan hele volksstammen aannemers, volksvertegenwoordigers - plaatselijk, landelijk en in EU verband - bestuurders van woningbouwverenigingen, eredivisieclubs en scholengroepen, wethouders, burgermeesters, Neelie Smit, Bram Peper, Nina Brink, etc etc etc. De lijst is te lang om volledig te specificeren.
mvrgr, moons [/quote]
.
10 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-08-2012 19:34 door moons.
|
 | Ik ben het met Twix eens. Afschaffen al die lease auto's. Scheelt ook een hoop in de files en milieu. 
Doe mij ook een jaarinkomen van € 80.000 met een lease auto erbij dan, dat moet dan makkelijk kunnen denk ik dan. Ik zou er tenminste dan geen bezwaar tegen hebben.
|
 | Quote Twix
Maar Moons, nu ben ik geen econoom natuurlijk. Maar je kan mij niet vertellen dat het goedkoper is om een Aygo te leasen om in de garage te zetten voor de bijtelling en vervolgens een Landcruiser erbij least om lekker mee te rijden... dat geld moet ergens vandaan komen.
Volgens mij ben je dan goedkoper uit om gewoon die Landcruiser te gaan leasen en wat bijtelling te betalen. Of beter nog, we schaffen dat hele systeem van de auto van de zaak af!
Je argeloosheid siert je, twix. En dat meen ik oprecht!
mvrgr, moons
|
 | Quote hansje36
En wederom plaats ik als eerste. Misschien een inkopertje, maar bij deze: Een lange september
Je moet je blogs wel zelf schrijven, Hans 
mvrgr, moons
PSsst, Hans, vlgs mij is het War on Terror
.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-08-2012 19:44 door moons.
|
 | Lang September kun je ook zien als "Vallend blad". Ik vind het wel een magnifiek onderwerp. Met heel veel mogelijkheden. Daarom snap ik de opmerking van Non-turbo niet. Gelijk afhaken is niet terecht, je hebt verdorie nog twee weken. In die tijd kun je nog heel wat ideeen krijgen.
Nou, de zaterdag is voorbij (ik heb zo'n heeeeekel aan zaterdag). Zaterdag is altijd een dag van schoonmaken, boodschappen doen etc. Dan is er altijd wel wat gemurmel onder elkaar. Eindelijk glijdt er een gevoel van rust over me heen nu. Als ik wel eens schrijf "Morgen is het zondag", dan doe ik dat niet voor niets. Ik ben wel een beetje baas in eigen huis, dus ik heb gezegd, Zondag wordt er niets gedaan. Geen huishouden, geen was, geen praten over financien, heerlijk. Gelukkig kan ik mijn godsdienst daarbij "misbruiken". Het staat in de bijbel, dus daar houd ik me aan. Gelukkig respecteert mijn vrouw dat.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-08-2012 19:29 door Soloman.
|
 | Quote hansje36
Ik ben het met Twix eens. Afschaffen al die lease auto's. Scheelt ook een hoop in de files en milieu.  Doe mij ook een jaarinkomen van € 80.000 met een lease auto erbij dan, dat moet dan makkelijk kunnen denk ik dan. Ik zou er tenminste dan geen bezwaar tegen hebben.
Het probleem dat ik heb met al die leaseregelingen is dat het nodeloos ingewikkeld is geworden. We hebben inmiddels 10.000 bijtellingscategorieen en evenveel uitzonderingen. Laten we het gewoon lekker simpel houden. Wanneer de baas denkt dat een auto belangrijk is voor het uitvoeren van de functie, geeft hij maar wat extra geld zodat je een auto kunt onderhouden. Dit wordt bij het salaris opgeteld en vervolgens doe je ermee wat je denkt dat verstandig is. Uiteraard betaal je er loonbelasting over.
Quote moons
Quote Twix
Maar Moons, nu ben ik geen econoom natuurlijk. Maar je kan mij niet vertellen dat het goedkoper is om een Aygo te leasen om in de garage te zetten voor de bijtelling en vervolgens een Landcruiser erbij least om lekker mee te rijden... dat geld moet ergens vandaan komen.
Je argeloosheid siert je, twix. En dat meen ik oprecht!mvrgr, moons
Na je berekening heb ik er nog even over nagedacht. Mijn gedachtengang begon bij het leasen van een 14% bak, en vervolgens rijd je een vervangende auto die leuker is. Daar moet geld bij natuurlijk. De andere kant op, tsja, daar had ik nog even niet aan gedacht.
|
 | Quote Twix
Na je berekening heb ik er nog even over nagedacht. Mijn gedachtengang begon bij het leasen van een 14% bak, en vervolgens rijd je een vervangende auto die leuker is. Daar moet geld bij natuurlijk. De andere kant op, tsja, daar had ik nog even niet aan gedacht.
Mijn rekenvoorbeeld geldt niet alleen in het groot, twix, en het kan allemaal nog erger... Zucht...
Stel iemand heeft een lease-budget van 1200 euro/mnd (bij 30-40000 km jaar) - dat geldt voor vele tienduizenden (misschien wel meer) in NL. Daar mag die iemand 15% overheen gaan. Dat moet ie dan wel zelf betalen aan de baas, maar dat mag ie weer van zijn IB aftrekken... Geldt eveneens voor grote groepen. Diegene heeft dus zo'n 1400 euro ter beschikking. Hij least een Aygo, voor de bijtelling, waaraan 's rijksschatkist dus meebetaalt, én, met vooruitziende blik, "als vervangend vervoer" een X3....
mvrgr, moons
|
 | En we kunnen nu al beginnen met de lijst :
hansje36 : Een lange september
@ non-turbo, klopt de titel is zeker geen goed Nederlands maar zeer ernstig gebaseerd op "a long december", waar ik zo geen goede vertaling van in elkaar kon knutselen. Maar neem je vrijheid met de titel, "een lange septemberdag" is ook prima.
|
 | Ik zou het zo laten Ivanov. Het is wel goed Nederlands, het is apart, maar de nadruk ligt op lang, dus er komt geen eind aan. Ik denk dat ik er wel iets mee kan. Bij een Lange septemberdag haal je de magie weg.
Geeft ook stof tot nadenken: is September een zelfstandig naamwoord? eigenlijk is dat de kern van de discussie. Is het Het september of de september?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-08-2012 21:35 door Soloman.
|
 | Quote Ivanov
En we kunnen nu al beginnen met de lijst : hansje36 : Een lange september@ non-turbo, klopt de titel is zeker geen goed Nederlands maar zeer ernstig gebaseerd op "a long december", waar ik zo geen goede vertaling van in elkaar kon knutselen. Maar neem je vrijheid met de titel, "een lange septemberdag" is ook prima.
Aan die september leek geen einde te komen, en het zou nog lang september blijven
mvrgr, moons
|
 | Die is mooi, die is heel mooi. Van zulke zinnen kan ik genieten.
|
 | Quote moons
Aan die september leek geen einde te komen, en het zou nog lang september blijven
mvrgr, moons
Hij is (in dit geval) dreigend, angtsaanjagend. En taalkundig  
|
 | Heeft niiets met september te maken (denk ik). Kwam zo maar in mijn YouTube profiel naar voren, geen idee waarom. Komt uit Brazilië, dus Portugees.
Aprendi na Marra - Tom e Arnaldo

|
 | Kogel door de kerk: ik ga trachten hier iets van te maken!
|
 | Voor de liefhebbers van iets steviger werk:
Green Day - Wake Me Up When September Ends

Ik keek wat vreemd tegen de clip aan. Die is ook in tegenspraak met de reden voor de tekst, maar niet met het imago van Green Day. Zie Wikipedia.
Eerst link (de officiële clip) heeft pas muziek vanaf 1:22 en bovendien een onderbreking middenin. Hier zoals deze op CD staat
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-08-2012 23:49 door Dutch Finnatic.
|
 | ja moest ik ook direct aan denken. Prachtnummer. In die sfeer wil ik ook een verhaal schrijven. Weet alleen nog totaal niet wat.
|
 | Zeker voor de deelnemers aan de meeting vorig jaar in het Louwman Museum maar ook andere liefhebbers, dit nieuwsbericht staat op de site, met link naar een uiterst vermakelijk filmpje van Jay Leno, Evert Louwman en ... the Swan Car!
Dan gaat zo'n wagen toch wat meer leven dan wanneer je hem stilstaand hebt aanschouwd.
|
 | Ivanov,
Ik geloof dat je nog een nadere toelichting van me tegoed had. In mijn commentaar bij jouw inzending aan deel # 37 van De Enige Onvervalste MyWeblogContest Zorgen gewaagde ik van eigengereide interpunctie...
Nemen we de tweede alinea van je blog. Die ziet er bij jou zo uit:
Mijn luide lach is kinderlijk en hoog; wat kun je anders verwachten bij een big boy toy. Ik giechel nog wat na; de V12 is terug bij zachtjes murmelen nadat ik bij het verlaten van de tunnel de rechterflipper een aantal maal beroerd heb. De display geeft nu “6” aan, de snelheid is hier in Frankrijk ook illegaal, maar niet overdreven. Ongeveer twintig te hard; dus dat valt nog mee, ook hier in de bergen met alle kronkelweggetjes, tunnels en diepe ravijnen. Oh, en de tegenliggers natuurlijk en de vrachtwagens die met moeite naar boven kruipen. Even grinnik ik bij de gedachte dat ik meer PK’s heb dan de meesten van hen, 470 voor mij maar er zijn inmiddels grote jongens met nog meer vermogen en met hun koppel maken ze gehakt van de Aston. Op een enkele zilveren Actros, met Nederlands kenteken, na ging ik er uiterst soepel langs. Die oversized taxi had er flink de sokken in en dat duurde wat langer om die in te halen.
Bij mij zo:
Mijn luide lach is kinderlijk en hoog: wat kun je anders verwachten bij een big boy toy? Ik giechel nog wat na. De V12 is terug bij zachtjes murmelen, nadat ik bij het verlaten van de tunnel de rechterflipper een aantal maal beroerd heb. De display geeft nu “6” aan. De snelheid is hier in Frankrijk ook illegaal, maar niet overdreven. Ongeveer twintig te hard, dus dat valt nog mee. Ook hier in de bergen met alle kronkelweggetjes, tunnels en diepe ravijnen. Oh, en de tegenliggers natuurlijk, en de vrachtwagens die met moeite naar boven kruipen. Even grinnik ik bij de gedachte dat ik meer PK’s heb dan de meesten van hen - 470 voor mij. Maar er zijn inmiddels grote jongens met nog meer vermogen, en met hun koppel maken ze gehakt van de Aston. Op een enkele zilveren Actros met Nederlands kenteken na, ging ik er uiterst soepel langs. Die oversized taxi had er flink de sokken in, en dat duurde wat langer om die in te halen.
Overigens pretendeer ik niet de enige juiste interpunctie in pacht te hebben. Vaak genoeg is er zowel voor de ene als voor de andere oplossing wat te zeggen... Ik denk dat je deze website over het gebruik van interpunctie wel handig zult vinden. Met name het linkje naar het gebruik van de ; wil ik in je aandacht aanbevelen, aangezien je dit leesteken veelvuldig en met kennelijke graagte gebruikt.
mvrgr, moons
.
|
 | Ik had wel vragen bij de oversized taxi, maar dat heeft weinig met interpunctie te maken. @Moons, ik zie dat jij wel een komma voor en zet, ik dacht dat die voor het woordje en nooit kwam. En over de puntkomma. Het gebruik van bullets wordt aangeraden. Een paar jaar geleden heb ik een cursus correspondentie gevolgd, de docente was sterk tegen op het gebruik van dat soort tekens.
Edit: bedankt voor de link over interpunctie!. Kan ik ook gebruiken, ik denk meerdere met mij.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-08-2012 00:18 door Dutch Finnatic.
|
 | Quote Dutch Finnatic
Quote moons
mvrgr, moons Hij is (in dit geval) dreigend, angtsaanjagend. En taalkundig  
Grappig, DF, dat je dat zegt. Het afsluitende leesteken expres weggelaten: ik realiseerde me dat de zin een heel andere lading krijgt als je hem afsluit met een punt, dan dat je puntje puntje puntje, of zelfs een uitroepteken aanwendt.
Aan die september leek geen einde te komen, en het zou nog lang september blijven!
Aan die september leek geen einde te komen, en het zou nog lang september blijven.
Aan die september leek geen einde te komen, en het zou nog lang september blijven...
Met een uitroepteken stel je je een late zomerverliefdheid van een paar schuchtere zestienjarigen voor.  Met een punt kan het nog alle kanten op. Met puntje puntje puntje gaat het niet best aflopen - cf. Syria is in for a long september... 
mvrgr, moons
.
|
 | De komma voor de en mag niet. Klopt. Maar ik snap Moons wel. Ik gebruik zelf een beetje techniek in mijn verhalen om ritme aan te brengen, en een komma helpt soms.
|
 | @Moons,
Aan die september leek geen einde te komen, en het zou nog lang september blijven.
ik denk dat mijn mening is gekleurd door de de betekenis die in de blog van Hans zit. Ik kan mij wel vinden in je uitleg, al zou .... m.i. ook op zwijmelende dertigers kunnen duiden.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-08-2012 00:34 door Dutch Finnatic.
|
 | DF,
Ik zet niet altijd een komma voor en. Dat luistert - bij mij in ieder geval - zeer nauw. Kom ik een andere keer op terug.
mvrgr, moons
PSsst, DF, als je het over mensen hebt: sommigen, meederen, etc. - naar analogie van anderen.
.
|
 | Quote non-turbo
Kogel door de kerk: ik ga trachten hier iets van te maken!
That's the spirit, n-t! Ben benieuwd.
mvrgr, moons
|
 | Quote moons
PSsst, DF, als je het over mensen hebt: sommigen, meederen, etc. - naar analogie van anderen.
Inderdaad, meerderen met mij zullen wat aan die link hebben. Met die opmerking moet ik mijn meerdere in jouw erkennen.
Zo ongeveer?
|
 | in jou erkennen.
jouw is bezittelijk voornaamwoord.
|
 | Quote Soloman
De komma voor en mag niet. Klopt. Maar ik snap Moons wel. Ik gebruik zelf een beetje techniek in mijn verhalen om ritme aan te brengen, en een komma helpt soms.
Solo, DF,
Als gezegd: ik kom er op terug. Hoop dat deze summiere richtsnoeren van de taalunie voorlopig voldoende houvast vormen om de dagelijkse praktische worstelingen met komma en het hoofd te kunnen bieden.
mvrgr, moons
|
 | Quote Soloman
in jou erkennen.
jouw is bezittelijk voornaamwoord.
Het zal het tijdstip zijn (hoop ik)
|
 | @Moons, mooie site, van de Taalunie.
|
 | DF,
Jammer dat September morn het derde nummer is op Hot August Night II. Het had natuurlijk de afsluiter, het laatste nummer van de plaat moeten wezen...
mvrgr, moons
|
 | Quote Dutch Finnatic
@Moons,
ik denk dat mijn mening is gekleurd door de de betekenis die in de blog van Hans zit. Ik kan mij wel vinden in je uitleg, al zou .... m.i. ook op zwijmelende dertigers kunnen duiden.
Dat zeg ik toch: dat gaat niet goed aflopen - cf. Syria is in for a long september... 
mvrgr, moons
|
 | Quote Soloman
De komma voor de en mag niet. Klopt. Maar ik snap Moons wel. Ik gebruik zelf een beetje techniek in mijn verhalen om ritme aan te brengen, en een komma helpt soms.
Ik mag hem ook graag eens gebruiken, het zorgt ervoor dat je zin heel alders loopt. Een komma bouwt een pauze in die je met "en" alleen niet bereikt. Wat dat betreft is taalkundig correct soms ondergeschikt aan wat je wilt overbrengen. Daarom heb ik er ook geen moeite mee om buitenlandse woorden of verbasteringen daarvan te gebruiken. Dat kan vaak veel beter de lading overbrengen die je aan je verhaal wilt geven.
Wat betreft de titel heb ik er ook wat moeite mee, gewoon omdat het "botst". Je kan het eigenlijk alleen zo in een lopende zin gebruiken en dan eigenlijk ook alleen zoals moons hem laat zien. Zo los "klopt" het niet... Neemt niet weg dat de titelvrijheden dan weer alles mogelijk maken, ik ga ook mijn best weer doen.
|
 | @Moons: bedankt voor off/on
|
 | Moons, interessant betoog....maar in de combinatie Aygo/LC niet zo realistisch. '-)
Zit meer te denken aan een UP/Touraeq.
1 janauari, de UP komt binnen bij de gelukkige berijder. 2 janauri: op weg naar de eerste klant met 16 km op de teller hoort de berijder een vreemd geluid met het starten. Hij gaat maar even langs de dealer. De ketting lijkt te zijn opgerekt. De leen-Touraeq komt in beeld.....4 janauri, de dealer heeft een monter vrijgemaakt om het probleem te localiseren. Men gaat onderdelen bestellen. Helaas is er een run op TSI kettingnippels, en per abuis worden de verkeerde (de niet gemodificeerde besteld). 6 janauri, de UP is gemaakt. 7 januari, de DSG bak doet raar. Hij schakelt niet meer terug. Weer naar de dealer. De dealer parkeert hem in de garage en de leen-Touraeq wordt weer gegeven. 18 januari, de monteur schroeft de bak open en constateert een groot euvel. De onderdelen voor de bak worden besteld. Pon wil niet vergoeden, het is immers normale slijtage dat een DSG bak bij 234 km de geest geeft. De leasemaatschappij gaat niet accoord, het bakkeleien kan beginnen. 27 februari, Pon gaat onder druk van de leasevlootmanager accoord en men gaat de bak repareren. 3 maart, de UP kan weer de weg op. 4 maart, de eerdere nippels gaan weer de kop opsteken. Met 278 km gaat de auto weer naar de garage, de leen Touraeq komt weer in beeld. 25 maart, de juiste nippels voor de ketting worden besteld. 4 april, de onderdelen komen binnen, maar het is druk in de garage met TSI kettingen. 25 april, de garage heeft tijd gevonden de ketting te vervangen en de UP kan weer de weg op......
Nou zoiets????
Maar ik denk dat het simpeler ligt. Welke leaserijder ontvangt op 1 januari zijn volgende auto? Er zal dus in een jaar altijd overlap zijn, overlap in catagoguswaarde en vaak ook in % bijtelling....
|
|