Blogcontest #37 "Zorgen" Gewonnen door LoveMyJeep!!
 | Welkom bij de enige echte onvervalste weglogcontest hier bij de stamgasten van Autoweek. Wij zijn een stel amateur schrijvers die blogs schrijven over auto gerelateerde onderwerpen. Daar komt vaak veel moois uit. Waag ook eens een kansje ! De winnaar van blogcontest #36 is JoostM, maar door vakantie is hij niet in staat om een onderwerp te plaatsen. Aan mij de eer om een onderwerp te plaatsen.
Blogcontest #37 : Zorgen. Zorgen om de crisis, de bezuinigingen, de zorgen voor je gezin, je familie, of de zorgen om je auto. Een breed onderwerp dus, waar een ieder vast zijn ei in kwijt kan in blogvorm of in verhaal vorm met meerdere hoofdstukken. Als de blog en/of het verhaal maar één van bovenstaande of meerdere woorden bevat als onderwerp.
Vaste spelregels - De blog is autogerelateerd en in de titel is het woord zorgen opgenomen; - De inhoud moet duidelijk terugslaan op de titel; - Zodra je een blog plaatst, voeg je zelf de link toe aan dit forumtopic; - De winnaar krijgt een digitale cup met oren en bedenkt de titel voor blogcontest #38
Inzenden tot en met vrijdag 27 juli 23.00 uur. Stemmen van vrijdag 27 juli 23.00 uur tot en met 3 augustus 23.00 uur.
4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-08-2012 11:53 door Ivanov.
|
 | Goede actie Hansje 
Ik maak mij wel zorgen over mijn inspiratie.
|
 | Ik heb zorgen genoeg, dus ik denk dat ik prima een blog kan "ver"zorgen. 
|
 | Zorgen genoeg, maar eigenlijk weinig autogerelateerde zorgen.
|
 | Heren en dame (s) : gebruik je creativiteit of fantasie.
Voorbeelden:
de zorgen om je gezin/familie/jezelf de crisis/ bezuinigingen/ toekomst zorgen ( ver) zorgen voor iemand of iets zorgen om je auto of de autorit die zorgen veroorzaakte
etc. etc, etc, . Misschien niet makkelijk, maar hebben jullie niet voor hetere vuren en opdrachten gestaan?
Succes !
|
 | @Hans, je weblog over de contest heeft geen inhoud meer... Even verversen!
|
 | @D.F. : ik zie hem wel online staan. Ivanov heeft als moderator toegevoegd dat het stemmen tot 3 augustus 23.00 uur is
|
 | Ik ben nu effe thuis en dan weer onderweg, maar vanaf vrijdag een week vaste stek, dus ik zorg dat ik ook wat plaats!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-07-2012 15:37 door LoveMyJeep.
|
 | Ik ben heel even terug om even wat uit te leggen.
1. Mijn afwezigheid heeft helemaal, maar dan ook helemaal niets met dit topic te maken. Ook niet de kritieken. Juist niet, ik ben er juist heel erg blij mee. Ik heb me voorgenomen een pauze te nemen waarbij ik niet gebonden ben aan termijnen. Daarbij wil ik rustig werken aan verhalen, daarbij jullie kritieken meenemend, want die doen er echt toe. Met applaus wordt niemand volwassen.
2. Ik had vrijdag een topic opgevoerd met een woord die hier veel mensen in hun mond nemen: Moraalridder. Het was bedoeld als topic voor mensen die wel hun best doen om aan de regels te houden. Daarbij ben ik geen God: ik ben een keer gepakt met alcohol, ik ben wel eens door rood gereden, ik heb genoeg parkeerboetes gehad, ik was wel eens de schuldige bij een ongeluk en ik rijd ook wel eens te hard. Ik vind dat er een verschil is tussen mensen die bijvoorbeeld met opzet regelmatig de plank te hard induwen en mensen die dat wel eens gedaan hebben (ik gebruik de woorden "het overkomt je" met opzet niet, want je weet echt wel dat je fout zit). Alcohol is nooit goed te praten, een keer gepakt, nooit meer doen. Maar hier wordt de politie wel eens neergezet als vertegenwoordigers van de schatkist. Dat ik woorden gebruikte als "elite" en "intellect", was inderdaad niet handig, maar ik moet wel zeggen dat ik neerkijk op notoire overtreders. Maar goed, ik vond de reacties in het topic verschrikkelijk. Ik schrok er verschrikkelijk van. Toen dacht ik: ik heb hier helemaal geen zin meer in. Daarnet zag ik een topic voorbijkomen met een slotje, waarin ook iemand die zich ergert aan notoire overtreders letterlijk aan de schandpaal werd genageld. Ik vind dat een heel kwalijke zaak. Ik was er vrijdag zo kapot van dat ik (tot nu zelfs) me heb voorgenomen mijn vertier ergens anders te zoeken. Speelt echter wel het volgende mee: Er loopt hier een aantal mensen rond waarvoor ik een zwak heb en waarvoor ik een enorm respect heb. Vandaar dat ik vandaag even kwam lezen.
3. De kritieken op mijn taalfouten heb ik zeer serieus genomen en daar wil ik de komende maand aan werken, net zoals mijn stijl en "de grip op de materie"
4. Ik wl ook eens verder kijken, want we zijn wel iedere keer vastgebonden aan het onderwerp Auto. Maar dat is geen kritiek.
Ik vond dat ik even moest reageren, daar hebben jullie recht op. Dit zijn mijn gevoelens die spelen. Nogmaals: de kritieken zijn zeer belangrijk. Samenvattend: ik wil even bijkomen, ik wil even leren, ik wil even nadenken, ik wil even spelen met creativiteit en ik wil me even niet ergeren aan het andere topic-geweld.
gr. jan
|
 | Jan, relaxe....even lekker met de vrouw een weekje naar de zon gaan, kom gezellig langs hier, de zorgen zullen snel verdwijnen.
|
 | Solo, ik denk dat je de berichten op dit forum niet altijd even goed interpreteert.
De meeste forummers zijn iha nogal allergisch voor berichten van forummers die de suggestie wekken dat zij zich boven anderen verheven voelen (voorzichtiger kan ik het niet uitdrukken). In jouw geval ging dat niet om "moraalridder", dat vindt niemand erg, maar om "elite" en "ïntellectuelen" (alsof de rest van ons dom is). Ook het topic met slotje dat je bedoelt kun je in dat kader bezien. De betreffende topicstarter kondigde aan dit forum de rug toe te keren omdat (vrij vertaald) "wij het allemaal niet zo goed begrepen hebben en hem irriteren". Zo voelt dat tenminste. Tja, dan kun je wel enige hoon verwachten.
|
 | Quote meeuw
Solo, ik denk dat je de berichten op dit forum niet altijd even goed interpreteert.
De meeste forummers zijn iha nogal allergisch voor berichten van forummers die de suggestie wekken dat zij zich boven anderen verheven voelen (voorzichtiger kan ik het niet uitdrukken). In jouw geval ging dat niet om "moraalridder", dat vindt niemand erg, maar om "elite" en "ïntellectuelen" (alsof de rest van ons dom is). Ook het topic met slotje dat je bedoelt kun je in dat kader bezien. De betreffende topicstarter kondigde aan dit forum de rug toe te keren omdat (vrij vertaald) "wij het allemaal niet zo goed begrepen hebben en hem irriteren". Zo voelt dat tenminste. Tja, dan kun je wel enige hoon verwachten.
Ik snap wat je wil zeggen en ik vind ook de woorden elite en intellectueel niet goed gekozen. Ik ben zelf geen intellectueel en verre van elite. Maar je moet het volgende even indenken: Ik hou van voetbal en ik zie dat de sport wordt verpest door hersenloze Neanderthalers. Ik lees in de krant continu berichten over zwakzinnigen die buschauffeurs het leven verzieken en als ik op de weg zit en dan raast er een auto langs met 180 of iemand weet op zijn manier een file voorbij te rijden, dan is het niet zo moeilijk om op een idee te komen dat je het beter doet dan de rest.
Wat ik nu heb gezien in twee topics is dat het echt oorlog is tussen politie en een leger autorijders.
|
 | Tja, hier en daar een beetje grootspraak. Maar toevallig zag ik gisteren Wegmisbruikers. En wat je dan voor halve zolen op de weg ziet! Dan denk ik dat alle forummers het er wel mee eens zijn dat die niet op onze wegen thuishoren.
En zo is het ook met andere dingen in het leven. Als het erop aan komt dan ontwijken de meningen van de normale Nederlanders elkaar niet zo veel. Dat is op dit forum net zo.
edit: Het is vaak ook hoe de boodschap wordt gebracht (en daar ben ik ook niet altijd even handig in).
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-07-2012 21:27 door meeuw.
|
 | alsof de rest van ons dom is Nog even hierover
Het is maar waar je jezelf onder schaart. Het zijn niet mijn woorden en ik heb het ook niet zo bedoeld. Ik kies dat niet.
En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik je niet in die categorie plaats. Ik was zelfs verbaasd om je reacties.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-07-2012 21:56 door Soloman.
|
 | Wat ik probeerde te zeggen is dat het zo overkomt.
|
 | Ik snap het. Ook een les voor mij.
|
 | Bij wegmisbruikers zegt een enkeling; ik geloof je zo wel schrijf maar op. Je kan dan de teleurstelling zien van oom agent.
|
 | -
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-07-2012 18:21 door Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel).
|
 | 
Gamba heeft zo zijn eigen mening...
|
 | @LMJ : je link werkt niet.
@Soloman: neem de tijd om zaken te overdenken en kom fris en herboren terug.! Je werd inderdaad aan gepakt bij het forum moraalridders, maar zoals je zelf al zegt: je hebt er niks kwaads mee bedoeld. recht je rug en schouders en ga verder.
|
 | Quote hansje36
@LMJ : je link werkt niet.
Misschien is dat, Hans, omdat ik geen link geplaatst heb. Maar realiseer me nu dat de kleur die ik gebruikte om even de nadruk op het woordje te leggen, wel veel lijkt op een link 
Heb het even veranderd.
@Soloman (als je het nog leest) Ik zal niet ook weer beginnen met "komt wel weer goed" en "gewoon even laten bezinken" en zo, maar ik vind het wel interessant dat iemand die zo serieus met schrijven bezig is, dus met het 2-dimensionaal overbrengen van woorden waarbij quasi over ieder woordje nagedacht moet worden om het juiste verhaal te vertellen, "vergeet" dat diezelfde 2-dimensionale communicatie ook voor een forum geldt. Als je je woorden in een post net zo af zou wegen als voor je verhalen, dan komt een stuk beter over wat je bedoelt... En da's niet als kritiek bedoeld, ik realiseerde het me ineens. We doen hier allemaal ons best om leuke blogs en verhalen te schrijven, maar zijn met onze reacties soms (te) klakkeloos...
Kunnen we allemaal van leren 
|
 | @LMJ : ik snap het en zie je bijdrage volgende week tegemoet.
|
 | Quote Arjuna1
 Gamba heeft zo zijn eigen mening...

Net als Jop....
|
 | Schitterende foto's. Zo'n rode kat heb ik ook gehad, Ernie. Maar nu een hond: 
|
 | Quote Soloman
Ik snap het. Ook een les voor mij.
Het is allemaal 'perceptie' ik had dat gevoel overigens niet bij jou, jij bent gewoon jezelf en profileert je als zodanig! Je kunt er niet omheen, dat iemand die 'universitair' bezig is, nou eenmaal anders reageert, want je hebt je anders ontwikkeld, daar is niks mis mee.
|
 | Een auto met zorgen? Of een eigenaar met zorgen?

|
 | Quote meeuw
Schitterende foto's. Zo'n rode kat heb ik ook gehad, Ernie. Maar nu een hond: 
Leuke foto! Kan Joppie ook;

O ja, Meeuw, wie is die hond in je avatar?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-07-2012 00:07 door Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel).
|
 | 
Chloë, een paar maanden oud. We hoorden haar piepen achter de deur van een appartement. Bij navraag bleek haar baasje opgenomen in het ziekenhuis en in de kreukels te liggen. We hebben de huisbaas de deur laten openen en Chloë meegenomen om haar op te vangen en te verzorgen. Haar baasje wilde haar niet meer terug, omdat ze haar teveel werd. We vonden via het asiel een gezin met kinderen die haar meteen wilden hebben. Iedereen weer blij en tevreden. Chloë niet minder, ze is een verwende dondersteen geworden.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-07-2012 00:48 door Arjuna1.
|
 | Jullie hebben zeker digitale SR-camera's?
|
 | Beste allen,
Ik sla deze ronde over. Geen inspiratie en daarnaast spreekt het onderwerp me persoonlijk niet voldoende aan. Natuurlijk lees ik graag jullie bijdragen!
Groet,
n-t
|
 | It's raining cats en dogs. 
|
 | Quote Arjuna1
 Shanti is zich van geen kwaad bewust  Namaha evenmin...
Jop ook niet hoor! Die heeft alleen (een scheel) oog voor de bal....

|
 | Quote meeuw
Jullie hebben zeker digitale SR-camera's?
Yep SR. Maar weet, dat de camera zelden een hindernis is voor rakende prenten.
Het grootste geheim zit in het licht, kunstenaars noemen dat “strijklicht”, het woord doet al het mooiste vermoeden. De flitser op UIT! Het maakt een foto plat, kil, onnatuurlijk, met rare harde schaduwen. Alleen dat verschrikkelijke ding aan als er ECHT niet genoeg licht is. Veel mensen zien zo’n kanon als een verlengstuk van hun leuter. Net als tig keer zoom, terwijl je veel beter naar groothoek kunt neigen (24mm of minder nog), zodat je dichterbij kunt en ook nog drama kunt toevoegen door de vertekening.
De witbalans. Wat een zegen van het digitale tijdperk, dat we dat nu zelf kunnen instellen i.p.v. dat de centrale dat gokt. Kies de juiste toon bij het onderwerp. Oefenen. Nog een zegen van digitaal: schiet maar raak. Uit 100 opnames haal je maar een paar treffers, mieter de rest weg, ze halen die treffers weer naar beneden. Selecteer die treffers en snij ze uit op de pc, zodanig, dat het ONDERWERP prevaleert. Zorg dus dat je tijdens de opname al rekening houdt met die marges.
De achtergrond speelt een ondergeschikte rol dus moet ONSCHERP. Grote lensopening dus. Het onderwerp zo groot mogelijk, dus zo dicht mogelijk naderen, is ook beter voor de belichting en het maakt de kwaliteit van het objectief minder belangrijk. Zoomen doe je bij voorkeur met je VOETEN! Ga voor groothoek, niet voor dat idiote tig keer tele. Extreem tele maakt een prent, net als flitsen, plat en steriel. Die duif op de kerktoren krijg je toch nooit mooi op de prent, dus vergeet die leuterverlengers.
Het decor, probeer het onderwerp op “complimentaire” kleuren en structuren te plaatsen. Kijk wat ik heb geflikt bij Shanti. Soms heb je mazzel en krijg je het momentum zomaar cadeau, zoals bij Gamba. Dat brengt me op een oude wijsheid in de fotografie: f8 and BE THERE! F8 wil zeggen dat het voor de meeste gevallen een mooie scherptediepte geeft, de tijd dus op automatisch. Bij te weinig licht: grotere lensopening of hogere ISO, flitsen pas in laatste instantie. Be there wil zeggen dat je de kans, als die zich voordoet, ook pakt. De camera staat dus default op f8 en A(perture). Als je hem grijpt, maak je in de hitte van de strijd een prent met het beste compromis.
Een kleine compact camera is wat betreft be there in het voordeel, je steekt hem in je borstzak, kunt hem altijd meenemen. Een SR is beter en veel sneller, maar forser en duurder. Ga voor een van die twee of allebei en laat die idiote vlees noch vis daartussen (ik weet niet hoe die lijpe camera’s heten) lekker in de schappen liggen.
Probeer eerst deze tips uit met de camera die je hebt, het is de FOTOGRAAF, niet de apparatuur. Er is natuurlijk nog veel meer over te vertellen. Het lijkt op schrijven.
|
 | Oh, dit vergat ik nog:
Complimenten voor al die mooie prenten van al die schetige maatjes die ons leven zo verrijken! Onbetaalbaar!
|
 | @Meeuw,
Foto 1: Je hebt hem niet voor niets genomen, de sfeer is geweldig met dat strijklicht op het strand en als cadeau die zon en strepen in de ijle lucht. De dieren zijn prachtige silhouetten in de verte, je voelt ze, bijna magisch, genieten. Een prachtprent, in één keer goed. Met een SR was de kwaliteit stukken beter geweest. Maar, als je alleen maar een SR had, was die prent waarschijnlijk aan je neus voorbij gegaan want het enige nadeel van een SR, naast de prijs, is het gewicht en het formaat. Je had hem vast niet meegezeuld. Met een SR ga je fotograferen.
Foto 2: Schitterende herinnering. Dit is een mooi voorbeeld van de eerdere opmerkingen over de fotograaf. Die rand van het strand is een stoorzender, het klopt niet in de compositie. De zee speelt geen rol en leidt af, bovendien verpest het de belichtingsmeting voor de voorgrond. De genietende dieren zijn het onderwerp. Je krijgt er prachtige golfjes en een spiegeling, die de scene ondersteunen, gratis bij cadeau. Uitsnijden op de PC dus, zie voorbeeld. Voor extra impact de kleur meer verzadigd, maar dat is persoonlijk. Met een compact vang je het momentum.

Ik ken Nikon* en als ik nu zou investeren in het opgegeven budget: D5100 is compact, heeft een hele mooie sensor en een uitklapbaar scherm zodat je niet meer op de knieën hoeft. Bij voorkeur de VR16-85, een schitterend objectief, fijne groothoek met 16mm maar erg duur. Als alternatief de VR18-105, die is te geef en heeft maar één nadeel, de vervorming. Een pakketje DxO, of equivalent, doet wonderen om te corrigeren, dat doe je uiteindelijk toch met de geselecteerde treffers. SB400, inderdaad, je komt niet altijd onder flitsen uit, deze is draagbaar, betaalbaar en kan bouncen. Omnibounce diffuser daarop, kost een prikkie en doet een hoop goed.
*Nikon maakt duurzame spullen, de beeldkwaliteit is realistisch. Canon SR ken ik niet maar ik zie aan mijn IXUS220 dat de beelden een erg sympathieke en zachte toon hebben. Een lastige keuze, er is vast en zeker een Canon alternatief voor de bovenstaande omvang.
|
 | Mijn bijdrage,
Zorgen; Voor de samenleving
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-07-2012 17:06 door Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel).
|
 | Ivanov, Joachim, jullie hebben twee héél verschillende blogs gemaakt maar ze zijn beide top! 
|
|