Noodkreet over het forum- de site

Gepost door Soloman 
Het interesseert me niet als hier gelijk een slot op komt, dan ziet tenminste iemand bij jullie wat er aan de hand is. Dit forum loopt gewoon niet. Sorry, maar ik vind dit niet kunnen.

Op de andere topics heb ik mijn gevoelens uitgelegd in een voorstelbrief, die we nog onder handen gaan nemen.
Maar als moderators bezwaren hebben tegen dit derde (!) topic, dan kan ik dat helemaal begrijpen. Het is een noodkreet

Het heeft even geduurd, maar hier isie dan, mijn briefvoorstel.

Geachte redactie,

Autoweek is een populair, zeer geliefd blad onder haar lezers in Nederland. Niet voor niets. De internetsite van Autoweek vindt misschien nog wel meer waardering. Niet alleen bij doorgewinterde autohobbyisten, dagelijkse autogebruikers, gewone "autoburgers", waarbij de auto vaak een bijzaak is, en in het minst niet te vergeten de professional die ook hier vaak is te vinden. Kortom, de internetsite (en het forum) wordt enorm gewaardeerd in Nederland, Belgie en door Nederlandstaligen die in het buitenland wonen.

De populariteit van en bezoekfrequentie valt of staat echter met de techniek erachter. De afgelopen jaren faalt die bij Autoweek. De directe toegang tot het nieuws functioneert wel, maar de sociale functie, en, niet onbelangrijk, de kennisfunctie van alle autotechniek die Nederland deelt, laat sterk te wensen over. En dit door maar een klein, maar funest mankement van Autoweek: de bereikbaarheid van het forum van Autoweek, de grootste van het Nederlands taalgebied wat autotechniek en commercie betreft.

De forumgemeenschap van dit forum zorgt voor een enorm toegevoegde waarde voor het bedrijf Sanoma voor haar Autoweek-product. Niet alleen kan uw bedrijf daarmee commerciele producten aanbieden op de forum-site, die het bedrijf ongetwijfeld opbrengsten geeft, maar ook is de totaliteit aan leden een markt aan het vormen die u de autoindustrie kan aanbieden. Ik hoef hier niet verder over uit te wijden. U bent daar de deskundige in. Daarnaast levert het forum een goudmijn aan kennis en ervaring op.

Het forum mag gratis zijn, en u moest eens weten hoe wij forumleden dat enorm waarderen, maar toch geven wij u een schat van waarde terug. Een schat die nauwelijks vervangbaar is. Ik vind het dan ook meer dan redelijk dat deze leden hiervoor een kwalitatief hoogwaardig product aangeboden krijgen. Ik vraag u dan ook om ons antwoord te geven wat de oorzaak is van de lange wachttijden en onbereikbaarheid van het forum die zich dagelijks voordoen. En wat uw voorstel is om dit te verhelpen.

Namens alle leden benadruk ik hoe belangrijk dit forum voor ons is en het goed functioneren daarvan.
En daarvoor geven wij u een heel bijzondere autogenietersgroep voor terug die u als toegevoegde waarde aan uw product kan voegen.

Hoogachtend,
jan
<dan echte naam van mij>
Helemaal 100% mee eens. Ik heb net 5 minuten nodig gehad om in te loggen... en ik ga nu 'Bericht posten' aan klikken en ik weet al wat er gaat gebeuren... er is probleem met de website... (denk ik).

Man oh man wat een bagger... en het wordt steeds erger en geen enkele reactie van een Autoweek redacteur of Sonama. Een regelrechte belediging van de forummers hier. Ik heb het eigenlijk wel gehad. Kom wel een keer terug als het beter draait. Of niet. Zie maar. moody smiley
Heb ook al een mail gestuurd. Erg kansloos dit.
Mooi gesprokem Jan! Tijd dat ze actie gaan ondernemen, al is het veel te laat!
Het mailtje van Jan is door mij in ieder geval al in meervoud verstuurd naar de redactie.
en tussen de:

zomaar weer iets kunnen posten, knap.
ik heb voor het eerst vandaag kunnen inloggen.
Laden duurt minstens 5 minuten als hij het al doet.
Ik denk dat het een heel stuk rustiger gaat worden op autoweek. Ik zal in ieder geval veel minder online zijn.
ik heb voor het eerst vandaag kunnen inloggen.
Laden duurt minstens 5 minuten als hij het al doet.
Ik denk dat het een heel stuk rustiger gaat worden op autoweek. Ik zal in ieder geval veel minder online zijn.

5X een foutmelding gehad om dit te kunnen posten.
Soloman
De forumgemeenschap van dit forum zorgt voor een enorm toegevoegde waarde voor het bedrijf Sanoma voor haar Autoweek-product. Niet alleen kan uw bedrijf daarmee commerciele producten aanbieden op de forum-site, die het bedrijf ongetwijfeld opbrengsten geeft, maar ook is de totaliteit aan leden een markt aan het vormen die u de autoindustrie kan aanbieden. Ik hoef hier niet verder over uit te wijden. U bent daar de deskundige in. Daarnaast levert het forum een goudmijn aan kennis en ervaring op.

Het zogenaamde forumgemeenschap brandt eerlijk gezegd bijna alles af wat er in de papieren variant van Autoweek gebeurt, en is ook veelal geen abonnee. Waarom zouden ze voor die mensen dan gaan investeren?
JPeG
Het zogenaamde forumgemeenschap brandt eerlijk gezegd bijna alles af wat er in de papieren variant van Autoweek gebeurt, en is ook veelal geen abonnee. Waarom zouden ze voor die mensen dan gaan investeren?

Ik heb jarenlang AutoWeek in de bus ontvangen. Toen ze met GTO kwamen, heb ik daar een proefabonnement op genomen en dat nooit opgezegd. De papieren AutoWeek werd me te gortig, ik was inmiddels in het buitenland gaan wonen en veel bleef dus ongelezen. GTO is echter opgehouden te bestaan, maar het aangedragen alternatief Carros valt nog altijd in de bus.

Er zijn dus weldegelijk mensen die de papieren AutoWeek een warm hart toe dragen. Ook de site vind ik tegenwoordig leuk met diverse filmpjes en het journaal. Ze groeien zichtbaar in hun rol. Daarom is het zo jammer dat ze met sommige zaken de verkeerde kant opgaan.

Zoals je kunt zien in mijn profiel ben ik vrij trouw aan dit forum, maar als de problemen nog lang voortduren, moet ik toch echt naar een alternatief op zoek. Of er een vergelijkbaar alternatief is? Ik betwijfel het. En dat is eeuwig zonde.
Een alternatief is bijvoorbeeld AutoforumOnline.nl. Dit forum is voortgekomen uit het forum van Autovisie waar de redactie en uitgever geen aandacht meer aan besteedde. Uiteindelijk is het forum van Autovisie helemaal verwijderd. Gelukkig hadden wij toen een nieuwe stek gecreŽerd.
Asci
Een alternatief is bijvoorbeeld AutoforumOnline.nl. Dit forum is voortgekomen uit het forum van Autovisie waar de redactie en uitgever geen aandacht meer aan besteedde. Uiteindelijk is het forum van Autovisie helemaal verwijderd. Gelukkig hadden wij toen een nieuwe stek gecreŽerd.

Heb nu 2x op dat forum gekeken en 2x dit gezeien: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast
JPeG
Soloman

Zoals als Soloman al terecht en goed verwoordde, het levert een schat aan kennis(deling) op.
Daarbij werkt een draak van een forum als deze natuurlijk niet om enig krediet op te bouwen onder de mensen die kritisch zijn. thumbs down
meeuw
Asci

Heb nu 2x op dat forum gekeken en 2x dit gezeien: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast
Nou, alle ruimte dan toch? Dit forum is onafhankelijk van welk tijdschrift dan ook.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-12-2011 22:55 door Asci.
Waarom AW zou investeren in het forum? Wat te denken van reclame-inkomsten? Overal zie je van kut pop-ups en headers en weet ik veel wat nog meer, ik mag hopen dat dat genoeg opbrengt.

Ondanks dat ik het blad tegenwoordig ruk vind (het is een consumentenblaadje ipv voor liefhebbers) heb ik er toch een zwak voor, en dit forum staat behoorlijk los van het blad. Ik denk dat de meerderheid het niet eens (meer) leest. Maar het is wel het grootste autoforum van Nederland. Jammer genoeg ook een van de slechtst bereikbare vandaag.

Overigens doet mijn Facebook het ook al niet vandaag. Bekend probleem bij anderen?

Ik heb sociale lepra.....
JPeG

Klopt, AutoWeek lijkt zich geen ruk te interesseren in het forum, vooral sinds er op de homepage gereageerd kan worden, waarschijnlijk een niet onbelangrijke reden voor de daling van de bezoekersaantallen van het forum. Ik zie zelfs forummers nog maar louter op de nieuwsberichten van AW reageren en niet meer in de Nieuwe auto's/Scoops/concept cars sectie van het forum.
Vroeger maakte AW nog weleens een reportage over de een of andere meeting of een 'forumauto' (de CitroŽn BX van Harm78 bijv.) en werden er meer verwijzingen in het blad gemaakt naar het forum. In de reportage over de Aston Martin van 'Aston Martine' werd het forum volgens mij zelfs niet eens meer genoemd, net als de nickname.

Hoe lang is het geleden dat Jan Renting en Nic de Boer reageerden op het forum met betrekking tot het technische reilen en zeilen van het forum? De problemen spelen al veel langer (een jaar of wat). In die tijd is er nog nooit ingegaan op de problemen waar ze ongetwijfeld wel weet van heeft.

De maat is voor mij ook wel vol.
@ Soloman: ik zal je mail ook doorsturen als privťbericht aan Jan Renting en Nic de Boer.
Ik heb intussen de openingspost al naar Nic en Jan gestuurd. Ik weet niet of Nic nog met een reactie gaat komen, ik heb de vraag wel bij hem neergelegd.

Ivanov
AutoWeek Moderator
@Solo, prima bericht. Ik heb eerder al een (kort) bericht over de slechte werking gestuurd, volgens mij moet de mailbox daarvan overlopen. Het lijkt mij toch dat er (intern of extern) een automatiseerder een schop onder z'n achterste moet hebben. Dit kost heel veel traffic en dus heel veel reclame-inkomsten.
Dank Ivanov thumbs up

Ik ben benieuwd, ik ben er ook wel echt goed klaar mee.
Zo rond half 4 's-nachts, met 2 geregistreerde gebruikers online, lijkt het nu redelijk goed te gaan...........
stoterstangen90
Zo rond half 4 's-nachts, met 2 geregistreerde gebruikers online, lijkt het nu redelijk goed te gaan...........
Half 4 kon ik niet inloggen, 3 is dus teveel.
(komt vast door geelhoed, die is altijd online.grinning smiley)
Rayban
(komt vast door geelhoed, die is altijd online.grinning smiley)
Dat is Geelbot winking smiley
Die download elke 5 minuten de online-gebruikers.

EDIT: Scriptje is aangepast zodat ik de errors weer kan loggen. Dat is blijkbaar ergens in maart stukgegaan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-12-2011 07:40 door Geelhoed.
Oef, deze morgen meteen kunnen inloggen,
nadat ik gisteravond na enkele pogingen gestopt ben met proberen...
Nu,
dan Facebooken we maar wat meer hť... winking smiley
Bij de tweede inlogpoging was het alweer huilen met de pet op... crying smilie
9 man online nu. Tot nu toe geen problemen.
Als dit forum er niet is dan vind ik mn info wel op andere plekken. Het boeit me dus geen ene ruk of dit forum nu wel of niet goed te benaderen is. Dit forum is voor mij een middel, geen doel.
Nu,
en het lijkt alvast duidelijk dat de AW-redactie geen ene moer met ons begaan is...
net alsof ze ons gewoon kwijt willen...
British Racing Green
Nu,
en het lijkt alvast duidelijk dat de AW-redactie geen ene moer met ons begaan is...
net alsof ze ons gewoon kwijt willen...

Lijkt mij steeds aannemelijker.

Dit kan toch gewoon niet per ongeluk zijn, als er echt een probleem is dan had het toch allang opgelost moeten zijn.
Lijkt mij als je verantwoordelijk bent voor het internet gebeuren van Sanoma dat er heus voldoende budget en kennis is om iets als dit op te lossen.
Zoals bekend log ik het forum: De tijd dat het ophalen van een pagina, gemiddeld over een dag, kost:

WTF!?
JPeG
Soloman

Ik ben wel fan (en abonnee) van de papieren Autoweek, maar je laat vaak pas wat horen over iets waar je te tevreden mee bent als je het ergens niet mee eens bent.

Bovendien zijn de reageersels onder de nieuwsberichten op de homepage in de regel veel negatiever over site + blad dan de forumreacties. Ook staat onder zo'n beetje elk nieuwsbericht dat Autoweek VAG-week is.
@Geelhoed;

Lijkt me duidelijk... performance totaal down-the-drain. En elke goede beheerder van een site als dit maakt zelf dit soort overzichten (met Nagios o.i.d.) en grijpt bijtijds in. Maar niet bij Sanoma hoor... die laten de boel gewoon in het honderd lopen. Sukkels.

En nog steeds geen enkele reactie van een beheerder... om te huilen.

Ben nu al 5 minuten bezig om deze post rond te krijgen met 24 actieve gebruikers online. Hoe is het mogelijk; een web host die bij zo weinig gebruikers al volledig vol loopt.
Zouden er niet te veel grote topics zijn?

Zie er zelfs een met 4000 posts, ooit was de afspraak maximaal 2500 posts omdat het forum van meer onstabiel werd...
Dan moeten ze dat in de hand houden als dat de oorzaak zou zijn.
Chuck Norris cŠn log in on Autoweek.nl
En als je een pagina even open laat staan, krijg je een leuke foutmelding als je de pagina weer maximaliseert.

Offline, traag, tis allemaal erg vervelend.
Sssssssssst... het werkt (nu even)...
Goh, het gaat al 10 minuten vlot... eye popping smiley
Nic de Boer is online, hopelijk krijgen we zo een verklaring.
Jaja, het lijkt te werken! Maar dat dacht ik gisteren ook winking smiley
Carkiller
Nic de Boer is online, hopelijk krijgen we zo een verklaring.

Ik vermoed:
Flappie, het redactiekonijn, was vlak voor kerst ontsnapt en heeft aan de kabeltjes zitten knagen. Daarop draaide het forum op minimaal vermogen...
Hallo forummers,

Onze site is normaal al niet een van de vlugste, maar gisteren liep het inderdaad nogal uit de hand. Achter de schermen hadden we ook telkens last van de beruchte witte schermen, zoals jullie ze ook kennen. De extra traagheid kwam omdat er security checks werden uitgevoerd, die extra capaciteit vreetten. Daar komt nog eens bovenop dat deze dagen extra druk zijn omdat veel mensen vrij zijn en dus de tijd hebben om op onze site te kijken.

Op het forum ondervinden jullie de meeste last van een trage server, omdat de pagina's hier telkens opnieuw worden gecached. Vandaag lijkt het allemaal wat beter te gaan - sla dus maar een kruisje. Op termijn moet er een structurele oplossing komen voor de traagheid van de site. De mannen van de nullen en enen zijn druk aan het onderzoeken waar het probleem ligt, dus er wordt aan gewerkt. De oplossing komt overigens niet vandaag of morgen. Volhouden dus!

Blijf vooral klagen en meld als het niet goed gaat. Ondanks dat er niet vaak wordt geantwoord, worden jullie zeker gehoord. Zo krijgen de mensen die het moeten oplossen een mooie stok achter de deur om er eens mee aan het werk te gaan!

Nic de Boer
Webredacteur AutoWeek
Tja, om 4 uur 's nachts doet de site het ook niet en dan is het rustig.

Maar in ieder geval bedankt voor de uitleg Nic.
Zou het dan toch goed gaan vandaag? grinning smiley
Edit: Inderdaad bedankt, Nic!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-12-2011 13:32 door JW01 (vanaf een Appel).
@Nic:

Hebben (te) grote topics dan geen vertragende werking?

Lijkt me nogal een verschil of een topic met 5 of 5000 pagina's gecached moet worden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-12-2011 13:43 door Carkiller.
Carkiller
@Nic:

Hebben (te) grote topics dan geen vertragende werking?

Lijkt me nogal een verschil of een topic met 5 of 5000 pagina's gecashed moet worden.

Ik denk dat het cashen niet zo'n probleem is. Hier mogen ze mij ook voor mij bellen smileys with beer
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep