Blogcontest #25: LOT, gewonnen door meeuw!

Gepost door Arjuna1 
Re: Blogcontest #25: LOT
20-11-2011 11:20
De shortlist is lang, erg lang.

Joost M, Mark89, meike, LoveMyJeep, hansje36, j.ko, Pink Panther, opel-omega, Arjuna1 en Soloman.

Uiteindelijk tot de volgende lijst gekomen :

1. Joost M, 3 punten
2. hansje36, 2 punten
3. Arjuna1, 1 punt
20-11-2011 12:37
En maar even een tussenstand(na twee stemmers...nut smiley )

1. Joost M, Pink Panther, 3 punten
3. hansje36, Ivanov, 2 punten
5. LoveMyJeep, Arjuna1, 1 punt
7. Meike, meeuw, Mark89, DAfFaF, Geelhoed, j.ko, opel-omega, Dutch Finnatic, Soloman, 0 punten.
Ik had gisteravond nog een nummer willen plaatsen die wat meer mainstream is maar kreeg last van Sanoma-errors. Bij deze:

JOAN BAEZ ~ Simple Twist Of Fate

moons
Ivanov, Medebloggers,

Ik was gisterennacht vol goede moed aan......

Zo zie je maar, de nacht is om te ...

winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-11-2011 14:41 door Joost M.
Een mooie score 15 weblogs.
Hierbij de punten vanuit Zoetermeer:

1) Joost M : Een leuk broeierig verhaal, wat redelijk netjes blijft. Dat schreef ik nadat ik het net na plaatsing gelezen had. Nu ik het opnieuw lees, heb ik de indruk ( of ik heb er totaal overheen gelezen), dat er sindsdien veranderingen in zijn aangebracht. Ik lees ineens over een goede rechterhand die naar beneden gaat en knopen van een overall open maakt. In mijn herinnering stond dat er eerst niet. Dan word het verhaal toch net iets minder netjes. Ook het tweede kopje koffie heb ik vorige keer anders gelezen. Ik las dat ze het tweede kopje lieten staan, en er gesuggereerd werd dat ze een tweede keer……..
Joost: ik heb er een poos over nagedacht of ik bovenstaande wel zou opschrijven, zeker omdat jij vorige keer veranderingen had aangebracht na sluiting cq je het over punten had gehad die extra verdiend konden worden. Je krijgt nu misschien de indruk dat ik spijkers op laag water zoek of zo, maar dat is beslist niet zo. In mijn herinnering ging het verhaal anders, ook gezien mijn reactie onder je weblog. Niet tegenstaande een erg leuk verhaal, auto gerelateerd en lot erin verwerkt.
2) Meike: Een goed verhaal wat auto gerelateerd is en waarin het lot wordt beschreven. Persoonlijk spreekt het verhaal me niet aan, ik heb niks met auto races
3) Hansje36….
4) Meeuw: Een leuk betoog over auto’s die steeds langer mee gaan, de linkse hobby subsidiëren en over de crisis. Een verhaal wat auto gerelateerd is, en over het lot van de mensheid.
5) Mark89: een leuk debuut! Leuk auto gerelateerd verhaal waarin het lot of toeval worden beschreven.
6) PinkPanther: Ik vind het hele verhaal erg leuk gevonden. Je denkt: waar gaat dit heen. Auto gerelateerd en het lot goed beschreven.
7) Ivanov: Een mooi verhaal wat en autogerelateerd is, over het lot gaat, en een stuk geschiedenis beschrijft.
8) Daffaf: Een verhaal waarin je de crisis van 1929/1930 en nu met elkaar probeert te verbinden. Goed gevonden, maar had mijn inziens sterker kunnen zijn.
9) Geelhoed: Een mooi verhaal waarin Lot en het Lot word beschreven. Daar blijft het dan ook bij. Niet autogerelateerd. Even serieus: Geelhoed denkt grappig te zijn, kan er echter niks grappigs aan vinden. Met bijbelteksten moet je geen grapjes maken. Daarnaast, het is gewoon plagiaat!
10) Love my Jeep: Het lot en het autogerelateerde zitten er allebei in. Mooi dat de verhalen elkaar kruisen.
11) J.ko: tart het lot. Leuke insteek over het lot en auto;s.
12) Arjuna1: Na het lezen van het verhaal, hoop je gewoon dat het lot jullie gunstig is en het goed komt.
13) Opel-Omega: Persoonlijk heb ik helemaal niks met auto races en trainingen, maar er zit een goed verhaal in over het lot. Over ontmoetingen, en elkaar weer ontmoeten.
14) DutchFinnatic: Auto gerelateerd en in zekere mate ook over het lot. Echter mijn inziens te kort.
15) Soloman: de eerste keer dat ik het las begreep ik niet helemaal wat er stond. Na een tweede keer lezen werd het verhaal me duidelijk. Je ziet dat je er dingen uit hebt gehaald. Dat maakt het verhaal ingewikkeld. Wel goed auto gerelateerd en het lot. Knap gevonden.

Er zitten meerdere goede verhalen tussen, de een wat beter dan de ander. Daarnaast is en blijft het toch een persoonlijke kwestie, wat spreekt je aan.

Daarom:

3 punten: Arjuna1
2 punten: Ivanov
1 punt: Pink Panther.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-11-2011 16:15 door hansje36.
Hans, je kritiek vind ik helemaal terecht. Dit is het type verhaal dat niet is geschikt voor dit formaat. Helaas. Heel veel dingen die er toen doen staan er niet in. Ik heb zeer gemengde gevoelens over de blog. Ik vind zelf het onderwerp goed, en ik vind de uitvoeringsvorm parels voor de zwijnen (daar bedoel ik mee dat ik het onderwerp aan een blog heb besteed terwijl het een boek verdient). Ja, ik baal er van. Ik denk zelf dat de blog puntloos blijft en terecht. In het boek krijg ik de kans het verhaal tot zijn recht te laten komen. Ik wil daarin ook veel ruimte besteden aan intieme romantiek. Ook komt de auto daarin uitgebreid aan bod. De grapjes ertussen door zijn ook veel te veel ingemetseld. Het begin was een moetje, om de aandacht te trekken van de lezer. Dit is een voorbeeld van een blog die "moeilijk" is, maar gigantisch veel potentie heeft voor uitgebreider werk, al zeg ik het zelf.
Hier heb ik het gevoel omschreven dat ik heb.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-11-2011 18:03 door Soloman.
Hans, dank voor je kritieken. Zoals ik al had aanggeven is het verhaal niet het originele verhaal dat zo snel nadat het onderwerp bekend was te lezen was. Mede gedaan op aanraden van de Opperweblogschrijver. Hoofddoel was de leesbaarheid te verhogen met meer punten en komma's. Daarnaast is het verhaal héél licht aangepast.
@Solo: ik merkte inderdaad dat je erin hebt moeten knippen. Jammer, ,maar onvermijdelijk gezien de lengte mbt een weblog. Ik zou dit verhaal cq boek graag lezen als het compleet is, want het spreekt me wel aan.
@ Joost: Dan heb ik het toch goed gezien dat het (licht) veranderd is. Mankeer dus nog niks aan me geheugen. spinning smiley sticking its tongue out
20-11-2011 20:35
En nog een tussenstand, omdat die zo mooi is :

1. Pink Panther, Ivanov, Arjuna1, 4 punten
4. Joost M, 3 punten
5. hansje36, 2 punten
6. LoveMyJeep, 1 punt
7. De rest...
Opmerkelijk veel heavy metal met "Fate" in de titel. Niet echt mijn smaak, maar goed, voor de liefhebbers:

Metallica- Mercyful Fate

hansje36
Een mooie score 15 weblogs.
Hierbij de punten vanuit Zoetermeer:

1) Joost M : Een leuk broeierig verhaal, wat redelijk netjes blijft. Dat schreef ik nadat ik het net na plaatsing gelezen had. Nu ik het opnieuw lees, heb ik de indruk ( of ik heb er totaal overheen gelezen), dat er sindsdien veranderingen in zijn aangebracht. Ik lees ineens over een goede rechterhand die naar beneden gaat en knopen van een overall open maakt. In mijn herinnering stond dat er eerst niet. Dan word het verhaal toch net iets minder netjes. Ook het tweede kopje koffie heb ik vorige keer anders gelezen. Ik las dat ze het tweede kopje lieten staan, en er gesuggereerd werd dat ze een tweede keer……..
Joost: ik heb er een poos over nagedacht of ik bovenstaande wel zou opschrijven, zeker omdat jij vorige keer veranderingen had aangebracht na sluiting cq je het over punten had gehad die extra verdiend konden worden. Je krijgt nu misschien de indruk dat ik spijkers op laag water zoek of zo, maar dat is beslist niet zo. In mijn herinnering ging het verhaal anders, ook gezien mijn reactie onder je weblog. Niet tegenstaande een erg leuk verhaal, auto gerelateerd en lot erin verwerkt.
2) Meike: Een goed verhaal wat (au!) auto gerelateerd is en waarin het lot wordt beschreven. Persoonlijk spreekt het verhaal me niet aan, ik heb niks met auto races
3) Hansje36…..
..................

Hans, (Joost, Medebloggers,)

Ik heb je commentaar op Joost's blog een aantal malen overgelezen, maar hoe ik het ook wend of keer, ik zie je punt niet helemaal.
Hadden we niet afgesproken dat inzendingen tot op moment van sluiting van de inzendtermijn gewijzigd konden worden? (En dat daarna zelfs nog een enkel deetje of teetje of deeteetje, een komma links en rechts door de vingers werden gezien)

Joost heeft zijn vroeg ingezonden tekst nadien een beetje geredigeerd. Een paar komma's toegevoegd, een enkele passage licht herschreven. Dat siert hem, zou ik zeggen. Jij lijkt het aan te grijpen voor een reprimande...

mvrgr,
moons

.
moons

Een lot uit de loterij: de 100.000ste post op Stamgasten. Ik hoop op geweldige prijzen, maar reken vooralsnog nergens op. grinning smiley Ben benieuwd wat Het Lot voor me in petto heeft...

.
Ik zie de commentaren van Hans ook niet als kritieken die de mening heeft beinvloed. Ik had idd nog niet neergezet dat de veranderingen voor sluiting legitiem waren. No worries!

Straks naar Wieringerwerf, ergens bovenin NH, een ritje van zo'n 100 km. Men spreekt over een monsterspits vanwege de mist en mogelijke gladheid. Ik heb half acht afgespoken, stap dus lekker vroeg in de auto.
@Moons: ik heb er geen probleem mee als iemand tijdens de inzendtermijn dingen veranderd. Dat betreft spelling, punten, komma's en kleine veranderingen.
Bij eerste lezing vond ik Joost zijn weblog erg goed. "Een leuk broeierig verhaal, wat redelijk netjes blijft".
Nu na tweede lezing en sluiten inzendtermijn zie ik dat er kleine dingen veranderd zijn. O.a. dit stukje:

"haar hand gleed naar beneden waar ze behendig met de slanke vingers van haar nog goede rechterhand de onderste twee knopen van zijn blauwe overall losmaakte. ".

Het enige punt wat ik daarmee eigenlijk wil aangeven is dat het daardoor minder netjes wordt.
Ik vond juist de eerste versie zo goed, omdat het netjes bleef.

Ik heb niks tegen dit soort zinnen, maar vond de eerste versie beter.
Nog even terugkomend op de locatie voor een meeting: je kunt nog stemmen tot het einde van deze contest-editie, dus 25 november 23u00. De stand van zaken tot nu toe:

1. Louwman Museum te Den Haag: 4 stemmen (j.ko, das Auto für Freude am Fahren, hansje36 en Daphne S. (via PB ))
2. Van der Ende Racing Inn te Poeldijk : 2 stemmen (Joost M en Ivanov)
3. Doorn en omstreken (Piramide van Austerlitz): 1 stem (moons)
3. Thermae2000: 1 stem (Arjuna1)

Verder heeft Pink Panther aangegeven geen behoefte aan een meeting te hebben en hebben Twix en LoveMyJeep gereageerd wel geïnteresseerd te zijn, maar er zéér waarschijnlijk niet bij kunnen zijn (en dus geen voorkeur voor een locatie hebben).

Alle anderen: heb je ooit deelgenomen aan de blogcontest, geef je voorkeur door! Volgend topic gaan we met een datum aan de slag.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-11-2011 13:16 door j.ko.
Vanaf nu:

Van der Ende Racing Inn : 3 stemmen big smile smiley

Mijn stem wat betreft inzendingen komt er z.sm aan, voor morgenavond denk ik, begin nu met de eerste helft van de inzendingen.
@Hansje, mag ik kritiek op jouw kritiek hebben ? winking smiley

En dit gaat niet alleen om het commentaar wat je op mijn blog hebt, maar ook op anderen..

Het valt me op dat je erg veel stemt met persoonlijke smaak, qua onderwerpen. Dat is je goed recht, maar zoals in mijn geval, ik ben juist erg met autosport verbonden en dit zal dan ook niet mijn laatste blog zijn die over dit onderwerp gaat. Wat het onderwerp ook is, ik kijk natuurlijk ook hoe het geschreven is, of het autogerelateerd is en wat de leesbaarheid is van de blog. Met andere woorden wil ik je vragen in de toekomst wat objectiever wil zijn ? Persoonlijk voel ik mij nu een beetje geremd op mijn passie: Autosport. Betekend dat dus dan ook dat ik nooit een stem van je zal ontvangen als het weer eens over autosport gaat bij mij ? Of bij Opel-Omega ?

Ik heb jouw blog net ook gelezen. Ik heb weer enorm mijn best gedaan om die tranen weg te houden, maar dat is me niet gelukt. Erg mooi en persoonlijk. Zelf maak ik ook die persoonlijke blogs. Dat is blijkbaar bij ons allebei onze stijl. Maar het lijkt me wel zonde als mensen/bloggers worden afgerekend op stijl en onderwerp, als de rest van de blog wel erg goed kan zijn (niet gezegd dat mijn blog dat ook is, ben er nu ook niet zo tevreden over), zonder dat het onderwerp je raakt ?
Men leest ook liever sprookjes dan de meer inhoudelijke blogs winking smiley
@Meike: uiteraard kijk ik bij ieder blog of het autogerelateerd is, hoe de leesbaarheid is, en of ik het een leuk verhaal vind. Het moet me wel aanspreken. Ik probeer zo objectief mogelijk te beoordelen, maar je kan persoonlijke voorkeur niet geheel uitsluiten. Of je wel of geen stem van mij krijgt heeft voor mij niet zozeer met het onderwerp te maken ( autosport), maar het verhaal in het geheel. Er zijn zoals ik al beschreef deze keer meerdere goede verhalen ( dat vind ik dan).en er zijn maar drie blogs punten te vergeven.
Bedankt voor je feedback op mijn feedback, en bedankt voor je pos feedback op mijn blog.
@Meeuw: het verhaal in mijn blog is beslist geen sprookje, maar de keiharde waarheid!
Meike, ik heb geen kritiek op de kritieken van jouw kritieken ;-)

Vandaag als een speer de 100 km bovenin NH afgelegd, nergens file gehad!
Toch maar alles in 1 keer gelezen:

Joost M : Leuk verhaal, zeker weten, maar ik vond het op de één of andere manier erg voorspelbaar en "het lot" er te dik bovenop liggen, waarom moest de vrouw van edgar dood, ipv dat Edgar die Sabrina zag en zijn hele relatie met vrouwlief naar de knoppen zag gaan, door de verliefdheid met/door Sabrina ? Is het een waargebeurd verhaal ? Desalnietteplus: Vind het wel erg knap dat je dit verhaal tot in detail heb weten te vertellen !

Hansje : Na je coming-out verhaal + wat over kinderen ging, wederom een verhaal waarbij ik het niet droog hield ! Wel lag het woordje "lot" er in het begin ook bovenop, maar door het verhaal bleef ik maar doorlezen smiling smiley

Meeuw : Wow, wow en nog eens wow ! Als het god is gaat er minimaal één punt uit naar Meeuw van mijn kant, perfect gebruik gemaakt van onderwerp, alinea's en plot ! Heerlijk om te lezen en een keiharde kern van waarheid ! Daarbij mistte ik alleen nog de alinea waar het ging om het lot van de mens en auto als het gaat om ongeukken. Auto's worden steeds veiliger, voetgangers worden steeds beter beschermd, maar in de tussentijd is het steeds moeilijker om orgaandonoren te scoren voor de vele mensen die al jaren liggen te wachten op een nier/long of lever!

Mark : Leuk persoonlijk verhaal, ook fijne alinea's waar je snel doorheen "fietst" Het leest prettig en proeft de sfeer van je vakantie. Dit soort verhalen laat je wel nadenken of het nu toeval of lot was. Wij reden ooit van de Nederlands/Duitse grens tot in Zwitserland samen op met een lawaaierig Golfje TDI, later die dag bleek het onze buurman te zijn op de camping, een Fries met VW-genen, die onze VW transporter ook wel wat kon opschroeven ! smiling smiley

Pink Panther : Sterk verhaal. Ik kwam er eerst niet echt doorheen. Door het overnieuw te lezen herpakte ik mijzelf en ging het een stuk beter. Verrassend goed plot, hele blog denk je : Waar blijven de auto's nou ? Maar net zoals dat je je bril zoekt als je hem al op hebt, was dit ook hier het geval ! Hulde !

Ivanov : Zes verhalen gelezen nu en nu al weer voor de 2e keer in tranen (schromelijk overdreven, maar toch). Erg gaaf verhaal. Het begin was om er even doorheen te worstelen, maar het maakte het verhaal meer dan af. Net zoals ik het wel eens bij Moons heb gezegd. Dit mogen geen blogs meer heten, dit zijn echte stukjes literatuur.

Daffaf : Door de vele cijfers en feiten in de eerste alinea verloor ik mijn concentratie en intresse. Het was naar mijn mening teveel stampwerk waarvan ik nu alweer ben vergeten waar over het nu daadwerkelijk ging. Dit zegt meer over mij dan over de blog, maar de leesbaarheid was niet echt comfortabel voor een blog. Wel een leuk algemeen artikel wellicht ! smiling smiley

Geelhoed : Om eerlijk te zijn, ik verloor de aandacht al bij de vijfde of zesde zin. Totaal geen alineas ook. De leesbaarheid is ver te zoeken. Nadat ik de blog vluchtig heb doorgenomen lijkt ook de auto gerelateerdheid naast de kluts te liggen.

LoveMyJeep : Een paar schoonheidsfoutjes in het begin, zinnen die niet echt lekker lazen maakte het verhaal vervolgens wel heel boeiend. Eigenlijk, na het lezen van het verhaal, moest ik gelijk weer denken aan die vrouw die een paar jaar geleden in Nederland is overleden aan een vergelijkbare situatie, maar dan met een hele stoeptegel. Het lot is hier keihard in, en alhoewel ik het verschikkelijke daden vind, kan ik het deze kids ook niet heeel erg kwalijk maken. Het is ziek als je dit doet, maar er word op scholen ook barweinig gedaan aan verkeersveiligheid en verkeersinzicht.

J.Ko : Een lekkere korte blog, niet over het lot, maar een wapen er tegen ! En ook een blog naar mijn hart, want ja, zo ben ik eigenlijk ook wel. Ik kan meer genieten van een oud roestbeest van ca 500 euro, dan de nieuwe VW Up. Maarja, met net dat ongeluk achter mij, hebben we dus toch wat zekerheid gekocht en een veiliger vervoermiddel gekozen in de vorm Daihatsjoe Materia.

Arjuna1: Lekker leesbaar, niet te kort en niet te lang, maar het plot viel mij tegen, een beetje mild/zwijmelig. Blijkbaar is de 205 er nog steeds, in de hoop dat het lot zich nog eens herhaalt ? big smile smiley

Opel-Omega: Erg korte blog, zeker omdat ik het idee heb dat de blog erg snel geschreven is ? Hier had meer in kunnen zitten. Wel lag het zwijmelige er nog dikker bovendop dan bij Arjuna, maar daarintegen geeft het wel een mooi en leuk beeld met je metafoor/verwijzing naar Herbie: Want ja, ook in de Herbie films kon het precies zo gaan.

Dutch Finnatic: Een nog kortere blog sad smiley Erg jammer. Wat je geschreven hebt, lijkt meer op een normale forum-reactie, dan op een echte blog, er blijkt buiten je wens/verzoek niet echt een passie uit. Had met een soort fictieve rijtest gekomen, of een inbeelding er van ? Waarom geen lincoln ? Zomaar wat vragen dan mij mag je hem buiten de wedstrijden om heus nog wel eens herschrijven, want intressant is het zeker ! smiling smiley

Soloman: Erg aparte en creatieve blog. Je raakt ook een gevoelige snaar aan. Mannen worden alsmaar vrouwelijker, ijdeler en minder oerman en vrouwen komen meer en meer aan de top. Het zal nog wel even duren voordat de man uitgestorven is, maar eerst moet de mens maar eens zien of we wel 2012 overleven big smile smiley

1 : Ivanov - Omdat het zo goed geschreven is
2 : Meeuw - Omdat er zoveel keiharde waarheid in zit
3 : J.Ko - Omdat het de enige blog is waarin het lot niet word beschreven, maar bevochten ! big smile smiley
@Joost: om in de woorden van Cruijff te spreken: "wat vreselijk achterbaks".
Meike
Pink Panther : Sterk verhaal. Ik kwam er eerst niet echt doorheen. Door het overnieuw te lezen herpakte ik mijzelf en ging het een stuk beter. Verrassend goed plot, hele blog denk je : Waar blijven de auto's nou ? Maar net zoals dat je je bril zoekt als je hem al op hebt, was dit ook hier het geval ! Hulde !

Dank je. Het is inderdaad een blog die je 2 keer moet lezen. Als je het onderschrift gelezen hebt, lees je de blog toch anders. Een, na mijn mening, geslaagd, experiment.
Ik zal na de stemronde de andere blog plaatsen, die ik eerst rondom dit onderwerp had bedacht.
meeuw
Men leest ook liever sprookjes dan de meer inhoudelijke blogs winking smiley

Meeuw, mag ik je mijn laatste post (van 06.11.11) bij De Enige Echte Ontembare MyWeblogContest #24 in herinnering roepen?

LoveMyJeep
Ik denk dat ik me, net als Solo, meer op de verhalen ga richten. Als ik het zo bekijk dan scoren mijn "echte" blogs een stuk minder, terwijl mijn verhalen het meestal vrij goed doen. Grappig trouwens, dat ik ook in een paar van die verhalenblogs apocalyptische zaken beschrijf, maar dat die wél gewaarderd worden... Zal wel komen omdat dat minder realistisch overkomt of zo.

In ieder geval: Arjuna, give us something useful [/quote

LoveMyJeep
@ Solo: volgens mij doen "echte" blogs het over het algemeen ook beter dan de verhalen, maar ik heb het niet over het algemeen, maar over mijzelf. In de contests waar ik met een verhaal aan meedeed heb ik vrijwel altijd meer gescoord dan met mijn "echte" blogs. MIJN verhalen lijken dus beter aan te komen dan MIJN blogs.

Uiteraard is oefenen van grote invloed op de kwaliteit, voor zowel de blogs als de verhalen, maar daar moet je wel tijd en zin voor hebben...[/quote

moons
LMJ,

Je vergist je deerlijk. Het grappige is juist dat in een goedgeschreven verhalende blog de apocalyptische dreiging véél realistischer overkomt dan in een opiniërend stukje.

In geval van een opiniërend stuk kun je het als lezer met de schrijver eens zijn, of oneens, of deels instemmen, met het realiteitsgehalte van de door de schrijver geventileerde opinie over hoe de wereld eruit ziet, of zal komen zien. Of je kunt het een warrig betoog vinden.

Fictie is andere koek. Fictie staat en valt, zoals wij al een eeuw weten, met des lezers willingful suspense of disbelief, het welwillend uitstellen van het ongeloof van de lezer. Anders gezegd: een verhaal nodigt de lezer uit tot het accepteren van de mogelijkheid dat de gebeurtenissen die gepresenteerd of geïmpliceerd worden binnen een bepaalde contekst wel eens waar zouden kunnen zijn.
Een stuk fictie kún je als lezer weliswaar verwerpen als onwaarschijnlijk of onwaarachtig, maar dat gebeurt niet zo snel. Waarom niet? De kiem van twijfel is al gezaaid. Zou het echt onmogelijk zijn dat...? Kennelijk zijn wij lezers, net als filmkijkers overigens (cf. de Spidermanfilms), bereid enorme offers aan ons gezond verstand te brengen. Het succes van Jules Verne, H.G.Wells, Isaac Asimov, Robert Lem, Dan Brown, Robert Ludlum e.a. spreekt wat dat betreft boekdelen.
En zelfs als we een verhaal in hoge mate voor onwaarschijnlijk of zelfs voor ondenkbaar houden - zie bijv. ook Soloman's oeuvre - kunnen we nog het inkijkje waarderen dat het ons verschaft in een andere van alle mogelijke werelden.

Opinie/analyse/etc. verklaart onze wereld, verkleint onze wereld tot analogieën, of op zijn best een denkmodel, terwijl fictie - en daar heb je hem weer! - de stock of available reality juist vergroot. Dáárin schuilt de waarde én de aantrekkingskracht van dit genre blogs.

mvrgr,
moons

wederom mvrgr,
moons
hansje36
@Moons: ik heb er geen probleem mee als iemand tijdens de inzendtermijn dingen veranderd. Dat betreft spelling, punten, komma's en kleine veranderingen.
Bij eerste lezing vond ik Joost zijn weblog erg goed. "Een leuk broeierig verhaal, wat redelijk netjes blijft".
Nu na tweede lezing en sluiten inzendtermijn zie ik dat er kleine dingen veranderd zijn. O.a. dit stukje:

"haar hand gleed naar beneden waar ze behendig met de slanke vingers van haar nog goede rechterhand de onderste twee knopen van zijn blauwe overall losmaakte. ".

Het enige punt wat ik daarmee eigenlijk wil aangeven is dat het daardoor minder netjes wordt.
Ik vond juist de eerste versie zo goed, omdat het netjes bleef.

Ik heb niks tegen dit soort zinnen, maar vond de eerste versie beter.

Duidelijk! Dankjewel voor je precieze toelichting, Hans.

mvrgr,
moons

Twee versies van Lachesis en haar zusjes, het is maar net welke je prefereert nut smiley

.
Meike
@Hansje, mag ik kritiek op jouw kritiek hebben ? winking smiley

..................Het valt me op dat je erg veel stemt met persoonlijke smaak, qua onderwerpen. .................
Maar het lijkt me wel zonde als mensen/bloggers worden afgerekend op stijl en onderwerp, als de rest van de blog wel erg goed kan zijn (niet gezegd dat mijn blog dat ook is, ben er nu ook niet zo tevreden over), zonder dat het onderwerp je raakt ?

Meike, mag ik dan even kritiek hebben op jouw kritiek op Hans zijn kritiek (nut smiley)

Is there any other way?

Wij zijn allemaal hjobbyschrijvers. Zitten allemaal op een ander nivo, komen uit heel verschillende achtergronden. De enige manier om "goed" te stemmen, is naar persoonlijke voorkeur. Wij kunnen niet objectief stemmen, want we hebben allemaal een andere opvatting over wat een blog mag/m,oet zijn, wat lekker leest, wat goed geschreven is en zelfs over wat goed Nederlands is - al ligt dat toch redelijk vast. Volgens mij is ook juist het doel van een stem, dat die persoonlijk is, wat is anders het nut? Als we allemaal objectief moeten stemmen, zullen we eerst precies af moeten spreken wat de criteria zijn voor een goede blog. Dit is echter geen school examen maar een vrijetijdsbesteding...

Als wij niet naar persoonlijke voorkeur zouden stemmen, zou een verhaal nooit winnen, want dat is geen "echte" blog. Dan zouden hele lange stukken niet winnen, want dat is geen "echte" blog. En zo zijn er nog wel een paar zaken te bedenken.

Een écht goed geschreven blog kan ook iemand boeien die op zich niet geinteresseerd is in het onderwerp van de blog. En juist bij deze contest is dat zo, omdat de meeste stemmers ook deelnemers zijn en alle blogs lezen om ze allemaal tegen elkaar af te wegen. Daardoor wordt de blog ook gelezen als het onderwerp eigenlijk niet zo interesseert en heeft dus dat goed geschreven stuk juist een kans om tóch gewaardeerd te worden.

Ieder heeft al zijn eigen beoordelingspunten, en dat is prima zo. De één kijkt vooral of een stuk aan de beschrijving van een weblog voldoet en laat pas dan persoonlijke voorkeur beslissen, de ander leest en geeft de meeste punten aan wat hem/haar puur het meeste aanspreekt, weer een ander neemt in de beoordeling mee hoe snel iemand zijn inzending plaatste en wat voor plaatje(s) er bij staat(/n).

Naar mijn mening kun je dus van niemand vragen of ze objectief willen stemmen....
Dame en heren, wat is het niveau deze keer hoog. Ik kwam niet tot een shortlist (iedere serieuze deelname stond daar op, echt waar), zonder wat dieper de blogs in te duiken. Sommige kritieken gaan daarom wellicht wat ver, evenals deze hele lap tekst misschien, maar met alleen een min of meer oppervlakkige beoordeling kwam ik er niet uit. Ik hoop maar dat niemand zich hierdoor tekort gedaan voelt…

DE COMMENTAREN

Joost M
Erg leuk verhaal, de censuuralinea is een briljante vondst. De daarop volgende zin met het Engelse ‘Give me a lot’ komt dan weer wat gekunsteld over. Wel vind ik dat als je zo prat gaat op snelle plaatsing, je niet nadien nog wijzigingen in het verhaal moet aanbrengen. Spelling, grammatica, zinsbouw; OK, maar nu is er meer veranderd. Zo heeft snelle plaatsing geen zin, want waarom zou ik de volgende keer weer meteen na plaatsing jouw blog lezen? Ik kan blijkbaar beter wachten tot na sluiting van de inzendtermijn. Dit alles neemt niet weg dat het verhaal nog steeds erg goed is, al vond ik de eerste versie beter, omdat die versie iets meer aan de verbeelding overliet. Toch naar de shortlist.

Meike
Uit het hart en daarom alleen al erg mooi. Toch zit er iets scheef in je redenatie: de vijfde alinea geeft dat het beste weer: je schrijft dat elke coureur in het harnas zou willen sterven, terwijl je een zin later stelt dat geen enkele coureur een crash wil meemaken met deze uitkomst. Deze tegenspraak doet afbreuk aan je verder prima blog.

hansje36
Pakkend verhaal, goed geschreven (taal, opbouw, tekstverdeling, niks op af te dingen). Alleen de titel, met die …… erin vind ik zonde. Maar da’s een detail. Op de shortlist.

meeuw
Goed, doortimmerd stukje stof tot nadenken. Het ‘degelijke’ onderwerp neigt naar een saaie blog, maar met je vlotte schrijfstijl en humor (ik moest wel lachen om de Rolls Royce Silver Whatever) weet je dat perfect te voorkomen, en is het geheel een lekker lezend betoog. Knap staaltje schrijfkunst, op de shortlist.

Mark89
Welkom! Je debuut is meteen van een prima niveau. Nog wat kleine spelfoutjes, maar daarin ben je niet de enige. Eén storende fout wel: ‘wat schept onze verbazing’ moet natuurlijk zijn ‘wie schetst onze verbazing’. Ook bleef ik met één vraag zitten: wat mankeerde er nou aan de Astra?

Pink Panther
Blog van prima niveau, knap uitgewerkt. Halverwege pas begon ik me te realiseren dat het niet om mensen ging, maar auto’s. Dat verklaarde een hoop, want uitgaand van de veronderstelling dat het over mensen gaat, vond ik het begin moeizaam om doorheen te komen. Halverwege dus gestopt met lezen en opnieuw begonnen. En dat vind ik dan eigenlijk zonde. Je zou hem zo moeten schrijven dat het begin ook als je uitgaat van mensen, ‘klopt’. Als dan achteraf (of halverwege) blijkt dat het om auto’s gaat, moet dat een verrassende draai zijn, maar geen aanleiding tot herlezen.

Ivanov
Erg goed bedacht verhaal, en mooi op papier gekregen. Enigszins aan de lange kant, maar door de schrijfstijl hindert dat niet. Wel mis ik een punt, een boodschap, een mening of iets om over na te denken.

Das Auto für Freude am Fahren
Interessante vergelijking tussen 1929 en 2008, vooral de opkomst van de Amerikanen destijds (GM) in vergelijking met de Chinezen nu vind ik wel boeiend. Het is daarom jammer dat de vergelijking niet helemaal goed uit de verf komt; alle feiten staan er wel, maar ze leiden mij als lezer niet helemaal naar het punt wat je wil maken.

Geelhoed
De ouderwetse en langdradige schrijfstijl en het gebrek aan alinea’s maken dat ik mijn aandacht er niet bij kan houden. Toch de moeite genomen om het uit te lezen, om tot de conclusie te komen dat het niet over auto’s gaat… aardige poging om de boel hier op stelten te zetten, meer niet.

LoveMyJeep
Wat een dramatisch verhaal! Ik word er niet vrolijk van, maar dat is eigenlijk een compliment, het betekent immers dat het verhaal me aangrijpt. Sowieso kan ik me ‘in het echt’ ook oprecht kwaad maken om lui die om niks stenen van viaducten gooien. Zó ontzettend onrechtvaardig. De blog is dus prima, alleen de laatste zin had je achterwege mogen laten. Toch goed voor de shortlist.

Arjuna1
Deze heb ik van voor tot achter met een glimlach zitten lezen. Of dat komt door het contrast met het dramatische verhaal van LMJ wat ik hiervoor las weet ik niet, maar feit is dat je blog lekker wegleest en eenvoudigweg vermakelijk is. Op de shortlist.

opel-omega
Herbie als Lotus Omega, dat vind ik een creatieve vondst. De blog mist wel verdere uitwerking / detail. Er zitten net iets te grote ‘sprongen’ in het verhaal. Zo zwaai je ‘nog 1 keer naar haar’. Blijkbaar heb je al eerder staan zwaaien? Vervolgens neem je nadat het probleem aan je Omega is verholpen nogmaals afscheid van Hilga. Blijkbaar is ze terug komen lopen nadat je haar uitgezwaaid hebt? Dit soort ‘sprongen’ zou je wat beter onder woorden kunnen brengen.

Dutch Finnatic
Erg kort, maar dat is eigenlijk geen probleem merk ik. Het stukje zet aan tot nadenken (wat zou ik zelf willen). Bovendien moest ik wel lachen om de verbeelding van een proefrit: als chauffeur, of als passagier in de kist achterin? Ze zien je aankomen met zo’n verzoek, haha. Omdat ik het knap vind dat je met zo’n kort stukje toch deze reacties bij me los weet te maken, op de shortlist.

Soloman
Rijke fantasie! Het verhaal komt wat moeizaam op gang, maar gelet op de mate waarin het afwijkt van de realiteit, is het knap dat je zo’n compleet andere wereld in zo’n kort stuk weet over te brengen. Ik vind het eigenlijk wel wat, het maakt me nieuwsgierig naar het boek waarover je het telkens hebt. Daarom naar de shortlist.

DE SHORTLIST

Joost M
hansje36
meeuw
LoveMyJeep
Arjuna1
Dutch Finnatic
Soloman

DE PUNTEN

Nou, ga er maar aan staan…

1. meeuw (3 punten), omdat het een echte blog is waarin een serieus onderwerp op vlotte, humoristische wijze wordt beschreven.
2. Arjuna1 (2 punten), omdat ik het van voor tot achter met een glimlach gelezen heb.
3. Dutch Finnatic (1 punt), omdat ik het wel vermakelijk vond, en knap dat dat met zo’n kort stukje lukt.
Er wordt al zeer serieus gestemd (dame/heer, bedankt voor de punten). Leuk ook de discussies over de commentaren grinning smiley

De lange lijst met daarbij enkele zeer lange blogs noopt mij om ook maar eens te beginnen met het (her)lezen. Ben vrijdagavond op stap, dus kan het niet op het laatste moment doen.
j.ko
Pink Panther
Blog van prima niveau, knap uitgewerkt. Halverwege pas begon ik me te realiseren dat het niet om mensen ging, maar auto’s. Dat verklaarde een hoop, want uitgaand van de veronderstelling dat het over mensen gaat, vond ik het begin moeizaam om doorheen te komen. Halverwege dus gestopt met lezen en opnieuw begonnen. En dat vind ik dan eigenlijk zonde. Je zou hem zo moeten schrijven dat het begin ook als je uitgaat van mensen, ‘klopt’. Als dan achteraf (of halverwege) blijkt dat het om auto’s gaat, moet dat een verrassende draai zijn, maar geen aanleiding tot herlezen.

De opzet was juist dat mensen zich gedurende de blog afvroegen, waar gaat dit heen. Het onderschrift moet de oplossing geven, dan vallen er inderdaad wat dingen op hun plek.
Pink Panther

De opzet was juist dat mensen zich gedurende de blog afvroegen, waar gaat dit heen. Het onderschrift moet de oplossing geven, dan vallen er inderdaad wat dingen op hun plek.

In die opzet ben je dus geslaagd, glansrijk als je het mij vraagt. Jouw blog was één van die blogs waarvan ik het 'vervelend' vond hem van de shortlist te halen. Je verdient ook wel een nadere uitleg vind ik:

In de eerste alinea's wek je de indruk dat het over mensen gaat. Dat is ook je bedoeling, dus prima gelukt. Alleen noem je daar ook meteen periodes bij van twintig en vijfentwintig jaar werk. Je brengt dat over als erg lang, terwijl dat voor een mens wel meevalt: een beetje arbeidzaam leven duurt 40 jaar. Dat 'wringt' dus een beetje. Een oplossing hiervoor is misschien om het niet over twintig jaar te hebben, maar over een 'lang en intensief arbeidsleven', zonder specifiek te worden. Dan 'klopt' het beter als je het leest als ware het mensen (wat tenslotte je bedoeling is).
hansje36
@Joost: om in de woorden van Cruijff te spreken: "wat vreselijk achterbaks".

Hans, gaat het allemaal goed daar? Het was gewoon een simpel woordgrapje waar je niks achter hoeft te zoeken.
Joost, het gaat prima hier. Je verschuilt je nu achter een woordgrapje ( dat excuus heb je al meer gebruikt), maar het valt bij mij helemaal verkeerd.
Het is bij mij de druppel die de emmer doet overlopen.
Eerst roepen dat je het ermee eens bent, en vervolgens via een woordgrapje laten merken dat je het er niet mee eens bent. Loop dan niet te draaien en zeg rechtstreeks waar het op staat!
Dit is even de druppel die de emmer doet overlopen. Denk eens na voordat je reageert of iets opschrijft.
Je opmerking dat je in een winkelcentrum bent waar allemaal vrouwen lopen met een snor, vind ik een bijzonder onkiese opmerking. Voorafgaand aan een foto die je aan de pvv linkt.
Dus iedere vrouwelijke allochtone Nederlander heeft een snor? Ik vind het gewoon discriminatie, en iemand die discrimineert kan mijn sympathie niet hebben.
Sorry, ben normaal gesproken nogal makkelijk, maar dit soort dingen, zeker als ze opstapelen schieten me geheel in het verkeerde keelgat.
Bij deze streep eronder, the show must go on !
Laat me even duidelijk zijn.

Ik distancieer me van PVV uitlatingen, de foto toont aan hoe dom deze partij is. Ik dacht dat je me beter kende, hans.
@Joost: het gaat in dit geval om de combinatie van foto en je uitspraak over vrouwelijke allochtonen met snorren.Bijzonder onhandig geregiseerd door je.
Maar de druppel die de emmer deed overlopen was je zgn woordgrapje.
Hans, snorrenopmerking was niet netjes. Omgekeerd accepteer ik sommige gerefomeerde grapjes ook. Niet door jou gemaakt (voordat je dit verkeerd opvat). Maar het woordgrapje over geen kritiek op de kritieken, kan er met de beste wil van de wereld niets raars in ontdekken. Excuses als het verkeerd overkwam, al hoop ik niet dat alles wat ik nu zeg verkeerd wordt opgevat. Zou me willen verschuilen achter dat dit niet face to face is met alle bijkomende ruis op de lijn, maar kan dat niet.
@Joost: Excuus aanvaard, zand erover !
Joost, Hans, Meike, LMJ, Medebloggers,

Snel door naar de volgende bladzijde! De inzendingen:

Joost M : Lot - Maxi-cosy
Meike : Het lot : Dan Wheldon
hansje36 : Lot........het is je lot - Subaru
Meeuw : Ons lot - Rook
Mark89 : Destino - Astra
Pink Panther : Je lot in eigen handen?
Ivanov : Lot - DKW
DAfFaF : Lot - Opel
Geelhoed : Lot - zie Genesis 11-14 en 19
LoveMyJeep : Kruisende paden -
j.ko : Tart het lot!
Arjuna1 : Lot - Pech
opel-omega : Lot - Herbie strikes again
Dutch Finnatic : Final Destination
Soloman : Lot - LOT1

mvrgr,
moons

.
Medebloggers,

Snel door naar de volgende bladzijde! Nogmaals, de inzendingen:

Joost M : Lot - Maxi-cosy
Meike : Het lot : Dan Wheldon
hansje36 : Lot........het is je lot - Subaru
Meeuw : Ons lot - Rook
Mark89 : Destino - Astra
Pink Panther : Je lot in eigen handen?
Ivanov : Lot - DKW
DAfFaF : Lot - Opel
Geelhoed : Lot - zie Genesis 11-14 en 19
LoveMyJeep : Kruisende paden -
j.ko : Tart het lot!
Arjuna1 : Lot - Pech
opel-omega : Lot - Herbie strikes again
Dutch Finnatic : Final Destination
Soloman : Lot - LOT1

mvrgr,
moons

.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-11-2011 22:59 door moons.
En, om het helemaal compleet te maken, nog een tussenstand, speciaal voor Ivanov, omdat die zo mooi is big smile smiley

1. Ivanov, 7 punten
2. Arjuna1, 6 punten
3. Meeuw, 5 punten
4. Pink Panther, 4 punten
5. Joost M, 3 punten
6. hansje36, 2 punten
7. LoveMyJeep, j.ko, DF 1 punt

De rest... (de rest is al die prachtige waarderende woorden zat. Punten willen ze zien! grinning smiley )

mvrgr,
moons

O, Fortuna!

.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-11-2011 22:57 door moons.
22-11-2011 23:25
moons
En, om het helemaal compleet te maken, nog een tussenstand, speciaal voor Ivanov, omdat die zo mooi is big smile smiley

1. Ivanov, 7 punten
2. Arjuna1, 6 punten
3. Meeuw, 5 punten
4. Pink Panther, 4 punten
5. Joost M, 3 punten
6. hansje36, 2 punten
7. LoveMyJeep, j.ko, DF 1 punt

De rest... (de rest is al die prachtige waarderende woorden zat. Punten willen ze zien! grinning smiley )

mvrgr,
moons.

smiling bouncing smileysmiling bouncing smileysmiling bouncing smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-11-2011 23:26 door Ivanov.
Bijna alles beoordeeld, krijg ik bij Arjuna en Solo "service unavailable". Vreemd genoeg bij die van O-O niet. Tijd om naar bed te gaan denk ik...

Dat muziek universeel is blijkt bij het volgende nummer. Ik versta er helemaal geen woord van (vraag mij ook af of "Fate" hier de betekenis van lot heeft) maar de verontwaardiging druipt van het geluid:

Turkse rappers in BMW-3

Nou hoop ik maar dat ik het goed begrepen heb....

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-11-2011 00:45 door Dutch Finnatic.
Dutch Finnatic
Bijna alles beoordeeld, krijg ik bij Arjuna en Solo "service unavailable". Vreemd genoeg bij die van O-O niet. Tijd om naar bed te gaan denk ik...

DF,

De vreemde capriolen van jouw computer met mijn R-plaatje indachtig, heb ik ook de blogs van Solo en Arjuna geprobeerd te bezichtigen: verrek, bij mij doen ze het ook niet! Zou AW Solo en Arjuna in een apart hoekje (18+) bewaren? Of zouden de beide eigenzinnige heren, geheel volgens hun eigen gewoonte - kijk maar op hun beider profielen - hun blog al weer hebben verwijderd? Wel zeer voortijdig dit keer... Solo is op pad en Arjuna al tijden errug stil... Wij lezers tasten in het duister. Ons Lot. Denk idd dat het tijd is om naar bed te gaan. Heb je nog een muziekje voor het inslapen?
Probeer ik nog een keer die afbeelding van Clotho, Lachesis, en Atrope na een avondje stappen... nut smiley

mvrgr,
moons

.
Dutch Finnatic
Beter passend bij dit tijdstip:

Lydia - Fate

Dank
Dutch Finnatic

Dat muziek universeel is blijkt bij het volgende nummer. Ik versta er helemaal geen woord van (vraag mij ook af of "Fate" hier de betekenis van lot heeft) maar de verontwaardiging druipt van het geluid:

Turkse rappers in BMW-3

Nou hoop ik maar dat ik het goed begrepen heb....

DF,

Zelfs zonder muziek (op mijn laptop zonder geluidskaart) is evident dat de heren niet van zins zijn het (wat dat het ook moge zijn) erbij te laten zitten...

mvrgr,
moons

Clotho, Lachesis, en Atrope en een Turkse rapper die verhaal komt halen grinning smiley
Mijn mening staat klaar, de punten nog niet. Trusteh of zal ik zeggen goedemorgen....
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep