Het taalneuzelaarstopic deel 2

Gepost door carlover 
18-06-2010 12:13
Omdat er (volgens mij) nog geen nieuw taalneuzelaarstopic is, zal ik me maar opofferen.

Zoals bij het vorige topic: taalneuzelen is hier toegestaan, elders op het forum dus niet! Zie je een leuke taalblunder, post 'm gerust hier. Maar ga er alsjeblieft niet in het betreffende topic over neuzelen.

Ik heb een leuke aftrap. Niet op het forum, maar gisteren bij een drogist gespot. Daar hingen papieren met de tekst:

Ben jij drogist, of ken je er een?
Dan hebben wij een baan!

Ik vind 'm echt geweldig. Blijkbaar hebben de mensen die daar werken alleen een baan als de toevallige passant drogist is, of er een kent. big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-06-2010 12:14 door carlover.
Jee, nieuw neustopic! smiling bouncing smiley

Deel één staat hier.

Ik kan het even niet terugvinden, maar gisteren las ik dat Wilders "water in de wijn deed". Op zich niks mis met deze uitspraak, de betekenis is ook duidelijk, maar zo hoort dit gezegde natuurlijk niet.
Re: Het taalneuzelaarstopic deel 2
18-06-2010 12:20
Ik vind dat je nu spijkers op eb zoekt, Paragrafanitarium! grinning smiley
Ik ga niemand verbeteren want dan krijg ik daar ook ruzie over. Maar wel succes toegewenst met je nieuwe topic Carlover!!thumbs up

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-06-2010 12:32 door Fiat Rider.
carlover
Ik vind dat je nu spijkers op eb zoekt, Paragrafanitarium! grinning smiley

Het gaat in dit topic toch ook over nagels in eb opsporen? smileys with beer
Ergens op een lokale omroep gehoord:

"Oost west, thuis tikt het klokje ook niet op z'n best"

Leuk topic!

Tenzij je zelf een goede monteur zijn.

Voor het mooi zou het "deel twee" moeten zijn. tongue sticking out smiley
18-06-2010 17:13
Hamer

Voor het mooi zou het "deel twee" moeten zijn. tongue sticking out smiley
Mee eens, maar ik vind dit duidelijker in een topictitel. big smile smiley
Het is er ook niet uit te branden he:

Mr.Ruben- Mitsubishi Carisma 1997 *Spoilert* (Mijn auto)
door Mr.Ruben

Nogmaals: ik hoop echt niet dat dit standaard Nederlands gaat worden, ik vind dit zo lelijk.
Doet me denken aan die reclame waarin mannen sms-taal met elkaar staan te praten.
carlover
Paragrafanitarium!

Paragraf?
Ik heb het hele eerste topic aan me voorbij laten gaan (vooralsnog teveel inhaal-leeswerk), maar neem me voor deze te volgen.

Redenen genoeg om me er "tegenaan te bemoeien" (vandaag gehoord)grinning smiley
autoblog
Zeker één klant zou al een aanbetaling hebben gedaan voor de upgradet Bugatti Veyron.

Mijn elektronische spellingchecker vindt het allemaal geen probleem, maar de interne slaat helemaal op tilt.
Imola
Redenen genoeg om me er "tegenaan te bemoeien" (vandaag gehoord)grinning smiley

Die is zo ingeburgerd dat ik warempel nog twijfel ook. Zelfs Jan Pronk gebruikte hem.
Je kan zelfs je neus ergens tegenaan bemoeien.

N.m.i. is het niet handig

NMI? Is dat van de periode voordat Erwin Kroll 100 jaar bij de zaak was? confused smiley
In de profielen van AW-forumleden staat een taalblunder: 'hobbies'. Eigenlijk best slecht. In onze prachtige taal is het namelijk gewoon hobby's.
Gevonden op de homepage van AW:

Hét Webasto vouwdak
Mooie fout.
Het met een streepje vooruit is Heet.
Dus het streepje moet achteruit.
Scherp!
Sorry hoor, maar het klemtoonteken is toch echt '. Dus hét is helemaal goed.
(Volgens het GB uit 1995 dan, ik weet niet of dat in de nieuwste versie is veranderd)

Nog eventjes gecheckt: Klemtoon

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-06-2010 15:37 door Maxikitt.
Maxikitt
(Volgens het GB uit 1995 dan, ik weet niet of dat in de nieuwste versie is veranderd)

Klopt dat het in 1995 is gewijzigd. Maar het is er niet logischer op geworden (produkt werd product bijvoorbeeld, de tussen-n werd ingevoerd, dus pannekoek werd pannenkoek), zoals zo vaak in die wijzigingen (ook die laatste keer weer namelijk).

Gelukkig is er nog een è hier en daar toegestaan: om de uitspraak van de letter e aan te geven, zoals in appèl, hè en blèren.
Dennis_zw
Maxikitt

Klopt dat het in 1995 is gewijzigd. Maar het is er niet logischer op geworden (produkt werd product bijvoorbeeld, de tussen-n werd ingevoerd, dus pannekoek werd pannenkoek), zoals zo vaak in die wijzigingen (ook die laatste keer weer namelijk).

Gelukkig is er nog een è hier en daar toegestaan: om de uitspraak van de letter e aan te geven, zoals in appèl, hè en blèren.

Helaas is dit reeds afgeschaft. Het is wellicht niet duidelijker, maar het is toch echt appel. Zowel de vrucht als het hoger beroep. Door het lidwoord ervoor te zitten kom je erachter wat het moet zijn. De appel (de vrucht) en het appel (het beroep).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-06-2010 16:36 door Rob013.
Daarom is op 11 oktober 1980 het Christen-Democratisch Appèl opgericht.
Dennis_zw

Helaas verandert de spelling in dertig jaar tijd. Hoe je het ook wendt of keert, het blijft gewoon appel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-06-2010 17:27 door Rob013.
Rob013
Dennis_zw

Helaas verandert de spelling in dertig jaar tijd. Hoe je het ook went of keert, het blijft gewoon appel.

Maar het is wel al dertig jaar "wendt of keert". winking smiley
19-06-2010 16:52
Rob013
Dennis_zw
Maxikitt

Helaas is dit reeds afgeschaft. Het is wellicht niet duidelijker, maar het is toch echt appel. Zowel de vrucht als het hoger beroep. Door het lidwoord ervoor te zitten kom je erachter wat het moet zijn. De appel (de vrucht) en het appel (het beroep).
We doen een appel op een appel.

Ik erken het gewoon niet. Het mag dan de regel zijn, het is fout. Appèl is de enige juiste schrijfwijze.
Ik heb een diakriet op mijn achternaam en die neemt niemand mij meer af. Niet over dertig jaar en ook niet over zestig jaar. Dus dat accent op de officiële voluit-schrijfwijze van CDA blijft ook.
De Plus supermarkt bij ons in het dorp zoekt een partime medewerker. Niet bekend of dat beneden of boven par is.
carlover
Appèl is de enige juiste schrijfwijze.

Het is een beetje kort door de bocht om te beweren dat appèl de enige juist schrijfwijze is. Volgens het Witte Boekje (2006) is zowel appel als appèl juist. Volgens het Groene Boekje (2005) zijn appel en appél (om het makkelijk te maken confused smiley) juist. Ik geef zelf ook de voorkeur met accent grave, maar beide opties zijn dus correct. Verdere uitleg
Bij de lokale bakker kon je een verasing voor vaderdag kopen.
Hoe spreek je dat uit: vera-sing? grinning smiley
Verassing kom je vaker tegen maar is evenmin aan te bevelen! tongue sticking out smiley
Daphne S.
Rob013
Dennis_zw

Helaas verandert de spelling in dertig jaar tijd. Hoe je het ook went of keert, het blijft gewoon appel.

Maar het is wel al dertig jaar "wendt of keert". winking smiley

Helemaal gelijk! Mijn nederige excuses.

CDA is overigens een merknaam, en daarbij hoeft geen rekening te worden gehouden met de hedendaagse spelling. Er zijn ook nog genoeg merken of bedrijven die 'Nederlandsch' of 'Amsterdamsch' gebruiken. Schrijf wat je wilt, ik houd me aan de spelling.
Toen ik in '86/'87 in militaire dienst zat, stond ik geregeld op appel. Of is het op appèl?
carlover
NMI staat voor Nederlands Meetinstituut. big smile smiley

NMi is met kleine i.

MIOB
Je hebt eigenlijk geen 2takt motorenfietsen meer.
big smile smiley
Weide1
Toen ik in '86/'87 in militaire dienst zat, stond ik geregeld op appel. Of is het op appèl?

appel
gtti
volgens mij pakt zomoto.nl marktplaats wel mee, maar niet helemaal precies exact.

Heeeeel klein verschil dus! tongue sticking out smiley

Meetst complete zoeksite okasjons?
19-06-2010 21:03
Geelhoed
carlover
NMI staat voor Nederlands Meetinstituut. big smile smiley

NMi is met kleine i.
Hm....daar heb je gelijk in. sad smiley
Meetinstituut: dat is toch het oude Eikwezen?
Ach, tis maar een gijntje.
Weide, wat ga je happen en wanneer? Een appel op appel? tongue sticking out smiley
Iets anders dan: de gebiedende wijs. Die krijgt bij veel auteurs een t erbij. Ten onrechte dus.

Voorbeeld: Rijkswaterstaat naast de snelweg met "Houdt de parkeerplaats a.u.b. schoon"
Andere voorbeelden: "Houdt uw legitimatie gereed", "Biedt hier uw klein chemisch afval aan", "Meldt u nu aan!".

Het gekke is dat het alleen fout gaat als de stam van het werkwoord op een d eindigt: "Koopt hier uw kortingskaartje" zul je niet snel zien.
Toen mijn opa geboren werd was dat de enige correcte schrijfwijze voor de meervoudsvorm.

Ook als de persoonsvorm achter het gebiedende werkwoord staat komt er een -t.

"Zegt u het maar"
De kaas was gemaakt in Duitsland en bestemd voor een Italiaanse bedrijf dat het verkocht aan supermarkten in het noorden van het land.
Nooit geweten dat -e ook voor enkelvoud was!
[www.nu.nl]
Een hele mooie auto. Gelukkig maar! Anders was het misschien een halve mooie auto. crying smilie
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep