Het Grote Horloge Topic | Deel II
 | Beetje van allebei zou ik zeggen 
Quote van een van de meest vooraanstaande kenners op het gebied van Duitse horloges:
"Not a German watch in terms of german knowledge, german watchmaking tradition, skills and chraftsmanship. Most (if not all) of these watches are of chinese origin. They pretend to be luxury watches or "fine watches" and "exclusive watches" but they are not.
They maybe are assembled in Germany and therefore (due to a lack of a legal term) "Made in Germany".
The consensus here in Germany is that Tauchmeister/Aeromatic is an "Ebay brand" made for online selling. So, somebody out of the Frankfurt/Main - area came up with an idea, a name, a "history" and a homepage"
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-08-2010 23:12 door KKmert.
|
 | Vlindersluiting is binnen en gemonteerd. 
|
 | Quote KKmert
Heel mooi  Plaats hier maar wat plaatjes als 'ie binnen is, misschien dat ik dan ook nog overstag ga, ben immers niet ongevoelig voor digitale horloges maar heb nog niks van Suunto !
Zal straks even wat beeldmateriaal schieten!
|
 | Mooi ding hoor! Een negatief display is altijd erg cool, hoe is het gesteld met de afleesbaarheid? Bij sommige modellen uit de G-Shock line-up wil het nog wel eens lastig af te lezen zijn onder een bepaalde hoek of bij schemering.
|
 | Afleesbaarheid is erg goed, bij een beetje schemering gaat het echter al snel afnemen maar de achtergrondverlichting is prima.
|
 | Ik kwam trouwens op mijn zoektocht naar een nieuw horloge langs het volgende Engelstalige forum: [forums.watchuseek.com]
Leuk om even door heen te 'bladeren' en erg informatief!
|
 | Quote remonrace
Ik kwam trouwens op mijn zoektocht naar een nieuw horloge langs het volgende Engelstalige forum: [ forums.watchuseek.com] Leuk om even door heen te 'bladeren' en erg informatief!
Link naar dat forum staat ook in de openingsposting van dit topic meen ik. Watchuseek is het grootste horlogeforum ter wereld, opgericht door een Nederlander toevallig. De plek waar ik verreweg het grootste deel van mijn Internettijd doorbreng We hebben sinds kort ook een Nederlands subforum op Watchuseek trouwens --> Kaliber 2010
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-08-2010 21:17 door KKmert.
|
 | Ik heb vanochtend een vouwsluiting besteld voor één van mijn horloges. Heb dat gedaan bij Watchbandcenter.com en ben zeer benieuwd naar de service en de artikelen. Ja, meervoud, want heb er meteen een stukje gereedschap bij besteld om bandjes los te halen. Leek mij handig voor het onderhoud en het verwijderen van de doornsluiting van het horloge waar de vouwsluiting op komt. Hij komt op een Franck Muller te zitten en hoewel deze normaal niet voorzien zijn van een vouwsluiting vind ik het altijd veel fijner zitten. Het bandje blijft daardoor ook langer mooi aangezien de doornsluiting niet meer voor de kenmerkende kinkjes in de band zorgt. Ik hou jullie op de hoogte!
Mvgr, NEMO
P.S: Weet iemand of dit jaar Watch2010 in Maastricht dit jaar plaatsvindt? Vorig jaar was de eerste editie maar op de website is nergens informatie te vinden over de editie van dit jaar. Ze claimen dat hij doorgaat maar datum en toegangsprijzen zijn nergens te vinden. Heb ook de organisatie al benaderd maar nog geen reactie.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-09-2010 11:32 door Nemo.
|
 | Ik heb deze (2 jaar geleden in een opwelling gekocht):
 Ik vind hem een beetje smakeloos. Ontworpen om groot en 'stoer' te zijn
|
 | Vandaag "mijn collectie" aangevuld met deze:

ook in de 45mm, ik heb wel redelijke polsen, maar vind oversized niet zo mooi. Het is een 2e handse, maar hij ziet er nog perfect uit, alleen het bandje niet meer maar die laat ik er een nieuwe aanzetten, momenteel zit de rubberband erom. nr 015/300
Kon geen andere foto vinden.
|
 | Mooie uitvoering!
|
 | merci,
vind het ook een erg mooi horloge 
|
 | Zal deze ook maar weer eens uit z'n grafkist schoppen.
Heb de afgelopen tijd weer een heleboel leuks binnengekregen, maar eentje wil ik jullie niet onthouden omdat het een best goede deal is voor zo lang het duurt.
Gaat om de nieuwe Bernhardt Binnacle Anchor. Bernhardt is een klein merkje, gevestigd in de USA dat vooral bekend is geworden met een reeks betaalbare maar gerespecteerde duikhorloges. Dit nieuwste model is echter een wat 'dressier' horloge geworden, ondanks dat het toch weer een waterdichtheidsindicatie van 200 meter (en screw-down kroon) heeft meegekregen. Uitgerust met een prima Miyota uurwerk en saffierglas voorop. Leverbaar in deze wit/oranje variant en een grijze variant, van beide modellen gecombineerd worden er 500 gemaakt (250 van elk) die ook zijn genummerd en zijn voorzien van certificaat. Komt in een prachtig houten kistje, met nog een zwart lederen horlogeband los erbij, zodat er geswitcht kan worden tussen bracelet en bandje. Ohja, was bijna die prijs nog vergeten, $199 excl. shipping. Komt vanuit de US dus de kans is groot dat de Nederlandse douane er nog een paar euro bij optelt.
Als ik zie hoe populair het horloge in korte tijd is geworden in de digitale horloge scene denk ik dat het niet meer lang gaat duren voordat deze de geschiedenisboeken in gaan.

|
 | Ik zou voor de Tissot gaan. Ik vind Citizen echt zo'n onwijs zuigmerk. Bovendien vind ik horloges met 'goud' over het algemeen niet mijn ding en zeker niet in bovenstaande vorm.
|
 | Ik vind automaat v.s. quartz zelf wel €125 waard, maar dat is persoonlijk. Geef je er niet om, ga dan lekker voor de Citizen.
|
 | Heb in Cyprus een Ferrari horloge gekocht. Wel een mooi ding.
|
 | vraagje van mijn kant:
Ik heb een Adidas horloge (ja Adidas maakt ook horloges) en die gaat af en toe stil staan. Ik heb hem 2e hands gekocht. Volgens de juwelier lag het aan de batterij, dus ik heb er een nieuwe batterij in laten zetten, het is nu meestal goed, maar heel af en toe staat hij nog eventjes stil. Waar kan het aan liggen?
|
 | Klokje neemt gewooon even de tijd om er even rustig bij stil te staan.
Het zou natuurlijk wat vuil kunnen zijn of dat de wijzers elkaar een beetje in de weg zitten.
|
 | Quote Olds
Vraagje van mijn kant; ik ben mij momenteel aan het oriënteren voor een ander horloge (de Remova is immers al ongeveer een halve eeuw oud). Momenteel twijfel ik een beetje tussen deze twee horloges: De Tissot PR50 Automatic:  of deze Citizen Eco-drive:  Beide horloges hebben beschaafde maten (kastdiameter is bij beiden zo'n 36 mm en zijn beiden 8 à 9 mm dik). Voordeel van de Tissot is dat het een (Zwitserse) automaat is van één van de betere merken. Nadeel is een klein beetje de prijs (alhoewel niet exhorbitant duur; zo om en nabij de € 250)... De Citizen kost amper de helft, en heeft als voordeel de rekband, zoals ik ook gewend ben van de Remova. Ik heb nu eenmaal een pesthekel aan leren bandjes met gespjes. De Citizen is echter weer een soortement "quartz-horloge" met als voordeel dat er geen batterijtje meer nodig zou zijn. Nu komt eigenlijk dan mijn vraag: heeft er iemand ervaringen met dat Eco-drive (is dit kwalitatief ook enigszins duurzaam?), en welk horloge zou jullie voorkeur hebben (zuiver qua horloge zou mijn voorkeur uitgaan naar de Tissot). Is het indien mogelijk de horlogeband van de Tissot ook te vervangen door een rekband? Edit: het horloge is bedoeld om dagelijks te dragen; ik hou er geen horloges voor elke aparte gelegenheid op na.
Weet niet zeker waar je die Tissot voor 250 euro kan vinden, maar voor dat bedrag (een nieuwe) zou best een redelijke deal zijn.
Ik zou tussen die twee ook voor de Tissot gaan, maar dat komt meer omdat ik die Citizen erg lelijk (excusez le mot) vind. Ik heb zelf meerdere Citizens, onder andere ook met Eco-Drive, en het zijn prima horloges. Wat betreft bouwkwaliteit en dergelijke zullen deze merken elkaar weinig ontlopen. Eco-drive houdt trouwens in dat er onder de wijzerplaat een zonne-collector zit die zonne-energie gebruikt om de oplaadbare batterij op te laden. Heb nog nooit gehoord van mensen waarbij het Eco-drive systeem het heeft laten weten, hooguit moet de oplaadbare batterij ooit een keer vervangen worden, maar dat is ook geen belacheljke uitgave.
Mijn advies, geef nog een klein beetje meer uit en pak een Stowa Antea 365 (inderdaad, 36,5mm kastdiameter).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-11-2010 17:05 door KKmert.
|
 | Quote goedendag®
vraagje van mijn kant:
Ik heb een Adidas horloge (ja Adidas maakt ook horloges) en die gaat af en toe stil staan. Ik heb hem 2e hands gekocht. Volgens de juwelier lag het aan de batterij, dus ik heb er een nieuwe batterij in laten zetten, het is nu meestal goed, maar heel af en toe staat hij nog eventjes stil. Waar kan het aan liggen?
Adidas horloges zijn niet zo goed. Uurwerkje zal een decfect hebben. Vaak niet meer lonend t elaten repararen.
|
 | Quote Olds
Vraagje van mijn kant; ik ben mij momenteel aan het oriënteren voor een ander horloge (de Remova is immers al ongeveer een halve eeuw oud). Momenteel twijfel ik een beetje tussen deze twee horloges: De Tissot PR50 Automatic:  of deze Citizen Eco-drive:  Beide horloges hebben beschaafde maten (kastdiameter is bij beiden zo'n 36 mm en zijn beiden 8 à 9 mm dik). Voordeel van de Tissot is dat het een (Zwitserse) automaat is van één van de betere merken. Nadeel is een klein beetje de prijs (alhoewel niet exhorbitant duur; zo om en nabij de € 250)... De Citizen kost amper de helft, en heeft als voordeel de rekband, zoals ik ook gewend ben van de Remova. Ik heb nu eenmaal een pesthekel aan leren bandjes met gespjes. De Citizen is echter weer een soortement "quartz-horloge" met als voordeel dat er geen batterijtje meer nodig zou zijn. Nu komt eigenlijk dan mijn vraag: heeft er iemand ervaringen met dat Eco-drive (is dit kwalitatief ook enigszins duurzaam?), en welk horloge zou jullie voorkeur hebben (zuiver qua horloge zou mijn voorkeur uitgaan naar de Tissot). Is het indien mogelijk de horlogeband van de Tissot ook te vervangen door een rekband? Edit: het horloge is bedoeld om dagelijks te dragen; ik hou er geen horloges voor elke aparte gelegenheid op na.
Citizen maakt zeer goede horloges en heeft ook veel hele mooie modellen. Naar mijn mening valt dit model wat je aandraagt niet bij de mooie modellen...... (typisch jaren-80 design). Daarbij ben ik zelf meer gecharmeerd van automatisch, dus zou de keuze de Tissot zijn, of anders een andere Citizen (even doorzoeken dus). Seiko (Monsterwatches is een goed adres) en Orient hebben ook hele mooie modellen voor dat budget.
Rekbanden kunnen op beide horloges. Wel even letten op de juiste breedte.
|
 | Dat Citizen goed zal zijn, daar twijfel ik niet aan. Toch kan ik de horloges van Citizen qua model niet echt geweldig vinden. Horloges met tig metertjes, of modern strak, of sporthorloges of met zoals hiervoor het jaren '80-design spreken mij gewoon niet zo erg aan. Dit is imho ook het geval bij merken als Seiko en Orient (alhoewel vooral Orient er best een paar mooie modellen bij heeft zitten). Daarnaast hebbend de horloges al vlug nogal grote afmetingen; iets wat ik gewoon niet fijn vind.
Ik weet dat Seiko (en dus ook Orient) hele goede automaten maakt; echter mijn voorkeur gaat nog altijd (ook al is het onterecht) uit naar Zwitsers. Daarom eerst het eBay-verhaal.
|
 | Ik zeg ook de Tissot. Ik vind 'm qua uiterlijk wel mooi. Heeft 'ie saffierglas? Sinds ik dat gewend ben, zou ik nooit meer mineraalglas willen.
|
 | Volgens de fabrieksgegevens is het een saffierglas. Vooralsnog koop ik de Tissot nog niet! Eerst een kijken wat ik op eBay kan krijgen aan klassieke horloges.
|
 | Houd er wel rekening mee dat een 30/40 jaar oude Omega hoogstwaarschijnlijk ook toe is aan een flinke onderhoudsbeurt! Vaak zetten verkopers erbij dat het horloge is geserviced, maar dat is een zeer rekbaar begrip, even openmaken en wat kwakjes olie erin en hij is weer geserviced (zo denken veel van die verkopers) terwijl bij horloges van die leeftijd een complete overhaul (inclusief mainspring etc etc.) toch ook aan de beurt zouden kunnen zijn.
Nu iemand Orient noemt bedacht ik me ineens dat zij laatst een 60th anniversary horloge hebben gelanceerd om hun jubileum te vieren. Echt een prachtig horloge gemaakt in de oude stijl, alleen de afmeting is iets ge-update, daardoor zal het waarschijnlijk voor jou niet interessant zijn. Is goedkoper dan de Tissot, maar een stuk meer karakter, zit er zelf sterk aan te twijfelen om er een te kopen. Is een gelimiteerde oplage trouwens. Ze verkopen deze ook in goldtone als dat meer jouw ding is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-11-2010 19:40 door KKmert.
|
 | Dat een oud horloge hoogstwaarschijnlijk een flinke onderhoudsbeurt nodig heeft, ben ik me best van bewust. Het zijn en blijven oude beestjes. Met de Remova heb ik de ervaring dat ongeveer elke 10 jaar een onderhoudsbeurt nodig is; begin dit jaar was ik € 90 hiervoor kwijt omdat er ook e.e.a. moet worden vervangen. Niet slecht als je bedenkt dat ik dit horloge echt elke dag draag; met een qartz-horloge ben je net zo duur uit (ervan uitgaande dat een batterij een jaar mee gaat, en dat deze wordt vervangen bij de klokkenmaker).
Het model van die Orient 60th Anniversary ziet er inderdaad wel heel erg mooi uit; alleen weer die afmetingen... Ik weet het, ik ben een zeur. Als ze nu zo'n model zouden hebben, maar dan met een kast van maximaal zo'n 37 mm, zou dat ideaal zijn...
Goldtone ben ik weer niet zo'n liefhebber van; persoonlijk vind ik dat dat al snel een beetje proleterig staat.
|
 | Quote Olds
Goldtone ben ik weer niet zo'n liefhebber van; persoonlijk vind ik dat dat al snel een beetje proleterig staat.
Het model van die Orient 60th Anniversary ziet er inderdaad wel heel erg mooi uit; alleen weer die afmetingen... Ik weet het, ik ben een zeur. Als ze nu zo'n model zouden hebben, maar dan met een kast van maximaal zo'n 37 mm, zou dat ideaal zijn...
Ah ok, ik vind het ook niet zo mooi maar zag dat zowel die Sekonda als de Omega ook goudkleurig waren 
Ik heb nog wel een suggestie, de Seiko SARB031, ook een supermooi horloge die bij mij op het verlanglijstje staat. Dezelfde klassieke stijl maar dan net iets kleiner (36/37mm). Bovendien voorzien van het redelijk high-end 6r15 uurwerk van Seiko, erg accuraat en betrouwbaar. Misschien dat dit iets voor je is:

Is wel weer iets duurder, zo tussen de 300 en 350 euro. Wordt ook verkocht met een stalen bracelet (SARB027) maar ik vind een elegant horloge als deze eigenlijk honderd keer mooier op leer.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-11-2010 13:24 door KKmert.
|
 | Hoe mooi deze Seiko ook mag zijn, ik heb toch echt een uiterst maximum van een € 250 in gedachten. Het is en blijft immers een horloge.
|
 | Quote Olds
Hoe mooi deze Seiko ook mag zijn, ik heb toch echt een uiterst maximum van een € 250 in gedachten. Het is en blijft immers een horloge.
Heu heu, zoiets moet je niet zeggen als er een liefhebber/verzamelaar in de buurt is 
|
 | Quote Olds ik heb toch echt een uiterst maximum van een € 250 in gedachten. Het is en blijft immers een horloge.
Als je een horloge hebt om de tijd op af te lezen, is EUR 250 al te veel, niet?
|
 | Sorry? Ik heb een paar eisen aan een horloge. Het moet een automaat zijn (dus geen quartz), niet al te groot en moet er, als het kan, ook een beetje mooi en klassiek uit zien (zoals de hiervoor getoonde klassieke Omega of de Seiko van KKmert). Kan dat voor minder dan € 250? Tuurlijk, maar een beetje kwaliteit is ook wel belangrijk.
BTW KKmert, ik had er geen erg in dat ik mij wat bot uitdrukte.
|
 | Zoals KKmert en 997 hiervoor al opmerkten, de prijs is misschien iets waar ik niet echt een geschikt horloge vind. Ik heb al redelijk veel het internet afgestruind naar in ieder geval een indicatie waar ik voor kon gaan kijken. Laat ik het zo zeggen, voor de 250 euries die ik in gedachten had, lijkt het mij nagenoeg onmogelijk om een horloge wat 100% naar mijn smaak is te vinden.
De beetje knappe Omega's gaan allemaal voor bedragen van minimaal 300 euries weg, en dan nog is het maar de vraag wat je in huis haalt. Nieuw bleven toch veel de bezwaren; te groot, te duur (duurder dan € 250), geen automaat, niet Zwitsers, enzovoorts enzovoorts.
Vervolgens ben ik het over een andere boeg gaan gooien. Automaat is niet meer een eerste vereiste, noch het feit dat het Zwitsers moet zijn. Ik heb mij nu via Ebay twee horloges van het merk Avia aangeschaft (kan ik nog afwisselen ook). Vroegah was dit een Zwitsers merk, alhoewel dat er me dunkt nu weinig meer mee te maken heeft. Ook geen automaat, maar quartz (Japans). Wat wel is gebleven: het klassieke, cleane uiterlijk en de bescheiden afmetingen (alhoewel het ronde horloge een wat moderner band heeft). Zo heeft het ronde horloge een kastdiameter van 35 mm, precies wat ik zocht. Even kijken of de huidige horlogebandjes mij bevallen, anders een paar rekbanden bestellen (alhoewel het vierkante horloge mij het best lijkt met het huidige leren bandje).
Kosten? Het luttele bedrag van goed 40 euries inclusief verzendkosten... Tsja, je bent Hollander of je bent het niet. Komen via een bedrijf uit Engeland, kostten inclusief de verzendkosten nog niet de helft van wat je via Amazon zonder verzendkosten betaalt. Beide horloges zijn nieuw, inclusief twee jaar fabrieksgarantie. Goede deal lijkt me. Of het bij een eventueel defect in de toekomst verstandig zal zijn om een beroep op de fabrieksgarantie te doen, is een tweede. De verzendkosten zullen dan misschien wel hoger liggen dan de aanschafprijs, en voor een dergelijk bedrag kun je je ook geen buil vallen.
Dit zijn de horloges in kwestie:

Al met al ben ik wel tevreden. Over een tot anderhalve week verwacht ik de horloges te ontvangen.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-11-2010 23:43 door Olds.
|
 | Voor €250 kan je niet alles willen verwachten natuurlijk, zeker niet wanneer je gaat denken aan merken als Omega. Hoe je het nu hebt opgelost, vind ik in ieder geval origineel (zeker omdat je vooralsnog in een heel andere hoek zat te zoeken).
|
 | Ziet er netjes uit, die Casio; die zal allicht wel wat duurder zijn dan vier tientjes. Werkt deze G-Shock niet op zonne-energie?
Of de Avia Miyota-uurwerkjes gebruikt? Ik zou het heel eerlijk gezegd niet weten. Ik kon dit ook niet echt op internet vinden.
|
 | Lekker belangrijk ook. Voor €40 mag je niet eens klagen als hij er over een jaar mee stopt, koop je gewoon een nieuwe Avia.
|
 | Joh, ik zie wel hoe goed ze zijn. Houden ze ermee op, dan heb ik pech gehad.
|
 | Ik heb 2 weken geleden deze gekocht.

Was eerst op zoek naar een automaat, ik had hiervoor een Seiko 5 die waterschade had opgelopen en niet meer liep, deze was een jaar of 7 in bezit.
Ben toch maar voor een Quarts-horloge gegaan, de Seiko 5 liep elke maand een minuut of 2 voor, met deze hoeft dat niet meer hoop ik.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-11-2010 17:44 door Monsieur Le Loure.
|
 | Quote Olds
Ziet er netjes uit, die Casio; die zal allicht wel wat duurder zijn dan vier tientjes.  Werkt deze G-Shock niet op zonne-energie? Of de Avia Miyota-uurwerkjes gebruikt? Ik zou het heel eerlijk gezegd niet weten. Ik kon dit ook niet echt op internet vinden.
Inderdaad ja, vanuit de hoek waarin ik het horloge het gefotografeerd is ook duidelijk te zien (dat paarsige) dat er om het digitale display heen een zonne-collector zit.
Quote Monsieur Le Loure
de Seiko 5 liep elke maand een minuut of 2 voor
Dat is voor een goedkoop mechanisch horloge een prestatie van formaat moet ik zeggen . Komt neer op +4 sec. per dag, dat valt binnen de COSC normen waar sommige veel duurdere horloges (>1000 euro) niet aan voldoen. Mijn Breitling haalt het iig niet.
|
 | Oh, ik vond het juist al wat veel die 2 minuten, haha...
Er was vocht in het horloge gekomen tijdens werkzaamheden in grondwater, moest houten heipalen opzoeken van een herenhuis in A'dam om te kijken of deze ng in goede staat verkeerde.
Wel vreemd want hij zou waterdicht moeten zijn. Maar goed de wijzers begonnen te oxideren o.i.d. en toen was het over en uit.
Na 7 jaar en jaar 150euro mocht het ook wel eens gebeuren, het glas was kneiterhard, ik werk in de bouw en had slechts 1 miniscuul krasje welke je met het blote oog nauwelijks zag, je moest met je nagel over het glas om te weten waar het krasje zich bevond. En ik ben ettelijke keren langs stenen muren gegaan met dat ding.... Dat kon je overigens aan de metalen behuizing wel zien die zat wel onder de krassen.
|
 | Quote Monsieur Le Loure schreef:
Ben toch maar voor een Quarts-horloge gegaan, de Seiko 5 liep elke maand een minuut of 2 voor, met deze hoeft dat niet meer hoop ik.
Dat vind ik ook niet gek hoor. Mijn Steinhart doet haast vijf minuten per week... (Moet over een jaartje of wat bij een beurtje eens bijgesteld worden, ik stoor mij er niet zo sterk aan in ieder geval.)
|
 | Quote KKmert
Dat is voor een goedkoop mechanisch horloge een prestatie van formaat moet ik zeggen  . Komt neer op +4 sec. per dag, dat valt binnen de COSC normen waar sommige veel duurdere horloges (>1000 euro) niet aan voldoen. Mijn Breitling haalt het iig niet.
Dat doet mijn 50 jaar oude Remova het ook niet bepaald slecht. De afwijking na de laatste onderhouds- c.q. reparatiebeurt van afgelopen maart is nu ongeveer 1 minuut per week. Ik kreeg zelfs nog een complimentje van de klokkenmaker dat het uurwerk nog in zo'n goede staat was. En dat dus na 50 jaar dagelijks gebruik. Toen mijn vader hem nog had, was hij trouwens werkzaam als schilder c.q. timmerman in de bouw; ook niet bepaald één van de fijnste werkomgevingen voor een horloge.
Dan zal misschien nu iemand zich dan afvragen waarom ik toch voor iets nieuws ben gaan kijken... Wel, mijn vader is in juni dit jaar overleden; dat maakt dat ik alleen nog maar meer gehecht ben geraakt aan de Remova, en daarom wil ik het meer gaan gebruiken voor bijvoorbeeld speciale gelegenheden en niet meer als daily horloge om het uurwerk toch enigszins te gaan sparen. En daarom komen de Avia's nu dus om de hoek kijken.
|
 | Afgelopen zaterdag is de Avia met metalen band binnen gekomen. Conclusie is dat het een net, onopvallend horloge is. Moest het bandje wel met 2 schakeltjes inkorten, en past nu als gegoten. Ook de tijd is zeer nauwkeurig. Ik had hem gelijk gezet met de teleteksttijd (de secondewijzer staat stil bij uitgetrokken kroon), en wijkt tot op heden nog geen seconde af.
|
 | Zo, het is tijd voor wat nieuws. Ik heb al tijdje een idee wat voor horloge ik zou willen hebben. HEt wensenlijstje staat hieronder maar ik ben het 'juiste' model nog niet tegengekomen, iets wat iedere hoeloge-fannaat ongetwijfeld kent. Merken als D&G, Guess, Cerrutti, Fossil en dergelijke zijn de revue al gepasseerd en daar zat niks naar mijn smaak tussen. Dus, vandaar de vraag: hebben jullie nog verrassende tips?
Mijn wensenlijstje:
- Max. 500 eurie. - Afmeting 44mm of groter. - Liefst rechthoekige/tonneau kast. - Bij voorkeur zwart lederen band. - Bij voorkeur vouw- of vlindersluiting. - Qua stijl vind ik veel mooi, klassiek tot extravagant.
Nou weet ik dat er weinig voorstanders zijn van een Replica, maar toch zie je af en toe leuke dingen. Dat wil niet zeggen dat ik me al heb laten verleiden tot de aanschaf van een replica maar ik heb laatst een aantal Franck Muller replica's live mogen aanschouwen en die zagen er heel goed uit!
Vooral de tonneau-kast sprak mij erg aan en de stijl van Franck Muller is natuurlijk schitterend, naar mijn mening dan 
Ook de horloges van Timex TX vind ik wel wat hebben, maar de modellen die ik mooi vind zijn nou net weer niet in Nederland te koop.
Even ter info, de huidige 'collectie' bestaat uit:
- OoZoo, vierkante strakke kast, bruin lederen band. Gekregen als kleinigheidje. - Esprit, rechthoekige kast, stalen band. Heb ik al jaren, het robuuste horloge voor tijdens werk/klussen en dergelijke. - Guess, ronde kast, bruin lederen band. Mezelf ooit kado gedaan, vond hem wel netjes. - Certina DS Podium Big Size, ronde kast bruin lederen band. Afstudeerkado (van mijzelf )
Ben benieuwd wat er geopperd wordt!
Mvgr, NEMO
|
 | KKmert kwam hier eerder eens mee: Kemmner Tonneau Schwarz.
Een in mijn ogen mooi, klassiek horloge (dresswatch) voor een lage prijs.
|
 | Hamilton (al vraag ik mij af of die wel tonneau modellen heeft in de collectie)? Tissot heeft volgens mij ook een rechthoekig model en Seiko of Orient vast ook. Wellicht is een Festina Century edition automaat nog ergens te vinden. Even snuffelen op Ebay.com anders. Staat genoeg 
Vergallopeer je in ieder geval niet aan replica's: je krijgt er spijt van. Kun je beter voor minder geld zgn. hommages van bijv. Alpha of Parnis kopen. Geen zwitserse of japanse kwaliteit, maar voor het geld best leuk.
|
Hamilton (al vraag ik mij af of die wel tonneau modellen heeft in de collectie)?
Zeer zeker, allen met leren band in de prijscategorie €475 t/m €695 (bij Ace&Spyer).
|
|