Het Grote Horloge Topic | Deel II

Gepost door Superleggera 

Welkom in het Horloge Topic Deel II.

Het vorige topic liep alweer geruime tijd mee, en had de maximale topic grootte van 50 pagina's al lang overschreden dus het werd tijd voor een deel II.
In dit topic kun je terecht voor vragen en advies over een bepaald model/merk, je eigen collectie tentoonstellen of wegdromen bij al het moois dat de wereld der horloges te bieden heeft.

Soorten uurwerken:

Horloges zijn er in allerlei soorten en maten. Maar ook in de uurwerken die gebruikt worden zit verschil. Deze zijn onder te verdelen in 3 groepen, Quartz, Mechanisch en Hybride uurwerken. Hier zijn diverse variaties op die Complicaties worden genoemd.

Quartz uurwerk

Het horloge maakt gebruik van een kwartskristal als hart van de tijdmeting. Met kwartskristallen kan een zeer stabiele trilling opgewekt worden. Dit trillingsgetal, ook wel frequentie genoemd, is vooraf bekend. Door het aantal trillingen te tellen weet men wanneer een bepaalde tijd verstreken is. Heeft men bijvoorbeeld een kristal van 1 MHz dan is na 1 miljoen trillingen een seconde verstreken en tikt de wijzer een stukje verder.
Het kwartskristal wordt door een batterij gevoed.

Quartz horloges zijn over het algemeen vele malen accurater dan mechanische horloges. Sommige HEQ (High-End Quartz) uurwerken verliezen of winnen op jaarbasis hooguit enkele seconden.

Een quartz horloge wordt voorts gekenmerkt door een tikkende secondewijzer, waar een mechanisch horloge een slepende secondewijzer heeft.

Bovendien is een quartz uurwerk veel goedkoper te produceren dan mechanische uurwerken, vandaar dat 99% van de horloges in het prijssegment tot pakweg €150,- voorzien zijn van quartz uurwerken.

Mechanisch uurwerk

Bij deze horloges komt geen batterij kijken, de horloges beschikken over een grote veer die opgewonden dient te worden (hetzij handmatig, hetzij via beweging, daarover later meer) om het uurwerk in gang te zetten. De veer beweegt heen en weer en drijft daarmee een reeks asjes aan tandwieltjes aan die deze frequentie uiteindelijk overbrengen op de wijzers. Omdat de veer, tandwieltjes en asjes constant in beweging zijn, schuift de secondewijzer in een bijna continue 'slepende' beweging over de wijzerplaat.

Een mechanisch uurwerk kan op twee manieren worden opgewonden.

Handopwinding - de gebruiker draait aan de kroon van het horloge en windt daarmee direct de veer op.
Automatisch - bovenop de veer is een rotor gemonteerd die door beweging van de gebruiker (en de zwaartekracht draagt ook haar steentje bij) ronddraait en daarmee de veer opwindt.

Hybride uurwerken

Hier gaat het bijvoorbeeld om horloges waarbij beweging van de gebruiker middels een ronddraaiende rotor energie creëert dat op haar beurt een oplaadbaar batterijtje van kracht voorziet. Deze zet vervolgens een quartz-uurwerk in gang.

Een recente innovatie van Seiko is de Spring Drive, hierbij drijft een rotor middels beweging van de gebruiker een veer aan, die vervolgens een elektronische regulator aanstuurt. Deze reguleert op haar beurt de frequentie die de veer heeft en afgeeft aan de rest van de aandrijving van het horloge (de bekende tandwieltjes en asjes) zodat het horloge uiteindelijk zeer accuraat is. Het combineert de mechanica van een mechanisch horloge met de nauwkeurigheid van een Quartz horloge. Deze uurwerken zijn echter zeer kostbaar.

Complicaties

In de horlogesector wordt een extra toegevoegde functie ook wel een complicatie genoemd. Zeker bij een mechanisch horloge betekent een extra functie immers een hele reeks aan extra tandwieltjes. Een datumfunctie is de bekendste en meest toegepaste complicatie. Andere complicaties:

Chronograaf - een horloge met een stopwatch functie. Van buiten is dit meestal al die zien aan 3 aparte wijzertjes voor seconden, minuten en uren.

Minute repeater - een horloge dat met behulp van enkele hamertjes in de rand van de horlogekast kan laten horen hoe laat het is. Eerst worden de uren afgetikt, daarna in welk kwart van het uur men zich bevindt en tenslotte in welke minuut van dat kwart men is. Filmpje van een minute repeater in werking Zoals je kunt meetellen is het op dit moment dus 10.58, eerst tien tikken van het hamertje voor de uren, daarna drie (voor drie kwartier) en daarna nog eens 13 om bij die 45 op te tellen.
Minute repeaters worden doorgaans gezien als de meest verfijnde horloges die worden gemaakt. Voor minder dan de prijs van een heel stevige middenklasser zul je er dan ook geen vinden.

Tourbillon - een horloge waarbij een deel van de aandrijving van het horloge is geplaatst in een roterende 'kooi'. Omdat deze kooi constant ronddraait trekt de zwaartekracht evenveel aan de ene kant van dit onderdeel als aan de andere kant. Op deze manier is het horloge net wat accurater dan wanneer alles vast zit op een plaats. Vooral bij zakhorloges uit vroegere tijden was het een functionele complicatie, omdat deze constant in een verticale positie hingen. Polshorloges van tegenwoordig bewegen alle kanten op rond de pols van de drager dus is het een stuk minder functioneel. Toch wordt de tourbillon nog altijd gezien als een van de meest gewilde complicaties.

Links:

Hieronder zijn een aantal links naar diverse sites te vinden. Van in

- Chrono24.com (Beurs)

- Watchuseek.com (Forum)
- Timezone.com (Forum)

- Hodinkee.com (Blog)
- Theescapement.com (Blog)

Aanvulling op deze lijst kunnen per PB.

Foto plaatsen:

Maak via Photobucket een profiel aan en upload je foto’s, kopieer vervolgens de IMG Code tag en plak deze in je bericht.

Upload je foto's via ImageShack. Vink Resize image aan en selecteer 800×600. Kopieer de Direct link to image en plak het in je bericht.

Houd het formaat op maximaal 800x600. De foto-uploadsites resizen ze meestal automatisch, maar houdt er even rekening mee.
Aaah, mooi zo smileys with beer

Laten we dit topic ook maar lekker snel tot aan de 50 proberen te krijgen!

Vanmiddag loopt er een veiling af op een hele mooie Omega chronograaf, hopelijk kan ik jullie dus over een weekje weer wat nieuwe foto's laten zien winking smiley
Ik heb de Steinhart in m'n handen gehad hoor. Wat een prachtig horloge! Alleen wel verkeerde bandje, maar ik krijg nu de goede opgestuurd en mag deze houden! Maandag foto's winking smiley
Claude Jacques
Ik heb de Steinhart in m'n handen gehad hoor. Wat een prachtig horloge! Alleen wel verkeerde bandje, maar ik krijg nu de goede opgestuurd en mag deze houden! Maandag foto's winking smiley

En veel a.u.b. winking smiley

Vandaag mijn F1 maar weer eens van stal gehaald, kreeg de laatste tijd weinig wristtime zoals je dat zo mooi kan zeggen in het Engels. Meteen maar wat fotootjes gemaakt.
Ben eigenlijk op zoek naar een nieuw bandje voor dit horloge, heb net al effe op Ebay zitten bladeren, maar nog geen match tegengekomen..

Claude Jacques

En en en ??

Elke dag dat die foto's er nog niet opstaan zet ik een foto neer van wat ik omheb, schiet dus maar op winking smiley

Ongelooflijk mooie openingspost Superleggera. thumbs up

Ongelooflijk mooie openingspost Superleggera.

Bedankt! Hij is trouwens mede mogelijk gemaakt door KKmert. winking smiley
Dan verdient KKmert ook alle lof. winking smiley

Trouwens KKmert, best een apart, niet zozeer mooi, maar wel leuk "klokje".
Henk-Jan
Dan verdient KKmert ook alle lof. winking smiley

Trouwens KKmert, best een apart, niet zozeer mooi, maar wel leuk "klokje".

Thanks winking smiley

Zo'n LED-horloge trekt flink wat aandacht trouwens, heb al meerdere malen een bestelling 'moeten' doen voor vrienden/collega's. Zal er ook wel mee te maken hebben dat die dingen maar een euro of 7 inclusief verzending kosten thumbs up
@Superleg: Op Photobucket kun je ook resizen (en automatisch op 800x600 later staan)

Op Photobucket kun je ook resizen (en automatisch op 800x600 later staan)

Als je de IMG tag kopieert heb je sowieso de 800x600 (of kleiner) te pakken dus vandaar dat het er niet bij staat. winking smiley
@ KKmert; Worden die door kindjes in China in elkaar gezet dan? drinking smiley
Henk-Jan
@ KKmert; Worden die door kindjes in China in elkaar gezet dan? drinking smiley

Die kans is niet geheel te verwaarlozen cool smiley
Foto's komen nog, heb 'm nu een week en hij bevalt heerlijk big smile smiley.
Dit blijven voor mij 2 super mooie horloges:
IWC Pilots Spitfire Mark XVI

Rado Serix Unisex

Vroeg of laat schaf ik 1 van beide aan. Eerst nog even verder sparen spinning smiley sticking its tongue out thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-02-2010 20:47 door Audi A7.
Ik volg dit topic al tijdje, bijzonder mooie exemplaren komen voorbij.

Nu zal ik dan mijn horloge ook maar eens plaatsen, hoewel het voor (sommige van) jullie misschien in de categorie speelgoed valt.

Zit stiekem al een tijdje te kijken naar wat nieuws horloge. Onderstaand exemplaar spreekt me wel aan, hij is hier uitgerust met een "aftermarket" (struisvogel) band. Op de site van Frederique Constant staat hij met de standaard band en dat komt hem niet ten goede... Bovendien vraag ik me af of hij qua afmetingen wel goed om m'n pols (160mm) past. De kast is 49x36mm en dat is volgens mij vrij fors. En niet geheel onbelangrijk de prijs...

Verder ben ik nog steeds helemaal gek van de Hamilton Jazzmaster Maestro, maar die kost me (nu) gewoon te veel, heb het er gewoon (nog) niet voor over.
Was paar maanden terug op een symposium. Mijn buurman had iets om zijn pols wat mij deze sneaky foto deed maken.

Schoonheid.
@ B-M, moeilijk te zien wat het is, enlighten us thumbs up

@ Superleggera, mijn pols is net zo dik als die van jou. Ik denk niet dat ik een horloge met een lug-to-lug van 49mm zou dragen. Zeker niet als het op een lederen bandje is. Met een metalen bandje is het moeilijk te zien waar de kast ophoudt en het bandje begint, daarom zijn deze wat beter geschikt voor dunne polsen. Bij een leren bandje wordt een dunne pols juist extra benadrukt omdat het bandje meteen vanaf de lugs recht naar beneden hangt in plaats van dat het de kromming van de pols volgt. Verder wel een mooi horloge trouwens!

Hamilton heb ik niet zo veel mee, vind het een beetje de Hyundai onder de betere horloges. Ziet er wel okee uit, kwalitatief ook zeker best aardig, maar ik word er voor de rest totaal niet warm of koud van. In dezelfde prijsklasse (of net iets daaronder) zou ik liever voor Seiko of Tag Heuer gaan. Of een tweedehands Speedmaster wellicht zelfs smileys with beer

In dezelfde prijsklasse (of net iets daaronder) zou ik liever voor Seiko of Tag Heuer gaan.

Seiko heeft mijns inziens gewoon geen mooie horloges, te sportief en de horloges ben leren band hebben weinig uitstraling. Tag Heuer heeft wel mooie horloges (Monaco bijv.) maar die zijn flink duurder.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-02-2010 14:19 door Superleggera.
Superleggera

In dezelfde prijsklasse (of net iets daaronder) zou ik liever voor Seiko of Tag Heuer gaan.

Seiko heeft mijns inziens gewoon geen mooie horloges, te sportief en weinig uitstraling. Tag Heuer heeft wel mooie horloges (Monaco bijv.) maar die zijn flink duurder.

Een Formula 1 chrono is makkelijk op te pikken voor het geld van die Hamilton, Monaco is inderdaad een ander verhaal.

Seiko is vooral groot in de duikhorloges en wat formelere designs, ik weer niet naar wat voor een stijl je zoekt, maar horloges als deze twee zijn echt van zeer hoog niveau:

Allebei van het niveau waarvoor je bij Zwitserse merken gerust 4 keer zoveel neer mag leggen.

ik weer niet naar wat voor een stijl je zoekt

Klassiek, leren band met een chique uitstraling. Zoals zo'n Jazzmaster Maestro of een Portuguese.
Superleggera

ik weer niet naar wat voor een stijl je zoekt

Klassiek, leren band met een chique uitstraling. Zoals zo'n Jazzmaster Maestro of een Portuguese.

U vraagt, wij draaien:

Parnis is een Chinees merk dat oogverblindend mooie horloges maakt die zijn geinspireerd op het Portuguese design.
Ook nog eens een stukje goedkoper dan een Jazzmaster!

Ooit werd deze thread bevolkt door liefhebbers en kenners.

=

B-M

Wil je daar iets mee zeggen?
Of vind je het gewoon leuk om at random te zeiken.
Re: Het Grote Horloge Topic | Deel II
15-02-2010 23:17
At random zeiken is toch altijd leuk?
Die parnis klokkies. Waar kan je die betrouwbaar kopen? Zien er netjes uit!
mark123
Die parnis klokkies. Waar kan je die betrouwbaar kopen? Zien er netjes uit!

O.a.: [www.dajiwatch.com]

[www.manbushijie.com]

Ik heb overigens met geen van de twee ervaringen, maar weet wel van andere liefhebbers/kenners (of mag ik die termen niet gebruiken van zijne koninklijke hoogheid b-m als het betrekking heeft op mijzelf?) dat ze van de tweede verkoper hebben gekocht en daar zeer over te spreken zijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-02-2010 18:56 door KKmert.

O.a.: [www.dajiwatch.com]

[www.manbushijie.com]

Alleen op internet dus, daar zal ik nooit aan beginnen. Bovendien vind ik het toch wel rip offs van "de grote jongens", beetje jammer.
Was ik maar van adel. Dan sloeg ik iedere dag een nieuwe Parnis weg met mijn uiterst onpraktische gouden golfclub. Echter, ik ben net als jullie van eenvoudige komaf en kan mij geen IWC Perpetual veroorloven. Maar dromen mag altijd.

Mijn hart(je) is verliefd geworden op de rose gouden yacht-club.

Wat een prachtklok.
16-02-2010 23:27
Gut. Ik zou al tevreden zijn met een nieuwe band om de terugvlieger.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-02-2010 23:27 door 500 E.
Ik ben nog jong en naïef. Is er ondertussen een nieuwe Rlx aan de klokkenverzameling toegevoegd?

Superleggera

Seiko heeft mijns inziens gewoon geen mooie horloges, te sportief en de horloges ben leren band hebben weinig uitstraling.

Hoi Superleggera,

ik was benieuwd wat je van deze Seiko vind:

Zet er een lederen bandje om en hij is m.i. helemaal af. Daarnaast 100mtr waterdicht (altijd prettig om te weten dat mocht je nog eens te water raken je horloge het tenminste blijft doen), lichtgevende uuraanduidingen en wijzers, datumaanduiding, hack-functie, open achterkant om het fraaie uurwerk te zien én relatief betaalbaar.
B-M

=

Zo héél moeilijk was die nou ook weer niet hoor. Heb hem zelf pas net gezien nadat je het al bekend had gemaakt, maar als je het zelf al wist, waarom dan vragen welke het is? Ik heb de tijd niet meegemaakt van liefhebbers en kenners hier, maar als die er (volgens jou) nu niet meer zijn, wat zegt dat dan over jou?

ik was benieuwd wat je van deze Seiko vind:

Niet mooi, ook niet met leren band. Hij heeft een gemis aan uitstraling en oogt m.i. gewoon saai (geen cijfers o.i.d.).
@ B-M, IWC is high-end. Al zie ik ze persoonlijk liever niet met een rubber band.
De goudstalen Daytona vind ik ook super. Als ik er de polsen voor had ging ik er morgen nog eentje halen.
Jammer dat het je puur om uitstraling gaat en verder niets. Daarnaast heb je denk ik ook met een budget te maken dus afhankelijk daarvan denk ik dat je pas kritisch kan kijken. Tuurlijk, ik vin deen Reverso ook mooi, maar ik ga geen 3K voor een horloge neerleggen. Dus pas ik mijn zoekopdrachten aan aan mijn budget.

Dus ik hoor graag wat je budget is en wat je voorkeur heeft, dan denk ik graag met je mee. smiling smiley
En even een vraag van mijzelf aan jullie, welke zouden jullie kiezen tussen deze 2. Ik zit momenteel tussen deze 2 te twijfelen om als volgende aanwinst te kopen. Reacties zijn welkom:

NOMOS

Omega
Vind ze beide wel smaakvol. Denk dat ik toch voor de Omega zou gaan.

Jammer dat het je puur om uitstraling gaat en verder niets.

Hoe mooi de techniek ook is, als ik iets niet mooi vind koop ik het niet.
Jaap-Wim
En even een vraag van mijzelf aan jullie, welke zouden jullie kiezen tussen deze 2. Ik zit momenteel tussen deze 2 te twijfelen om als volgende aanwinst te kopen. Reacties zijn welkom:

NOMOS

Omega

Oeh, Nomos is wel een heel erg mooi merk, prachtige Bauhaus stijl... Maken hun uurwerken nog helemaal in-house, zoveel merken doen dat niet meer. Maar goed, die Omega mag er ook zeker wezen thumbs up

Ik weet niet in hoeverre je into oudere horloges bent, maar er is een vrij levendige (online) handel in vintage Constellations. Prijzen zijn meestal best acceptabel en er komen exemplaren langs die er nog (of: weer) piekfijn uitzien.

Superleggera
Hoe mooi de techniek ook is, als ik iets niet mooi vind koop ik het niet.

Hmm, wat dat betreft verschillen we blijkbaar winking smiley

Een Omega PloProf is een van mijn heilige gralen, ookal weet ik dat de meeste mensen (en ikzelf ook) het een lelijk ding vinden:

blijft een leuk topic!

wat vinden jullie van de carrera? blijf dat toch een schitterend ding vinden!
Even een vraagje aan jullie... Mijn moeder en zus zitten over een aantal weken in het verre Oosten en ik wil eigenlijk wel zo'n cheapass net-echt-maar-toch-nep-horloge hebben daarvandaan. Nu dacht ik aan een Rolex ofzo, maar da's toch wat te, uhm.. 'oud' voor mijn leeftijd. Heeft iemand tips qua merk dat er een beetje hip met wel stijl uit ziet? Let op: Het is gewoon voor de fun, de "blits" maken bij uitgaan enzo (grinning smiley), voor een bedrag van maximaal 75 euro ofzo.
Anonieme bezoeker
26-02-2010 01:24
Porsche Gek
Nu dacht ik aan een Rolex ofzo, maar da's toch wat te, uhm.. 'oud' voor mijn leeftijd. Heeft iemand tips qua merk dat er een beetje hip met wel stijl uit ziet? Let op: Het is gewoon voor de fun, de "blits" maken bij uitgaan enzo (grinning smiley), voor een bedrag van maximaal 75 euro ofzo.

Als jij denkt aan een Rolex, koop je toch een (nep) Rolex? Je moet kopen wat je mooi vindt, niet wat anderen van jou verwachten. Niet zo druk maken om wat anderen van je denken, dan ben je veel authentieker smileys with beer
@Porsche Gek: Is marktplaats dan niet wat? Daar barst het van de nepperts en kun je tenminste zelf kiezen. Of 'google' even wat mooie, en laat ze aan je moeder en zus zien om mee te mee te nemen. Verder vind ik 'blits' doen met een neppert wel een beetje hetzelfde als een BMW 316 volhangen met M3 plaatjes en uitlaten; zo doen alsof, maja..

Heicosportiv

blijft een leuk topic!

wat vinden jullie van de carrera? blijf dat toch een schitterend ding vinden!

Zo'n Carrera doet me eigenlijk niks (houd wat meer van conservatievere, robuuste horloges).
In deze kleurstelling vind ik hem wel mooier:

@Phaeton: Daar ik totaal geen verstand heb van horloges vraag ik hier om jullie tips wat mooie horloges zijn etc. Voorbeelden graag! big smile smiley

@Dacia: Dat "blits" zijn is meer gewoon humoristisch bedoeld. Natuurlijk ga ik niet patsen of iedereen m'n vet coole merk horloge laten zien als hij nep is. tongue sticking out smiley Maar het staat gewoon nice. tongue sticking out smiley
Als het om de looks gaat, koop dan gewoon voor die 75 euro een Diesel horloge ofzo. Die zien er veel hipper uit en elke breezah-chick kent het merk. Of wilde je in de kroeg gaan uitleggen dat Patek Philippe toch echt het beste horlogemerk is dat er op de markt is?
Zucht, jullie nemen dat patsen veel te serieus. tongue sticking out smiley

Laat ook maar, dit horlogetopic (!) is niet de plaats om het te vragen merk ik al. winking smiley
Porsche Gek
Zucht, jullie nemen dat patsen veel te serieus. tongue sticking out smiley

Laat ook maar, dit horlogetopic (!) is niet de plaats om het te vragen merk ik al. winking smiley

Lol! Ach man, zou soms willen dat ik een mooie neppert had, hoefde ik niet zo voorzichtig met de mijne te zijn. Heb m'n vriendin voor de grap eens een neppert van de markt laten meenemen voor 10 euro, maar die liep niet eens (en was ook nog eens gemaakt van conservenblik), dus dat was iig geen succes grinning smiley

Nou, deze bijv?

Breitling Chronomat

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-02-2010 02:54 door Dacia V16 Biturbo.

dit horlogetopic (!) is niet de plaats om het te vragen merk ik al.

Inderdaad, nep is hier vloeken in de kerk.

grinning smiley

Nu serieus:

Ben het er wel mee eens wat KKmert zegt. Koop voor die €75,- bijv. een Fossil (hebben mooie/aparte modellen voor schappelijke prijzen).
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep