Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd. Dit vinden wij jammer, want autoweek.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk. Wilt u een uitzondering maken voor autoweek.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Nieuwe baan, nieuwe occasion.

Gepost door 307Peug 
Goedemorgen allen,

Mijn vrouw heeft, na enkele maanden werkeloos te zijn geweest, gelukkig een nieuwe baan. Ze gaat echter een stuk meer kilometers maken, waarvan een deel over de snelweg. Dit is met haar huidige auto, een Opel Corsa 1.2 uit 2003, wel te doen, maar echt genieten is het niet. Veel herrie, weinig vermogen.
We zoeken dus wat anders.
-budget : max 6000,- (incl. Inruil )
-benzine (ong. 15.000 km p/j)
-relatief stil
-niet al te zwaar, b of c segment
-4/5 deurs i.v.m. de kids

Ik red me aardig op de verschillende autoverkoop sites. De voorkeur gaat echter naar een handgeschakelde 6 bak. Lijkt me dat dat de nodige toeren / herrie scheelt op de snelweg. Dit kan ik echter niet terug vinden.

Dus: welke B/C segment auto's zijn zo tussen 2005 en 2008 geleverd met een 6 bak i.c.m. iets van 1.6 benzine motor?
VAG zijn we geen fan van. En de THP motoren van PSA waren toen ook niet al te best. Toch?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Incl inruil, wat denk je dan terug te krijgen voor een Corsa van 14 jaar oud?
Weer dubbel, vreemd hoor!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-04-2017 11:10 door speedtouch.
Och, iets van 1500,- ofzo? Het gaat me nu ook niet om de precieze rekening, maar dacht dat een indicatie wel handig zou zijn.
[www.autotrader.nl]

Zoiets bijvoorbeeld, hoewel een mpv wat overdreven is...
Eigenlijk zegt een 5 of 6 bak niet heel veel over het geluid, het is belangrijker dat de fabrikant veel isolatie heeft gebruikt en de motor niet teveel toeren laat maken.

Relatief comfortabel is in het B segment bijvoorbeeld de Citroen C3 (2) vanaf 2010, neem wel een 1.4 of de nieuwere 1.2 VTS. De auto is aantrekkelijk geprijsd.

In het C segment bied de Toyota Auris veel comfort, neem dan een 1.6, de hybrides zijn vaak wel wat duurder. De wielen maken wel wat meer lawaai.

In het C Segment had de Fiat Bravo al vroeg een 6 bak, de auto maakt niet heel veel lawaai, neem i.v.m. het veercomfort liever geen auto met 18 inch wielen. De 1.4 T jet motor met 120 en 150 pk vond ik zelf een erg prettige motor, de auto bied veel waar voor zijn geld.

De getoonde Renault Scenic 2 Fase 2 is een goede keus wat comfort betreft, de 1.6 16V is een erg sterke en degelijke motor, neem bij de Scenic 2 wel een fase 2 deze kwamen in de loop van 2006, deze zijn veel beter dan de fase 1.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-04-2017 11:52 door ak2.
FIAT PUNTO EVO 1.4 MULTIAIR 16V (TURBO) - 6bak
RENAULT CLIO TCE 100 - 5bak, 3.350 tpm bij 120km/u
FORD FIESTA 1.0 ECOBOOST - 5bak, 2.750 tpm bij 120km/u
HYUNDAI I20 1.4 I-VISION - 6bak, 3.100 tpm bij 120km/u
KIA RIO 1.4 CVVT - 6bak, 3.050 tpm bij 120km/u
NISSAN MICRA 1.2 DIG-S - 5bak, 2.950 tpm bij 120km/u
TOYOTA YARIS 1.3 VVT-I - 6bak

Verder is geluidsisolatie ook heel belangrijk voor een goed comfort op de snelweg. Uit eigen ervaring weet ik dat de Ford Fiesta dit zeer goed voor elkaar heeft.

-Fiat Punto Evo 5DRS 1.4 M.AIR, 02/2010, 89dkm, € 7.499

-Fiat Punto Evo 1.4-16V Multiair Sport 135Pk, 10/2010, 105dkm, € 7.995

-Renault Clio 1.2 TCE ESTATE NAVI PANORAMADAK 100PK 20TH anniversary, 06/2010, 89dkm, € 6.950

-Nissan Micra 1.2 DIG-S ACENTA, 02/2012, 63dkm, € 6.950

5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-04-2017 13:17 door Mc1 -.
Of er vijf of zes versnellingen zijn zegt niet altijd iets over de lengte van de hoogste.

Prius? Lekker comfort, automaatje, zuinig, betrouwbaar. Mooi kilometrage voor hybrid.

Focus 1.8 : [www.autotrader.nl] (5 versnellingen).
Geluidsbeleving is persoonlijk, dus dat wordt toch proefritten maken om het zelf te ervaren. De Toyota Prius is best stil, maar voldoet hij aan jouw eisen v.w.b. ruimte? En voor jouw budget hebben ze best al veel kilometers gereden, maar de auto staat bekend als zéér betrouwbaar!
voorbeeld: [www.autotrack.nl]
en een totaal andere, maar wel ruime auto: [www.autotrack.nl]
Voor het budget van 6000 kun je terecht bij een hybride Honda Civic
[m.autoscout24.nl];

Rijdt behoorlijk zuinig, automaat en vrij betrouwbaar.
Rij eens een weekje dat traject in een kever of een eend en stap daarna weer in dat opeltje.
Wedden dat die dan héérlijk rijd? Ik bedoel hiermee te zeggen dat we wel heel erg verwend zijn.
Je wil gewoon een andere auto, niks mis mee, maar dat zo'n 1.2 Corsa te weinig vermogen heeft om er mee op de snelweg te kunnen forensen
is niet waar. Wij rijden met een citigo of sjittyslow (whatever) doodleuk over de Alpen naar Italië en nee, dat is niet afzien.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-04-2017 17:47 door Mr PMG.
Mijn eerste ingeving is een Honda Insight. Koop je tegenwoordig voor zeer knappe prijzen. Kunnen hoge km-standen hebben en zijn niet kapot te krijgen. Standaard automaat, lekker zuinig.
Heb nog geen Laguna gehoord....
Mr PMG
... dat zo'n 1.2 Corsa te weinig vermogen heeft om er mee op de snelweg te kunnen forensen
is niet waar....

Helemaal mee eens. Al schijnt voor sommigen mensen elke milliseconde te tellen. (2 meter afstand houden, volgas inhalen met rood licht verderop, dat soort werk )
V0RQ
Mr PMG
... dat zo'n 1.2 Corsa te weinig vermogen heeft om er mee op de snelweg te kunnen forensen
is niet waar....

Helemaal mee eens. Al schijnt voor sommigen mensen elke milliseconde te tellen. (2 meter afstand houden, volgas inhalen met rood licht verderop, dat soort werk )

Om in te voegen is wat vermogen wel lekker.
eerriikk

Is ook niks; Frans.............
De Laguna is een D Segment auto, daarom is de auto nog niet genoemd. De TS zoekt denk ik toch een wat kleinere auto. De Laguna (3) is wel stil op de snelweg, comfortabel, en zeer betrouwbaar kan ik uit de eerste hand vertellen.
eerriikk
Nee en daar word ook niet omgevraagd, TS zoekt een b of c segmenter.
michel@angelo
Mijn eerste ingeving is een Honda Insight. Koop je tegenwoordig voor zeer knappe prijzen. Kunnen hoge km-standen hebben en zijn niet kapot te krijgen. Standaard automaat, lekker zuinig.

Tja, maar waarom weet nou niemand dat dat zo'n thumbs up auto is? Zelfs bij de ANWB vragen ze het zich af:

Conclusie
Waarom hebben nog maar zo weinig mensen door hoe goed een Honda Insight is? Dit besef lijkt bij occasionkopers maar langzaam door te dringen. Dit is een ruime, dynamische en ook werkelijk heel zuinige auto, met een kwaliteitsniveau dat vrijwel geen ander merk weet te halen. Door zijn hybridetechniek is er vrijwel geen concurrentie.

Bron: [www.anwb.nl]

Wat bedoelt de ANWB met een "werkelijk heel zuinige auto"? Dit dus: het werkelijk gemeten gemiddeld verbruik van 166 Insights, gemeten over minimaal 10.000 km. is volgens Spritmonitor 5,40 l/100 km. = 1:18,5 [www.spritmonitor.de]

Is 'ie betrouwbaar? Zie bijvoorbeeld hier: [www.autobruchem.nl] en hier: [www.reliabilityindex.com]

En herrie op de snelweg? De Insight heeft een CVT, met als gevolg dat bij een constante snelheid het toerental onwaarschijnlijk laag blijft!

Gewoon één voorbeeldje (dit is een faceliftmodel van 2012, comfortabeler dan de pre-facelift, zie tekst ANWB occasiontest): [www.autowereld.nl]

Er zijn er natuurlijk meer te koop: [www.gaspedaal.nl]

Je moet haast wel gek zijn als je zoiets niet zou overwegen...
De Honda Insight is inderdaad een hele goede en betrouwbare auto, ik heb er zelfs uitgebreid in proef gereden, omdat het toch een interessante auto in mijn ogen was. In de stad en bij lagere snelheden was het een prettige auto, wel vond ik de vering vrij stevig (pre facelift model).

Maar Jazzik op de snelweg vond ik deze auto juist bijzonder tegen vallen, de auto vond ik daar lawaaiig en was niet erg stabiel in de rechte lijn. Er zijn duidelijk stillere en comfortabeler keuzes in het B, C en MPV segment, ook al is het natuurlijk net hoe hoog je de lat legt wat comfort betreft.
@Jazzik, ik denk dat vooral het uiterlijk het probleem bij deze auto is en ook heeft hij niet de naamsbekendheid die een Prius wel heeft.
Even relativeren. Partner heeft werk gevonden en moet daarvoor rijden. Gefeliciteerd met haar nieuwe werk.

Zoals ieder ander moet men eerst proeftijd doorlopen, contractverlengingen krijgen en uiteindelijk een vast contract. In 3 mnd tijd kan een hoop veranderen. Je kunt idd een andere (duurdere) auto kopen, maar je kunt ook doorrijden in de corsa. Kleine goedkope wagen en ze is er vertrouwd mee. Je kunt beter investeren in goede onderhoud en aankijken hoe het gaat met haar werk. Wellicht vind ze er niks aan of wordt haar contract niet verlengd. Daar sta je dan met een auto die 'geschikt' voor lange afstanden........

Ikzelf heb weken ertussen zitten dat ik 1000km per week moet rijden voor oa werk en soms weken dat ik geen auto nodig heb. Staat dan gewoon 2 weken stil. Dit doe ik met een Fiat Panda uit 1996 op lpg. Rij ik veel, geen diesel die qua kosten tegen mij op kan nemen. Rij ik niet, dan zijn mijn vaste lasten slechts €40,- per maand. Geloof me, zelfs een Panda geeft geen krimp met lange afstanden. Dan moet een corsa het zeker aankunnen. Alleen je moet geen haast willen hebben, elke auto gaat daar uiteindelijk kapot daarmee. Gewoon wat rustiger rijden, want zuiniger dan een corsa rijden wordt lastig. Bovendien mag je blij zijn dat je meer krijgt dan een sloperij ervoor zou bieden. Zodra een auto ouder dan 10 jaar is cq 2ton heeft gereden, geen zak meer waard. Wat een gek ervoor geeft.
ak2
De Honda Insight is inderdaad een hele goede en betrouwbare auto, ik heb er zelfs uitgebreid in proef gereden, omdat het toch een interessante auto in mijn ogen was. In de stad en bij lagere snelheden was het een prettige auto, wel vond ik de vering vrij stevig (pre facelift model).

Maar Jazzik op de snelweg vond ik deze auto juist bijzonder tegen vallen, de auto vond ik daar lawaaiig en was niet erg stabiel in de rechte lijn. Er zijn duidelijk stillere en comfortabeler keuzes in het B, C en MPV segment, ook al is het natuurlijk net hoe hoog je de lat legt wat comfort betreft.

Tja, ik heb met beiden gereden en het verschil tussen de pre-facelift en de facelift mag dan niet wereldschokkend zijn, de facelift rijdt mijns inziens gewoon stabiel en comfortabel. Wat beter dan de pre-facelift. De Insight schijnt overigens, qua rechtuitstabiliteit, nogal gevoelig te zijn voor (te) lage bandenspanning.
Met die mening sta ik niet alleen. Zie bovenstaande link naar de ANWB occasiontest en ook hier [www.autozine.nl] is men het er wel mee eens (Overigens opvallend: in de Autozine en ANWB tests wordt eens NIET gezeurd over de gierende dan wel loeiende CVT! Er zijn dus kennelijk autojournalisten die er wel mee kunnen omgaan...):

"Zoals het hoort bij een Honda, heeft de Insight een licht sportieve ondertoon. De besturing is niet te zwaar, maar zeker niet te licht. Ook het onderstel is comfortabel, maar absoluut niet zweverig. In snelle bochten bijt de Insight zich heerlijk vast, met de veiligheid zit het dus wel goed. Net zo makkelijk laat de Insight zich kalm rijden en dat komt zowel het comfort als het verbruik ten goede."

plus
. Ruim
. Prima weggedrag
. Comfortabel en zuinig

min
. Matig zicht naar achteren
. Onhandige plaatsing beeldscherm navigatiesysteem

Tot slot (om het af te leren) nog één testje van de Insight facelift: [www.rijtesten.nl]
+ Comfortabel en stil
+ Prima wegligging
+ Praktische bruikbaarheid

- Zichtbaarheid snelheidsmeter
- Zicht door achterruit
- Stoelzittingen voor lange personen wat kort

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2017 01:33 door Jazzik.
Bedankt voor de reacties!

-de proeftijd is al afgelopen.
-natuurlijk is het niet perse nodig om een andere auto te kopen, je wilt wel eens wat...
-de hybrides hebben al wel erg veel km op de klok. En zeker civic is, vind ik, geen mooie auto.
-ik had gedacht dat een 6 bak veelal tot minder toeren zou leiden. Aangezien dat blijkbaar hooguit deels het geval is gaan maar eens rustig aan wat proefritten inplannen.
307Peug
-de hybrides hebben al wel erg veel km op de klok. En zeker civic is, vind ik, geen mooie auto.

Ik vind 146.000 nogal meevallen. deze [www.autodealers.nl] heeft veel kilometers op de klok, ruim 311.000. Dat lukt dus ook...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep