Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd. Dit vinden wij jammer, want autoweek.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk. Wilt u een uitzondering maken voor autoweek.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Golf 4 voor broer 5K

Gepost door Netoj 
Golf 4 voor broer 5K
20-04-2017 21:22
Hallo allemaal, aangezien mij broer zijn rijbewijs binnen twee maanden kan halen ben ik opzoek naar een zuinige? betrouwbare MK4 maar ik heb zelf geen idee welke blokken het betrouwbaarst zijn. De budget is eigenlijk rond de 5K indien mogelijk. Daarnaast moet het ook een beetje zuinig zijn en niet 8l op 100 km rijden aangezien hij een student is. Het is ook een cadeautje van mij naar hem toe.

Tot dan wil ik de auto zo origineel mogelijk houden en het een beetje gaan opknappen.

Kan iemand mij vertellen naar welke blokken ik zou moeten kijken van dit model?
En moet ik naar de KM'S kijken?. ik denk zelf dat hij minimaal 4-5 jaar erin zal rijden en ongeveer 15k per jaar zal rijden i.v.b. stage/werk. En mocht hij hem weg doen na 4/5 jaar dan neem ik hem gewoon terug en gebruik ik het als een hobby auto.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-04-2017 22:24 door Netoj.
Re: Golf 4 voor broer
20-04-2017 21:30
Laat hem eerst maar eerst slagen, zo van zelfsprekend is dat niet hoor. Anders heeft hij straks een auto voor de deur staan die veel geld kost, maar waar hij niet in mag rijden.
De 1,4 liter motor kan bevriezen tijdens de vorstperiode.
bevroren motor klik

Zou ik voor de 1,6 gaan, nog beter zou een Honda Civic zijn met een V-tec e motor, best pittig en toch zuinig en onverwoestbaar

Zoiets , Honda
20-04-2017 21:45
Hij heeft zijn tussentijdse toets al behaald. en moet nog zo'n 10 lessen gaan voordat hij op wilt dus maak je daar geen zorgen over. Daarnaast weet ik dat hij fan is van volkswagen maar ik zal de Honda bekijken indien ik niet een goede exemplaar vindt van de golf 4.
20-04-2017 22:26
Wat een kapotte taal. Hoort dit ook bij VW fan zijn?

Een Golf IV is motorisch wel okee dacht ik als 1.4, 1.6 of 2.0 liter. Zijn ook wel verder wat dingetjes waar anderen meer over weten. Maar aantoonbaar onderhoud is natuurlijk een pré. Zoals met elke oudere 2de hands.

Ietsje reserve overhouden dus.
2 liters zijn oliezuipers door oa slechte klepsteelpakkingen. Voordeel is wel dat die een goede bak hebben. De 1.6 is motorisch beter, maar daar zijn de versnellingsbakken weer niet zo denderend van. De 1.4 heeft als belangrijkste probleem dat de zuigers kantelen en dat hij geregeld een bobine lust door de slechte plaatsing van die dingen. We rijden zelf in een Octavia met de 2.0. Duidelijk nog een motor van de oude stempel, dwz behoorlijk betrouwbaar en duurzaam, maar niet superzuinig. Je kunt aan die auto echter wel duidelijk merken dat bij VAG in die jaren begonnen is met de technische afbraak van het merk. Wat van metaal zou moeten zijn, is vaak al van plastic zeg maar. Oppervlakkig zie je het niet, maar als je er aan sleutelt valt het wel op. De jukken van de achterremklauwen bv zitten met 2 m6 boutjes vast op de as. Dezelfde boutjes waarmee een fietsrem aan de fiets vast zit. Dat verwacht je niet bij een auto. Maar de Golf 4 is door de bank genomen geen slechte auto, al beginnen ze nu natuurlijk wel op leeftijd te raken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-04-2017 00:01 door s velthuis.
Weet je al of de Golf IV de smaak is van je broer?; weet hij dat hij de auto 'krijgt' ?
21-04-2017 08:56
Voor 5k lukt een Golf 5 ook:
[ww3.autoscout24.nl]|as
21-04-2017 09:17
Leuk cadeau.

De jongste gewone Golf 4 is inmiddels bijna 14 jaar oud, de laatste exemplaren zijn gefabriceerd in 2003.
Het wordt dus ook steeds lastiger om een hele goede te vinden, en ouderdom komt nu eenmaal met gebreken.
Kies in ieder geval een die goed onderhouden is en bij voorkeur een originele auto. De Golf 4 was destijds best een goede auto,
op wat vervelende kinderziektes in het begin.

De beste keus is de 1.6 benzine, let goed of de versnellingsbak goed werkt en geen bijgeluiden maakt. De versnellingsbak van de 1.6 was niet zo goed. Ik denk dat deze auto inderdaad ongeveer 8 liter per 100 kilometer gaat gebruiken (afhankelijk van de rijstijl en rij omstandigheden),
er zijn dus wel veel auto's die een stuk zuiniger zijn. Het is wel een auto waar de tijd niet veel vat op heeft gehad, en is heel goed tegen roest behandeld, hierdoor zie je er nog veel rijden. De Golf 3 is eigenlijk al volledig uit het straatbeeld verdwenen omdat deze enorm kon roesten.

Als je geen speciale band hebt met een Golf dan zijn er ook veel voordeliger alternatieven.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-04-2017 09:20 door ak2.
21-04-2017 11:21
Prima keus, zo'n Golf IV. Voor 5k koop je er zowat twee, als het moet.

Zoals ak2 hierboven zegt, de 1.6 is de beste keus. Prima prestaties en een net verbruik. Geldt voor zowel de 8-klepper als 16-klepper. De FSI (latere modellen) zou ik laten staan. De 1.4 is wel erg sloom, de 2.0 zuipt flink.

Ik weet niet waar je woont, maar dit lijkt een zeer net exemplaar. Of als airco belangrijk is, zoiets.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-04-2017 11:27 door TYN.
Als jarenlang mee lezer hier op het forum, nu maar eens de moeite genomen mijzelf eens aan te melden.

Golf IV is een van de betere VAG producten van de afgelopen 20 jaar qua bouw kwaliteit, en een redelijk tijdloos model vind ik als Zweeds autoliefhebber.

Tot hier ging het goed... vanaf dit punt: marktplaats, autotrader, autotrack, autoscout24 enz enz...

CorZa, Moderator AutoWeek.nl

Alvast veel succes met je zoektocht

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-04-2017 14:30 door CorZa.
Moosepower
Mocht je serieus een Golf voor je broer willen kopen heb ik er nog wel een te koop

Ik zou zeggen, probeer Marktplaats eens....

Regels
Om het gebruik van het forum in goede banen te leiden, hebben we een aantal regels opgesteld:

5. Reclame maken voor commerciële producten, evenementen diensten of websites is niet toegestaan. Ook het aanbieden van commerciële producten, evenementen, diensten of websites is verboden, net als het houden van enquêtes of onderzoeken.
Volgens mij was hier niks commercieels aan... maar dat zal een verschil van inzicht zijn denk ik dan.

De auto staat niet te koop geen prijs erbij alleen een omschrijving en dat hij binnenkort weggaat voor iets anders.
Dus als je iemand een wil helpen dan mag je alleen je marktplaats autoscout oid advertenties linken, die wel je eigen auto betreffen...?

Jazzik
Moosepower
Mocht je serieus een Golf voor je broer willen kopen heb ik er nog wel een te koop

Regels
Om het gebruik van het forum in goede banen te leiden, hebben we een aantal regels opgesteld:

5. Reclame maken voor commerciële producten, evenementen diensten of websites is niet toegestaan. Ook het aanbieden van commerciële producten, evenementen, diensten of websites is verboden, net als het houden van enquêtes of onderzoeken.

Ik zou zeggen hang de forumbeheerder niet uit....

Maar je zou ook normaal kunnen reageren met "dit is niet de bedoeling zie forum regels"

Voor de rest let's get back on topic thumbs up
Moosepower
Volgens mij was hier niks commercieels aan... maar dat zal een verschil van inzicht zijn denk ik dan.

De auto staat niet te koop geen prijs erbij alleen een omschrijving en dat hij binnenkort weggaat voor iets anders.
Dus als je iemand een wil helpen dan mag je alleen je marktplaats autoscout oid advertenties linken, die wel je eigen auto betreffen...?

Jazzik
Moosepower
Mocht je serieus een Golf voor je broer willen kopen.......

Regels

Ik zou zeggen hang de forumbeheerder niet uit....

Maar je zou ook normaal kunnen reageren met "dit is niet de bedoeling zie forum regels"

Voor de rest let's get back on topic thumbs up

De moderator schijnt het wel met me eens te zijn. Overigens erg slim om die quote hier nog even weer neer te zetten...
Ik zou het juist fijn vinden als andere mij helpen een geschikte auto te vinden, daar is deze sectie toch ook voor.

Als jij hier je gelijk wil halen prima ik maak me er niet druk over verder, ik had blijkbaar een ander inzicht als de beheerder so be it.

Als aandachtspunten voor de aankoop van een Golf IV specifiek voor wat de TS zoekt;

- 1.6 8v en 1.8 20v zijn betrouwwaar te noemen al is de laatste erg dun gezaaid.
- De handbak van de 1.4 en 1.6 zijn niet de beste, klinknagels differentieel en drooglopende 5e versnelling (specifieke bak codes zijn op internet te vinden)
- 4 traps automaat is niet de modernste maar redelijk bulletproof advies is wel regelmatig verversen 60k - 90k
- Draagarmrubbers slijten hard maar vervangen is niet erg duur
- Achterasrubbers hebben ook wel eens spelling / slijtage vervangen is duurder als voor maar goed te doen.
- Roest vooral de voorschermen hebben hier last van
- Als de auto erg vochtig is van binnen, de ruiten slecht ontwasemen en het zoetig ruikt is de kachelradiateur lek. Dat is een dure klus.
- Het aanbod is groot dus het loont om goed te zoeken naar een origineel exemplaar, kijk ook naar de opties want ze zijn vaak karig uitgerust.

ik hoop dat dit je wat op weg helpt, mocht je nu zelf weinig kijk op techniek hebben neem iemand mee die dat wel heeft of vraag een andere garage of ze hem voor je na willen kijken.
Moosepower

Je kunt de TS natuurlijk ook een privébericht sturen..............
Als ik het zo lees dan ga ik misschien nog voor de Golf V. Hij moet wel probleemloos 5 jaar ongeveer ermee kunnen rijden. Ik denk dat ik het exemplaar zal gaan bekijken van hierboven voor 5K. Ik had gewoon niet verwacht dat je een golf 5 zou kunnen kopen voor 5K.

Wat is het verschil tussen een Golf 5 van 2004 en een golf 5 van 2008?

Zou hij met de golf 5 die hierboven aangegeven is ongeveer 5 jaar ermee kunnen rijden?

De onderhoud doe ik zelf natuurlijk en dan de normale dingen zoals filters bougies olie verversen. Dus veel kosten zal hij niet gaan hebben in onderhoud.

Bedankt voor jullie moeite en suggesties!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-04-2017 17:36 door Netoj.
Re: Golf 4 voor broer 5K
21-04-2017 18:24
Persoonlijk zou ik die vroege FSI's laten staan. Die hebben simpelweg een grotere kans op (dure) problemen dan de motoren van een generatie eerder. Zo'n 1.4 is daarnaast ook nog eens echt sloom.

Kijk of je een Golf V 1.6 (in de oudere 102pk versie) kan vinden. Zoiets (2).
21-04-2017 19:13
Met TYN ben ik het volledig eens, neem een Golf 5 met de gewone 1.6 motor, dit is gewoon met afstand de beste keus, in de bouwjaren zit volgens mij niet veel verschil, vaak zijn de kinderziektes er na een aantal jaar uit, maar die zullen inmiddels wel gerepareerd zijn.

Verder is de Golf 5 gewoon een goede auto, en nog steeds heel populair.
Een golf zuiniger dan 8l per 100km, tja dan moet je een driecilinder hebben. Anders moet je echt naar een kleiner formaat auto met een 1.3 of minder wil je 1 op 15 gemiddeld kunnen halen. Zoals een Starlet, swift en uiteraard betrouwbaar.
22-04-2017 13:08
tomas123
Een golf zuiniger dan 8l per 100km, tja dan moet je een driecilinder hebben.

Valt wel mee hoor: klik.
Netoj
Als ik het zo lees dan ga ik misschien nog voor de Golf V. Hij moet wel probleemloos 5 jaar ongeveer ermee kunnen rijden. .....

Mooi hoor. Een golf en de verwachting probleemloos te rijden. Je hebt wel lef. Dat mag ik wel.
Ricco
Netoj
Als ik het zo lees dan ga ik misschien nog voor de Golf V. Hij moet wel probleemloos 5 jaar ongeveer ermee kunnen rijden. .....

Mooi hoor. Een golf en de verwachting probleemloos te rijden. Je hebt wel lef. Dat mag ik wel.

big smile smiley
Golf 5 , kan je wel voor die prijs kopen .
begin jaren 2004 totmet jaar 2006.
golf 4 begint al op leeftijd te raken. de laaste is het jaar 2003 gebouwd.
neem maar de golf 5 , die is ook wat jonger in leeftijd. minder onderhoud aan.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep