Leaseauto - Houderschapsbelasting vanaf 1-1-2014

Gepost door s_vanoss 
Beste medeweggebruikers,

Ik mag een nieuwe leaseauto bestellen via mijn werkgever. Stel dat ik voor een 20% bijtellingsauto (uitstoot 106g) ga en nu bereken dat ik een netto bijtelling heb van €250,-. Ik kan ook kiezen voor een 14% leaseauto (uitstoot 88g) en bijvoorbeeld €200,- netto bijtelling gaan betalen. Nu passeert 1-1-2014 en krijg ik van mijn werkgever te horen dat ik €50,- meer bijtelling moet gaan betalen omdat de houderschapsbelasting doorberekend wordt. Als ik de 20% auto had gekozen betaal ik dit al dus zou er niks voor mij veranderen vanaf 1-1-2014. Netto zou ik dan evenveel betalen. Klopt mijn beredenering?

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-02-2013 12:19 door s_vanoss.
s_vanoss
Beste medeweggebruikers,

Ik mag een nieuwe leaseauto bestellen via mijn werkgever. Stel dat ik voor een 20% bijtellingsauto (uitstoot 106kg) ga en nu bereken dat ik een netto bijtelling heb van €250,-. Ik kan ook kiezen voor een 14% leaseauto (uitstoot 88kg) en bijvoorbeeld €200,- netto bijtelling gaan betalen. Nu passeert 1-1-2014 en krijg ik van mijn werkgever te horen dat ik €50,- meer bijtelling moet gaan betalen omdat de houderschapsbelasting doorberekend wordt. Als ik de 20% auto had gekozen betaal ik dit al dus zou er niks voor mij veranderen vanaf 1-1-2014. Netto zou ik dan evenveel betalen. Klopt mijn beredenering?

Groet,
Sander

Met dergelijke uitstoot heb je weinig met 14%/20% te maken winking smiley

Denk dat je hier je antwoorden wel zal vinden: [www.rijksoverheid.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-02-2013 11:15 door R-W.
Bijtelling wordt berekend op moment van ingaan leasecontract. Dus als je een 14%-bolide bestelt en afgeleverd krijgt voordat de CO2-grenzen weer aangepast gaan worden, rijd je de gehele periode met 14% bijtelling. De MRB-veranderingen zitten neem ik aan al in het maandbedrag verrekend. Maar pas wel op, stel dat je een 14%-wagen in oktober bestelt, maar die wordt pas in februari afgeleverd, kan het zijn dat de auto in het nieuwe jaar in de 20%-categorie valt. Dan kan het maandelijkse leasebedrag nog wel hetzelfde zijn, maar dien je wel 20% bijtelling te rekenen.

Met dergelijke uitstoot heb je weinig met 14%/20% te maken winking smiley

Denk dat je hier je antwoorden wel zal vinden: [www.rijksoverheid.nl]

Hehe, gelijk aangepast winking smiley
§anitarium
Bijtelling wordt berekend op moment van ingaan leasecontract. Dus als je een 14%-bolide bestelt en afgeleverd krijgt voordat de CO2-grenzen weer aangepast gaan worden, rijd je de gehele periode met 14% bijtelling. De MRB-veranderingen zitten neem ik aan al in het maandbedrag verrekend. Maar pas wel op, stel dat je een 14%-wagen in oktober bestelt, maar die wordt pas in februari afgeleverd, kan het zijn dat de auto in het nieuwe jaar in de 20%-categorie valt. Dan kan het maandelijkse leasebedrag nog wel hetzelfde zijn, maar dien je wel 20% bijtelling te rekenen.

Een aanname is voor mij nog geen feit smiling smiley Ik wil zeker weten dat het netto leasebedrag van mijn aankomende 14% leaseauto niet (enorm) veranderd, anders kies ik gewoon voor een 20% auto waar de HSB al in zit. Dan weet ik nu tenminste zeker wat ik kwijt ben, ook na 1-1-2014.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-02-2013 11:35 door s_vanoss.
Een leasemaatschappij berekent de kosten voor een gehele leaseperiode, nu is bekend dat er vanaf 2014 weer MRB voor elke auto met een CO2-uitstoot van meer dan 50 gr/km betaald moet worden, dan wordt dat gewoon meegerekend. Ja, dat is een aanname. Wil je het zeker weten, bel de leasemaatschappij.
§anitarium
Een leasemaatschappij berekent de kosten voor een gehele leaseperiode, nu is bekend dat er vanaf 2014 weer MRB voor elke auto met een CO2-uitstoot van meer dan 50 gr/km betaald moet worden, dan wordt dat gewoon meegerekend. Ja, dat is een aanname. Wil je het zeker weten, bel de leasemaatschappij.

Heb de vraag al gesteld, maar nog geen antwoord gekregen. Ik dacht even kijken hoe jullie ervaring hier mee is.
Gaat het nou over bijtelling of een leasebedrag?
Wat hebben bijtelling en HSB met elkaar te maken? confused smiley
Sorry, het gaat over het leasebedrag. De bijtelling wordt vastgesteld op het moment dat de auto ter naam wordt gesteld en heeft te maken met de uitstoot van je auto.

Ik ben benieuwd of mijn netto leasebedrag (enorm) veranderd vanaf 1-1-2014 als ik een diesel leaseauto neem met een uitstoot van 88g.
@TS, lees die link in mijn eerder post, daar staat het gewoon keurig in.
Je zou de algemene voorwaarden van de leasemaatschappij kunnen raadplegen.

Maar is het niet zo dat je met je werkgever een leaseovereenkomst ondertekent waarin bijvoorbeeld je eigen bijdrage staat? Ook in die voorwaarden zal wel of niet staan of eventuele verhogingen in de leaseprijs (door bijvoorbeeld de hsb) worden doorberekend aan jou.

Er zijn wel meer factoren die de leaseprijs kunnen verhogen namelijk... Denk aan BTW-wijzigingen, een verhoging als je (veel) meer kilometers gaat rijden dan vooraf afgesproken etc. Dus ik neem aan dat daar wel een bepaling voor is.
R-W
@TS, lees die link in mijn eerder post, daar staat het gewoon keurig in.

Hier staat alleen in wat ik al wist, de HSB komt weer terug op zuinige auto's. Hieruit valt niet op te maken hoeveel HSB er berekend gaat worden voor een bepaalde groep auto's en of het netto leasebedrag hierdoor omhoog gaat.
s_vanoss
Hieruit valt niet op te maken hoeveel HSB er berekend gaat worden voor een bepaalde groep auto's...
Wel hoor, er wordt gewoon weer ouderwets op gewicht en brandstof berekend.

s_vanoss
...en of het netto leasebedrag hierdoor omhoog gaat.
Dat is ook iets tussen de leasemaatschappij en de contractnemer, daar heeft de overheid niets mee te maken.
Je moet bedragen hebben? Dat zal lastig worden maar misschien heb je hier wat aan: [www.fleetsupport.com]
§anitarium
s_vanoss
Hieruit valt niet op te maken hoeveel HSB er berekend gaat worden voor een bepaalde groep auto's...

Wel hoor, er wordt gewoon weer ouderwets op gewicht en brandstof berekend.

Dan heb ik nog steeds geen bedragen en weet ik niet of mijn netto leasebedrag enorm omhoog gaat. Ik wist al dat er op gewicht, uitstoot en brandstof wordt gemeten, dat laat ik ook blijken uit mijn beginpost.

s_vanoss
...en of het netto leasebedrag hierdoor omhoog gaat.
Dat is ook iets tussen de leasemaatschappij en de contractnemer, daar heeft de overheid niets mee te maken.

Eens.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-02-2013 12:14 door s_vanoss.
R-W
Je moet bedragen hebben? Dat zal lastig worden maar misschien heb je hier wat aan: [www.fleetsupport.com]

Duidelijkere opties dan die daar genoemd worden, zijn er niet. Het is dus helemaal afhankelijk van wat de werkgever (of eventueel de leasemaatschappij) doet. Dus de vraag daar stellen, want niemand hier weet hoe de bewuste werkgever dit gaat oplossen.
Waarschijnlijk gewoon doorberekenen, kan een leuke kostenpost worden anders. eye rolling smiley
De LM zal een hogere prijs vragen aan de werkgever. Dit mogen ze doen.

Zie bijv. Leaseplan:

3. In hoeverre mag LeasePlan de impact van de belastingwijzigingen aan u doorbelasten?
Volgens de met u overeengekomen Mantelovereenkomst en de daaraan gekoppelde Algemene Voorwaarden is LeasePlan gerechtigd prijswijzigingen als gevolg van overheidsmaatregelen door te berekenen in de leasetarieven. Bron

Alphabet:

Tussentijdse wijzigingen gedurende het contract op de verzekeringen en Motorrijtuigenbelasting worden doorberekend in uw leasetarief. Bron

Hoe, en óf, de werkgever dit aan de werknemer doorbelast zal per bedrijf verschillen.
Bij het samenstellen van mijn leaseauto eind vorig jaar werd de hogere houderschapsbelasting al keurig berekend in de configurator. Zelf niet zo'n last van, maar medewerker die een klasse lager zit werd nog even verrast dat hij toch een eigen bijdrage had terwijl de leaseprijs op zich onder zijn norm bleef. Door die houderschapsbelasting kwam ie er echter toch boven.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

Klik hier om in te loggen

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep