HELP!!! Een 8-zitter (Acht zitplaatsen) gezocht!

Gepost door Oranje bietje 
Beste Forummers,

Ik zoek voor iemand een nieuwe 8-zitter MPV.
Groot gezin: 6 kinderen en 2 volwassenen.
Veel kilometers, moet een Diesel zijn.
De auto gaat geleased worden.
Gezin heeft eerder gereden in een Hyundai Trajet en later 2 maal een Citroen C8.

De wens is echt om een MPV te rijden en geen busje (geen Mercedes Vaneo of Citroen Jumpy bijvoorbeeld).
Dit vanwege comfort en representativiteit.

Ooit was daar een Chrysler Voyagers geloof ik.
En natuurlijk de hierboven genoemde auto's. Maar......
Volgens carbase van AW zou de C8 nog leverbaar zijn. Volgens de Citroen site niet (hij staat er helemaal niet meer op).
De Peugeot 807 bestaat nog wel (zelfs midden 2012, net als de C8 een kleine facelift gehad) MAAR de 807 kent alleen een optie van 2 extra stoelen als derde rij en geen bank zoals voorheen Citroen die wel leverde en waarmee de auto officieel op kenteken 8 zitplaatsen had.

Ik heb werkelijk vanalles bekeken maar ik kom geen achtzitters meer tegen. Niet de Ford Galaxy, niet de Renault Espace, niet de Alhambra, niet de Lancia Grand Voyager.... niets, nada, nopes.

Heeft iemand de geheime tip of een vermoeden (behalve de 'echte' busjes)?
Zie ik iets over het hoofd?

Veel dank alvast voor het meedenken!
De nieuwe SsangYong Rodius (leverbaar vanaf juni met 2.0 liter dieselmotor) is een zevenzitter, maar de Koreaanse variant heeft 11 zitplaatsen. Op eBay moet tegen die tijd dus wel een Koreaans bankje te vinden zijn smiling smiley
Zo te zien moeten 6 kids en 2 volwassenen er wel in passen zonder laatste bankje?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-02-2013 16:19 door R389.
D-C
De nieuwe SsangYong Rodius (leverbaar vanaf juni met 2.0 liter dieselmotor) is een zevenzitter, maar de Koreaanse variant heeft 11 zitplaatsen. Op eBay moet tegen die tijd dus wel een Koreaans bankje te vinden zijn smiling smiley

Dat is geen oplossing, daarmee neemt het aantal zitplaatsen op het kenteken niet toe (zie voorbeeld van de TS zelf met de Citroen/Peugeot).

@Oranje Bietje: Qua MPV's zou ik er momenteel geen een weten. Bij de terreinwagens kom je soms nog achtzitters tegen (Toyota Landcruiser, Land Rover modellen). Maar ik vermoed dat die bij jou in de busjeshoek vallen(?).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-02-2013 16:50 door MikeM.
Oranje bietje

Ooit was daar een Chrysler Voyagers geloof ik.

Die heet tegenwoordig Lancia Voyager en heeft slechts 7 zitplaatsen.
Een VW Routan zou moeten lukken...

3e rij:

2e rij:

Ik tel maar 7 zitplaatsen i.p.v.de gewenste 8!
Tsja lastig. Misschien toch gewoon 2 vierzitters kopen? Geeft ook meer flexibiliteit.
In die nieuwe Rodius tel ik nog steeds 8 zitplaatsen zonder 3e achterbank eye rolling smiley
Volgens mij zijn er helemaal geen achtzitters in de klasse die de TS graag wil.
Hyundai i800?

Of valt die dan weer onder de categorie "busje"?
R389
In die nieuwe Rodius tel ik nog steeds 8 zitplaatsen zonder 3e achterbank eye rolling smiley

Maar daar schiet je weinig mee op als dat model hier niet met die configuratie geleverd wordt.

Voor het voorgaande model gold dacht ik trouwens hetzelfde; daar 11, hier 7.
Kijk, zo'n Buick, daar zou ik er wel eentje van willen hebben.
Wat een machtig apparaaat is dat. Wel even LPG erin natuurlijk.
Een Ampera en voor de bespaarde bijtelling prive een auto erbij kopen voor de andere helft van het gezin.

Ik vraag mij af wat voor functie je hebt als je één van de genoemde 8 zitters mag leasen. Ik ken mensen met salarissen van dik boven een ton, maar een 5 serie of A6 is dan toch echt het maximum.
Aras
Een Ampera en voor de bespaarde bijtelling prive een auto erbij kopen voor de andere helft van het gezin.

Of zonder bijtelling (en dus geen privékilometers) een auto leasen en een tweedehands achtzitter aanschaffen voor het gezin. Het verbaast me trouwens wel dat de MPV's alleen nog maar als zevenzitter beschikbaar zijn.
R389
Zo te zien moeten 6 kids en 2 volwassenen er wel in passen zonder laatste bankje?

Yep, moet de bestuurder alleen wel even zijn rijbewijs upgraden.
Nee hoor, lees eens beter wat boven de foto geschreven is. Daarnaast zal de Rodius hier hoogstwaarschijnlijk niet geleverd worden als 11-persoons wagen, totaal geen vraag naar, ook vanwege de rijbewijscategorie.
§anitarium
Aras

Of zonder bijtelling (en dus geen privékilometers) een auto leasen en een tweedehands achtzitter aanschaffen voor het gezin. Het verbaast me trouwens wel dat de MPV's alleen nog maar als zevenzitter beschikbaar zijn.

Aras

Ik vraag mij af wat voor functie je hebt als je één van de genoemde 8 zitters mag leasen. Ik ken mensen met salarissen van dik boven een ton, maar een 5 serie of A6 is dan toch echt het maximum.

Ik zou ook voor een van deze opties kiezen. Een klein autootje als zakelijke bolide en een 9 persoons Transit voor het gezin. Ik zou ook de tijd in de gaten houden dat je nog gebruik moet maken van zo'n grote bus (koop je een nieuwere tweedehands of een oudje). Voor je het weet zijn de kinderen de deur uit en blijven pa en ma met een hele grote lege blikken doos achter.
En, in zo'n Transit kan je ook met 9 volwassenen nog ruim zitten.
§anitarium
Nee hoor, lees eens beter wat boven de foto geschreven is. Daarnaast zal de Rodius hier hoogstwaarschijnlijk niet geleverd worden als 11-persoons wagen, totaal geen vraag naar, ook vanwege de rijbewijscategorie.

Ja hoor, in bovenstaand geval wel. Al zal deze Rodius idd hier geen typegoedkeuring krijgen.
R-W
§anitarium

Ja hoor, in bovenstaand geval wel. Al zal deze Rodius idd hier geen typegoedkeuring krijgen.
Typegoedkeuring zal heus lukken, maar dan mag je er met alleen een B-rijbewijs niet in rijden. En om die reden zal SsangYong er wel niet aan beginnen in Nederland, het wordt al lastig genoeg om de auto's hier te verkopen zonder die belemmering.

Voor Oranje bietje: ik ben bang dat je niks over het hoofd ziet. Misschien dat SsangYong inderdaad met een 8-zitter versie van de Rodius komt, maar dat is dan meteen je enige optie. Andere opties zijn dan alleen nog personenbusjes. Ga toch eens kijken bij de nieuwe Transit, die maakt weer een flinke stap vooruit in rijcomfort. Dash is vergelijkbaar met dat van de huidige generatie personenwagens (Focus, met name, maar dan breder), interieur is ook best mooi. Maar het blijft een echt busje: je zit hoog, hoger dan in een MPV.

Wat rke ook zegt: hoe lang heb je die 8 zitplaatsen nog echt nodig?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-02-2013 15:51 door bat.
Was ook al mijn idee...
Als je kijkt wat er sinds de openingspost al bij gefantaseerd is bij deze nochtans eenvoudige vraag... eye rolling smiley
§anitarium
Wat wordt er slecht gelezen zeg... sad smiley
Vertel eens?

British Racing Green
Was ook al mijn idee...
Als je kijkt wat er sinds de openingspost al bij gefantaseerd is bij deze nochtans eenvoudige vraag... eye rolling smiley
Valt wel mee toch? Eenvoudige vraag, eenvoudig antwoord (bestaat helaas niet meer) met wat andere opties.
§anitarium
Er is geen MPV met 8 zitplaatsen te leveren op een enkele zeldzame yank na (op LPG). Zeldzaam is niet geliefd bij leasemaatschappijen, dus daar heeft Oranje Bietje nog een kluif aan.

Als je die niet wilt kom je dus in een bus (niet de wens van ts, want die is niet representabel) of een Koreaanse bolide die misschien geleverd gaat worden.

Daarnaast, kleine kinderen worden groot. Voor je het weet hebben ze het formaat van een volwassene. Met volwassenen lijkt zo'n fullsize MPV toch verdacht snel op een blikje sardientjes. Zelfs een Alhambra met 7 volwassenen voelt krap aan, vooral de derde bank heeft het comfort van de achterbank van een BPM-vrij boodschappenkarretje. En, waar laat je bagage van 8 personen als de achterbank tegen de laadklep staat?

Ik probeer OB op een alternatief te wijzen. Imho is een prive Transit bus met een zakelijke niet-prive-gebruikte representabele auto dan de beste oplossing, maar dat zal ook sterk afhankelijk zijn van het aantal prive kilometers wat OB wil rijden.
bat
§anitarium
Vertel eens?

Er wordt een Rodius als optie gegeven met daarbij een voorbeeldplaatje en de opmerking dat zonder de laatste bank het 8-zitter is. Dat daarna meerdere keren daarop gereageerd wordt dat in die variant een D-rijbewijs nodig is, ondanks dat er naar de opmerking die bij de foto staat verwezen wordt, bijvoorbeeld. En dat ik meld dat de Rodius hier niet als 11-zitter geleverd zal worden: geen vraag, ook vanwege de rijbewijscategorie, daarna wordt hetzelfde herhaald. En de TS zoekt de auto niet voor zichzelf, maar voor een kennis, ik snap wel dat daar niet zo op gelet wordt als iemand reageert, maar het getuigt wel een beetje van slecht lezen. En meeuw heeft volgens mij nog niet gereageerd in dit topic.
Tsja, oorspronkelijk wilde ik jou post daarover nog aanhalen, maar dat werd me uiteindelijk teveel tekst. Maar inderdaad: ik herhaalde jouw punt in feite nog een keer: grote kans dat die Rodius niet met 11 zitplaatsen op de markt komt hier, als 8-zitter mag je 'm prima met B-rijbewijs rijden. Als het nu nog niet duidelijk is... winking smiley

Hoe ik bij meeuw kwam, geen idee. Ik bedoelde rke. Bij deze aangepast.

Geen slecht lezen van mijn kant dus. Beetje slordig posten, okee, dat wel.
Herhaling is op zich ook niet erg, soms is het misschien een beetje onnodig, maar het viel me hier op dat er wat vreemd gereageerd werd. En dan vooral R-W die, ondanks dat de foto ter illustratie was en daar al op de 8-zittingen gewezen werd, blijft herhalen dat er in die configuratie een D-rijbewijs nodig is.

Overigens lees ik ook weleens over dingen heen, door slordig- of leesluiheid...

Ontopic nog maar even, echte (courante) MPV's zijn er blijkbaar alleen nog maar in 7-zits uitvoeringen. Is een busje echt zo erg? Ik heb het idee dat een Jumpy bijvoorbeeld er behoorlijk MPV'erig uitziet in personenuitvoering, zal het met de rij-eigenschappen ook niet stukken beter gesteld zijn dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden?

Citroën C8!!!

Staat vandaag nog steeds op citroen.be met volgende optie:

Achterbank met 3 plaatsen op rij 3 € 760,00

Dus kan zeker nog geleverd worden,
desnoods via parallelle import vanuit België.

(zie middelste plaatje links)

De vraag is natuurlijk of de leasemaatschappij daar aan wil meewerken. Op de site van Leaseplan staat de C8 ook nog overigens...
Busje is volgens mij een no-go ivm representativiteit. Een MPV is een personenauto, een busje a la Jumpy is een bedrijfsauto volgens velen. Dat soort busjes zit bij ons op de zaak niet in de leaseconfigurator, en daar zijn ze behoorlijk liberaal in het aanbod.

Grijze import uit belgie en leasemaarschappijen gaan meestal niet samen...
Citroën C8 wordt nog steeds geleverd. Hoeveel passen er in een Renault Espace eigenlijk?

Ik vermoed dat je toch uitkomt bij een bestelbus in personenuitvoering. Alleen zijn veel bestelbussen al weer wat ouder en daarmee ook de veiligheid en comfort. Dan is bijvoorbeeld de nieuwe Ford Tourneo Custom een interessant optie:

TS gaf zelf ook al aan dat de C8 nog leverbaar is, maar volgens zijn onderzoek niet meer met 8 zitplaatsen...
bat
TS gaf zelf ook al aan dat de C8 nog leverbaar is, maar volgens zijn onderzoek niet meer met 8 zitplaatsen...
Dan lees jij wat anders dan ik:
Oranje bietje
Volgens carbase van AW zou de C8 nog leverbaar zijn. Volgens de Citroen site niet (hij staat er helemaal niet meer op).
Ah, nu moet ik inderdaad toegeven het verkeerd onthouden te hebben. Het staat er inderdaad niet.

De C8 staat inderdaad niet meer op de site van Citroën, wat doet vermoeden dat nieuw leveren geen optie meer is... Hij staat ook niet meer in de configurator van onze leasemij. Als ie nog ergens te bestellen staat als nieuw, mogelijk nog voorraad?
Beste reageerders,

Hartelijk dank voor jullie gedachtenspinsels, tips en foto's.

Het lijkt - zeker voor lease en feit dat het een nieuwe auto moet zijn - een onmogelijke opgave.
Het moet ook nog eens een Diesel zijn (bijna zeker).
De Buick (import en benzine vormt opbstakel) en VW Routan (import) worden, afgezien van de prijs nog, een onbegaanbare weg.
Gebruikt leasen niet toegestaan (en vanwege km ook niet echt een reële optie).
Heel misschien is die Ssangyong nog een optie maar oei oei oei wat is ie lelijk...

Ik ga voor de man in kwestie erg hard hopen dat er toch nog ergens een voorraad C8 zweeft (niet volgens de voorraadindicator helaas) of dat Peugeot stiekem toch officieel een 3-zits bankje kan leveren ipv de in de optielijst genoemde 2-zitsbank.
Anders rest inderdaad alleen de optie om prive een 2e hands achtzitter gebruikt te rijden en daarnaast een kleine zakelijke diesel. Of een 7-zitter en voor de keren dat het nodig is met 8 op pad te gaan, alternatieven bedenken. Een busjesachtige is denk ik echt niet toegestaan in de functie. Wel jammer hoor. Vroeger was er Hyundai, Lancia, Chrysler, PSA.... We zullen het maar niet meer over anti-conceptie hebben want het zijn alle 6 schatten en not be missed:-)

Voor wie nog een ingeving krijgt, ik hou me aanbevolen.
Oranje bietje
Een busjesachtige is denk ik echt niet toegestaan in de functie.

Smaken verschillen natuurlijk, maar de huidige generatie busjes vind ik toch echt niet onaardig. Zoiets als de genoemde Transit Custom is imo echt niet heel anders qua uiterlijk dan een C8 en zeker anders qua uiterlijk dan een Rodius. En dat laatste is maar goed ook.

[carbarnsport.blogspot.nl]

Het lijkt me voor een leasemaatschappij in elk geval een stuk prettiger om zo'n gangbaar type te leasen dan iets via de grijze parallele import. En ook een C8 is nou niet bepaald een verkoop- en inruilkanon.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-02-2013 23:00 door s velthuis.
Een Peugeot Expert/Citroën Jumpy/Fiat Scudo rijden niet veel minder dan de MPV-broertjes waarvan ze zijn afgeleid.
Dus zou ik het vooroordeel richting 'busjes' laten gaan. Misschien rijdt de nieuwe generatie PSA/Fiat busjes zelfs beter, want de MPV's waarmee ze het onderstel delen zijn al anderhalve generatie ouder.
British Racing Green
Citroën C8!!!

Staat vandaag nog steeds op citroen.be met volgende optie:

Achterbank met 3 plaatsen op rij 3 € 760,00

Vreemd, ik zie alleen de optie voor twee losse zetels. Datzelfde geldt voor de 807 in de configurator op de Nederlandse Peugeotwebsite. Maar blijkbaar bestaat (of bestond) er wel een driezitsbank voor de derde rij, zou Peugeot of Ctiroën dat bankje echt niet meer kunnen leveren? Zou het nog een optie zijn om een tweedehands derde zitrijbank zelf te kopen en te monteren of zou dat niet passen op de aansluitingen? Probleem is dan wel dat er op kenteken geen acht zitplaatsen staan, daar is dan nog een RDW-keuring voor nodig. Dat moet geen probleem zijn lijkt me, aangezien de C8 en 807 altijd al leverbaar waren met acht zitplaatsen en dus ook typegoedkeuring.
Opvallend, als je via google zoekt op 'Peugeot 807' staat er in de pagina-beschrijving van de officiële Peugeot NL website:
Peugeot 807
www.peugeot.nl › Modellen
Ontdek de Peugeot 807, de harmonieus gelijnde 807 biedt plaats aan tot wel 8 personen. Peugeot 807, de magie van technologie
Misschien dat je zo'n bank nog wel los kan bestellen nieuw? Dan kun je de auto als 5-zitter zonder 3e zitrij bestellen. De vraag is dan wel of de bekleding en zoals §anitarium al schreef aansluitingen nog hetzelfde zijn. Aantal stoelen op kenteken is ook een goed punt. Maar als ik enkele willekeurige 5/6/7-persoons 807's van Marktplaats door de kentekencheck haal staan ze allemaal als 8-persoons op kenteken. Met een beetje geluk de huidige 807's dus ook nog?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-02-2013 13:01 door Dakloos.
Ik denk eerlijk gezegd dat een Vito of Viano voor de werkgever wel degelijk representatief oogt...

@ Dakloos: Dat schept dus mogelijkheden, ik zie inderdaad ook dat een te koop staande C8 uit 2012 met maar zes stoelen in totaal, er wel degelijk acht op kenteken heeft. Dus een 807 bestellen en dan ergens nog een bank regelen, via dealer nieuw, of tweedehands. Dat zou moeten kunnen. De C8 is officieel niet meer leverbaar in NL.

Het voordeel van zo'n busje trouwens is dat de derde zitrij net zo breed is als de tweede zitrij. Als ik wat foto's van de bekende MPV's bekijk, lijkt het achterste gedeelte erg smal, vandaar misschien de standaard optie voor twee stoelen daar ipv drie. Op een bank zal het dan ook iets smaller zijn.
§anitarium
Het voordeel van zo'n busje trouwens is dat de derde zitrij net zo breed is als de tweede zitrij. Als ik wat foto's van de bekende MPV's bekijk, lijkt het achterste gedeelte erg smal, vandaar misschien de standaard optie voor twee stoelen daar ipv drie. Op een bank zal het dan ook iets smaller zijn.
Ik weet natuurlijk niet hoe oud de kinderen zijn van dit grote gezin. Maar ik weet wel dat je met zeven volwassen kerels in een Alhambra toch een sardientjes gevoel hebt. Met zijn drieen op de achterbank, met twee op het krappe derde bankje... het houdt niet over.
Wat dat betreft zou een "echte bus" voor mij de voorkeur hebben. (Ik heb geen representieve functie, voor mij is een oude Camry meer dan voldoende).

Representief, mooi, dat zijn natuurlijk ook zaken die iedereen anders ervaart. Ik vind zelf de luxe variaties van busjes als de Vito een hoog "grote taxi" gehalte hebben. Ik zou als manager dan toch liever met een zuinig uitgevoerde 5 serie voorrijden dan met zo'n opgeklopte taxi-bus.

Maar, nogmaals, dat is heel persoonlijk, iedereen ervaart dat anders.
Representativiteit is een vaag begrip vind ik. Waarom zou een manager (ik noem maar even iets) wel in een leasefamiliebus zoals een C8 van 45 mille kunnen voorrijden en niet in een Jumpy met eenzelfde prijs en de dakkapelbouwer wel met een Vito met dikke LM-velgen van meer dan 60 mille, alleen maar omdat een busje bij een bouwvakker hoort?

Lease bijvoorbeeld een Skoda Superb van 35 mille zonder bijtelling en schaf privé een familiebus aan waar iedereen in een fraaie zetel past, ook op de derde rij.
§anitarium
Representativiteit is een vaag begrip vind ik. Waarom zou een manager (ik noem maar even iets) wel in een leasefamiliebus zoals een C8 van 45 mille kunnen voorrijden en niet in een Jumpy met eenzelfde prijs en de dakkapelbouwer wel met een Vito met dikke LM-velgen van meer dan 60 mille, alleen maar omdat een busje bij een bouwvakker hoort?

Lease bijvoorbeeld een Skoda Superb van 35 mille zonder bijtelling en schaf privé een familiebus aan waar iedereen in een fraaie zetel past, ook op de derde rij.
Ik ken managers met een oude Starlet op LPG, mij hoef je niet te overtuigen.

Als je het over uitstraling hebt: Een luxe uitziende Vito hoort in mijn beleving toch meer bij een taxi centrale of aannemer en een achtpersoons C8 heeft een hoge bible-belt uitstraling, ze noemen de MPV niet voor niets een EO-container.

Maar dat zijn keuzes. Misschien wil de kennis van TS wel uitstralen dat hij gelovig is, misschien werkt hij wel als aannemer.
rke
ze noemen de MPV niet voor niets een EO-container.

grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-02-2013 12:37 door (K)i(a)deaal.
Grappig, ik ken meer de naam refo-container. Dat was vroeger al de bijnaam van de Peugeot 505 Familiale.
de Wit (voorheen deWit)
Grappig, ik ken meer de naam refo-container. Dat was vroeger al de bijnaam van de Peugeot 505 Familiale.

Een concollega heeft het geluk gehad twee keer een tweeling te mogen verwekken. Die zit dus met een zakelijke kleine auto en een privé bus om 6 volwassenen en vakantiebagage te versjouwen. Deze concollega is echter niet "van het houtje", ik weet zeker dat het een overtuigd atheďst is.

Maw: refo-container, eo-container... de omschrijving is gebaseerd op vooroordelen. Zo zie je op heel veel Camry stations een visje zitten (vooral donkergroene), maar ik heb echt niets met de kerk.
Ik wel, en ik heb een zilvergrijze Opel Zafira. smiling smiley

Maar laten we proberen ontopic te gaan. Ik zat zelf nog te denken aan een Land Rover Defender. Maar die zal nieuw niet meer met 9 zitplaatsen worden geleverd...
de Wit (voorheen deWit)
Maar laten we proberen ontopic te gaan. Ik zat zelf nog te denken aan een Land Rover Defender. Maar die zal nieuw niet meer met 9 zitplaatsen worden geleverd...
Wel hoor. Maar totaal ontopic, want zo'n wagen is meer dan tweemaal zo duur als een C8 bijvoorbeeld. Ik geloof er niks van dat dat opeens ook binnen leasebudget past. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre een Defender binnen de representativiteitseis past...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep