Citroën C1 of een andere auto?

Gepost door Marloes90 
Goedemiddag,

Op dit moment rijd ik in een Volkswagen Polo 1.6 uit 1997. Hier rijd ik al 4 jaar in. Een ontzettend fijne auto maar helaas verloopt in mei mijn APK en er moeten dan teveel dingen gebeuren, wat de auto niet meer waard is. Ik ben nu aan het kijken naar een nieuwe auto en heb ook al overlegd met de garage.

Zelf vind ik de Citroën CI wel een erg leuke auto. Op dit moment ben ik nog student en zit ik op kamers. Daar rijd ik vaak kleine afstanden maar ik ga ongeveer 1x in de drie weken naar huis en dan rijd ik 240 km in twee dagen. Ook ben ik waarschijnlijk over een jaar klaar met mijn studie, en voor mijn werk heb ik zeer waarschijnlijk ook een auto nodig. Ik weet alleen dan nog niet goed hoeveel ik zal gaan rijden, dit hangt ook af van de woon-werk afstand.

De garagehouder adviseerde mij om deze auto niet te kopen omdat ik toch in totaal wel aardig wat rijd, maar van anderen hoor ik weer dat geen probleem is. Ik wil graag een betrouwbare auto, waar ik goed in kan rijden en die in gebruik niet erg veel kost. Mijn budget is ongeveer 4000-5500 euro. Heeft iemand tips voor mij of andere suggesties?
En als je nu een goedkoop wagentje (zeg, <1000 euro) zoekt ter vervanging van de Polo, en je zodra je over een jaar werk hebt eventueel een nieuwere/comfortabele auto koopt? Als je zeker weet welke afstanden je voor je werk rijdt kun je beter bepalen of een Citroen C1 (of een andere auto van dat formaat) toereikend is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-02-2013 16:59 door D. Elzinga.
Wat is de onkostenpost aan de Polo, hebben ze een offerte gedaan? Dat wetende kun je beter communiceren/adviseren, denk ik.
Dat heb ik idd eerst ook gedacht, maar ik ben bang dat ik dan erg veel kwijt ben voor niets. Dan kan ik haast net zo goed in mijn eigen auto blijven rijden, maar als ik een oudere auto koop, heb ik ook weer veel meer kans dat ze kapot gaan, waardoor ik ook weer veel geld kwijt ben. Daarom dacht ik kan ik beter in één keer een betere auto kopen. Als het even kan wil ik namelijk niet te ver van mijn werk gaan wonen. Dan zou het neerkomen op huisbezoeken in de regio, dus vaak kleinere afstanden rijden.
Ik heb een grove schatting qua kosten gevraagd. De banden moesten vervangen worden (rij nu op winterbanden), remsysteem moest uit elkaar gehaald worden en de distributieriem moest vervangen worden. En dan eventueel nog andere kosten die er nog bij komen.
p.s. ik rij al op winterbanden sinds mei afgelopen jaar om toen de kosten te beperken, en het nog een jaar te rekken.
Marloes90
Dat heb ik idd eerst ook gedacht, maar ik ben bang dat ik dan erg veel kwijt ben voor niets. Dan kan ik haast net zo goed in mijn eigen auto blijven rijden, maar als ik een oudere auto koop, heb ik ook weer veel meer kans dat ze kapot gaan, waardoor ik ook weer veel geld kwijt ben.

Het risico is inderdaad iets groter bij een oudere auto. Niettemin zou je je ook moeten bedenken dat je ook pech kunt hebben met een auto van 4000-5000 euro. En als je nu een C1 koopt en straks onverhoed blijkt dat het autootje niet voldoet is dat ook een kostenpost.

Daarom dacht ik kan ik beter in één keer een betere auto kopen. Als het even kan wil ik namelijk niet te ver van mijn werk gaan wonen. Dan zou het neerkomen op huisbezoeken in de regio, dus vaak kleinere afstanden rijden.

Je gaat in de zorg werken oid? Als je veel kleine afstanden gaat rijden in de bebouwde kom is een compact auootje als de C1 inderdaad wel aan te raden.
Het grappige is dat van deze 3ling (C1/107/Aygo) er een soort van ondergrens is: rond de € 4.500,- / € 5.500,-. Rond die prijs zie je ze van 2006, maar ook van 2010 ! Grote voordeel: ze zijn erg zuinig, niet alleen in theorie maar ook praktijk, simpele techniek.
Ook zijn er heel veel van, dus is het makkelijker om eisen te stellen: qua kleur, jaartal, max. km's, garantie etc
Je kan ook denken aan een Suzuki Alto/Nissan Pixo: rijdt ook heel zuinig (1:18 bij heel veel kleine stukjes, 1:20 bij normaal gebruik), ik ben zelf 1.88m en ik heb een paar keer in een Pixo gereden en ik vind het lekker rijden.

2011 / 12 maanden garantie + int. pechhulp

ps: een nieuwe Pixo wordt al vanaf € 7.280,- aangeboden, incl. metallic en rijklaarkosten: dan heb je wel een nieuwe auto met 3 jaar garantie !

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-02-2013 21:44 door FW Ta-183 Huckebein I.
Marloes90
Dan kan ik haast net zo goed in mijn eigen auto blijven rijden quote]

Maar dat bedoel ik juist, heb je echt naar de kosten gevraagd wat 'het opknappen' met zich meebrengt, dan kunnen wij mede een oordeel vellen.
Stel het grapje kost € 750; de auto wordt gemaakt bij een degelijke garage, alles ik OK voor de komende 3 jaar zeg maar, los van gewoon onderhoud, zoals ieder jaar olie verversen, dan weet je toch waar je aan toe bent, en houdt 3500 in je portemonnee. Iedere auto slijt naar verloop van tijd, ongeacht het merk en wel afhankelijk van het gebruik, dus wat staat jou evt. te wachten, als je volgende auto 1 1/2 jaar is en met kosten komt te staan.
Kortom, als je gehecht bent aan je autootje en de auto ziet er van buiten prima uit, accepteer eenmalig die 'hoge?' onkostenpost en rijdt lekker door.

Ben je écht aan een andere auto toe dan is het een ander verhaal en kun je op zoek gaan naar een andere auto.
speedtouch
Marloes90
Dan kan ik haast net zo goed in mijn eigen auto blijven rijden quote]

Maar dat bedoel ik juist, heb je echt naar de kosten gevraagd wat 'het opknappen' met zich meebrengt, dan kunnen wij mede een oordeel vellen.
Stel het grapje kost € 750; de auto wordt gemaakt bij een degelijke garage, alles ik OK voor de komende 3 jaar zeg maar, los van gewoon onderhoud, zoals ieder jaar olie verversen, dan weet je toch waar je aan toe bent, en houdt 3500 in je portemonnee. Iedere auto slijt naar verloop van tijd, ongeacht het merk en wel afhankelijk van het gebruik, dus wat staat jou evt. te wachten, als je volgende auto 1 1/2 jaar is en met kosten komt te staan.
Kortom, als je gehecht bent aan je autootje en de auto ziet er van buiten prima uit, accepteer eenmalig die 'hoge?' onkostenpost en rijdt lekker door.

Ben je écht aan een andere auto toe dan is het een ander verhaal en kun je op zoek gaan naar een andere auto.

Ik snap je verhaal helemaal.

Het is zo dat ik eigenlijk eerst graag met deze auto wilde blijven rijden tot het einde van mijn studie (orthopedagogiek).
Helaas heb ik wat uitstel van mijn studie, waardoor dat dus nog wat langer duurt.
Als ik namelijk klaar ben met mijn studie, moet ik echt een nieuwe auto omdat ik met deze auto niet meer bij mensen thuis kan komen, gezien mijn toekomstige baan. Ik heb namelijk twee verschillende kleuren spiegels, waarvan er 1 ook nog vastgelijmd is, en er zitten behoorlijk wat deuken en krassen op.

Ik heb toen wel naar het kostenplaatje gevraagd, weet het niet precies meer (>1500), maar het kwam er op neer dat de auto het gewoon echt niet meer waard was. Dit was bij een betrouwbare/redelijk goedkope garage.

Vandaar dus toch maar een andere auto..
FW Ta-183 Huckebein I
Het grappige is dat van deze 3ling (C1/107/Aygo) er een soort van ondergrens is: rond de € 4.500,- / € 5.500,-. Rond die prijs zie je ze van 2006, maar ook van 2010 ! Grote voordeel: ze zijn erg zuinig, niet alleen in theorie maar ook praktijk, simpele techniek.
Ook zijn er heel veel van, dus is het makkelijker om eisen te stellen: qua kleur, jaartal, max. km's, garantie etc
Je kan ook denken aan een Suzuki Alto/Nissan Pixo: rijdt ook heel zuinig (1:18 bij heel veel kleine stukjes, 1:20 bij normaal gebruik), ik ben zelf 1.88m en ik heb een paar keer in een Pixo gereden en ik vind het lekker rijden.

2011 / 12 maanden garantie + int. pechhulp

ps: een nieuwe Pixo wordt al vanaf € 7.280,- aangeboden, incl. metallic en rijklaarkosten: dan heb je wel een neiuwe auto met 3 jaar garantie !

Dat is idd ook wel een goede tip! Zal die auto ook eens in de gaten gaan houden. Dankje
Marloes90

ps: een nieuwe Pixo wordt al vanaf € 7.280,- aangeboden, incl. metallic en rijklaarkosten: dan heb je wel een neiuwe auto met 3 jaar garantie !

Dat is idd ook wel een goede tip! Zal die auto ook eens in de gaten gaan houden. Dankje[/quote]

Er zijn op dit moment meerdere goede aanbiedingen, omdat de dealers de grote aantallen auto's moeten slijten, net als de fabrikant, in een tijd dat er ook nog aanmerkelijk minder verkocht wordt! Houd alle advertenties maar eens in de gaten, als je zou besluiten een nieuwe low budget auto te kopen.
Je kunt ook naar een Toyota Yaris 1.3 kijken. Heb je een sterke motor, zuinig, praktisch en betrouwbaar. Klik op onderstaande link voor een lijst.

Yaris
Voordeel van een C1 is dat ze niet hard afschrijven, dus het verlies in een jaar tijd zal te overzien zijn als je hem binnen een jaar verkoopt.
speedtouch
Marloes90

Dat is idd ook wel een goede tip! Zal die auto ook eens in de gaten gaan houden. Dankje

Er zijn op dit moment meerdere goede aanbiedingen, omdat de dealers de grote aantallen auto's moeten slijten, net als de fabrikant, in een tijd dat er ook nog aanmerkelijk minder verkocht wordt! Houd alle advertenties maar eens in de gaten, als je zou besluiten een nieuwe low budget auto te kopen.[/quote]

Bedankt voor de tip!
Monsieur Le Loure
Voordeel van een C1 is dat ze niet hard afschrijven, dus het verlies in een jaar tijd zal te overzien zijn als je hem binnen een jaar verkoopt.

Dat is ook fijn om te weten! Stel dat ik over een jaar toch grotere zou moeten rijden, kan ik hem dan alsnog zonder al te veel verlies nog kunnen verkopen
Fiat Panda is ook wel aardig. Vind ik een stuk volwassener dan een C1/107/Aygo.

Ik heb een grove schatting qua kosten gevraagd. De banden moesten vervangen worden (rij nu op winterbanden), remsysteem moest uit elkaar gehaald worden en de distributieriem moest vervangen worden. En dan eventueel nog andere kosten die er nog bij komen.

p.s. ik rij al op winterbanden sinds mei afgelopen jaar om toen de kosten te beperken, en het nog een jaar te rekken.

Oftewel, je hebt het niet zo op veiligheid.

Fiat Panda zou ik ook eerder nemen dan een C1. smiling smiley
Ik heb 3 jaar C1 gereden, waarvan het laatste jaar ruim 40.000km. Echt geen probleem!

Joël D.
Ik had een Panda als leenauto. ik vond 'm vreselijk rijden! Was blij toen de C1 weer klaar was! Dus dat is nogal persoonlijk smiling smiley

Een C1/107/Aygo kost per maand niet veel, dat scheelt. Echt een auto om goedkoop te rijden! Maarja, je kan voor €5000,- (aanschaf nu) ook een auto van €2000,- kopen en dan €3000,- overhouden voor 2 jaar lang vaste kosten en/of onderhoud.
Barri
Ik heb 3 jaar C1 gereden, waarvan het laatste jaar ruim 40.000km. Echt geen probleem!

Joël D.
Ik had een Panda als leenauto. ik vond 'm vreselijk rijden! Was blij toen de C1 weer klaar was! Dus dat is nogal persoonlijk smiling smiley

Een C1/107/Aygo kost per maand niet veel, dat scheelt. Echt een auto om goedkoop te rijden! Maarja, je kan voor €5000,- (aanschaf nu) ook een auto van €2000,- kopen en dan €3000,- overhouden voor 2 jaar lang vaste kosten en/of onderhoud.

Mijn ervaring van de Panda is precies hetzelfde, mijn schoonouders hebben er één, maar vind dat ook niets.
C1 vond ik gelijk al lekker zitten.
Als ik 5000 euro aan een auto uit geef is dat wel voor de komende jaren (met natuurlijk de bijkomende onkosten). Het is dan niet de bedoeling om over 2 jaar weer veel geld uit te geven aan een nieuwe auto.
Ik werd wagenziek toen ik in een C1 (mee)reed. nut smiley
Joël D.

haha maar kwam dat door jou, of de auto?spinning smiley sticking its tongue out
Renault Twingo niks voor je? Stuk volwassener dan een C1. Zijn wel allebei rechterbaan auto's, maar goed.
Keuze genoeg zo te horen! Ik ben wel iemand die aardig stevig door rijdt, dus moet ook wel een auto hebben die dat aan kan.
En ben haast bang dat dat de C1 ook niet is. Fiat panda is geen optie voor mij, en de Toyota yaris ook niet..
Marloes90
C1 vond ik gelijk al lekker zitten.

confused smiley Op die keukenkrukken in de C1 lekker zitten ??? confused smiley
Heb zelf een Aygo als 2e auto (zelfde als C1) maar rijdt prima. Ook snel zat hoor, helemaal niet idee in een slome auto te rijden. Stoelen zijn simpel maar je houdt het er lang op uit is mijn ervaring. Zijn verder heel betrouwbaar en zuinig.

Keuze genoeg zo te horen! Ik ben wel iemand die aardig stevig door rijdt, dus moet ook wel een auto hebben die dat aan kan.
En ben haast bang dat dat de C1 ook niet is. Fiat panda is geen optie voor mij, en de Toyota yaris ook niet..

Stevig doorrijden met een auto uit die klasse? Wat versta jij dan onder stevig doorrijden?
Riceaux
Renault Twingo niks voor je? Stuk volwassener dan een C1. Zijn wel allebei rechterbaan auto's, maar goed.

Met zijwind wel, daar heb je gelijk in, maar ik heb 2 107's gehad en bij allebei viel me op dat ze zo 'heerlijk' reden bij 110/120, stil, stabiel.
Marloes90
Joël D.

Ik denk door de auto. Ik ben echt nog nooit wagenziek geweest. Ook niet toen m'n vader driftend passen in de Alpen opreed.
Marloes90
Een C1 haalt 100 in z'n 2, en boven in de toeren klinkt ie ook lekker. Zolang je er niet met 4 man in zit dan kan je de gemiddelde weggebruiker best voor blijven. Wil je op de snelweg inhalen (bijv. van 100 naar 130) dan moet je soms wel even terugschakelen naar z'n 4. Maar ik heb me erover verbaasd hoe volwassen zo'n C1 eigenlijk is. Gewoon eens een proefritje maken, dan weet je het!
Vwb de stoelen: na de facelift (eind 2008) zijn de stoelen van de C1/107/Aygo iets aangepast. Het schijnt dat die iets beter zitten. Ik denk echter dat die modellen net iets te nieuw zijn voor jouw budget. Er is voor de C1/107/Aygo trouwens ook een club, waar je meer specifieke info kan vinden over deze modellen: [www.citybugclub.nl]
Joël D.
Marloes90
Joël D.

Ik denk door de auto. Ik ben echt nog nooit wagenziek geweest. Ook niet toen m'n vader driftend passen in de Alpen opreed.

Ben jij driftend met je pa in een 107 over de Alpen gereden? Daar zou ik ook braakneigingen van krijgen.winking smiley
Uhm, nee. Dat was met een E55 AMG. grinning smiley

Met zijwind wel, daar heb je gelijk in, maar ik heb 2 107's gehad en bij allebei viel me op dat ze zo 'heerlijk' reden bij 110/120, stil, stabiel.

Dat is precies wat ik bedoel met rechterbaanauto's. Niet boven de 110-120 komen en ze zijn prima. smiling smiley
Maar een paar 100 km achter elkaar rijden met zo'n auto'tje lijkt mij niet prettig. Was een paar jaar geleden geïnteresseerd in een Aygo, maar na een uitgebreide proefrit ben ik tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk een opgewaardeerd brommobiel is.
Zomaar wat voorbeelden.
Van elk model zijn er natuurlijk veel meer te koop.

[www.autotrack.nl]

[www.autotrack.nl]

[www.autotrack.nl]

[www.autotrack.nl]

[www.autotrack.nl]

Veel plezier met uitzoeken,
Marcel
Riceaux

Dat is precies wat ik bedoel met rechterbaanauto's. Niet boven de 110-120 komen en ze zijn prima. smiling smiley
Maar een paar 100 km achter elkaar rijden met zo'n auto'tje lijkt mij niet prettig. Was een paar jaar geleden geïnteresseerd in een Aygo, maar na een uitgebreide proefrit ben ik tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk een opgewaardeerd brommobiel is.
Zijwind was wel vervelend inderdaad, maar verder is het gewoon net wat je gewend bent. Op ritten naar de Worthersee, Frankfurt en Geneve vond ik 'm alles meevallen. Naar Geneve zelfs met 3 man! smiling smiley

Zijwind was wel vervelend inderdaad, maar verder is het gewoon net wat je gewend bent. Op ritten naar de Worthersee, Frankfurt en Geneve vond ik 'm alles meevallen. Naar Geneve zelfs met 3 man!

Tsja, ik ga mezelf die marteling niet aan doen. Ben altijd blij bij dat soort auto's als ik er na 10km weer uit mag stappen. Maar goed, het is inderdaad maar wat je gewend bent. winking smiley
Barri
Vwb de stoelen: na de facelift (eind 2008) zijn de stoelen van de C1/107/Aygo iets aangepast. Het schijnt dat die iets beter zitten.

smiling bouncing smiley IETS aangepaste keukenkrukken smiling bouncing smiley
Ik snap niet waarom je niet gewoon door blijft rijden in je Polo.

Distributieriem is normaal onderhoud, daar moet je uiteindelijk ook aan bij bijna elke andere auto (al heeft de C1 een ketting, die hoef je niet te vervangen) kost misschien 300 euro
Banden kosten ook de kop niet, voor 30 euro per band heb je voor normaal gebruik prima banden (via bijv autobandenmarkt.nl).
Watmoet er aan het remsysteem gebeuren? Alleen nieuwe leidingen? Schijven/blokken? Hoeft allemaal miet veel te kosten.

Vor 5-600 euro tuf je gewoon weer vrolijk door in je Polo. Fijne autos die beter rijden dan een C1 of Aygo. Stuk minder windgevoelig iig. Dan kan je iig door het einde van je studie! En daarna pas kijken wat voor auto het beste bij je past.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-02-2013 16:08 door Bhuddymahn.
Als je op zoek bent naar een kleine wat compactere auto kun je ook eens naar een Opel Corsa kijken.
Dit is een auto die 240 kilometer in 2 dagen kan rijden, maar zéker ook kortere afstanden zonder dat je direct met grote problemen stil staat de volgende dag. Zelf rijdt ik ook zo goed als alleen korte afstanden.
Hij is compact wat betreft inparkeren, de auto heeft een draaicirkel van niks. Daarbij betaal je ook 'maar' 25 euro in de maand wegenbelasting (tenminste zo is het bij mij in Gelderland, gister toevallig gekeken en het varieert tussen € 72,- en € 81,- per kwartaal). De vraag is hoe lang de C1 ook nog Motorrijtuigenbelastingvrij blijft, per 2014 moet je daar volgens mij ook voor gaan betalen.
Zoiets bijvoorbeeld?? Ze zijn er dus ook binnen je budget!

[www.autotrack.nl]

Ze zijn er naast 3, ook als 5-deurs auto's als dit makkelijker voor je is.

Opel staat bekend, tenminste bij mij als een zéér betrouwbaar merk. Behalve normaal onderhoud nooit echt hele grote problemen met de auto gehad. Nou heb ik hem ook pas 3 jaar, maar mijn ouders rijden al 10-tallen jaren Opel en hebben (bijna) nooit problemen. Vorig jaar de Turbo kapot, maar dat zit niet in een Benzine en voor de rest kan ik me niet veel meer heugen.
eerste-opel
een Opel Corsa.

Dit is een auto die 240 kilometer in 2 dagen kan rijden

240 kilometer in 2 dagen? Dan is het wel een asfaltvreter zeg, had ik niet verwacht! thumbs up
Als je vraag is of die korte en lange afstand goed te doen is in een C1 of 107 dan meldt ik uit ervaring: JA, heel goed te doen. Drie keer een 107 gehad en een keer een Aygo. Ook vakantieritten en familiebezoek in buitenland heel goed te doen. Met een van de auto's tot volle tevredenheid 60.000km in anderhalf jaar gereden. Maak je daarover geen zorgen.
Maar als ik het moet zeggen is je budget een beetje lastig. Omdat kleine auto's als de C1 / Aygo / Twingo / Nissan Pixo / Alto / Kia Picanto / Twingo etc. relatief weinig afschrijven, koop je voor jouw budget een kleintje van jaren oud (waar de fabrieksgarantie bijna altijd van zal zijn verlopen) met ook al de nodige ervaring. Dat is eigenlijk jammer. Als je kunt leven zonder centrale vergrendeling met afstandsbediening en eventueel zonder airco, dan kun je voor heel weinig extra een nieuwe auto rijden. Peugeot stunt met hoge korting / goede inruil op kale 107. Maar zelfs airco is tegen zeer schappelijk bedrag verkrijgbaar. Als je het houdt bij een witte driedeurs of andere voorraadauto kun je zeker te weten zaken doen. Ook vast bij Citroen. De drieling loopt op het einde van zijn 'levenscyclus' dus is relatief goedkoop. Maar zelfs een Seat Mii is in kale uitvoering best aantrekkelijk geprijsd.
Andere (eerder genoemde) optie is toch je Polo opknappen en pas geld uitgeven als je klaar bent met studie en een baan hebt. Maar misschien heb je best wat geld gespaard of een fijne sponsor en is zelfs iets aanschaffen met een gespreide betaling tegen 0 procent rente aantrekkelijk voor je. Alleen adviseer ik je dat alleen te doen als je nu het geld al hebt of er volstrekt zeker van bent dan die andere helft of de gespreide betaling ook later echt kunt betalen. Zomaar een ander oudje zou ik niet doen, knap dan je polo op, je weet dan immers zeker wat je hebt. Succes. Ben benieuwd.
Phaeton W12
eerste-opel
een Opel Corsa.

Dit is een auto die 240 kilometer in 2 dagen kan rijden

240 kilometer in 2 dagen? Dan is het wel een asfaltvreter zeg, had ik niet verwacht! thumbs up

Als je even de beginpost leest geeft de topicstarter aan dat ze er vooral korte afstanden mee rijdt, maar eens in de 3 weken naar huis gaat (naar haar ouders dus) en dat is 240 kilometer rijden in 2 dagen. Ik ben daarop gaan borduren in de zin van dat het een auto is waar je dat soort langere afstanden best af en toe kunt rijden, maar dat het ook (eigenlijk vooral) een prettige auto is voor de kleinere afstanden rondom de kerk. Makkelijk inparkeren etc.
Het is aan de topicstarter zelf of ze iets doet met dit advies.....
Tevens zijn dit nieuwere auto's als de Polo waar ze nu in rijdt. Haar Polo stamt uit 1997 en het scheelt toch algauw 4 jaar met deze auto. Het is misschien een klein verschil, maar als die het net zo goed doet als haar Polo kan ze hier nog zo 4 jaar op vooruit.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep