VW Golf Plus 1.9 TDI of Opel Astra 1.7 cdti

Gepost door Korre 
Mijn broer is op zoek naar een auto. Nu wil hij 40.000 km per jaar doen ermee, dus een betrouwbare auto is wel een must. Ook mag hij niet al te veel verbruiken. Verder is geen niet echt geïnteresseerd in auto's. Dus merk en model maken hem niet veel uit. Na een middagje rondgereden te hebben naar auto's kwamen we op volgende auto's die we gevonden hebben bij lokale garages.

Alletwee zien ze er goed uit en zijn betaalbaar.
1. VW Golf Plus 1.9TDI van 09/2008 met 52.000km op de teller
2. VW Astra 1.7 CDTI van 09/2008 met 58.000 km op de teller

De Golf Plus is wel niet zo mooi, maar ruim en heeft alle luxe die men nodig heeft (automatische airco en aux aansluiting), de Astra heeft meer opties (naast bovenstaande zaken ook nog automatische lichten, gps, parkeersensoren,...)
De astra is ook fors goedkoper 2.500 euro.
Op beide is 1 jaar garantie. De Golf Plus heeft roetfilter en Astra niet (als die dingen kapot gaan, dan kost dit toch bakken vol geld).

Hebben jullie advies?
Ik zou zelf voor een Astra gaan (neem aan die van Opel big smile smiley ). De Golf Plus vind ik nogal een ouwel*llen auto (maar dat zegt natuurlijk niks). De Astra ziet er zowel van binnen als van buiten mooier uit, de Golf Plus heeft (net zoals de Golf V, vind ik) een goedkoop aandoend dashboard. Qua motoren zijn ze allebei niet de maatstaf in z'n klasse. Beiden zijn nogal onbehouwen en maken veel lawaai. Wel schijnt de 1.9 TDI veel betrouwbaarder te zijn dan de 2.0, dus dat pluspunt heeft 'ie in ieder geval. Als de Astra ook nog eens goedkoper en luxueuzer is, is voor mij de keuze snel gemaakt. Verder maar een advies: proefrit maken!

Trouwens, waarom geen Golf V of een Astra 1.9 CDTi? Zou de V nog steeds niet verkiezen boven de Astra, maar ziet er wel beter uit dan de Plus, en is ook niet echt klein, en de 1.9 CDTi schijnt een fijnere motor dan de 1.7 te zijn. Weet alleen niet wat dat doet met de prijzen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-02-2013 13:19 door Lancia Lover.
-- Dubbele post--

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-02-2013 13:19 door Lancia Lover.
Aangezien hij redelijk rap wil beslissen en het niet ziet zitten om uren te zoeken en beide auto's staan hem wel aan zal het wellicht een keuze tussen die twee worden.
Ik denk dat hij liever de Astra zou kiezen omdat die fors goedkoper is, maar heeft enkel wat schrik van de betrouwbaarheid. VW heeft de reputatie om betrouwbaar te zijn.
VW heeft ondertussen die reputatie niet echt meer en de Astra heeft als het goed is toch echt wel een roetfilter.

Hier een ANWB-test van de Astra met de 1.7 CDTI: klik. Hier ook een test van een Golf Plus, maar dan met de 2.0 TDI: klik.

Heeft je broer al een proefrit gemaakt? Lijkt me wel handig, misschien zit de ene auto heel vervelend bijvoorbeeld.
Mijn vader heeft de 1.9 CDTi gehad (120pk) stationwagen. Inderdaad mét roetfilter. Een zeer betrouwbare wagen, alleen in de garage geweest voor het reguliere onderhoud dus geen bijzonderheden. Hij rijd al Astra diesels vanaf de eerste generatie en heeft er nooit problemen mee gehad, alleen zweert hij bij een complete onderhoudshistorie. Nu bezit hij een Astra 1.7 EcoFlex uit 2009 met 182.000 kilometers op de teller, hij enige dat hij eraan gehad heeft was een los zittende zekering waardoor toerenteller en kilometerteller opeens begonnen te haperen.
Ik zou dus aanbevelen; koop een mooie Astra diesel met als het even kan onderhoudshistorie en ben zo goed als verzekerd van een fijne auto.
Op Volkswagens heb ik het ook niet meer aangezien er veel problemen blijken te zijn met de laatste generatie motoren...
Mijn vader heeft een golf plus , maar vind het allemaal wat goedkoop aanvoelen.
Daarnaast heb ik eerst ook zitten twijfelen voor zo'n astra , maar was hem toch niet geworden.
Rijdt goed , maar is niet mijn type auto.

Maar zover ik weet voelt de astra volwassener aan en van binnen ook degelijker.
Deze morgen de Astra gekocht.
58.000 km

- automatische airco
- GPS
- half leder interieur
- zetelverwarming
- radio/cd met aux aansluiting

eigenlijk meer dan wat hij wou, maar veel auto voor weinig geld.
Okay, gefeliciteerd met de aankoop.

Zo te horen een sport of cosmo uitvoering. Dus heb je nix te klagen thumbs up
Is het de laatste serie astra of voorlaatste serie??
Het is de voorlaatste generatie in Cosmo uitvoering. De middenconsole is ook in zwarte panelen afgewerkt ipv het iets lelijkere standaard grijs.
Vroeger nooit gekeken naar Opel, maar moet zeggen dat ze me de laatste maand toch overtuigd hebben.
(ikzelf zal binnenkort ook een Astra bestellen als lease auto).
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep