Nieuw lid op zoek naar een nieuwe tweedehandse auto + nieuwe vraag!

Gepost door Sanner 
Hoi allemaal,
ik kom hier op het forum voor een beetje advies. Ik ben me aan het oriënteren voor mijn eerste eigen auto. Ik heb maar een paar eisen namelijk:
Het moet een automaat zijn
Een kleine auto (goedkoop in belasting)
Maximaal 3000€
Te koop in de buurt van Nijmegen

Nu viel mijn oog op deze twee auto's:

Opel Corsa
Toyota Yaris

Wat denken jullie, is dat wat?

Natuurlijk ga ik eerst kijken en een proefrit maken maar misschien zien jullie iets wat ik over het hoofd zie.
Ik hoop dat jullie me een beetje op weg (smiling smiley) willen en kunnen helpen.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-02-2013 11:04 door Sanner.
Misschien wat algemene tips, ik zie dat je auto's hebt geselecteerd met niet zo veel kilometers: let goed op de onderhoudshistorie. Die Yaris bijvoorbeeld, is een geďmporteerde auto (kenteken van 2006). Is de kilometerstand echt? Wanneer moet de distributieriem vervangen worden (niet alleen na x-aantal kilometers, maar vaak ook na 6 tot 8 jaar)?

Je zou eens kunnen zoeken naar een leuke Suzuki Swift, Nissan Micra of Honda Logo. Dat zijn stuk voor stuk lichte, vrij betrouwbare autootjes.
Als je iets meer comfort zoekt, is een klasse groter misschien een optie. Dan kom je in de richting van Peugeot 206, Nissan Almera, Toyota Corolla.
Bedankt voor het meedenken en de tips! Daar kan ik zeker wat mee.
Die Yaris heeft geen distributieriem maar een distributieketting.

Geen problemen met vervangen dus.
O oke, dat is dan wel een voordeel.
Ik lees alleen niks over een onderhoudsboekje, is dat per se slecht?

Ik ga vanmiddag in ieder geval een proefrit maken met de yaris.
Sanner

Niet persé, maar wel wenselijk. De staat van de banden kun je zien, de koppeling kun je enigszins voelen, maar het gros blijft dan voor een leek wel een gok.

Ik vind 'm trouwens erg duur die Yaris gezien bouwjaar, km stand, en dan nog een deuk ook.. Mag van mij zéker 1000 euro af.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-02-2013 13:20 door R389.
Heb er over nagedacht maar ik zoek toch nog even verder. De yaris is eigenlijk ook wat te duur per maand.
R389
Sanner

Niet persé, maar wel wenselijk. De staat van de banden kun je zien, de koppeling kun je enigszins voelen, maar het gros blijft dan voor een leek wel een gok.

Ik vind 'm trouwens erg duur die Yaris gezien bouwjaar, km stand, en dan nog een deuk ook.. Mag van mij zéker 1000 euro af.

Oke, goed om te weten. Dankje.
Sanner
Heb er over nagedacht maar ik zoek toch nog even verder. De yaris is eigenlijk ook wat te duur per maand.

Als een Yaris al te duur is moet je je zelf maar eens afvragen of je wel een auto kunt betalen. Of denk je dat een andere auto die misschien wel een tientje per maand goedkoper wel kan? Want een rekening van 3 a 4 honderd euro is zo gebeurd.

Marcel
Je kunt als je nog iets goedkoper wil rijden denken aan een Cuore automaat of Alto automaat. In dat geval zit je wel op het automobiele minimum. Ook mogelijk is nog de Hyundai Atos. Door velen gezien als een lelijke auto maar je zit lekker hoog en door de hoogte van de auto is de auto ook nog eens relatief ruim.

Probeer de kilometerstand na te gaan door de onderhoudsboekjes en of een NAP pas te vragen. Beide niet aanwezig? In dat geval zou ik de auto laten staan zeker als je gepushed wordt om de auto af te nemen.

Bedenk: er zijn genoeg auto's te koop, ook met automaat. Liever goed gezocht en er een dag of 2 dagen langer er over te hebben gedaan voor een goede koop, dan overhaast een beslissing te nemen.

Laat je even horen wat het uiteindelijk is geworden?
Zo gek is die Corsa die TS voorstelt niet. Zo te zien met NAP en ingevuld onderhoudsboekje, het is wel een vrij karige uitvoering.
SKODACHAUFFEUR
Sanner

Als een Yaris al te duur is moet je je zelf maar eens afvragen of je wel een auto kunt betalen. Of denk je dat een andere auto die misschien wel een tientje per maand goedkoper wel kan? Want een rekening van 3 a 4 honderd euro is zo gebeurd.

Marcel

Nou ja het kan op zich wel. Maar ik wil het liefste toch wel een zo goedkoop mogelijk autootje. Denk dat ik gewoon op zoek moet naar een suzuki alto of nissan micra, zoiets.
verlichting
Je kunt als je nog iets goedkoper wil rijden denken aan een Cuore automaat of Alto automaat. In dat geval zit je wel op het automobiele minimum. Ook mogelijk is nog de Hyundai Atos. Door velen gezien als een lelijke auto maar je zit lekker hoog en door de hoogte van de auto is de auto ook nog eens relatief ruim.

Probeer de kilometerstand na te gaan door de onderhoudsboekjes en of een NAP pas te vragen. Beide niet aanwezig? In dat geval zou ik de auto laten staan zeker als je gepushed wordt om de auto af te nemen.

Bedenk: er zijn genoeg auto's te koop, ook met automaat. Liever goed gezocht en er een dag of 2 dagen langer er over te hebben gedaan voor een goede koop, dan overhaast een beslissing te nemen.

Laat je even horen wat het uiteindelijk is geworden?
Dankje, ga ik zeker even naar kijken!

En daar heb je helemaal gelijk in ja, ik heb ook tijd zat.
Ik hou jullie op de hoogte.
Ik vind een renault Twingo ook een erg leuke auto. Maar dat is een semi-automaat. Lees er veel verschillende meningen over, hoe denken jullie daar over?
[www.autotrack.nl] Mooie luxe Renault Twingo met slechts 77.000 km ervaring!

Marcel
Ziet er nog best leuk uit eigenlijk..

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-02-2013 14:36 door Sanner.
Ben ik weer met een nieuwe vraag! smiling smiley

Ik heb een twingo matic uit 2000 gevonden voor €1750. De distributieriem is rond de 56000 vervangen, auto heeft nu 128000 gereden. Dus die zal wel weer vervangen moeten worden, dat kost wel wat maar aangezien de 1750€ kan dat er nog wel bij.

Zou het wat zijn?
Sanner
Ben ik weer met een nieuwe vraag! smiling smiley

Ik heb een twingo matic uit 2000 gevonden voor €1750. De distributieriem is rond de 56000 vervangen, auto heeft nu 128000 gereden. Dus die zal wel weer vervangen moeten worden, dat kost wel wat maar aangezien de 1750€ kan dat er nog wel bij.

Zou het wat zijn?

De distributieriem van een Twingo moet iedere 5 jaar óf iedere 120.000km vervangen worden (whichever comes first zeg maar), dus als die d-riem binnen de 5 jaar zit zou ik 'm lekker laten zitten. Verder moet je letten op roest, met name op het subframe van de auto (het deel waar de motor op rust) en de staat van de voorveren. Afgezien daarvan is het een vrij probleemloze auto, maar het schakelgedrag van die "automaat" moet je maar net liggen.
Sanner

Als een Toyota Yaris je al te duur per maand is kun je net zo goed gaan fietsen.

Ik heb zelf een auto in dezelfde gewichtsklasse, 850 tot 950 kg. (Opel Corsa) en in de provincie Gelderland betaal ik daarmee aan wegenbelasting 26,00 in de maand. Ik heb even alle provincies nagekeken, en voor de Yaris betaal je tussen de 72 en 81 euro per kwartaal. Komt dus neer op ongeveer 30 euro in de maand. Lager heb ik ze bij het aanschaffen 3 jaar geleden niet gezien, of je moet voor een volledig Motorrijtuigenbelastingvrije auto gaan, maar de vraag is hoe lang die trend nog aan houdt. Voor de meeste auto's moet je in 2014 toch wel wegenbelasting gaan betalen, en ik vermoed dat dat hoger gaat uit komen als bij een Yaris.
Een auto die 1 liter verbruikt op 15 kilometer vind ik nu ook weer niet bepaald schokkend veel, dus wat dat betreft kun je ook auto's vinden die een lager verbruik noteren. Ik denk dat 1 op 15 een beetje de standaard is, misschien zelfs wel een uitschieter naar boven.
En een autoverzekering is in het begin duur, maar als je schadevrije jaren gaat opbouwen dan krijg je ook steeds meer korting. En daarbij denk ik dat er in het begin ook best nog wel verschillen zijn in autoverzekeringen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-02-2013 22:38 door eerste-opel.
Pausebreak, ik had gister nog je tips gelezen, heb daar zeker wat aan gehad bedankt!

Was gister dus wezen kijken naar een twingo en die beviel me goed dus hij staat nu hier voor de deur. smiling smiley
Graag gedaan en veilige kilometers gewenst Sanner smiling smiley

Oh ja, foto?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep