Op jacht naar een diesel occasion

Gepost door Mmmerlin 
Hallo allemaal,

Hierbij even een intro om aan te geven waar ik naar op zoek ben.
Voor mijn werk rijd ik ongeveer 35.000 km per jaar. Op dit moment heb ik een Toyota Yaris 1.0 benzine bouwjaar 12/2005, en deze heeft nu 117k gelopen. Omdat de Yaris eigenlijk wat te klein is en niet zo comfortabel is voor de afstanden die ik af leg, ben ik op zoek naar een nieuwe auto. Omdat ik 35.000 km p/j rijd lijkt het mij handiger om over te stappen naar een diesel.

Ik zou graag een auto willen kopen die minder dan 125.000km heeft opgelopen en qua formaat ongeveer in de middenklasse valt. Ook zou ik graag cruise control willen en moet hij uiteraard zo zuinig mogelijk zijn. Ook heb ik het liefst een 5-deurs. Verdere luxe is uiteraard welkom maar geen must. Mijn budget is max Ä 9.000,-. Zelf ben ik niet zo'n fan van Franse merken i.v.m. de betrouwbaarheid dus zat ik te denken aan bijvoorbeeld een Ford Focus, Seat Ibiza of Altea of een Audi A3. Ook qua onderhoud zou het fijn zijn als dit meevalt (maar dat wil iedereen;-)). Het is de bedoeling dat ik de auto na 2 a 3 jaar weer verkoop.

Wie o wie kan mij advies geven welke auto bij mij past?
De Ford Focus heeft (meestal) een diesel die samen met Peugeot-CitroŽn is ontwikkeld. Clichťs als 'Frans & onbetrouwbaar', daar heb ik het niet zo op.
Verder zal het een persoonlijke voorkeur zijn. De meeste C-segmenter-diesels met een dergelijke kilometerstand zullen drie jaar 35.000 kilometer per jaar zonder problemen redden. Een Altea lijkt me wat groot voor je wensen, dus ik zou gezien jouw voorkeuren kijken naar auto's als de CitroŽn C4, buitenbeentje Fiat Bravo, Golf, Focus, ...
Precies, als de Fransen iets goed kunnen is het wel het bouwen van een fatsoenlijke diesel. Die HDI's zijn misschien niet te sterkste qua vermogen, maar tokkelen er lustig op los. Aan de andere kant, de dCi's, zeker de kleintjes, zou ik laten staan.
Hebt u ook al gekeken naar een Yaris 1.3 uit 2009 of later. Deze versie heeft 100 pk en 6 versnellingen en lijkt mij ook zeer geschikt voor langere afstanden. Verder staat de Yaris, zeker de tweede generatie, bekend om zijn ruime, flexibele interieur.
KIA Cee'd (of broertje Hyundai i30) 1.6 CRDi. KIA heb ik nu zelf ruim 4 jaar, de 115 pk en bevalt uitstekend. Misschien niet "trendy", maar betrouwbaar, ruim, rijdt goed en zuinig.
Binnen je budget vind je er zeker een met nog een paar jaar fabrieksgarantie! smiling smiley
Misschien zoiets?

[www.autotrack.nl] Fiat Punto met slechts 55.000 km ervaring

Marcel
Golf 5 1.9 tdi of 2.0 tdi. Ik heb zelf de 2.0 tdi en loopt heerlijk en is zuinig. 1.9 tdi is een oerblok en is niet kapot te krijgen. Zijn er genoeg te vinden binnen je budget.
Als je wat van VW koopt, kies dan wel voor dat 1.9 blok. En een handgeschakelde auto. De rest is Russische roulette met je portemonnee, zoals iemand in een ander topic omschreef.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2013 16:02 door Casanova.
Heel erg bedankt voor de reacties, hier kan ik wel wat mee!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep