Tweedehands station V70?

Gepost door Paul87 
Beste forummers,

Het moment is daar, de eerste auto! Heb op het forum gezocht maar kon niks vinden over volgende kwestie:
Ik heb een budget van ongeveer 3000,- en ben uiteraard opzoek naar de perfecte deal enz enz smiling smiley
Heb veel rondgekeken en kom toch vaak uit bij een Volvo V70 van rond 2000, diesel of LPG (G3)
Ik vind het ergens raar dat beide vaak rond de 3000 euro te vinden zijn met zo'n 250.000 op de teller, zo'n volvo is dan toch nog laaaang niet op?

Zou dit een verstandige aanschaf zijn? Of is hier een reden voor dat ze relatief goedkoop zijn?

Wat zou ook verstandig zijn qua slijtage? LPG is daar wat gevoeliger voor hoor ik, maar wel zo voordelig..

Hopelijk heeft er iemand verstand van deze zaken, ik nog niet genoeg om echt voor de koop te gaan..

Groeten,

Paul
Hallo Paul,

In de basis is de Volvo v70 een hele sterke auto inderdaad. En je kunt voor 3000 euro vast een goede vinden!
Maar waar je gewoon op moet letten is de staat van de auto en of er regelmatig onderhoud aan de auto is gedaan.
Hoe de auto eruit ziet zegt vaak al veel over hoe men met de auto is omgegaan, en een ingevuld onderhoudsboekje is een pre.

Waar je bij 200.000 - 250.000 km vaak te maken mee krijgt zijn dingen zoals:
- Automaatbak aan het einde van z'n levensduur
- De turbo
- Als het een handbak is de versnellingsbak/koppelingsplaat
- En dingen zoals de ophanging, uitlaat, remschijven ect.

Zoals je kan zien zijn er heel veel variabelen die de V70 tot een goede koop kan maken of tot een horror koop.
Ga in ieder geval voor het eerste model, het tweede is lang niet van de kwaliteit als de eerste
Vergeet niet dat zo'n zware diesel duur is in de HSB, daarvan worden ze niet populair.
-Comas-

- De turbo

Ik zou lekker voor een model zonder turbo gaan (de gewone 2.5 met 140 pk)
Ja dat zo'n diesel duur is dat weet ik, maar wil heel graag iets betrouwbaars en veel ruimte.
Als ik voor deze aanschafprijs een goede wagen kan krijgen die nog flink wat kilometers kan rijden neem ik de hoge belastingen voor lief denk ik
Basjc
-Comas-

- De turbo

ja, goede tip! Hoe snel hij is zal me niets interesseren
Paul87
Ja dat zo'n diesel duur is dat weet ik, maar wil heel graag iets betrouwbaars en veel ruimte.
Als ik voor deze aanschafprijs een goede wagen kan krijgen die nog flink wat kilometers kan rijden neem ik de hoge belastingen voor lief denk ik

OK, maar ik bedoel dat het een verklaring kan zijn voor de relatief lage prijzen.
Er staan genoeg te koop met meer dan 4 ton op de teller, ťťntje met 2.5 ton zal nog wel even mee kunnen mits goed onderhouden.
Ik ken mensen met 2 Volvo 850's op LPG (gewone 2.5je's met handbak) die bij elkaar op 1 miljoen km zitten (4 ton en 6 ton). Geen gekke dingen gehad behalve de normale onderdelen die vervangen moeten worden. Een V70 kan die km standen prima halen, belangrijk is wel dat er niet bespaard is op regulier onderhoud door vorige eigenaren (maar dat geld voor elke autowinking smiley)
Basjc
-Comas-

- De turbo

Klopt, maar als hij voor de diesel gaat zit je wel met de turbo.
En wat zijn de mening over zoiets als deze (japan import), lage stand/lage prijs.. vind het ergens verdacht..
[vankasterencars.com]
Paul87
En wat zijn de mening over zoiets als deze (japan import), lage stand/lage prijs.. vind het ergens verdacht..
[vankasterencars.com]

Naja, de km stand is in miles dus bijna 200.000 km.
Mocht je kijken naar een V70 Diesel met 2 tot 2,5 ton op de teller. Onderzoek dan of de volgende dingen al eens zijn vervangen:

- Vliegwiel
- Nossels
- Injectoren

Volgens mij moeten deze onderdelen vervangen worden rond die kilometerstand. Het zijn erg dure reparaties!

- Nossels

Wat zijn dat voor dingen? Schelpdieren?

Googlen op nossels zal wel niet veel opleveren, googlen op nozzles misschien meer winking smiley
Maar toch, wat betreft de LPG volvo's, die kom ik veel tegen met 400.000+ op de teller... doet me toch vermoeden dat hier LPG slijtage helemaal geen issue is...
Let bij deze vroege V 70"s op een goed werkende airco , was een zwak punt en kost veel geld bij reparatie !
Ook bij latere (2005-9) Volvo's is de airco een probleem. Vreemd dat ze dat nog steeds niet hebben begrepen.
Ach, als de airco kapot is, jammer, hoeft van mij niet thumbs up Als de normale ventilatie maar draait
Airco doet meer dan afkoelen. Het zorgt ook voor de regulering van de luchtvochtigheid. Een defecte airco lijkt mij dus niet echt prettig.
Dit type auto's met deze kilometerstanden blijft altijd een gok. Als je 't treft, heb je een goede en heb je standaard onderhoud voor een langere periode, met pech loop je tegen een defecte airco , een Turbo die op z'n eind loopt en wat lekkende injectoren. Naast de aanschaf zit er minstens dat bedrag aan onderhoud aan te komen.

Jezelf met dit soort bedragen in ieder geval nooit rijk rekenen, een grotere luxe wagen goedkoop rijden is in principe niet mogelijk, kans dat dat wel lukt acht ik kleiner dan de kans op pech.

Freez
Ah leuk...een draadje over V70's...

Ikzelf heb in Juli 2012 jaar de gok genomen, en mijn 940 op gas geruild met een V70 Classic 2.5D automaat.
Deze had bij mijn aanschaf 464.000km gelopen, en er staat inmiddels op ruim 486.000km zonder problemen eigenlijk.
De krukaskeerring aan de distributiezijde lekt nu wat, daardoor is de rubber motorsteun uitgelubberd, en wordt binnenkort vervangen.
Enige echte probleem wat ik heb gehad is een defecte kachelradiateur, waar ik elke dag nog aan herrinnerd wordt vanwege een weeÔge koelvloeistofgeur...

Ik voorzie, buiten de accu en een paar gloeibougies geen echte problemen...ik zeg doen!

Er zullen ook best rotte appels tussenzitten waar je absoluut geen geluk mee hebt, maar ik ben er niet bang voor...

gr. tim
Een bijzonder goede keus. Wil je de kosten beperkt houden en het risico op dure reparaties ook dan kan onderstaand behulpzaam zijn.

Volvo V70 classic
Benzine 140pk of 170pk
Heb zelf het V70classic 2000 170pk, het ultieme uitgerijpte model
Volvo 850 forum
Handgeschakeld (geen kans op revisie)
170pk is meer dan zat
Turbo's: als je de risico's wil beperken niet doen.
Onderhoudsgeschiedenis moet erbij zitten
Airco kapot zorgt er nu voor dat de auto goedkoop is. Repareren kost zomaar e 1000.
(mijn volvo is een 2e auto, voor gezinsvervoer naar vakantielanden heb ikeen Toyota Previa met airco)
Airco zou ik dus niet laten repareren, je kunt anders beter een ander merk kopen.

En uiteindelijk:
Geen volvo garage maar een goede dorpsknutselaar. Samen met info van het 850 forum kun je dan relatief goedkoop rijden.
Maar let op, het is geen goedkope auto in onderhoud.

Succes
Ik sluit me aan bij de tips en adviezen die hierboven al staan. Een V70 is een prima keuze als je prijs stelt op een degelijke auto met goede stoelen, veel bagageruimte en een sympatiek imago. Koop wel een goed onderhouden exemplaar, dan kun je echt jaren vooruit. Als student reed ik een 740 sedan en een 940 estate, dat was echt genieten. Een stevige sloep die betaalbaar op de weg te houden is, zeker als je weg blijft bij de dealer. Het onderhoud viel mij erg mee.

Succes met zoeken!
ik heb een 2.5d uit 2001, nu al probleemloos 378.000 km op de teller. Onverwoestbaar! er kunnen ook nog wel een paar ton bij zonder problemen. Ik zou dus helemaal niet schrikken van veel kilometers. Gewoon kijken hoe hij er uit ziet en voor een aankoopkeuring ff naar een garage rijden voor een compressietest iod. tjek ook even wanneer hij voor het laatst een distributieriem/benzinepompriem/waterpomp vervanging heeft gehad (+/- 600 euro).

Je kan er beter 1 aanschaffen met iets meer kilometers waar het net gedaan is dan eentje met 30.000 kilometer minder en waar het nog moet gebeuren.
Ik wil je niet wegjagen hier, maar heb zelf de nodige Volvo's gereden, en voor de V70 classic is dit een topforum met heel veel info en hulpvaardige forummers: [www.volvo850forum.nl]

Succes!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep