Twijfel tussen peugeot 307 sw en 407

Gepost door Bartf 
Vanwege gezinsuitbreiding willen we graag een andere auto. We hebben nu een peugeot 206 3-deurs waar we met veel tevredenheid in hebben gereden. De volgende auto moet wat ons betreft de volgende minimale eisen bevatten:

- veel ruimte in kofferbak
- airconditioning of climat-control
- cruise-control zou mooi zijn

Per jaar rijden we rond de 15 a 16000 km wat ons doet besluiten om voor benzine te kijken. Omdat er veel auto's aan deze eisen voldoen en we makkelijk door al die bomen het bos niet meer kunnen zien, kiezen we voor de peugeot. Daarbij is onze aandacht op twee auto's komen te liggen, namelijk de peugeot 307 station en de 407 (station).

[www.autotrack.nl]
[www.autotrack.nl]

De 407 vind ik op het eerste gezicht een mooie auto die prima zou volstaan. Echter lees ik nogal wat dingen over elektrische mankementen met deze auto. Het laatste wat we natuurlijk willen is een auto waar we direct al fikse onkosten voor moeten maken.

Ik hoop dat ik wat tips van kenners kan krijgen betreft deze twee auto's.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-01-2013 13:03 door Bartf.
Beide modellen staan niet heel erg bekend om hun betrouwbaarheid. Ik zou voor een Xsara Break gaan als het per se Frans moet zijn.
Beide modellen staan niet bekend als heel degelijk qua afwerking en elektronica. Maar dan heb je het over rammels en kleine storingen. Dat zijn geen zaken waar je veel onkosten aan hebt.

Wel zijn storingen aan ABS, haperende verwarmingssystemen (307), deursloten (407), etc. prijzig. Maar of dat nou meer is als bij andere merken?

Het betreft dus vooral de 'beleving' van de storingen: die zijn bovengemiddeld aanwezig bij deze twee auto's. Maar je komt er niet persť stil mee te staan.

Overigens is de 307SW veel ruimer en praktischer dan de 407 Break.

Als je betrouwbaar wilt gaan moet je voor de 308 kiezen: dat is eigenlijk een verbeterde 307. Of een veel betrouwbaardere CitroŽn C5 als alternatief voor de 407.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-01-2013 13:32 door Elaste.
Dank voor jullie reacties. Ons budget ligt rond de Ä7500 en de 308 valt daar net buiten. We hebben ook al gekeken naar de C5. [www.autotrack.nl]

Ik geloof dat we hier vanaf zijn gestapt vanwege de hogere maandelijkse kosten. Maar ik begin nu wel weer te twijfelen sad smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-01-2013 13:45 door Bartf.
De C5 ph. II (facelift generatie 2004-2008)) valt inderdaad wat zwaarder uit, maar is een betrouwbaar en comfortabel werkpaard.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-01-2013 14:44 door Elaste.
Ik denk dat het verschil in maandlasen tussen een C5 en 407 verwaarloosbaar zijn

Als 100% fransrijder en Renault-gek spam ik deze nog even:

2006 Renault Laguna 2.0-16v Expression Grand Tour

Is het model na de facelift, dus veel betrouwbaarder dan de generatie daarvoor, met de erg prettige 2.0 motor
Erg ruim, comfortabel en voorzien van cruise-control en climate-control
Ik heb zelf een 307 SW 1.6 uit november 2004 als lease auto gereden. Geen problemen gedurende de 130.000 km dat ik hem had. Wel een keer terugroep aktie gehad. De oudere modellen hadden wel meer kinderziektes. Dus 2005 of nieuwer nemen. De 407 SW heeft meer beenruimte, maar minder bagage ruimte dan de 307 SW. De 406 break vind ik mooier en praktischer dan de 407 SW.
406 is ook tien keer beter
liever een late 406 dan een vroege 407
wat een rammelbakken zijn dat
de 307sw schijnt na 2004 toch een stuk beter te zijn?
307 SW (of break) facelift is de betere keus. Kofferruimye groter dan 407 en deze facelift is duideijk beter dan het eerdere model 307.
Deze facelift 307 SW heeft gescheiden Climate control en Cruise control
Heb even naar die facelift gekeken. Staat maar 1 op autotrack. Vanmiddag even testrit gemaakt in de 307 SW uit 2004. Ga eventueel nog even bij mijn eigen garage langs voor een check. Maar als ik de verhalen zo lees dan is het toch verstandig om, wanneer ik voor de 307 SW kies, een model uit 2005 of later te kiezen.
Elaste
Beide modellen staan niet bekend als heel degelijk qua afwerking en elektronica. Maar dan heb je het over rammels en kleine storingen. Dat zijn geen zaken waar je veel onkosten aan hebt.

M'n pa heeft een 407 2.2 16v gereden van '04-'09. Fijne auto, maar het ding heeft ook erg vaak bij de dealer gestaan voor zaken die ik zeker niet onder 'kleine storing' schaar. Denk aan koppeling, stuurbekrachtigingspomp, stuurhuis (2x!) en achterbanden die gedurende die vijf jaar nooit recht zijn afgesleten.. En dat zijn echt geen exemplarische problemen van een maandagochtend auto. Zou het niet hebben aangedurfd die auto na einde contract prive te kopen, wat genoeg zegt lijkt me.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-01-2013 21:28 door TYN.
Vergeet ook niet dat er van de 307 onwijs veel verkocht zijn.
dus zal er ook meer over bekend zijn

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-01-2013 21:45 door woodyman.
Heb even zitten kijken naar wat modellen vanaf 2005 zoals hierboven van autoscout. Enige nadeel hiervan is dat ze een aardig eindje bij ons uit de buurt staan. Ik woon zelf in Drachten. In de buurt zie ik bijvoorbeeld deze staan, [www.marktplaats.nl]

Alleen is de km-stand daarbij beduidend hoger. Bij 120k staat de distributieriem op de agenda dus ik weet zeker dat er vrij snel wat hogere kosten aan zitten te komen.
Bartf
Heb even zitten kijken naar wat modellen vanaf 2005 zoals hierboven van autoscout. Enige nadeel hiervan is dat ze een aardig eindje bij ons uit de buurt staan. Ik woon zelf in Drachten. In de buurt zie ik bijvoorbeeld deze staan, [www.marktplaats.nl]

Alleen is de km-stand daarbij beduidend hoger. Bij 120k staat de distributieriem op de agenda dus ik weet zeker dat er vrij snel wat hogere kosten aan zitten te komen.

Dit is de pre-facelift-versie. 2005 was het overgangsjaar. Ik zou gaan voor die van nŠ de facelift, veel betrouwbaarder en ook luxere climate control met zoneregeling. Deze uit de advertentie heeft bovendien een 2.0-motor: veel onzuiniger (1 op 12 versus 1 op 14) en duurder in het onderhoud.

Het verschil tussen de SW en 'gewone' Break zit em met name in de gezins-/kinderdingetjes: losse achterstoelen (bovendien verschuifbaar en ook plaatsbaar op de 3e zitrij, dus je kunt lekker configureren: met 4 personen kun je lange dingen vervoeren bijvoorbeeld), glazen dak. Daarnaast zijn dakrails, stootlijsten en deurklinken in de lakkleur bij de SW. De SW is echter wel zwaarder bij vergelijkbare motorisering. Dat kan soms een klasse schelen qua wegenbelasting. De 2.0 is trouwens een zware motor en scheelt ook weer een klasse met de 1.6 16V.

Kijk dus goed naar leeggewicht en zuinigheid motor als je daar op wilt besparen.
Als je toch iets meer wilt uitgeven dan de 7500 euro zit je al snel op leuke 308SW's. Bijvoorbeeld deze met zuinige 1.4 VTi motor:

[www.autoscout24.nl]

Met een beetje onderhandelen heb je hem voor 8500, dus 1000 euro boven je budget, maar wel een veel betrouwbaardere auto.
Dat is waar. Maar als ik mijn budget naar boven ga bijstellen dan zijn er ook nog tig andere auto's zoals de 308 die beter zouden zijn. Dan kan ik blijven zoeken en bijstellen.

Hmz, blijft lastig. Komen toch steeds weer meer bomen bij smiling smiley. Maar goed, ik wil een goede keuze maken en gezien de reacties is het verstandig om nog even geduld te hebben en niet overhaast de 307 uit 2004 te nemen.
waarom zou je geen 307 uit 2004 kunnen nemen?
mijn zus rijd met een 307 uit 2003 en die gaat de 3 ton halen binnen nu en een paar dagen.
nooit geen problemen gehad alleen slijtage onderdelen.
het zijn prima auto's alleen de echt eerste lichting 2002 2003 zou ik niet snel nemen.
maar als je dit forum doorspit dan kun je van geen 1 merk de eerste lichting nemen.
En volgens mij gaat het altijd zo
bij volkswagen,audi,kia overal hebben ze en kennen ze wel opstart problemen
Bij ons was gezinsuitbreiding een paar jaar geleden ook de reden voor een nieuwe auto. Wij hebben een Peugeot 307 Break 1.6 16V gekocht.
Een heerlijke auto waar alles in past vanwege de heerlijke kofferbakruimte. Maar nu mag het voor ons wel weer wat kleiner.
Dus mocht je nog intersse hebben big smile smiley , het is een auto uit 2007 met climate control, cruise control, trekhaak, alles dr op en dr aan.
Elaste
Bartf

Dit is de pre-facelift-versie.
Niet helemaal. Zoals je terecht stelt was 2005 een overgangsjaar: de 307 kreeg in dat jaar een facelift. Dat jaar is er van het prť-facelift model echter ook een Premium uitvoering geweest. Die had nog de oude neus, maar al wel (bijvoorbeeld) de nieuwe climate control. Ook wat andere dingen waren al gelijk aan het facelift model.

Ik heb zelf zo'n 307 Premium gehad, een Break met 1.6 HDi. Dat was geen onverdeeld genoegen, ik heb er te vaak mee bij de garage gestaan. Dat waren wel voornamelijk motorgerelateerde problemen, de 1.6 HDi had toen nog best wat kinderziektes. Voordeel is dat bij een auto uit 2005 de "ellende" waarschijnlijk al door de vorige eigenaren is opgelost en je je meer "zorgen" moet maken over de reguliere gebruiksafhankelijke zaken.
Mijn vader rijdt nu al probleemloos 100k km in z'n 2e 407. De eerste had hij ook over de ton gereden en was een 1.8 16v phase 1. De 1.8 is maar net genoeg, vind ik. De 2.0 16v phase 2 die hij nu heeft rijdt erg lekker en klinkt sportief als je 'm op z'n staart trapt.

Een 307 1.6 phase 1 zou ik niet snel nemen omdat de motor iets te onder bemeten is. Verbruik valt daardoor ook tegen. Een 1.4 VTi phase 2 zou ik ook niet snel nemen. Ik heb proef gereden in een 207 1.4 VTi en dat houdt al niet over. Dan kan ik je eerder een goed onderhouden 1.6 VTi aanraden.

Verder goed kijken naar de onderhoudshistorie. Als alle electronica problemen al verholpen zijn, zullen ze niet snel terug keren.

Andere optie: 406 Break 2.0 van het laatste type (dus nieuwste motor).
Moah, ik ben nog niet echt overtuigd. Ik heb een proefrit gemaakt in de peugeot. Ik ben dus ook weer even verder aan het kijken naar andere automerken. Zo heeft eerder ook al een skoda favia combia 115pk de revue gepasseerd of deze [www.autodealers.nl]. Ben erg te spreken over Skoda als merk.

Wat ik me nog wel afvraag. Ik zie bij een dealer dat ze Ä595,- rijklaarkosten rekenen. Dat vind ik nogal wat. Er staat verder niet gespecificeerd wat deze kosten zijn. Is dit niet erg hoog?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-01-2013 22:28 door Bartf.
Ja, dat is vrij prijzig, maar helaas ook vrij gebruikelijk. Over het algemeen kan de dealer wel vertellen wat ze ervoor doen, komt doorgaans neer op een afleverbeurtje, wassen en poetsen, volle tank, papierboel afhandelen en nog wat van dat soort dingen.
Is het al gelukt met de keuze? We zijn benieuwd naar de uitkomst.
Elaste
Is het al gelukt met de keuze? We zijn benieuwd naar de uitkomst.

Nieuwe hobby gevonden of kras in de plaat?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-02-2013 15:30 door R-W.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep