2de hands station

Gepost door arthurvdlinden 
hallo allemaal,

met het nieuwe jaar komen nieuwe plannen en bij ons is het plan om een 2dehands stationwagon aan te schaffen voor geplande gezinsuitbreiding.
zelf rijd ik momenteel een Ford fiŽsta 1.25 uit 2010 en vind Ford een erg fijn weggedrag vertonen.

ik zoek een stationwagon van niet meer als Ä10.000,- , niet meer als 125.000 km op de teller , niet ouder dan 2008 en geen italiaan of fransoos ( ik weet het onderbuikgevoelens over elektronica e.d. ) die op benzine rijdt.

de station moet qua lengte in de ford focus wagon klasse liggen ( avensis, mondeo e.d. zijn te groot )

ik heb zelf al een lijstje samengesteld en wat onderzoek gedaan op internet

1 Ford Focus wagon [www.autoweek.nl]
2 Kia c'eed wagon [www.autoweek.nl]
3 Hyundai i30 wagon [www.autoweek.nl]
4 Volkswagen Golf [www.autoweek.nl]

bij Ford was een van de kanttekeningen dat je pech kan hebben met kwaliteit van airco e.d. ?
Kia schijnt gevoelloos te sturen?
Hyundai is het net niet vergeleken met de andere genoemde auto's?
Volkswagen schijnt motorproblemen te hebben gehad bij koud weer ( onder de -10) motorblokken die kapot vroren ?

ik wilde graag van jullie weten of jullie betere/andere ideeŽn en gedachtes hebben over wat ik hier heb uitgesproken en misschien andere merken/auto's kennen i.p.v. de hier genoemde. de auto zal het ook in ScandinaviŽ moeten kunnen volhouden vanwege emigratie.

met vriendelijke groet

Arthur
Re: 2de hands station
07-01-2013 16:12
Je kan bij een Ford pech hebben met een Airco, maar die kans schat ik niet hoger in dan bij andere merken. De gewone Zetec 1.6 i is redelijk bulletproof qua betrouwbaarheid maar geen strepentrekker. Er is een Flexifuell versie van de Focus, waar eventueel bio-ethanol mogelijk is. Deze hebben een aansluiting voor verwarming van het motorblok. In Scandinavie 's winters wel handig.

Bij VW 1,4 benzineblokken (oudere atmosferisch) kon er in de Polo iets misgaan bij strenge vorst. Bij de Golf is dat niet van toepassing, echter bij de TSI's heb je kans op nog veel ernstiger problemen. Ook de FSI's zijn niet geheel verschoond van issue's.

Geen ervaring met Hyundais of Kia's.

Freez
Ik zou voor de Focus gaan, wellicht krijg je bij je eigen merk het meeste terug.
Kijk eens voor een mitsubishi lancer wagon erg fijne auto
Volvo V50 of V60 doen het uiteraard uitstekend in Zweden, alsmede de 9-3 estate.
07-01-2013 19:38
Zou gewoon doorrijden met de FiŽsta (verkoop van zo'n jonge auto kost geld) en pas na de emigratie een andere auto kopen.
Freez

Bij VW 1,4 benzineblokken (oudere atmosferisch) kon er in de Polo iets misgaan bij strenge vorst. Bij de Golf is dat niet van toepassing, echter bij de TSI's heb je kans op nog veel ernstiger problemen

De Golf IV 1,4 kan hier ook last van hebben, en een vastgelopen blok minder ernstig dan een gebroken/of van tijd afgesprongen distributieriem?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-01-2013 19:43 door Monsieur Le Loure.
@ nieuwste c1 rijder : ik heb gekeken naar de lancer, buiten het feit dat ik de auto zelf niet echt mooi vind ( interieur en exterieur ) is het verbruik ook beduidend hoger dan ik zou willen. 1 op 11.

@ zonder Matra, met BMW : helaas zijn er geen v50's te krijgen met mijn eisenpakket voor onder de 10000 euro ( meer richting 12000-13000 euro )

@ meeuw : ik heb een ford options constructie die afloopt in april dus of ik betaal het overgebleven termijn af en ruil de fiŽsta in als de inruilwaarde hoger is als het laatste termijn, of ik geef de fiesta terug. de autoprijzen in Finland liggen een stuk hoger als in Nederland waar je hier Ä 10.000,- betaalt, betaal je in Finland 13.000 tot 14.000 euro. vandaar de keuze om deze aan te schaffen voor emigreren.
08-01-2013 09:06
Toelichting op mijn advies:

De eerste jaren schrijf je het meeste af op een auto, dus inruil/verkoop na 2-3 jaar is iha niet echt handig (hoe het financieel dan ook geregeld moge zijn).

Wat de aan te schaffen auto betreft: Wordt daar in Finland geen belasting op geheven bij import?

Ook kan het zo zijn dat de auto's aldaar aanpassingen hebben voor de strenge vorst. Ik weet van Zweedse kennissen (aantal jaren terug) dat zij 's-nachts de auto verwarmden als die buitenstond. Zat dus een (permanent aan te zetten) verwarming in die wij hier in NL niet hebben. Misschien zijn er ook wel nog andere afwijkingen vanwege de zeer lage temperaturen.
08-01-2013 09:31
meeuw

Ook kan het zo zijn dat de auto's aldaar aanpassingen hebben voor de strenge vorst. Ik weet van Zweedse kennissen (aantal jaren terug) dat zij 's-nachts de auto verwarmden als die buitenstond. Zat dus een (permanent aan te zetten) verwarming in die wij hier in NL niet hebben. Misschien zijn er ook wel nog andere afwijkingen vanwege de zeer lage temperaturen.

Vandaar mijn verwijzing naar de Ford Flexifuell's , die hebben die voorziening standaard (stekkertje voor in de grill)

Freez
Bij import bij immigratie word er geen importbelasting geheven over de invoer mits de auto minimaal 6 maanden op naam staat, het overschrijven naar fins kenteken kost me 500 euro, daarnaast kost het inbouwen van een verwarming in de auto nog zoon 500 euro, ik heb kennissen daar die dat kunnen doen dus dat zal geen probleem zijn, het nadeel met flexifuel is dat rijden op lpg illegaal is in Finland winking smiley

Ik weet dat verkoop na 3 jaar niet het meest rendabel is, maar in dit geval dus weer wel als je 3000 euro meer betaalt voor dezelfde auto in Finland

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-01-2013 10:04 door arthurvdlinden.
08-01-2013 10:47
arthurvdlinden
Bij import bij immigratie word er geen importbelasting geheven over de invoer mits de auto minimaal 6 maanden op naam staat, het overschrijven naar fins kenteken kost me 500 euro, daarnaast kost het inbouwen van een verwarming in de auto nog zoon 500 euro, ik heb kennissen daar die dat kunnen doen dus dat zal geen probleem zijn, het nadeel met flexifuel is dat rijden op lpg illegaal is in Finland winking smiley

Ik weet dat verkoop na 3 jaar niet het meest rendabel is, maar in dit geval dus weer wel als je 3000 euro meer betaalt voor dezelfde auto in Finland

FlexiFuell's rijden niet op LPG, maar rijden gewoon op benzine, of eventueel E85. Je kan gewoon beide tanken.

Freez
aha ik dacht te weten wat flexifuel was maar wist het dus niet, ok gelijk weer wat bijgeleerd. is het verbruik in een flexifuel auto niet hoger ook als je op benzine rijd dan? , zoals ik al zij voor 500 euro komt er ook een verwarmingssysteem in dus daar ligt het probleem niet

@ British Racing Green ook het verbruik van octavia ligt te hoog verleken met de rest, de astra... vind ik net niet mooi
08-01-2013 12:07
Weet niet waar je in Zweden gaat wonen maar wellicht is een 4wd dan wel handig, een Subaru Legacy (ja, is iets ouder dan de bedoeling) bijv:

Of een maatje kleiner, een Impreza:

Ik ga niet naar zweden maar naar Finland ( minder echte bergen, de hoogte gaat gelijkmatiger) dus een niet zo zeer een krachtige auto nodig.

het verbruik ligt ook gelijk een stuk hoger van deze 2.

Ik denk dat ik na wat verder zoeken toch wel kan zeggen dat de keuze tussen de Focus en de Ceed wagons zal gaan.

hopelijk hebben jullie voor mij eventueel nog speerpunten waar ik rekening mee moet houden bij deze auto's of adviezen ??
09-01-2013 13:49
Even iets om op te letten:

Kies wel een auto die ook in min of meer gelijke uitvoering in Finland wordt/werd verkocht. Soms kom je anders voor vreemde verrassingen te staan. Mijn ouders reden in een Peugeot (dacht 306) die in Spanje was gekocht. Bij een probleempje in NL zag de Peugdealer tot zijn verbazing een motor onder de kap liggen die in NL nooit geleverd was. Kan lastig zijn bij reparaties.
09-01-2013 14:55
arthurvdlinden
Ik ga niet naar zweden maar naar Finland ( minder echte bergen, de hoogte gaat gelijkmatiger) dus een niet zo zeer een krachtige auto nodig.

het verbruik ligt ook gelijk een stuk hoger van deze 2.

Ik denk dat ik na wat verder zoeken toch wel kan zeggen dat de keuze tussen de Focus en de Ceed wagons zal gaan.

hopelijk hebben jullie voor mij eventueel nog speerpunten waar ik rekening mee moet houden bij deze auto's of adviezen ??

Excuus, weet ook niet waar ik Zweden vandaan haal?! Maar het punt was dat een 4wd misschien wel handig zou zijn, niet zo zeer vanwege de kracht maar vanwege de vermoedelijk wat strengere en langere winters?
@meeuw, daarom ook niet naar een dealer gaan maar naar een adres waar men nog kan sleutelen winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep