Repareren of inruilen

Gepost door Hapee 
Repareren of inruilen
27-12-2012 18:45
Lastig dilemma, zie ik veel terug... Mijn Toyota Avensis 2.0 D4D uit 2005 heeft 230k gereden zonder al te veel problemen. Nu is (waarschijnlijk) de turbo kapot, dwz dat er een ring omheen zit die vastgelopen is wegens te veel roet. De D4D-motor heeft dat heel vaak rond deze km-stand (de Verso heeft dezelfde motor). Reparatie kost om en nabij de 2.000 euro.

Nu is het ook zo dat deze auto aan de grote kant is voor ons, en diesel eigenlijk te duur. We rijden nu ongeveer 20.000 km per jaar, en dat zal de komende jaren zeker niet veel meer worden. Ik weet niet wat de dealer er voor zou willen geven, gezien de kosten die er nog bij komen, maar ik zit er wel aan te denken om deze in te ruilen op een kleinere benzineauto - of een belastingvrije, een Prius bv. Aan de andere kant ga ik dan ook weer een zak geld bij moeten leggen, waardoor het voordeel van de de lagere mrb weer wegvalt. Wat is wijsheid?
Volgens mij geef je zelf al een beetje antwoord.
Je hebt hem eigenlijk niet meer nodig omdat hij te groot is en waarschijnlijk ook prijzig in de wegenbelasting.
de vraag is krijg je die 2000 euro weer terug bij inruil
of kan je hem zo ook leuk schikken met de dealer.
Weg er mee en een heerlijke nieuwe Toyota Aygo kopen.
Inruilen kost altijd geld, dat is waar. Maar een auto die je eigenlijk liever niet meer hebt (of druk ik het zo te sterk uit?) voor Ä2000,- op laten lappen is ook niet gratis.

Is zoiets wat? (Auris)
Ford Versailles V8
Als het roer dan toch om moet, dan maar heel drastisch?
Als de reparatie jou 2k kost kost de dealer dit minder, echter bij verkoop kan hij hiervoor zo goed als niets doorberekenen. Voordeel is dat de turbo waarschijnlijk niet stuk gaat tijdens de garantie periode. big smile smiley Dus iets minder risico voor de garage.

Als je van die auto af wil is dit het moment denk ik.
Ford Versailles V8

Haha, dat is wel erg drastisch smiling smiley

Maar de reacties zijn behoorlijk eenduidig. Dank. Wordt wel lastig om er een goede prijs voor te krijgen, ben vandaag een paar bedrijven langsgeweest en die zeggen allemaal dat grote diesels niet zo in trek zijn. Er zijn meer mensen die toch maar weer benzine gaan rijden..

Alternatief is elders inruilen en zwijgen over de reparatie die er aan komt (je merkt er doorgaans weinig van), maar dat zou niet zo netjes zijn.
Hapee
Wordt wel lastig om er een goede prijs voor te krijgen, ben vandaag een paar bedrijven langsgeweest en die zeggen allemaal dat grote diesels niet zo in trek zijn.

Heerlijke dooddoener, geen 1 auto is in trek als je een auto komt inruilen.
Maar bij verkoop is steevast het antwoord dat je een zeer courante auto koopt die lekker waardevast is,
Hapee
Ford Versailles V8

Maar de reacties zijn behoorlijk eenduidig. Dank. Wordt wel lastig om er een goede prijs voor te krijgen, ben vandaag een paar bedrijven langsgeweest en die zeggen allemaal dat grote diesels niet zo in trek zijn. Er zijn meer mensen die toch maar weer benzine gaan rijden..

Alternatief is elders inruilen en zwijgen over de reparatie die er aan komt (je merkt er doorgaans weinig van), maar dat zou niet zo netjes zijn.

Maar dan wordt je boos als de garage je niet goed helpt als je een beroep op de garantie doet?
2000 euro voor een turbowissel?? Veel geld. Een gereviseerde turbo kost tussen de 300 en 500 euro. Een fabrieksnieuwe kost 1100 euro. Dat is dus 900 tot 1700 euro aan montagekosten. Reken daarnaast 150 euro aan bijkomende kosten (klein materieel, olie) Bij een uurtarief van 75 euro (?) komt dat neer op zo'n 10 tot 20 uur montagetijd...

Ik zou eens kijken of fixen bij een beun, particulier werkend verkopen en zonder inruil iets anders terugkopen niet het meest voordelig is. Niemand zit te wachten op een defecte auto en de dealer laat je qat inruil betreft enorm er voor bloeden dat de turbo (variabele schoepen?) het niet goed doet. En zonder inruil kun je meestal wel een aardige korting bedingen op iets anders.
Hapee
Ford Versailles V8

Alternatief is elders inruilen en zwijgen over de reparatie die er aan komt (je merkt er doorgaans weinig van), maar dat zou niet zo netjes zijn.[/quote

Dan houd je wel lekker het kringetje in stand Partikulier beduveld handelaar,handelaar verkoopt de auto zonder garantie aan de volgende
die vervolgens weer een forum opduikt om zijn gal te spugen hahaha.

Ik woon in Apeldoorn daar kun je hem best inruilen,want hier word je hoe ook opgelicht bij een garage
s velthuis
2000 euro voor een turbowissel?? Veel geld. Een gereviseerde turbo kost tussen de 300 en 500 euro. Een fabrieksnieuwe kost 1100 euro. Dat is dus 900 tot 1700 euro aan montagekosten. Reken daarnaast 150 euro aan bijkomende kosten (klein materieel, olie) Bij een uurtarief van 75 euro (?) komt dat neer op zo'n 10 tot 20 uur montagetijd...

Ik zou eens kijken of fixen bij een beun, particulier werkend verkopen en zonder inruil iets anders terugkopen niet het meest voordelig is. Niemand zit te wachten op een defecte auto en de dealer laat je qat inruil betreft enorm er voor bloeden dat de turbo (variabele schoepen?) het niet goed doet. En zonder inruil kun je meestal wel een aardige korting bedingen op iets anders.

*dubbel*

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-12-2012 09:44 door Mechanix.
Mechanix
s velthuis

Maar dan zit je nog steeds met zo'n dieselsloep opgescheept waar je mee moet leuren. De kans op gezeur na een particuliere verkoop is altijd aanwezig.

Gewoon een keer goed investeren in een Yaris of zo.
Heb ongeveer hetzelfde dilemma gehad.
Precies een jaar terug had mijn vriendin een probleem met de versnellingsbak in haar Focus diesel (1.8, bouwjaar 2004 137k gelopen). Omdat ze ook al schade had gereden koste het ongeveer 3000 euro om dat ding weer helemaal in orde te krijgen (nieuwe bandjes, remmen, schadeherstel, versnellingsbak). Dat ding hadden we 20 maanden eerder voor 6000 euro gekocht.

Het probleem is dat als je de wagen laat herstellen je niet weet wat je volgende week weer voor problemen gaat krijgen met zo'n auto. Mijn vertrouwen was volledig weg in dat ding en daar moet je denk ik ook naar kijken.

Uiteindelijk de wagen maar op laten takelen (reed niet meer) en voor 1100 euro mee late nemen door een handelaar. Gezocht naar een goedkope 2e hands, maar niet echt iets kunnen vinden.
Daarna naar de Toyotadealer kijken voor een Aygo, maar dat is echt een klein ding en past niet eens een buggy achterin (2 kids, 3,5 en 1,5 nu). Toen naar de Yaris gekeken, wat net een nieuw model was. Uiteindelijk die maar gekocht met 5 jaar garantie en 5 jaar gratis onderhoud. Vriendin blij, onzekerheid weg! (en spaarrekening leeg smiling smiley )
Mechanix
s velthuis

Maar dan zit je nog steeds met zo'n dieselsloep opgescheept waar je mee moet leuren. De kans op gezeur na een particuliere verkoop is altijd aanwezig.

Dat is inderdaad een risico. Verkopen met mankementen zonder daar iets bij te zeggen zou ik zelf geen optie vinden, al is het maar voor mijn eigen geweten. Zonder reparatie zal een incourante auto echter nog veel lastiger te verkopen zijn. Maar inderdaad, het is een lastige afweging. Ik zou eerst een beginnen met nog wat prijsopgaves te vragen voor de reparatie van die turbo. 2000 euro is echt wel heel erg hoog. Voor een eurootje of 800 zou er een gereviseerde in moeten zitten. Rij er dan nog een jaartje mee om de reparatie financieel af te schrijven en ruil hem dan werkend in. Ik geloof zelf echter die 2000 euro nog niet zo.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-12-2012 14:03 door s velthuis.
Re: Repareren of inruilen
28-12-2012 14:21
Eens met de opmerkingen over het vervangen van de turbo, 2k is echt onnodig qua kosten.
Overigens, kosten zijn toch niet het enige argument om een bepaalde auto te rijden. Qua veiligheid zit ik met m'n gezien tien keer liever in een Avensis dan in een Aygo. En 230k voor een Avensis diesel lijkt me ook vrij maagdelijk. Ik zou repareren en doorrijden, een andere auto mag wellicht goedkoper in verzekering/ brandstof zijn maar voor de aanschaf moet je waarschijnlijk toch gaan investeren en je hebt nu een auto die nog jaren mee kan.
De genoemde prijs voor het vervangen van de turbo lijkt me aan de (zeer) prijzige kant. Dus b.v. nog bij 2 andere Toyota-dealers een prijsopgave halen om te vergelijken. Ook moet het beslist geen nieuwe turbo zijn, een gereviseerde is ook z.g.a.n. als het serieus is gebeurt. Zou het niet bij een beunhaas laten doen, heb je ook geen garantie als er later wat mee is.

Zou de Avensis laten klaarmaken en er gezellig mee door rijden. Is beslist geodkoper als inruilen en zeker veiliger als zo'n gebakje Aygo e.d.
Turbo`s zijn niet goedkoop bij Toyota. Echt niet. Toyota is een goed merk, maar de prijzen van onderdelen kunnen gewoonweg idioot zijn. Ik heb ze jaren voorbij zien komen. Ze zijn daarin echt heel duur.
Boppie
Turbo`s zijn niet goedkoop bij Toyota. Echt niet. Toyota is een goed merk, maar de prijzen van onderdelen kunnen gewoonweg idioot zijn. Ik heb ze jaren voorbij zien komen. Ze zijn daarin echt heel duur.

Volledig gereviseerde turbo's voor de d4d avensis kosten in duitsland tussen de 300 en 500 euro. Daar kun je weer een hele tijd mee vooruit. Ik weet niet hoe makkelijk bereikbaar de turbo in een Avensis is, maar na een uurtje of 2 a 3 sleutelen moet je toch een eind kunnen komen. Tel daarbij nog wat klein materieel en olie en dan moet een euro of 800 toch te doen zijn.
Re: Repareren of inruilen
01-01-2013 11:05
s velthuis
Boppie

Volledig gereviseerde turbo's voor de d4d avensis kosten in duitsland tussen de 300 en 500 euro. Daar kun je weer een hele tijd mee vooruit. Ik weet niet hoe makkelijk bereikbaar de turbo in een Avensis is, maar na een uurtje of 2 a 3 sleutelen moet je toch een eind kunnen komen. Tel daarbij nog wat klein materieel en olie en dan moet een euro of 800 toch te doen zijn.
Als je iemand kan vinden die de turbo er voor je in kan schroeven, zou ik ook eens op de USA sites kijken. Met als extra uitdaging dat je wel de juiste turbo moet bestellen.

Mijn Camry staat ook te koop. Er gaat weinig stuk aan zo'n dikke Toyota, maar het lijkt wel of de onderdelen in Nederland met een laagje goud gedekt worden.

Enneh: wil je echt een Prius? Er zijn nog veel meer betrouwbare zuinige autotjes. Zoals een Yaris, Aygo of misschien zelfs een Hyundai I20.....
Turbo's zijn duur weet ik sinds afgelopen zomer, maar 2.000 euro is wel weer erg overdreven.
Reken echter wel altijd op een bedrag rond de 2.000 euro omdat het voor de garage een helse klus is. Men zegt zelfs een dagvullende taak, maar dat weet ik niet precies. Men moet de motor uitbouwen, vervolgens de Turbo vervangen, de motor weer inbouwen wat neer zou komen op een 4 a 5 uur werk voor een garage. Als je daar dan het onderdeel van 1200 euro (de Turbo) van een Opel was het nog bij rekent kom je toch al gauw in de buurt van de 2.000 euro.
Het was onderweg naar vakantie en wij hebben 2 dagen op een andere camping gestaan dan gepland omdat de Turbo bijna het lootje gelegd had. Begon steeds luider en duidelijker te fluiten en met een caravan erachter en een vakantie in het vooruitzicht naar ItaliŽ waarvoor je de bergen over moet in Zwitserland hebben we besloten het zekere voor het onzekere te nemen en de afspraak in NL af te bellen voor bij terugkomst, maar het in Duitsland te laten doen. Naar mijn idee waren we toen iets van 1700 euro kwijt.
@ eerste-opel:
Mag ik eens vragen wat voor Opel je hebt gehad dan???

Turbo vervangen kan een lastige klus zijn als er vanalles in de weg hangt (en dat is bij de Aziaten nog vaak het geval helaas), en dan heb je gauw een dagvullende klus inderdaad.

Variabele regeling kapot door roet kan voorkomen worden, door de auto op geregelde tijden eens GOED uit te laten over de Grens in Duitsland..
een een keer de turbo GOED heet laten worden op zijn tijd, zorgt ervoor dat de roetresten worden weggewerkt.

Willem
vectra V6
als er vanalles in de weg hangt (en dat is bij de Aziaten nog vaak het geval helaas)

Goh, daar had mijn Zafira B nou geen last van.

Opkrikken om een lampje te verwisselen, 3 uur voor een dynamo vervangen. Na 3 jaar en 100K km stonden er zo'n 5 mille aan reparaties voor de deur. Dit is de hel van de moderne diesel, van alle merken dus.
een turbo gaat normaal niet gauw stuk, maar gaan kapot door roetaanslag, bij de 1.3 en 1.9 diesel is het een hel om de turbo te vervangen.
je kan dan beter een beetje extra diesel op stoken, dan je turbo vol met roet rijden..

bij ons op het werk hebben we 2 Vectra's C gehad, welke echt als leasebakken bereden zijn, STAMPEN!! dus, daar zijn gekscherend genoeg nagednoeg geen problemen mee geweest, nieuw gekomen, en gegaan met respectievelijk 293.000km en 312.000km.

je moet het zo zien:

je rijdt rustig, en netjes volgens het nieuwe rijden, dan word je afgestraft met dure garage rekeningen
je rijdt vlot tot snel, en je word afgestraft met een hoger verbruik en eventueel af en toe een bekeuringkje

Willem

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-01-2013 22:35 door vectra V6.
vectra V6
@ eerste-opel:
Mag ik eens vragen wat voor Opel je hebt gehad dan???

Turbo vervangen kan een lastige klus zijn als er vanalles in de weg hangt (en dat is bij de Aziaten nog vaak het geval helaas), en dan heb je gauw een dagvullende klus inderdaad.

Variabele regeling kapot door roet kan voorkomen worden, door de auto op geregelde tijden eens GOED uit te laten over de Grens in Duitsland..
een een keer de turbo GOED heet laten worden op zijn tijd, zorgt ervoor dat de roetresten worden weggewerkt.

Willem

Natuurlijk mag je dat vragen Willem. Het was trouwens niet mijn auto, maar de auto van m'n ouders waarmee ik op vakantie was.
Het betreft een Opel Vectra Station 1.9 (1900 motor dus) waar een surfplank in z'n geheel ingeschoven wordt. Hieronder een foto van het soort auto.

Deze auto hebben wij (m'n ouders eigenlijk) pas sinds 2009.
Mogelijk heeft het er al ingezeten, maar is het in de loop van de tijd verergerd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

Klik hier om in te loggen

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep