Eigen lease bijdrage 100% elektrische auto

Gepost door keesvanbemmel 
Hallo,

Al enige tijd ben ik me aan het orienteren op het leasen van een 100% elektrische auto. Twee weken geleden ontdekte ik naar aanleiding van een tip van een collega echter het volgende waar ik graag wat meer meningen / tips over zou krijgen.

Wanneer een leaseauto duurder is dan de door de werkgever vergoede leasebijdrage, kan het extra bedrag ingehouden worden op de bijtelling. Als voorbeeld:

Lease auto kosten: 1000 euro
Vergoeding werkgever: 750 euro
Dan kan 250 euro worden ingehouden op de bijtelling en wordt daar dus geen belasting over geheven.

ECHTER in het geval van een 100% elektrische auto is er geen bijtelling. Volgens mij wordt dan de 250 euro ingehouden op je NETTO salaris en heb je daar dus eerst ook al belasting over betaald.

1. Weet iemand of dit klopt?
2. Dan is de overheidsstimulans voor elektrisch rijden (0% bijtelling) dus niet helemaal een stimulans, want de extra kosten komen uit eigen zak, of is dat een verkeerde aanname?
3. Weet iemand of hier nog andere mogelijkheden voor zijn zoals subsidies voor werknemer of werkgever of zijn er belastingvoordelen anders dan de 0% bijtelling oid?

Ik hoor graag! Alle tips zijn welkom!

Groeten,

Kees van Bemmel.
En hoe zit het als je een auto binnen het leasebudget neemt?
En wat als je bij het bedrijf weggaat en de lease loopt nog een hele tijd door ? Denk dat je dan flink mag bijbetalen aan je baas i.v.m. met overschrijden van je normale budget.
In dat geval heb je 0% bijtelling als volledig voordeel! Leasevergoeding zelf is altijd al belast, ongeacht wat voor auto je rijdt.
keesvanbemmel
In dat geval heb je 0% bijtelling als volledig voordeel! Leasevergoeding zelf is altijd al belast, ongeacht wat voor auto je rijdt.

Duss, is het verstandig om je aan het budget te houden. Tenminste als het om de €'s gaat.
Total Loss
En wat als je bij het bedrijf weggaat en de lease loopt nog een hele tijd door ? Denk dat je dan flink mag bijbetalen aan je baas i.v.m. met overschrijden van je normale budget.

Staat er redelijk los van. 2 opties:

1. Je werkgever staat altijd toe dat je de auto inlevert bij beeindigen dienstverband. Dit zal, ongeacht welke auto, de leaseprijs hoger maken.
2. Je werkgever wil altijd dat je de auto/contract meeneemt bij beeindigen dienstverband. Dit gaat je een afkoopsom bij de leasemaatschappij kosten OF je nieuwe werkgever neemt het contract over. Ook deze optie bestaat ongeacht welke auto je leaset.
haarr
Duss, is het verstandig om je aan het budget te houden. Tenminste als het om de €'s gaat.

Haha helder! Alleen gaat het natuurlijk niet om de euro's... ik wil kijken of een Tesla Model S haalbaar is en op wat voor manier.

Overigens kun je met jouw argument natuurlijk beter helemaal geen auto rijden maar de fiets... als het om de €'s gaat.
Opte 1 zorgt voor een nog grotere overschrijding van het budget, optie 2 is eek een risico.
keesvanbemmel
haarr

Haha helder! Alleen gaat het natuurlijk niet om de euro's... ik wil kijken of een Tesla Model S haalbaar is en op wat voor manier.

Overigens kun je met jouw argument natuurlijk beter helemaal geen auto rijden maar de fiets... als het om de €'s gaat.

Zonder bijtelling lijkt me leasen goedkoper dan fietsen. drinking smiley
keesvanbemmel

.

Mooi streven, succes!
keesvanbemmel
2. Dan is de overheidsstimulans voor elektrisch rijden (0% bijtelling) dus niet helemaal een stimulans, want de extra kosten komen uit eigen zak, of is dat een verkeerde aanname?
Dat je voor het budget dat je werkgever je beschikbaar stelt niet de door jou gewenste 0% bijtelling auto kunt leasen, maar daarvoor bij moet betalen, is een zaak tussen jou en je werkgever. De belastingdienst heeft daar verder niks mee van doen. Die doet het maximale wat ze kan: de bijtelling op 0%, zodat je géén belasting hoeft te betalen voor de auto.
Idd dat is iets tussen werkgever en jezelf.
Een nissan leaf kan je bv ook leasen als je groen wilt zijn. En daarvan is de fiscale waarde een stuk lager dan de tesla.
En ook het lease bedrag.

Ik wil ook wel een A6 full options leasen. Maar dat gaat mijn een behoorlijk stuk boven mijn leasebudget. Dat heeft niets te maken met overheid en 0, 14 20 of 25% belasting.
Anders bekeken:

Als TSj het bedrag dat ie anders moest betalen als bijtelling nu in het budget steekt naast het deel dat zijn WG beschikbaar stelt?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep