Ford B-Max vs Hyundai IX20

Gepost door HitmeNL 
Ik zit te twijfelen tussen de Ford B-Max Titanium en de Hyundai IX20 I-Vision.
Wat zouden jullie kiezen?

Voordelen B-Max:
Rijdt beter
6-traps automaat
Active City Stop
Uitstapverlichting
Automatisch inklapbare spiegels
Neerklapbare voorpassagierstoel
12V op middenconsole
LED-dagrijverlichting
Automatische airco
Regensensor
Automatisch dimmende binnenspiegel
Lendensteunverstelling
Gedeeltelijk lederen bekleding
Verwarmde voorstoelen
Parkeersensoren achter
Elektrische voorruitverwarming

Nadelen B-Max:
1500 euro duurder
En ik weet niet hoe het zit met de schuifdeuren, of die eerder stuk gaan dan normale deuren.

Voordelen IX20:
5 Jaar garantie
Waarschuwing gordels
Actieve hoofsteunen
Verschuifbare achterbank
Alarm systeem
Climate control
Elektrisch inklapbare spiegels

Nadelen IX20:
Onbekend merk

Ik kwam op deze auto's uit omdat ze de volgende eisen moesten hebben:
Mini MPV
Automaat
Cruise Control
Airco
Hoge instap

We hadden eerst ook nog de Opel Meriva in gedachte.
Alleen die is zwaarder, dus kost 21 euro meer per kwartaal.
En bij de achterbank kan de middelste persoon zijn benen niet kwijt vanwege de flex-rail.
Dus die hebben we af laten vallen.

Wat zouden jullie kiezen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Hyundai een onbekend merk?
20 jaar geleden misschien wel, ja.
Wat flexibiliteit en praktisch nut betreft zou de Meriva de beste keus zijn, die 7 Euro meer wegenbelasting lijkt me dan een non-issue, dat verhaal van de flex-rail kan ik niet bevestigen of ontkennen. Vooral wat betreft bagageruimte is de Meriva verreweg de grootste, tevens kan het flexibele interieur een pluspunt zijn, bij de B-Max zijn de mogelijkheden wat dat betreft veel minder. Meriva is wel ietwat duurder maar Opel hangt er dan ook een flink sterkere motor in vergeleken met de Ford en Hyundai.
Total loss bedankt voor je reactie, nu ik dit zo lees is de Meriva misschien toch wel weer een optie.
Oeps. Pakte net per ongeluk de I20 in mijn vergelijk i.p.v. de IX20. Koffer van de IX20 is ook lekker groot, dus eigenlijk valt op dat de koffer van de Ford relatief krap is. De Hyuandai heeft 440 liter, de Opel 397 en de Ford 318. De motor van de Hyundai heeft iets meer pk's vergeleken met de Opel maar de Opel heeft meer koppel ( want Turbo en de Hyundai niet ).
De Opel heeft dan wel meer koppel maar dat model heeft net als alle huidige Opels een Obsitas kwaal...t.o.v. de concurrentie stukken zwaarder dus dan is hij dat voordeel allang weer kwijt . Hierbij komt een hoger verbruik en je noemde het al hogere wegenbelasting.
Van deze twee zou ik de Hyundai IX 20 nemen omdat die toch wel wat volwassener overkomt dan de compactere Ford , en het merk is allang ingeburgerd - hoort zelfs tot de meest betrouwbare op de markt , niet voor niets 5 jaar garantie.

Ook aan een Skoda Roomster gedacht ? Deze is ruimer dan alle drie de eerder genoemde modellen en is juist lichter dan die 3 dus goedkoper in verbruik en wegenbelasting . Momenteel is er een leuke complete Arctic te bestellen voor een schappelijke prijs .
Kizashi bedankt voor je reactie.

Ik persoonlijk vind de Skoda Roomster er lelijk uit zien.

Maar Bij de Ford krijg je gewoon veel meer handige dingen zoals:

6-traps automaat
Active City Stop
Uitstapverlichting
Automatisch inklapbare spiegels
Neerklapbare voorpassagierstoel
LED-dagrijverlichting
Automatische airco
Regensensor
Automatisch dimmende binnenspiegel
Lendensteunverstelling
Verwarmde voorstoelen
Parkeersensoren achter
Elektrische voorruitverwarming

En het is wel de bedoeling dat we hem helemaal af gaan rijden.
Dus we moeten voor de komende 10-15 jaar met de auto doen.
Dan zijn die dingen die de Ford heeft wel handig.

Maar wat denken jullie:
Welke houd het langer vol de Ford of de Hyundai?
Ik zou absoluut voor de B-Max gaan. Heb er in gereden en vond 'm erg lekker sturen (zoals alle Ford's). Die schuifdeuren zijn helemaal ideaal en in combinatie met de voordeuren (en omdat ie geen B-stijl heeft) heb je een instap die zeer ruim is. Op de achterbank voldoende ruimte, zelfs met mijn 2 meter lengte.

Voordeel van de B-Max is ook dat ie erg modern is (qua 'gadgets') en prachtig afgewerkt. Veel mooier dan de Ix20 waaraan je toch alweer kunt zien dat het ontwerp alweer een paar jaar oud is. De Meriva is ook een mooi afgewerkt auto maar wij waren al direct aan het stoeien met die deuren. Leuk, die zelfmoorddeuren maar als je aan 1 kant voor en achter tegelijk wilt instappen sta je elkaar in de weg. Dat gaat bij de B-Max veel beter. Superconcept.

Ja, hij is 1500 euro duurder maar daar krijg je absoluut veel voor terug en ik geloof dat de restwaarde (t.o.v. de IX20) beter is.
Dens ook jij bedankt voor je reactie.

Heeft iemand anders nog tips of opmerkingen?
Zo ja dan hoor ik dat graag.
Waarom zouden deze schuifdeuren het beter doen dan in de, wie kent hem nog, de 1007? Een nodeloos zware constructie met moeilijke vergrendelingen en beveiligingen, die alleen maar problemen kunnen geven.
Pivavar wat was dan het probleem met de 1007?
Ik zou graag ook een argument willen van wat er slecht is aan die schuifdeuren.
Keuze tussen het hart en het verstand naar mijn idee.

Zelf rijd ik momenteel in een Hyundai Getz uit 2004 en ik kan er moeilijk iets slechts over zeggen. Maar het is wel een Aziaat in hart en nieren. Het rijdt netjes maar hij betrekt je weinig bij het rijden. Weinig emotie. Met mijn lease Fabia'tje Sdi (2005-2009) heb ik veel meer lol gehad. Met zijn lekkere brom (nooit aan gestoord) en stevige weggedrag, goede remmen en betrouwbaarheid heb ik eigenlijk alleen maar positieve herinneringen aan die S(lome)DI(esel).

De Ford B-max rijdt ongetwijfeld beter maar hoe houdt al die nieuwe techniek het? De Hyundai is mijns insziens een gearriveerd merk (al sinds 1979 in Nederland vertegenwoordigd) biedt een lange garantietermijn (5 jaar met onbeperkte kilometers) en maakt gewoon auto's die prima rijden maar niet meer dan dat. Qua kilometerprijs zal het hoogstwaarschijnlijk niet veel uitmaken, of de Ford moet problemen gaan geven na de twee jaar garantie. Bij beide auto's gaat het om de automaat en dan zal de Ford waarschijnlijk wat gunstiger benzineverbruik gaan scoren omdat de automaat meer versnellingen heeft.

Wat belangrijk is, is ook de gezinssituatie. Gaan er vaak andere mensen mee (inwonende kinderen bijvoorbeeld?) Van de iX20 weet ik dat de auto erg lekker achterin zit met meer dan voldoende ruimte. Hoe de B-Max wat dat betreft is weet ik niet. Verder is al genoemd dat de iX20 de ruimere kofferbak heeft.

Succes met de keuze!
Heb je behalve naar de ix20 ook al gekeken naar de technisch identieke Kia Venga?
Andere opties kunnen de Citroën C3 Picasso, Honda Jazz en Toyota Verso-S zijn. De Jazz is er zelfs als Hybrid.

verlichting
De Ford B-max rijdt ongetwijfeld beter maar hoe houdt al die nieuwe techniek het? De Hyundai is mijns insziens een gearriveerd merk (al sinds 1979 in Nederland vertegenwoordigd) biedt een lange garantietermijn (5 jaar met onbeperkte kilometers) en maakt gewoon auto's die prima rijden maar niet meer dan dat. Qua kilometerprijs zal het hoogstwaarschijnlijk niet veel uitmaken, of de Ford moet problemen gaan geven na de twee jaar garantie. Bij beide auto's gaat het om de automaat en dan zal de Ford waarschijnlijk wat gunstiger benzineverbruik gaan scoren omdat de automaat meer versnellingen heeft.

Zo modern is de techniek van de B-MAX automaat niet, die heeft namelijk niet de 1.0 EcoBoost motor, maar de 1.6 Ti-VCT, dus zonder turbo of directe inspuiting.
Daewoo-Chevrolet
Heb je behalve naar de ix20 ook al gekeken naar de technisch identieke Kia Venga?
Andere opties kunnen de Citroën C3 Picasso, Honda Jazz en Toyota Verso-S zijn. De Jazz is er zelfs als Hybrid.

Ja ik heb ook gekeken naar de Kia Venga, maar als ik dan de Venga en de IX20 naast elkaar leg heeft de IX20 meer voor de zelfde prijs.
De C3 Picasso vind ik niet echt mooi, de Honda Jazz hebben we niet naar gekeken om dat de dealer te ver weg is en naar de Verso-S hebben we ook gekeken, die vonden we ook niet echt mooi en heeft standaard geen Cruise Control.

verlichting
Wat belangrijk is, is ook de gezinssituatie. Gaan er vaak andere mensen mee (inwonende kinderen bijvoorbeeld?) Van de iX20 weet ik dat de auto erg lekker achterin zit met meer dan voldoende ruimte. Hoe de B-Max wat dat betreft is weet ik niet. Verder is al genoemd dat de iX20 de ruimere kofferbak heeft.

Heel soms zitten er nog 3 kinderen achterin. (eigenlijk alleen met Kerst en Oud/Nieuw)
Meestal wordt hij maar door 1 persoon bereden.

Allemaal bedankt voor jullie reactie.

Iemand anders misschien nog tips/suggesties?
@D-C: Je opmerking is terecht maar het is mij bekend dat de B-Max met automaat nog de oude 1600 heeft. Nee, het ging mij meer om de electronica die tegenwoordig in een auto wordt gestopt. Daarvan heeft de Hyundai wat minder en dus is die wat dat betreft in het voordeel. Verder is de iX20 een volledig uitontwikkeld model, je zult geen kinderziektes te hoeven verwachten, bij de B-Max is dat nog de vraag.
Hoe ga je de auto gebruiken??

Is het voornamelijk voor twee personen en wil je vooral de hoge instap, dan is wellicht de B-max de betere keuze. Zijn onderstel is moderner als van de IX20, en ook zijn motoren zijn moderner.
Wil je ook kids mee en meer bagage, dan is de IX20 nog een optie want die heeft meer ruimte achterin en meer kofferruimte.

De Meriva is welliswaar zwaarder, maar is echt een ruimtewonder. Daar waar Ford enkel een paar schuifdeuren heeft en een stijlloze instap is er verder weinig MPV aan de Ford. De Hyundai heeft op de hoge instap na volgens mij niks bijzonders te bieden.

Kijk ik naar de Meriva, dan biedt dit model een perfecte mix van bruikbaarheid, kofferruimte en weggedrag. Bij de Meriva kun je met de achterbank vele kanten uit.
Wij rijden thuis zelf een Meriva van de vorige generatie. Ik ben zelf 1.89 meter, maar kan heel goed achter mijzelf zitten. In de breedte heeft hij voor drie personen niet veel over, maar welk model in die klasse heeft dat wel.

Grote voordeel vind ik dat wanneer twee volwassenen achterin plaatsnemen je de stoelen naar binnen kunt schuiven en dan nog weer wat verder naar achteren. Daardoor heb je dan een zee van ruimte.

Over de flexrail kan ik niet oordelen, zit die er ook standaard in??

Kwa motor kan de Meriva normaal niet op tegen de Ecoboost van Ford. Echter, prijstechnisch kun je in de Meriva de 140pk versie nemen voor een vergelijkbaar bedrag waar je bij Ford een motor met minder vermogen hebt.

Ik zou dus goed kijken naar de Ford/Meriva. Vind je rijden het belangrijkste, neem dan de Ford. Vind je flexibiliteit en ruimte belangrijker, dan ga je voor de Meriva. Is prijs belangrijk, dan neem je de IX20.

Ps. Nog vergeten, als je voor de Meriva gaat. Neem voor € 650,- de AGR+ Comfortstoelen. Die zijn echt elke euro meer als waard.
Ik heb er zelf 2x in gezeten (ben rugpatiënt) en dat zijn stoelen waar zelfs ik het uren op vol kan houden

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-12-2012 22:05 door Astra F.
Ik zou de Mervia alleen nemen met de sterkste motor en ik weet niet of die te combineren is met de automaat, de lichtere benzinemotor schijnt wat tam aan te voelen, verder is de Meriva het ultieme voorbeeld dat auto's te zwaar worden hij is bijvoorbeeld kleiner dan de Scenic die ik laatst heb gekocht(helaas zijn nieuwe Scenics flink duurder dan een Meriva/B-max of IX20, dus geen optie), maar is ondanks dat wat zwaarder. Die achterdeuren die de andere kant op openen zou ik goed testen, het is een smaakkwestie en er kleven praktische voor- en nadelen aan, mijn ding is het in ieder geval niet. Verder is de Meriva een keurige auto.

De B-Max heb ik nog niet mogen ervaren maar die gordel die bovenop de stoel zit maakt dat de gordel minder prettig om je lijf zit. Verder is de 6-trapsautomaat van Ford voorzien van nieuwere techniek dan de automaat van Opel, hij schakelt vlotter en wellicht iets soepeler, hij is volgens mij echter net in gebruik dus misschien komen er nog kinderziekten voor. Verder is het een Ford, dus het rijdt vast heel fijn winking smiley

De IX20 zou echter mijn voorkeur hebben, 5 jaar garantie, betrouwbaar, niet te zwaar, veel value for money, all round weggedrag, veel ruimte, bediening van Airco, Navigatie e.d. duidelijk, geen rare deurconstructies, alleen een verouderde automaat is jammerlijk. Verder ziet hij er naar mijn mening sierlijk uit winking smiley
Als je van plan bent om 10 of meer jaar met de auto te doen, is een verschil van €1500 niet zo groot meer.
De IX20 ziet er best leuk uit, beter dan de B-Max en ook dan de Meriva. Maar smaak is natuurlijk puur persoonlijk.

Heb je al een proefrit gemaakt? Zo niet dan zou ik dat gaan doen. Mogelijk is de keuze dan makkelijker.
HitmeNL
Daewoo-Chevrolet

"de Honda Jazz hebben we niet naar gekeken om dat de dealer te ver weg is......." confused smiley

Iemand anders misschien nog tips/suggesties?

Ja, ik.... Hoe vaak denk je die dealer nodig te hebben?
Ik zou toch maar eens goed naar die Jazz (en misschien maar meteen de Hybrid?) kijken. En vergelijk dan de buiten- en voorál de binnenmaten van die Jazz eens met de B-Max, IX 20 en Meriva.... de Jazz = bijzonder betrouwbaar, klein van buiten en van binnen ruimte en flexibiliteit! cool smiley

Bovendien: de ideale (CVT) automaat!

Die dealer moet wel héél ver weg zitten om te rechtvaardigen dat je een eventuele kandidaat uitsluit.....

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-12-2012 00:42 door (K)i(a)deaal.
(K)i(a)deaal

Die dealer moet wel héél ver weg zitten om te rechtvaardigen dat je een eventuele kandidaat uitsluit.....

Die dealer heb de eerste 3 jaar nodig voor onderhoud om gezeik met garantie te voorkomen. Je garantie geldt trouwens ook gewoon bij een universele garage. Het voordeel van die Jazz is dat je bijna verzekerd bent van 10 jaar zorgeloos rijden. Dat kunnen diverse personen om mij heen met hun Kia of Hyundai niet zeggen. Ik ken 3 mensen waar de motor de eerste 100k km niet gehaald hebben.

Persoonlijk zou ik gewoon met alle 3 gaan rijden. Voor 1500 euro prijsverschil zou ik de lekkerst rijden de pakken.
dens
Die schuifdeuren zijn helemaal ideaal

Ik stel me even voor: Je bent bij de supermarkt met je kind, terwilj het hard regent. Boodschappen in de hand, kind dat loopt te etteren en je wilt snel instappen. Niets daarvan, eerst wachten tot die trage deur is geopend... Fijn in de regen, heel ideaal!

dens
en prachtig afgewerkt.

Lees de test in de Autovisie eens. Zij waren namelijk allesbehalve te spreken over de afwerking. Bekabeling van die deur was namelijk gewoon zichtbaar!

dens
en ik geloof dat de restwaarde (t.o.v. de IX20) beter is.

Afgezien dat dat irrelevant is als je een auto op gaat rijden, durf ik het ook te betwijfelen. Ik vind Fords allesbehalve waardevast (Foci en Mondeo's schrijven als een malle af) en Koreanen blijken steeds waardevaster te zijn.

HitmeNL
Pivavar wat was dan het probleem met de 1007?
Ik zou graag ook een argument willen van wat er slecht is aan die schuifdeuren.

Peugeot kampte destijds met veel elektronicaproblemen, en de deuren waren daar dus de dupe van. Nu was het zo dat dat de voordeuren waren, dus dan is het nog veel irritanter (en gevaarlijk!) dan wanneer het de achterdeuren zijn. Daarnaast was de auto door die nutteloze constructie loodzwaar.

HitmeNL
Heel soms zitten er nog 3 kinderen achterin. (eigenlijk alleen met Kerst en Oud/Nieuw)
Meestal wordt hij maar door 1 persoon bereden.

Waarom boeit het je dan dat er een FlexRail in de Meriva zit?! Voor die ene keer per jaar kan die passagier zich toch wel wat schikken? Verder zou ik dit helemaal een argument vinden om voor de Hyundai te gaan, zodat je niet die nodeloos zware deuren van de Ford hoeft mee te zeulen (bijna 40 kg extra!).

aras
Dat kunnen diverse personen om mij heen met hun Kia of Hyundai niet zeggen. Ik ken 3 mensen waar de motor de eerste 100k km niet gehaald hebben.

Als je zoekt kun je ongetwijfeld ook mensen vinden die niet tevreden zijn over hun Jazz, dus of dat nu zo'n meerwaarde heeft.

Persoonlijk zou ik voor de ix20 gaan. Licht, krachtig, luxe, betrouwbaar en het voldoet aan je eisen. De pluspunten die je noteert bij de Ford zijn enkel wat luxe zaken die je nu waarschijnlijk niet hebt, niet mist en ook niet zult missen. Of is een lampje bij de dorpel echt zo'n groot en doorslaggevend punt? Nog afgezien van dat ik de Ford foeilelijk vind (te druk ontwerp, te smal en hoog en lelijk en druk interieur), blijkt hij uit tests ook niet buitengewoon praktisch. Die deuren zijn eigenlijk de voornaamste reden om die auto te verkiezen, maar als je 99% van de tijd alleen in de auto zit dan zou dat argument ook al vervallen. De Ford zal ongetwijfeld wat strakker rijden, maar ik heb niet het gevoel hier met een beroepschauffeur of coureur te maken te hebben (automaat, vallen over 7 euro per maand extra, etc.), dus is het dan dat extra gewicht waard? Ik heb het nu niet eens over het veiligheidsaspect. Je zult maar te water raken met een kind achterin en elektronische schuifdeuren...
Koop voor die 1.500 euro gewoon wat extra opties bij de Hyundai, die je als voordeel ziet bij Ford, en dan heb je een prima auto!

Overigens vind ik de Meriva ook een goede optie, maar die is wel zwaar. Wel heel erg praktisch, maar volgens mij is dat niet heel belangrijk in casu.
Nóg een optie die hier nog niet genoemd is :

De nieuwe Fiat 500 L , ik heb 'm vandaag voor het eerst in het echt gezien toen er eentje naast me stond te tanken...de eigenaar nodigde me uit om er eens in te gaan zitten , die is RUIM !!!! Veel ruimer (vooral breder) dan de IX20 én B-Max .

De Jazz is trouwens inderdaad een uitstekende keuze , mijn vrouw heeft er eentje en heeft er in ruim 6 jaar buiten de beurtjes nooit extra kosten aan gehad en hij is ook enorm zuinig met 1:19 gemiddeld . Ze heeft er daarom weer eentje besteld - levering Januari .
En nog een puntje voor de Jazz: kijk even op de "Tevredenheidstrofee"..... big smile smiley en dan niet alleen de laatste, maar ga ook even terug naar de voorgaande jaren.
Mocht je dat doen, kijk dan meteen even hoe Ford en Opel het doen vergeleken met Honda.... crying smilie

Overigens heb ik zelf geen Jazz, maar een Kia Cee'd CRDi, waar ik zeer tevreden mee ben, aras...winking smiley. Rijd wel regelmatig Jazz.
Ik denk alleen dat, gezien het type auto dat je zoekt, de Jazz (Hybrid?) zeker als kandidaat meegenomen zou moeten worden. Temeer omdat die naar mijn bescheiden mening met de CVT over de ideale automaat beschikt.

En dat die dealer wat ver weg zit: die zie je waarschijnlijk 5 keer in 3 jaar: 1e keer om te bestellen, de 2e keer bij aflevering en dan nog 3 maal voor de beurten tijdens de garantie. Maar misschien zijn het wel heel leuke mensen en wil je hen daarna ook nog eens per jaar zien....big smile smiley
Ik zie de B-Max anders nergens terug in die Tevredenheidstrofee, die overigens uitermate discutabel is! Wat interesseert mij het of anderen tevreden zijn met hun auto? Ik wil weten of een auto betrouwbaar is of niet, en dat wordt niet onderzocht!
Rob076
Ik zie de B-Max anders nergens terug in die Tevredenheidstrofee, die overigens uitermate discutabel is! Wat interesseert mij het of anderen tevreden zijn met hun auto? Ik wil weten of een auto betrouwbaar is of niet, en dat wordt niet onderzocht!

Natuurlijk zie je die B-Max nog niet in de tevredenheidstrofee , het model is nog maar net een maand uit .
Maar kijk je naar andere Fords van de laatste 10 jaar zie je een trend die allesbehalve goed is , álle Japanners steken daar met kop en schouders bovenuit ! Vertrouw je de Nederlandse Autoweek tevredenheidstrofee niet - kijk dan eens op de Duise ADAC site : vergelijkbaar resultaat !
Kizashi
Rob076

Natuurlijk zie je die B-Max nog niet in de tevredenheidstrofee , het model is nog maar net een maand uit .
Maar kijk je naar andere Fords van de laatste 10 jaar zie je een trend die allesbehalve goed is , álle Japanners steken daar met kop en schouders bovenuit ! Vertrouw je de Nederlandse Autoweek tevredenheidstrofee niet - kijk dan eens op de Duise ADAC site : vergelijkbaar resultaat !

Waarom is het relevant hoe Ford het tien jaar geleden deed, in een onderzoek niet eens relevant is? Begrijp me niet verkeerd, ik ben allesbehalve een voorstander van Ford, maar dat (en andere) onderzoek deugt gewoon niet. Net als die ADAC-site. Veel merken hebben tegenwoordig een eigen pechservice, waardoor zij niet met een ADAC of ANWB te maken krijgt. Tsja...

Ik zal niet beginnen over miljoenen terug geroepen Toyota's en Honda's, of roestende Mazda's (samenwerking met Ford), maar jouw verheerlijking met betrekking tot Japanse auto's is ernstig achterhaald. Het zijn geen slechte auto's, integendeel zelfs, maar tegenwoordig koop je bijna geen slechte auto meer. Bovendien staat of valt een hoop met het gebruik en onderhoud. En als ik lees dat TS zeven euro per maand wil bezuinigen op een auto die wellicht beter is, dan zal geen enkele auto betrouwbaar zijn.
Rob076

De B-Max is een nieuw model dus die kom je niet tegen. Ik noemde ook geen autotypes, maar merken (Honda, Ford en Opel).
En natuurlijk wordt betrouwbaarheid wél onderzocht. Te vinden onder de kop "Eigenschappen" in de Tevredenheidstrofee.

De Duitse ADAC heeft ook interressante gegevens over merkbetrouwbaarheid. Het onderzoek van het Britse What Car en de verzekeringsmaatschappij Warranty Direct is ook héél duidelijk.....: Japanners maken de beste auto's (met Honda duidelijk op plaats 1, Ford gedeeld 12 met Skoda en Opel (Vauxhall) op plaats 24, nog voor o.a. BMW, Audi en Mercedes sad smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-12-2012 00:42 door (K)i(a)deaal.
Die onderzoeken gaan niet over 10 jaar geleden maar over het tijdperk tussen 2000 en nu . Wel toevallig dan dat naast Autoweek en ADAC ook Engelse en Amerikaanse organisaties allemaal tot dezelfde conclusie komen .
Ook een onafhankelijke instantie als de consumentenbond bevestigt dit alleen maar ( of deugt die ook al niet ?)
De pechservice van veel merken wordt trouwens vaak verzorgd door de ADAC of ANWB , zelf afgelopen zomer op de A61 in Duitsland ondervonden met een Zafira met kapotgedraaide Turbo .
Natuurlijk zijn er terugroepacties geweest met Japanners maar die zijn er tenminste eerlijk in en lossen het netjes op , dat kun je van Opel met die Turbo's van de dieselmotoren of TSI's van VW niet zeggen : die hopen dat de ellende na het verlopen van de garantie komt - rekening klant !
zeven euro besparen op de aankoop van een auto is wel spijkers bij laag water zoeken ja , maar ook dan is er maar één de voordeligste optie - juist , die Honda !
(K)i(a)deaal
Rob076

De B-Max is een nieuw model dus die kom je niet tegen. Ik noemde ook geen autotypes, maar merken (Honda, Ford en Opel).
En natuurlijk wordt betrouwbaarheid wél onderzocht. Te vinden onder de kop "Eigenschappen" in de Tevredenheidstrofee.

De Duitse ADAC heeft ook interressante gegevens over merkbetrouwbaarheid. Het onderzoek van het Britse What Car en de verzekeringsmaatschappij Warranty Direct is ook héél duidelijk.....: Japanners maken de beste auto's (met Honda duidelijk op plaats 1, Ford gedeeld 12 met Skoda en Opel (Vauxhall) op plaats 24, nog voor o.a. BMW, Audi een Mercedes sad smiley

Wat zeggen de resultaten van een merk in de afgelopen tien jaar dan over een nieuw type? De Focus II en Mondeo II hadden ernstig last van roest, dus dan zal de B-Max dat ook wel doen, toch? De B-Max was volgens Autovisie erg slecht afgewerkt, dus dan zal een Ka of Mondeo ook wel niet goed zijn afgewerkt...
Die betrouwbaarheid in dat onderzoek is gebaseerd op verwachtingen en tevredenheid. Tevredenheid is niet feitelijk en nauwelijks meetbaar.

Ik beweer ook nergens dat Japanse automakers slechte auto's maken, ik zeg alleen dat men zich niet moet blindstaren op een waardeloos onderzoek naar het verwachtingspatroon van mensen.
Kizashi
Die onderzoeken gaan niet over 10 jaar geleden maar over het tijdperk tussen 2000 en nu . Wel toevallig dan dat naast Autoweek en ADAC ook Engelse en Amerikaanse organisaties allemaal tot dezelfde conclusie komen .
Ook een onafhankelijke instantie als de consumentenbond bevestigt dit alleen maar ( of deugt die ook al niet ?)
De pechservice van veel merken wordt trouwens vaak verzorgd door de ADAC of ANWB , zelf afgelopen zomer op de A61 in Duitsland ondervonden met een Zafira met kapotgedraaide Turbo .
Natuurlijk zijn er terugroepacties geweest met Japanners maar die zijn er tenminste eerlijk in en lossen het netjes op , dat kun je van Opel met die Turbo's van de dieselmotoren of TSI's van VW niet zeggen : die hopen dat de ellende na het verlopen van de garantie komt - rekening klant !
zeven euro besparen op de aankoop van een auto is wel spijkers bij laag water zoeken ja , maar ook dan is er maar één de voordeligste optie - juist , die Honda !

Jeetje man, doe je oogkleppen eens af. Dat je onzin uitkraamt is nog tot daar aan toe, maar volgens mij ben je ook erg van jezelf overtuigd. Lees m'n reacties en zie dat ik niet beweer dat Japanse auto's onbetrouwbaar zouden zijn. Wellicht dat je bloeddruk dan wat daalt.
Bloeddruk was gisteren nog uitstekend !
Natuurlijk "kraam" ik allemaal onzin uit maar lees dan ook de info van de Consumentenbond eens - geheel onafhankelijk !
Kizashi
Bloeddruk was gisteren nog uitstekend !
Natuurlijk "kraam" ik allemaal onzin uit maar lees dan ook de info van de Consumentenbond eens - geheel onafhankelijk !

Ik zal ook niet beweren dat een partij niet onafhankelijk is, alleen dat de conclusies van mensen niet hetzelfde zijn als de conclusies van het onderzoek. Tevredenheid is wat anders dan betrouwbaarheid!

Maar ik wacht in spanning af op een link.
Rob076

Overigens vind ik de Meriva ook een goede optie, maar die is wel zwaar. Wel heel erg praktisch, maar volgens mij is dat niet heel belangrijk in casu.

Je vergeet het belangrijkste minpunt nog, een Meriva is een Opelwinking smiley
OK, de link: [www.autokompas.nl]

Nou ja, één link. Ik ben nog op zoek naar een héél leuke. Een Duitse autojournalist, die zegt: de Honda Jazz is de beste Mercedes A-klasse die Mercedes nooit gebouwd heeft. big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-12-2012 00:29 door (K)i(a)deaal.
Rob076
Kizashi

Jeetje man, doe je oogkleppen eens af. Dat je onzin uitkraamt is nog tot daar aan toe, maar volgens mij ben je ook erg van jezelf overtuigd. Lees m'n reacties en zie dat ik niet beweer dat Japanse auto's onbetrouwbaar zouden zijn. Wellicht dat je bloeddruk dan wat daalt.

Het zou pas triest zijn als iemand "onzin" uitkraamt terwijl hij niet van zichzelf overtuigd is....
(K)i(a)deaal
OK, de link: [www.autokompas.nl]

Nou ja, één link. Ik ben nog op zoek naar een héél leuke. Een Duitse autojournalist, die zegt: de Honda Jazz is de beste Mercedes A-klasse die Mercedes nooit gebouwd heeft. big smile smiley

Dank voor de link. Ondanks dat er genoeg punten zijn waarover ik kan vallen (maak je de beste auto als die het meest betrouwbaar is? Auto's die zij niet verzekeren worden niet meegerekend. Wat zegt de betrouwbaarheid van de afgelopen acht jaar (gemiddeld) over die van een nieuw model? Volumemerken verkopen veel meer auto's, dus dan is de relatieve kans dat er iets mis is groter), denk ik dat dit onderzoek al een stuk betrouwbaarder is dan zo'n flutonderzoek als de AW TT.

@isla,
Haha, niet jouw merk? Dat wordt vanavond een felle discussie.... winking smiley
Rob076
Wat zegt de betrouwbaarheid van de afgelopen acht jaar (gemiddeld) over die van een nieuw model?

Leg mij eens uit hoe je de betrouwbaarheid van een nieuw model beoordeelt?
Over de betrouwbaarheid van een model dat amper een maand op de markt is valt naar mijn idee niets meer te zeggen dan dat er héééél misschien een relatie zou kunnen zijn met de betrouwbaarheid van alle andere modellen van dat merk?
Of heb jij een betere optie?
Ik zou een nieuw model van een merk dat als niet betrouwbaar bekend staat toch enigszins argwanend bekijken, of ze moeten net als b.v. KIA, 7 jaar garantie durven te geven.....

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-12-2012 19:47 door (K)i(a)deaal.
(K)i(a)deaal
Rob076
Wat zegt de betrouwbaarheid van de afgelopen acht jaar (gemiddeld) over die van een nieuw model?

Leg mij eens uit hoe je de betrouwbaarheid van een nieuw model beoordeeldt?
Over de betrouwbaarheid van een model dat amper een maand op de markt is valt naar mijn idee niets meer te zeggen dan dat er héééél misschien een relatie zou kunnen zijn met de betrouwbaarheid van alle andere modellen van dat merk?
Of heb jij een betere optie?
Ik zou een nieuw model van een merk dat als niet betrouwbaar bekend staat toch enigszins argwanend bekijken, of ze moeten net als b.v. KIA, 7 jaar garantie durven te geven.....

Niet. Dat is het m'n punt nu juist, daar valt geen zinnig woord over te zeggen. Misschien heeft het merk wel extra (of juist minder) geinvesteerd in de kwaliteit van de auto? Het blijft koffiedik kijken wat dat betreft. Het is een van de risico's van een gloednieuw model willen rijden.
En inderdaad, bij een merk dat niet te boek staat als bepaald betrouwbaar kun je wat meer argwaan hebben, maar zo zwart-wit kun je dat tegenwoordig niet meer stellen. Er zijn geen echt slechte merken meer. Overigens vind ik zeven jaar garantie nu ook weer niet zo zaligmakend. Fijn dat ik het niet hoef te betalen, maar ik sta wel steeds langs de weg of bij de garage. Tegen die ergernis kan geen garantie tegenop.
Rob076
Overigens vind ik zeven jaar garantie nu ook weer niet zo zaligmakend. Fijn dat ik het niet hoef te betalen, maar ik sta wel steeds langs de weg of bij de garage. Tegen die ergernis kan geen garantie tegenop.

Zaligmakend is zeven jaar garantie natuurlijk niet, geruststellend is het wel. big smile smiley
Overigens, niet alleen jij hoeft dat niet te betalen, de Koreanen met lange garantie (KIA 7 jaar of 150k km. en Hyundai 5 jaar onbeperkt) zijn toch echt niet duurder dan hun klassegenoten. Dus naar mijn mening betaalt niemand daarvoor.
Enne.... over dat steeds langs de weg staan of bij de garage: Mijn Kia Cee'd CRDi van nu ruim vier jaar oud (106k km.) heeft alleen langs de weg gestaan op parkeerplaatsen voor een door mij of mijn echtgenote vrijwillig gekozen pauze. De garage heeft hij alleen gezien voor de onderhoudsbeurten. Bevalt goed en tot nu toe zeer betrouwbaar. thumbs up

Of bedoelde je dat jij steeds langs de weg of bij de garage staat? smiling bouncing smiley

En misschien heb je wel gelijk dat er geen slechte merken meer bestaan, maar toch wel goede en minder goede, of is het volgens jou één pot nat? Dan toch nog even terug naar die link die ik gepost heb.... winking smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-12-2012 00:08 door (K)i(a)deaal.
Niemand reageert hier objectief, dus ik ook niet. Neem de Ford, want dat is de mooiste en best rijdende auto met een moderne en krachtige motor. Die deuren lijken mij ook handig.
Die Ford heeft een vreselijk interieur waar je 10-15 jaar tegen aan moet willen kijken. Moderne motor inde Ford? Bij de automaat niet!

De Opel heeft ook geen beste motoren: rauw lopend etc.

Ik zou de Jazz serieus overwegen, als je veel korte stukjes rijdt is de Hybrid een prima koop.
Als je hem helemaal af wilt rijden dan staat betrouwbaarheid hoog in het lijstje. Je kunt denk ik moeilijk om de Jazz heen.
Die downsizemotoren in de Opel en Ford is nog maar de vraag of dat 10-15 jaar meegaat zonder hoge kosten. Het hybride-systeem in de Jazz zou ik wel aandurven maar een gewone 1.4 is ook al zuinig zat.

Dit is de Jazz Si die er net even wat sportiever uitziet:

Trouwens na 10 jaar is een Opel of Ford geen cent meer waard (hoe zou dat toch kunnen) terwijl de Jazz nog erg gewild is. Kijk voor de grap maar eens wat je nog voor een 10 jaar oude Jazz betaald.
Lijkt mij dus ook de meest slimme investering. Zuinig, betrouwbaar en waardevast. En natuurlijk heel praktisch en fijn rijdend.
Kristian
Als je hem helemaal af wilt rijden dan staat betrouwbaarheid hoog in het lijstje. Je kunt denk ik moeilijk om de Jazz heen.
Die downsizemotoren in de Opel en Ford is nog maar de vraag of dat 10-15 jaar meegaat zonder hoge kosten. Het hybride-systeem in de Jazz zou ik wel aandurven maar een gewone 1.4 is ook al zuinig zat.

Trouwens na 10 jaar is een Opel of Ford geen cent meer waard (hoe zou dat toch kunnen) terwijl de Jazz nog erg gewild is. Kijk voor de grap maar eens wat je nog voor een 10 jaar oude Jazz betaald.
Lijkt mij dus ook de meest slimme investering. Zuinig, betrouwbaar en waardevast. En natuurlijk heel praktisch en fijn rijdend.

Heb je de rest van dit topic gelezen? De Ford heeft geen gedownsizede motor! En de ix20 ook al niet... En fijn dat je het wel zou aandurven om hybride-techniek in je Honda te lepelen, maar die techniek heeft zich nog evenmin bewezen op de lange termijn.
Om nog maar te zwijgen van dat fijn rijdende, want daar zijn de meningen zeer over verdeeld bij de Jazz. Doods is nog het meest een terugkerend thema.
TS zijn laatste reactie was op 9 december. Ik vraag me af of hij al beslist heeft en of deze discussie dus nog enige zin heeft?
Prachtig hoe iedereen z'n 'eigen' merk staat uit te venten!grinning smiley
Wij rijden al heel lang Jazz - al zo'n 10 jaar , de derde is inmiddels besteld en niet voor niets . Ik durf te stellen dat het prima autootjes zijn die enorm ruim en zuinig zijn en na 5/6 jaar inderdaad een prima inruilwaarde hebben , buiten de beurten om in 10 jaar NOOIT extra naar de dealer gemoeten .
Dit keer hebben we verder gekeken dan onze vaste Honda dealer en vergeleken met de nieuwe heel leuke Lancia Ypsilon , Toyota Yaris en Suzuki Swift .
Als je eenmaal Jazz gereden hebt kun je die handige achterbankconstructie en ruimte echter niet meer missen .
Zoals Rob076 de Jazz "doods" vindt rijden is overdreven , toegegeven - een Ypsilon en vooral de Swift rijdt veel scherper maar dit karakter hoort toch wel en beetje bij het type hogere auto .
Bij de proefrit van het nieuwe model bleek die trouwens ook wat "scherper" dan de onze uit 2006 te rijden.

Ik weet niet of de TS nog meeleest maar ik wil graag nóg een kandidaat aanbrengen : de Kia Soul , pas vernieuwd met maar liefst 140 pk in maar één zeer complete uitvoering met -jawel- standaard liefst 7 jaar garantie !
Zet die Soul maar eens naast die IX20/Venga : dat ziet er toch stukken beter uit ?

@Mechanix : ik heb geen "eigen" merk hoor , de Honda is van de vrouw en ik ben afhankelijk van een leaseauto (toevallig nu ook een Honda) - over een jaartje moet ik 'm inleveren en zou niet weten wat er dan komt , de laatste 4 nieuwe leasers zijn Mazda's .(lijkt me ook geen straf..)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-12-2012 22:56 door Kizashi.
Rob076
Kristian

Heb je de rest van dit topic gelezen? De Ford heeft geen gedownsizede motor! En de ix20 ook al niet... En fijn dat je het wel zou aandurven om hybride-techniek in je Honda te lepelen, maar die techniek heeft zich nog evenmin bewezen op de lange termijn.
Om nog maar te zwijgen van dat fijn rijdende, want daar zijn de meningen zeer over verdeeld bij de Jazz. Doods is nog het meest een terugkerend thema.

Ik zou bij de Jazz niet gaan voor de hybride maar voor de gewone 1.4. Voordeel: grotere bagageruimte en je kan 100 kilogram meer meenemen.
Verschil in verbruik valt mee. De hybride heeft bij mij toch altijd het gevoel gegeven met een grote steen in de kofferbak rond te rijden.
De normale Jazz kan je moeilijk doods noemen. De jazz is(mede door het lage zwaartepunt) een van de best rijdende mini - MPV’s.
De lage kosten van brandstofverbruik/onderhoud is een van de sterkste punten van deze auto. En dat is ook het punt waar Ford, Opel en Hyundai niet zo goed op scoren. Het brandstofverbruik van die auto’s is nogal hoog.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-12-2012 23:11 door zeebra.
Wij hebben ook naar de Hybrideversie gekeken maar kozen toch voor de gewone 1,2 Cool omdat er voor de Hybride geen trekhaak geleverd kan worden .
De bagageruimte scheelt weinig , wij hebben een extra ruimte onder de kofferbakbodem (die we zelden gebruiken...)waar bij de hybride de accu's staan . De handige achterbankconstructie is identiek . In het laadvermogen heb ik me niet verdiept maar ik weet wel dat de gewone 1,4 weinig in prijs scheelt met de hybride ivm de te betalen BPM , de automaatversie is misschien nog wel duurder dan de Hybride - helaas heb ik de folder/prijslijst even niet bij de hand.
Verbruik scheelt toch wel behoorlijk , wij rijden met een 1,2 ongeveer 1:17/18 waar de hybride altijd boven de 1:20 zit . Wil je een zuinigheidskampioen neem dan de Yaris Hybride waarmee je ook enkele kilometers 100% electrisch kan rijden , mijn schoonzoon heeft er eentje en haalt zomaar 1:23 !
Kizashi
Ik weet niet of de TS nog meeleest maar ik wil graag nóg een kandidaat aanbrengen : de Kia Soul , pas vernieuwd met maar liefst 140 pk in maar één zeer complete uitvoering met -jawel- standaard liefst 7 jaar garantie !
Zet die Soul maar eens naast die IX20/Venga : dat ziet er toch stukken beter uit ?

De Kia Soul heeft, in tegenstelling tot de Venga en de Hyundai IX20 tenminste één groot voordeel: een moderne 6-traps automaat.
Maar ook daarmee gaat het verbruik helaas toch behoorlijk hoger worden dan handgeschakeld....sad smiley
Daarbij is zeven jaar garantie nooit weg als je van plan bent het vehikel helemaal af te gaan rijden. Mijn ervaring met Kia (Cee'd diesel, mijn huidige auto): probleemloos tot heden.

Maar economisch gezien gaat het benzineverbruik over 10 tot 15 jaar natuurlijk ook meetellen en dan kom ik toch weer bij die Honda Jazz 1.4 CVT.
De CVT verbruikt niet meer of zelfs iets minder dan de handgeschakelde versie.
Bovendien: qua ruimte en flexibiliteit is die ook een betere keus dan de Soul, al zou je er dat aan de buitenkant niet aan afzien.

Voor wat betreft het rijgedrag: sinds 2011 is de vering en demping van de Honda aangepast en de enige manier om erachter te komen hoe het rijdt is (proef)rijden!
Ik gebruik met enige regelmaat een Jazz met CVT (2011) en naar mijn bescheiden mening is er weinig mis met de rijeigenschappen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep