Auto-info & inspectie voor aankoop

Gepost door j.ko 
Hallo,

Ik heb een auto op het oog die bij een handelaar/exporteur aan de andere kant van het land staat. Nou wil ik voordat ik daar heen rijd, graag zoveel mogelijk info hebben. Uiteraard bel ik het bedrijf, maar het kan nooit kwaad e.e.a. zelf na te gaan. Wat ik zelf al gevonden heb, is dat de auto bij de handelaar terecht gekomen is via een dealer, waar hij is ingeruild door iemand die er 12 jaar mee gereden heeft. Die dealer of de handelaar heeft de APK vernieuwd, die is dus nog een krap jaartje geldig.

Op mijn zoektocht naar meer info, kom ik de volgende site tegen: autoverleden punt nl. Zij claimen dat je (na betaling) inzicht krijgt in het schadeverleden van een auto. Klinkt interessant, maar ook enigszins ongeloofwaardig. Heeft iemand ervaring met deze site? Hoe is de info die je krijgt?

Daarnaast een tweede vraag: als ik de auto op een brug wil hebben om de onderzijde te inspecteren op roest en andere gebreken, maar niet door de handelaar op mín vingers gekeken wil worden, kan ik dan een afspraak maken bij een willekeurig autobedrijf in de buurt en er tijdens de proefrit heen rijden, of is dat not-done? Andere optie die ik al bedacht heb, is om er mee naar een DHZ-garage te rijden tijdens de proefrit. Een aankoopkeuring kan natuurlijk ook, maar is nogal prijzig (de auto zelf kost maar 1300 euro). Iemand goede raad op dit punt?

Alvast bedankt!
Persoonlijk zou ik nooit een auto kopen bij exporteur en zeker niet als die aan de andere kant van het land staat!
Je kan de verkoper altijd vragen of je er zelf ergens mee op de brug kan zetten. Als hij dat niet goed vindt zou ik de auto sowieso laten staan!
Waarom niet van een exporteur kopen? De auto komt van een dealer, die hem (vanwege leeftijd) heeft afgestoten naar de handel, in dit geval toevallig een handelaar die (ook) exporteert. Het gaat om een twintig jaar oude, niet zo courante auto, waar er niet zo veel meer van staan in Nederland. Ik geef liever niet aan om welke auto het gaat, 'bang' dat iemand hier er net als ik wel iets in ziet en hem voor mijn neus wegkoopt. Maar als de auto goed is, interesseert het me niet zoveel of ie aan de andere kant van het land staat. De handelaar in kwestie heb ik gegoogled en daar komen ook geen negatieve ervaringen uit naar voren. Dus ik ga er sowieso een kijkje nemen, alleen wil ik wel zelf een aantal checks doen. O.a. schadeverleden en de staat van de auto. Een aankoopkeuring kost echter een kleine 300 euro, en dat moet je met die auto naar een keuringsstation. Dekra komt ook op locatie trouwens. Maar grote gebreken kan ik zelf ook wel vinden, dat scheelt 300 euro aan keuringskosten, een behoorlijk bedrag op een auto van 1300 euro. Kleinere gebreken lig ik niet zo wakker van, een auto van twintig jaar oud is geen nieuwe en hoeft dat dus ook niet te zijn.

Als de handelaar niet toestaat dat er kritisch naar de auto gekeken wordt, draai ik om en ben ik weg. Maar het gaat mij om het volgende: kan ik een willekeurig autobedrijf vragen om z'n brug ter beschikking te stellen, of is dat not-done? Vanwege kosten, veiligheid, concurrentie, weet ik veel wat nog meer. En die schade-site, in welke database neust die rond? Ik ben er inmiddels achter dat er pas sinds 2007 info in staat, dus voor 'mijn' auto niet zo relevant, maar wie houdt er een database bij met schadeverledes. Alleen verzekeraars toch?
Ik geloof alleen verzekeraars inderdaad! Je kan ook even de garage waar de auto altijd onderhoud heeft gehad even bellen en wat informatie over de geschiedenis vragen. Voor een 20 jaar oude auto van 1300 euro zou ik niet TE nauw kijken, maar je mag best kieskeurig zijn gaat immers om jouw geld. Voor een auto van 1300 euro liet ik hem niet voor 300 euro keuren, want dat is bijna 1/4 van de aanschafprijs.

Als je graag bij een willekeurige garage de auto wil laten nakijken, zou ik dit gewoon doen! Probeer wel eerst even toestemming te vragen!
Ik zou even een (merk-)garage in de buurt van die auto bellen en vragen of en zo ja, wanneer je de auto even mag komen laten checken. En vwb het schadeverleden, als je het kenteken weet kan je misschien eens bij een schadehersteller informeren? Ik liet laatst een schade repareren en daar konden ze mij vertellen dat deze schade wel wat meer werk zou zijn dan de vorige schade (auto was toen nog niet in mijn bezit).
Een aankoopkeuring gaat echt geen 300 euro kosten.
Heb ooit een Alfa 156 laten nakijken bij de dealer, 60 euro.
Audi S3 120 euro.

Maar een auto van 1300 euro die 20 jaar oud is kun je idd niet al te veel verwachten.
Ik zou er geen tijd aan willen besteden.
Genoeg knakken bakkies in de buurt lijkt me zo.
Waarom zou het "not done" zijn om te vragen of je ergens de auto op de brug mag zetten? Zeker als jij zelf gaat kijken lijkt me dat geen enkel probleem. Gewoon vragen dus. Als er bezwaren zijn hoor je die vanzelf en naar kosten kan je vragen. Kan me best wel voorstellen dat een garage niet wil dat er "vreemden" in de werkplaats komen (veiligheid, aansprakelijkheid) maar dat hoor je dan vast wel. Vragen kost niets, toch?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep