Kan een audi meer dan 2 ton aan??

Gepost door rjmeijer 
Hoi,

ik ben opzoek naar een audi a3 uit 2003 tot 2005, brandstof benzine. Nu zie ik bijna alleen maar auto's met minimaal 160.000 km op de teller.

Kan zo een audi makkelijk 250.000 km rijden mits deze goed is onderhouden? Of is dit echt niet aan te raden?

En klopt het dat een benzine minder aankan als een diesel of hangt dat af van het gebruik (stadsverkeer/snelweg)

Dank voor de info!!
Ja. Nee. Nee.

Oftewel, mits goed onderhouden kun je met een gerust hart een auto met >2 ton op de teller kopen. En dat geldt voor zowel benzine- als dieselauto's.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-11-2012 14:04 door D. Elzinga.
Dat moet een goed onderhouden Audi makkelijk kunnen.

Men zegt dat een benzineauto minder aankan dan een diesel, maar daarin spelen zoveel factoren mee dat het niet meer dan een vage vuistregel is.
bedenk alleen dat dergelijke auto's in 99% van de gevallen ex-lease zijn, vaak bereden door jonge mannen met teveel aan testosteron.....
* dus grotere kans op oliezuipen/afgereden motoren (volgas weg met koude motor)
* vaak alleen het hoogstnoodzakelijke onderhoud, waarbij hij vaak net voor de volgende grote beurt uit de lease is gegaan

kortom: als je zoiets wilt: alleen met een volledige complete onderhoudshistorie, ANWB of TV of Dekra laten keuren, minimaal 6 en liever 12 maanden garantie
De dieselmotor zelf zou wel meer moeten aankunnen dan een benzine. Maar bij een auto hangt er meer omheen en dat verschilt weinig tussen de beide uitvoeringen.
FW Ta-183 Huckebein I
bedenk alleen dat dergelijke auto's in 99% van de gevallen ex-lease zijn, vaak bereden door jonge mannen met teveel aan testosteron.....
* vaak alleen het hoogstnoodzakelijke onderhoud, waarbij hij vaak net voor de volgende grote beurt uit de lease is gegaan

kortom: als je zoiets wilt: alleen met een volledige complete onderhoudshistorie, ANWB of TV of Dekra laten keuren, minimaal 6 en liever 12 maanden garantie

je zou dan uberhaupt nooit aan zo een auto moeten beginnen denk ik dan. Aan de andere kant, audi is wel een goed merk en de motoren moeten ook wel iets kunnen hebben. Inrijden is ook al iets wat vroeger moest en nu niet meer.

Weet iemand trouwens wat beter is, de 1.6 of de 1.6 fsi?
NB: als je de autowebsites bekijkt dan hebben 50% van de aangeboden auto's een kilometerstand die meer dan 160.000 km is. Opzich logisch voor een auto van meer dan 8 jaar oud, maar als ik jullie mag geloven dan is dat alleen maar ellende.toch??
rjmeijer
FW Ta-183 Huckebein I

je zou dan uberhaupt nooit aan zo een auto moeten beginnen denk ik dan. Aan de andere kant, audi is wel een goed merk en de motoren moeten ook wel iets kunnen hebben. Inrijden is ook al iets wat vroeger moest en nu niet meer.

Weet iemand trouwens wat beter is, de 1.6 of de 1.6 fsi?

FW Ta-183 Huckebein I doelt denk ik op het warmrijden van de motor. Ik denk dat hij een punt heeft.
rjmeijer
NB: als je de autowebsites bekijkt dan hebben 50% van de aangeboden auto's een kilometerstand die meer dan 160.000 km is. Opzich logisch voor een auto van meer dan 8 jaar oud, maar als ik jullie mag geloven dan is dat alleen maar ellende.toch??

Neuh, gewoon goed opletten bij de proefrit. Mits goed behandeld en goed onderhouden kan iedere auto met gemak 200.000km aan. Om je vraag over de motoren te beantwoorden: De indirect ingespoten 1.6 is de betere want de FSI-blokken en TFSI-blokken zijn problematische motoren.
Zolang je boel maar blijft vervangen onderhouden kun je oneindig doorrijden in theorie winking smiley
De TSI zou ik gelijk laten staan.
Ik zou idd voor de indirect ingespoten motor gaan, is een betrouwbare motor van de oude generatie.

En in principe is een benzine net zo betrouwbaar/onbetrouwbaar als een diesel.
Alles valt en staat met goed en tijdig onderhoud en een berijder die een beetje de techniek aanvoelt.
Dus netjes warmrijden etc etc

2 ton aan km hoeft dus geen enkel probleem te zijn smiling smiley
Maar hou wel rekening met onderhoud, van rubbers/draagarmen/schokbrekers etc etc
Bofkont
Zolang je boel maar blijft vervangen onderhouden kun je oneindig doorrijden in theorie winking smiley
De TSI zou ik gelijk laten staan.
Ik zou idd voor de indirect ingespoten motor gaan, is een betrouwbare motor van de oude generatie.

En in principe is een benzine net zo betrouwbaar/onbetrouwbaar als een diesel.
Alles valt en staat met goed en tijdig onderhoud en een berijder die een beetje de techniek aanvoelt.
Dus netjes warmrijden etc etc

2 ton aan km hoeft dus geen enkel probleem te zijn smiling smiley
Maar hou wel rekening met onderhoud, van rubbers/draagarmen/schokbrekers etc etc

goed verhaal! dank daarvoor.

het gaat om een audi uit 2003 met 197000 km op de teller. Onderhoud altijd keurig gehad en ziet er tip top uit.
De verkoper kwam met het verhaal over de fsi motor. Volgens hem is dat ook niet best. Ik dacht altijd van wel omdat
het een nieuwe techniek is en de auto ook 6 versnellingen heeft, dus ook zuiniger in verbruik. Niet het geval dus ?
de 1.6 8v (102 pk) is een ouwerwetse motor en dus minder zuinig, maar wel flink betrouwbaar, en loopt heel goed op LPG
wat vragen ze er voor?
Bofkont

Dit is volgens mij precies waar het om draait. Als ik soms mensen weg zie/ hoor rijden in hun auto, dan verbaas ik me over het wegtrekken met koude motor, extreme toerentallen, schokkerig optrekken, slippende koppeling, stoeprandjes pakken etc. eye rolling smiley

Ik rijd 'met beleid', respect voor de techniek, op tijd onderhoud, beetje opletten in het verkeer en rijd met mijn auto's meestal zonder veel problemen veel kilometers.
hij vraagt 5600 euro. buitenkant is top, binnenkant ook. alleen erg veel kilometers

heb er nog eentje waar ik zondag ga kijken. De auto is even oud echter 160.000 km, prijs 5.750. Dit is echter een import, maar wel met onderhoudsboekjes , inclusief stempels uit duitsland. Het gaat hier om hetzelfde type en dezelfde motor echter bij het rdw staat deze auto
met een gewicht van 1270 kg. De eerste met een gewicht van 1180 kg. hoe dat kan is mij ook echt een raadsel????
FW Ta-183 Huckebein I
de 1.6 8v (102 pk) is een ouwerwetse motor en dus minder zuinig, maar wel flink betrouwbaar, en loopt heel goed op LPG
wat vragen ze er voor?

hij vraagt 5600 euro. buitenkant is top, binnenkant ook. alleen erg veel kilometers

heb er nog eentje waar ik zondag ga kijken. De auto is even oud echter 160.000 km, prijs 5.750. Dit is echter een import, maar wel met onderhoudsboekjes , inclusief stempels uit duitsland. Het gaat hier om hetzelfde type en dezelfde motor echter bij het rdw staat deze auto
met een gewicht van 1270 kg. De eerste met een gewicht van 1180 kg. hoe dat kan is mij ook echt een raadsel????[/
Def
Bofkont

Dit is volgens mij precies waar het om draait. Als ik soms mensen weg zie/ hoor rijden in hun auto, dan verbaas ik me over het wegtrekken met koude motor, extreme toerentallen, schokkerig optrekken, slippende koppeling, stoeprandjes pakken etc. eye rolling smiley

Ik rijd 'met beleid', respect voor de techniek, op tijd onderhoud, beetje opletten in het verkeer en rijd met mijn auto's meestal zonder veel problemen veel kilometers.

Wat kan het schelen voor een leasebak?
haarr
Def
Bofkont

Wat kan het schelen voor een leasebak?

Dat is nu die typische schijtmentaliteit waarmee alles naar z'n grootje gaat. Letterlijk dus.

Echt een SCHIJTmentaliteit!
Even voor de topicstarter, zoals velen al hebben aangegevens is tijdig onderhoud en rijden met beleid en gevoel het behoud van iedere auto. Het eerste is te controleren het tweede veel lastiger.

Boekjes controleren en kijken naar de algemene staat van de auto, ook dat is namelijk veel zeggend.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-11-2012 20:23 door Vlinderstrik.
Misschien kan de TS zich beter afvragen: kan mijn portemonnee een Audi met 2 ton aan? (Geintje).

Ik zou zeker naar de staat van de auto kijken. Ziet het ding er van buiten netjes uit, is het interieur nog een beetje netjes. Is de motor gereinigd of is hij vuil (ivm oliesporen e.d.) Stempels in een boekje zijn gauw gezet, alsmede het invullen van kilometerstanden. Je kan beter de dealer contacten waar het ding in onderhoud is geweest. Vraag of hij een oh historie kan mailen. Daarnaast blijft het kopen van een auto altijd een beetje een gok. Op versleten banden of versleten remblokjes zou ik me niet blind staren, dat zijn relatief makkelijk te herstellen dingen. Ik zou eerder willen weten of de auto zelf geen rare schadesporen vertoont, of het ding op een uitlijnbank redelijke waarden vertoont..allemaal van dat soort zaken. In de motor kan je niet kijken, trek wel de pijlstok eruit en let op eventueel slijpsel o.i.d. in de olie aan de peilstok. Ga rijden en let op de motor. Wees niet bang om eens op toeren te rijden om te kijken of hij dan ook soepel loopt. Trek eens goed door om te kijken of hij niet hapert. Rem eens zeer stevig, zo weet je of het ABS werkt, of de auto niet scheeftrekt tijdens remmen. Let op trillingen in het stuur of in de stoel tijdens het rijden. Zet de radio uit en luister naar bijgeluiden. Trap ook eens bij 80 de koppeling in en laat de auto gewoon rollen. Ook dan luister je naar rare geluiden zoals zingende banden of versleten wiellagers. Porbeer ook alle optie`s goed uit, kijk of alles werkt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-11-2012 20:39 door Boppie.
De onderhoudskosten voor een oudere Audi kunnen astronomisch zijn.
Ook de motorrijtuigenbelasting en verzekeringspremie zijn niet te onderschatten.
Ik zou er niet aan beginnen.
Zeker in deze economisch moeilijker tijden zou ik voor een eenvoudiger autotype gaan.
Een splinternieuwe Suzuki Alto is ook hartstikke leuk.
Betaal de helft nu en de andere helft renteloos later.
Zie de voorwaarden.
Je zult zien hoeveel lol je met zo'n auto hebt en hoeveel geld je over houdt.
En je kunt heel lang door blijven rijden, zelfs als je werkloos bent of anderszins;
dat lukt je met die oude Audi nooit of te nimmer.
Nieuwere techniek zoals de FSI is absoluut niet betrouwbaarder, en dat gaat helemaal op voor de TSI.
De 1.6 indirectingespoten is bewezen betrouwbaar, maar is idd wel ietsje minder zuinig.

Hoe een eigenaar altijd met de auto omgegaan is is altijd een beetje gokken natuurlijk.
Maar let op het algehele plaatje, opgeruimd netjes interieur, hoe voelt de koppeling/remmerij etc etc
Let op stoeprand schade's aan de velgen, ingevulde boekjes.
Ook een aankoop keuring is absoluut aan te bevelen!
Ford Versailles V8
De onderhoudskosten voor een oudere Audi kunnen astronomisch zijn.
Ook de motorrijtuigenbelasting en verzekeringspremie zijn niet te onderschatten.
Ik zou er niet aan beginnen.
Zeker in deze economisch moeilijker tijden zou ik voor een eenvoudiger autotype gaan.
Een splinternieuwe Suzuki Alto is ook hartstikke leuk.
Betaal de helft nu en de andere helft renteloos later.
Zie de voorwaarden.
Je zult zien hoeveel lol je met zo'n auto hebt en hoeveel geld je over houdt.
En je kunt heel lang door blijven rijden, zelfs als je werkloos bent of anderszins;
dat lukt je met die oude Audi nooit of te nimmer.

Ben je werkeloos....staat die grappige verkoper van Suzuki voor de deur om de andere helft op te halen..zo`n A3 met de oude 1.6 erin zal je niet rap de hoofdprijs te kosten qua onderhoud. Schop hem eenmaal per jaar voor de apk en beurt naar een goede universeel.
Voor de benzines weet ik het niet, maar een goede vriend van me heeft een Audi A3 met de 110pk TDi-motor (auto uit 2000) tot een kilometerstand van 553.000km gebracht. Met niet eens zoveel gekke kosten en de auto was eigenlijk nog prima. Hij was tweede eigenaar en reed de auto netjes warm. En als-ie warm was ging het gas er ook flink op. Voor mij een bewijs dat dit beste auto's zijn, want als iets zoveel kilometers met de betreffende kameraad uithoudt, met het wel kwaliteit zijn.
bedankt voor alle tips.

Het is dus gewoon zaak om, zoals verwacht, goed te kijken naar hoe de auto is onderhouden en goed luisteren naar gekke geluiden als je met de auto rijdt. Je moet wat geluk hebben met de auto die je koopt. Dealer is vanzelfsprekend veiliger maar betaal je vaak ca 1000 tot 2000 euro meer voor de auto, en dan weet je ook nog niet wat je koopt.

Al met al moet een audi de 2 ton makkelijk kunnen halen mits goed onderhouden, ook een benzinemotor.

Rest nog de vraag hoe het kan dat exact dezelfde auto's een verschil van 90 kg kunnen hebben bij het RDW register???
Iemand die het weet???
rjmeijer
bedankt voor alle tips.

Het is dus gewoon zaak om, zoals verwacht, goed te kijken naar hoe de auto is onderhouden en goed luisteren naar gekke geluiden als je met de auto rijdt. Je moet wat geluk hebben met de auto die je koopt. Dealer is vanzelfsprekend veiliger maar betaal je vaak ca 1000 tot 2000 euro meer voor de auto, en dan weet je ook nog niet wat je koopt.

Al met al moet een audi de 2 ton makkelijk kunnen halen mits goed onderhouden, ook een benzinemotor.

Rest nog de vraag hoe het kan dat exact dezelfde auto's een verschil van 90 kg kunnen hebben bij het RDW register???
Iemand die het weet???

De een is bij import daadwerkelijk gewogen en voor de andere geldt de fabrieksopgave?

En, nogmaals, LAAT HEM KEUREN. Is het een goede auto, dan heb je een paar honderd meer betaald. Is het een wrak van de week, heb je met een paar honderd euro jezelf een hoop ellende bespaard.

Een Audi A3 is inderdaad geen budget auto: als je al voor aanschaf ieder dubbeltje moet omdraaien, zou ik er toch nog maar "een nachtje over slapen".
rke
rjmeijer
bedankt voor alle tips.

Iemand die het weet???

De een is bij import daadwerkelijk gewogen en voor de andere geldt de fabrieksopgave?

En, nogmaals, LAAT HEM KEUREN. Is het een goede auto, dan heb je een paar honderd meer betaald. Is het een wrak van de week, heb je met een paar honderd euro jezelf een hoop ellende bespaard.

Een Audi A3 is inderdaad geen budget auto: als je al voor aanschaf ieder dubbeltje moet omdraaien, zou ik er toch nog maar "een nachtje over slapen".

Het zou inderdaad kunnen dat de auto gewogen is bij de import. Alleen is het dan toch raar dat de rdw "gewoon" uitgaat van de fabrieksopgave. Dan rijden er tig audi a3's rond die veel minder wegenbelasting betalen???

Audi zal qua onderhoud dan misschien niet goedkoper zijn als een japanner maar audi lijkt mij ook kwaliteit. Daarnaast smoelt een audi ook beter als bijv een japanner (dat is mijn mening dan). Ook de rijeigenschappen van de audi zijn volgens mij beter. Of is een volkswagen golf dan echt een betere en goedkopere optie??
Je moet gewoon de auto kopen die jou aanspreekt, proefrit en keuring zijn wel aan te bevelen.
@rjmeijer:
Het is een import, dat op zichzelf kan al verschil maken. Autofabrikanten maken voor verschillende markten, verschillende modellen. Zo kan een A3 in Nederland dus net iets lichter (of zwaarder) zijn dan diezelfde A3 voor een andere markt. Dat verschil komt onder andere door een afwijkende standaarduitrusting en andere parameters voor bijv. geluidsdemping en ophanging (in Duitsland wordt doorgaans meer geluidsdempend materiaal aangebracht dan in een Nederlands model, en dat spul is niet bepaald licht).

Een VW Golf is niet per definitie beter of slechter, goedkoper of duurder dan een Audi. Zeker wanneer je een gebruikte auto gaat kopen hangt heel veel af van het onderhoud dat de auto heeft gehad en hoe ermee om is gegaan. Het is dus gewoon een kwestie van goed zoeken en goed kijken tijdens de proefrit. Als je er zelf niet heel veel van weet laat dan een aankoopkeuring doen of neem een vriend mee die de kennis wel heeft. Dat is ook handig trouwens, want twee zien meer dan n winking smiley
PauseBreak
@rjmeijer:
Het is een import, dat op zichzelf kan al verschil maken. Autofabrikanten maken voor verschillende markten, verschillende modellen. Zo kan een A3 in Nederland dus net iets lichter (of zwaarder) zijn dan diezelfde A3 voor een andere markt. Dat verschil komt onder andere door een afwijkende standaarduitrusting en andere parameters voor bijv. geluidsdemping en ophanging (in Duitsland wordt doorgaans meer geluidsdempend materiaal aangebracht dan in een Nederlands model, en dat spul is niet bepaald licht).

Een VW Golf is niet per definitie beter of slechter, goedkoper of duurder dan een Audi. Zeker wanneer je een gebruikte auto gaat kopen hangt heel veel af van het onderhoud dat de auto heeft gehad en hoe ermee om is gegaan. Het is dus gewoon een kwestie van goed zoeken en goed kijken tijdens de proefrit. Als je er zelf niet heel veel van weet laat dan een aankoopkeuring doen of neem een vriend mee die de kennis wel heeft. Dat is ook handig trouwens, want twee zien meer dan n winking smiley

Jeetje, dat wist ik helemaal niet. Een auto uit Duitsland is dan beter maar wel zwaarder, als je let op de demping.
Vraag me dan wel af waarom dat dan is? de parameters kan ik begrijpen maar de geluidsdemping......

Goede tips !! thanks smiling smiley
Een Audi moet makkelijk twee ton kunnen hebben, enkele zaken die je met 2 tot 3 ton en die leeftijd kunt verwachten is wellicht een gare koppeling, een dynamo die op zijn laatste beentjes loopt, de ophanging (bij Volkswagen/Audi zijn de draagarmen en stabilisatorstangen berucht). Qua onderhoudsprijzen, tja de optieprijzen van een nieuwe auto zijn een goede maatstaf voor de prijzen van vervangingsonderdelen later. De prijs van bijvoorbeeld een setje remschijven van een gelijk merk en met dezelfde diameter zal bij een Audi een factor anderhalf duurder zijn dan bij een Peugeot oid. Komt omdat de prijzen die Audi-dealers hanteren een stuk hoger liggen, die ruimte benutten producenten ook op de imitatiemarkt.
PauseBreak
Een VW Golf is niet per definitie beter of slechter dan een Audi.

Wat mij betreft is een VW Golf per definitie slechter dan een Audi, elke VW is per definitie slechter dan een Audi (met uitzondering van een Phaeton). Maar dit hangt af van de definitie van goed of slecht die je hebt, en die is per persoon verschillend.
haarr
Je moet gewoon de auto kopen die jou aanspreekt, proefrit en keuring zijn wel aan te bevelen.

100% mee eens.

Maar let ook op de kosten, wil je echt droog brood een een prachtige auto of heb je liever een goedbelegde boterham en een saai elcheapo blikkie.
Als voorbeeld: Mijn Camry en mijn Swift schelen een dikke factor 2 in kosten. Maw: Ik kan twee Swiftjes rijden tegen een Camry.
up!
PauseBreak
Een VW Golf is niet per definitie beter of slechter dan een Audi.

Wat mij betreft is een VW Golf per definitie slechter dan een Audi, elke VW is per definitie slechter dan een Audi (met uitzondering van een Phaeton). Maar dit hangt af van de definitie van goed of slecht die je hebt, en die is per persoon verschillend.[/quote

Terwijl ze nog wel zo weinig gemeen hebben, een A3 deelt helemaal niets met een Golf........

Een Golf heeft minder uitstraling, een ander design. Een A3 zal luxer zijn in zijn uitrusting, maar is denk ik niet beter dan een Golf. Deze 2 auto`s delen daarvoor teveel onderdelen.
@ rjmeijer: het toegepaste isolatiemateriaal van Rockwool Lapinus Roermond heeft een volumiek gewicht van 30 kilogram per kubieke meter.
Per individuele auto is de invloed op het totaalgewicht dus zeer gering.
Raddraaier
Een Audi moet makkelijk twee ton kunnen hebben, enkele zaken die je met 2 tot 3 ton en die leeftijd kunt verwachten is wellicht een gare koppeling, een dynamo die op zijn laatste beentjes loopt, de ophanging (bij Volkswagen/Audi zijn de draagarmen en stabilisatorstangen berucht). Qua onderhoudsprijzen, tja de optieprijzen van een nieuwe auto zijn een goede maatstaf voor de prijzen van vervangingsonderdelen later. De prijs van bijvoorbeeld een setje remschijven van een gelijk merk en met dezelfde diameter zal bij een Audi een factor anderhalf duurder zijn dan bij een Peugeot oid. Komt omdat de prijzen die Audi-dealers hanteren een stuk hoger liggen, die ruimte benutten producenten ook op de imitatiemarkt.

Is niet waar, ik heb een tijdje een Audi S3 gehad, en mijn ervaring is dat de onderdelen echt niet duurder zijn dan van een ander merk.
Veel onderdelen worden gebruikt binnen de hele VAG groep waardoor de prijs juist vaak lager is.
Bijvoorbeeld een Thermostaat voor de S3, 15 euro, draagarmrubbers nog geen 25 euro p/stuk.
Luchtmassameter 125 euro, nogmaals de prijzen vallen echt mee, alleen het uurtarief van Audi is niet mals.
100 euro p/uur, dat tikt er nog het meeste in.
Bofkont
Raddraaier

Is niet waar, ik heb een tijdje een Audi S3 gehad, en mijn ervaring is dat de onderdelen echt niet duurder zijn dan van een ander merk.
Veel onderdelen worden gebruikt binnen de hele VAG groep waardoor de prijs juist vaak lager is.
Bijvoorbeeld een Thermostaat voor de S3, 15 euro, draagarmrubbers nog geen 25 euro p/stuk.
Luchtmassameter 125 euro, nogmaals de prijzen vallen echt mee, alleen het uurtarief van Audi is niet mals.
100 euro p/uur, dat tikt er nog het meeste in.

Daarom moet je een gebruikte Audi gewoon naar een goede universele garage brengen. Dan heb je ook geen last van dat achterlijke uurtarief van Audi.
Klopt Pausebreak, en zo goed zijn die Audi dealers ook niet hoor kan ik je uit ervaring zeggen smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep