Advies aankoop Huyndai i10 of Chevrolet spark LS bi-fuel

Gepost door AMMelein 
Ik ben me al een tijdje aan het orienteren voor een andere auto, nieuw of occasion en de keuze loopt tussen een Hyundai i10 of een Chevrolet Spark LS bi-fuel, LT leek me ook mooi maar is gewoon te prijzig, ook met de 50/50 deal of 21% BTW actie, wat trouwens 14% is, dus vergis je hier niet in. Voordeel van de Chevrolet is het bi-fuel systeem waarbij gas tanken nuurlijk vandaag de dag veel goedkoper is. Op jaarbasis scheelt dit ruim 1.300,00 in vergelijking met benzine. Echter, wat zijn jullie ervaringen, rijgemak, comfort, wat zouden jullie adviseren? Ik wil me er ook niet blind op staren. Huyndai heeft een uitstekende naam, mijn vorige auto (Hyundai Getz) was uitstekend en niet stuk te krijgen. Ik hoop jullie reactie te krijgen zodat ik een goede afweging kan maken. Dank!
Mvrgr, AMMelein
Persoonlijk zou ik voor de Chevrolet gaan. Oogt in mijn ogen een stuk beter, en als je echt zo veel bespaard dan is dat helemaal mooi! De i10 vind ik zo'n bejaardenmobiel, hoewel het geen slechte auto is. Een leuke en frisse kleur op de Chevy en je hebt een leuk gebakje!

Maar goed, waar heb jij het beste gevoel bij? Voor die moet je gaan, dan krijg je ook geen spijt achteraf.
Heb je in beide auto's al een proefrit gemaakt? Zo niet, ga dat eerst doen. Wat een ander van rijcomfort en dergelijke vindt is voor jou niet echt belangrijk.
Ik denk de Hyundai i10. Hier zijn al zeker 2x zoveel van verkocht dan de Chevrolet.
Die "besparing" die je maakt per jaar, krijg je dubbel en dwars terug bij latere verkoop/inruil.
De Hyundai blijft veel meer waarde vast.

Ga gerust proefrijden in alle twee de modellen en zie hoe de Spark rijdt op de snelweg.......te triest

Buiten het feit dat je bij Chevrolet flink misleid wordt met de zogenaamde 50-50, 21% BTW Actie.

Maar volg gerust je hart en doe waar je je goed bij voelt. thumbs up
Dank je wel voor de tip! Blij dat mensen 'm lezen en reageren! Hier heb ik iets aan!
ronald-piloot
Ik denk de Hyundai i10. Hier zijn al zeker 2x zoveel van verkocht dan als de Chevrolet.

Dit jaar 4.827 Sparks tot nog toe, versus 5.908 i10's....
Dank je voor het meedenken! Ik neem dit zeker mee in mijn overwegingen!
Ik rij zelf in een Getz sinds eind september en ik weet nu na 3.000kilometer dat ik een prima keuze heb gemaakt. Auto heeft nu bijna 84.000 kilometer gereden en wil gaan kijken of ik de 200.000 kilometer met de auto kan gaan halen.

Over je keuze: Ik vind persoonlijk de Spark geen mooie auto. De i10 is misschien ook geen schoonheid maar is veel rustiger gelijnd, heeft een volwassen dashboard (niet zo speelgoedachtig als de Spark) en zit gewoon goed. Wel rechtop, maar op goede stoelen. In 2014 schijnt er een volledig nieuwe i10 te komen die iets breder en lager gaat worden. Dat is wel iets dat je in je overweging mee moet nemen. Van de Spark verschijnt er zeer binnenkort overigens een lichte face-lift. Misschien zijn er daarom ook wel extra acties op dit model. Wil je niet direct in een verouderd model rijden dan moet je hier zeker naar vragen bij de dealer. Er zijn al foto's van het gefacelifte exemplaar in omloop.

Verder moet je bij de Spark navragen of het bi-fuel model extra onderhoud nodig heeft: Bij de vergelijkbare Mazda 2 bi-fuel zijn er verhalen in omloop dat de auto duidelijk duurder is in onderhoud dan een Mazda 2 op benzine.

Veel succes met je keuze, maar mijn advies: ga voor de Hyundai. Hoort niet bij de keuze die je aangaf maar is een jong gebruikte i20 geen optie?
Dank voor je reactie! De i20 is voor mij te duur. Ik neem je tips zeker mee in mijn overwegingen, vooral mbt de kosten onderhoud en uitvoering (face lift i10 en Spark).

Mvrgr, AM Melein
Rob076
ronald-piloot
Ik denk de Hyundai i10. Hier zijn al zeker 2x zoveel van verkocht dan als de Chevrolet.

In Denemarken is de Spark één van de best verkochte auto's waar de i10 veel minder scoort .
Het design van de Spark is in ieder geval een stuk vlotter dan dat van de i10 , qua inruil later zal het weinig uitmaken .
Maak voor je de Spark bestelt wel eerst een lange proefrit want het temperament van de Bifuel versies kan nogal tegenvallen .
Denk ook eens over de nieuwe Mitsubishi Mirage die binnenkort nieuw uitkomt : in dezelfde prijsklasse maar nét een maatje groter .
De Hyundai i10 is de beste keus. Volwassen interieur. Perfecte afwerking. Lage onderhoudskosten. Geringe afschrijving.
Ook bijzonder: zelfs de meest kale uitvoering is al een komplete auto. Minder kan niet, meer hoeft niet.
Beste AM Melein,

Ik heb een tijdje mee zitten puzzelen en hoe meer ik de modellen (Spark LS Bi-fuel en de i10) vergelijk hoe lastiger ik je vraag vind.
Zelf heb ik gevoelsmatig meer met de i10. Dat ligt aan het merk en het uiterlijk maar is totaal niet rationeel.
Wat me nog van belang lijkt is hoeveel km je per jaar rijdt en of je zelf lang met de auto gaat doen of van plan bent om na een paar jaar in te ruilen?
De Spark is flink duurder geworden. Ik zie dat er ook weer een stukje BPM op de auto zit. Met de BTW korting is ie inderdaad nu een stuk voordeliger (geldt ook voor Peugeot 107) maar naar wat ik kan vinden is de auto niet meer motorrijtuigenbelasting vrij. Als dat inderdaad zo is (ik kan niet anders vinden) dan kost je dat een 325 tot 350 euro extra in 2013 ten opzichte van de i10. Met ingang van 2014 is het MRB vrij rijden sowieso afgelopen voor iedereen dus het gaat slechts om een jaar. Daarna beloopt het verschil maar ca. 5,- per maand en dan is LPG natuurlijk in het voordeel.
Hou wel rekening met het feit dat het kbinet voonemens is om de accijns op LPG met 0,07 per liter te verhogen en het verbruik bij LPG altijd iets hoger ligt (ca. 15%) dan bij benzine. Daarnaast kan het zijn dat er extra onderhoudskosten zijn zoals hierboven ook al vermeld is bij de Mazda 2 (kleppen stellen). De betrouwbaarheid van moderne LPG installaties lijkt mij prima maar naarmate de jaren vorderen is het toch verstandig met mogelijke extra onderhoudskosten rekening te houden.
Daarnaast vind ik dat de uitrusting van beide modellen best uiteen loopt. Bijvoorbeeld airco (de i Drive i10 heeft dat niet, de Spark LS weer wel, evenals zij airbags). En misschien zijn er meer zaken die voor jou van belang zijn. Beide hebben 5 zitplaatsen zo te zien maar de kofferbakruimte kan ik slecht inschatten op verschil. Ik zou ook sowieso adviseren om met de auto's te rijden. Misschien is je dan direct duidelijk met welke auto je het liefst op stap gaat. Op papier is het motorkarakter nl. nogal verschillend (er zit bijna 1000 toeren verschil in wanneer het max. koppel bereikt wordt) maar dat zou je in de praktijk moeten voelen. Tot slot is denk ik van belang hoe lang je zelf met auto wilt rijden ivm de inruilwaarde. Ik vermoed dat een gebruikte LPG auto als de Spark na een aantal jaren en redelijke km stand sterker afschrijft dan de i10. Mede omdat de i10 standaard 5 jaar garantie heeft met een onbeperkt kilometrage. Het is een vermoeden.... En of je nu iets in te ruilen hebt en wie daarop het beste bod doet is natuurlijk ook van belang (en gevoel / ervaring bij de dealer) evenals de bijkomende kosten (Chevrolet iets hogere afleverkosten maar of dat onder de streep ook echt zo is, is altijd de vraag). Ik ben benieuwd wat je uiteindelijke keuze wordt. Succes!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-11-2012 20:21 door Oranje bietje.
Hallo,

Dank voor je advies en het meedenken! uiteindelijk ben ik gisteren naar volle tevredenheid geslaagd voor een Huyndai i10 1.1 Cool, dus met airco, 1100 motor ipv 1000 bij de Chevrolet, gekocht bij de Huyndai dealer te Zeist en jawel daar was de auto maar liefst 400 euro goedkoper! Precies dezelfde uitvoering als die ik in Velserbroek zag, alleen was hij daar dus 400 euro duurder en de kleur die ik mooi vond hadden ze niet. dus de moeite waard om toch 3 kwartier naar Zeist te rijden, daar keurig geholpen en heb er voor die 400 euro winterbanden bij gekocht die zij ervoor me opmonteren. Bij alle autodealers zijn veel modellen op voorraad ingekocht per juli, en zelfs aug 2012 met goede actieprijzen waarbij die van Zeist er uitsprong, dus tip voor iedereen: orienteer je goed op internet, vooral bij de dealersites zelf, ook al liggen ze niet in je directe omgeving! De afleverkosten van de spark varieerden van 295,00 tot 888,00 (belachelijk natuurlijk, als het een Audi A3 was kan ik me er nog wat bij voorstellen, maar een Spark.....)

De Spark viel toch af, de verkoper was zeer star in zijn onderhandeling, maar belangrijker; de proefrit en de praktijk mbt het gastanken. De Spark maakt een hoop lawaai en op de snelweg moet je het gaspedaal echt totaal intrappen om op snelheid te komen, wat het verbruik natuurlijk weer verhoogt. Snel accelereren gaat niet, dus nog sneller anticiperen op de snelweg als je wilt inhalen. Met een tank vol gas (30 liter tank, maar vanwege het uitzetten van het gas moet je 'm afvullen tot 25 liter) rij je ca 350 km. Bij een benzinetankstation de gasaansluiting bekeken en gewogen (jawel, dames doen! Hij is namelijk erg ZWAAR!) de handelingen zijn dan voor mij persoonlijk niet praktisch, de verlengde nippel (31 euro)aansluiten op de gasnippel in de auto, anders moet je de benzinetankdop er steeds afhalen, gasaansluiting erop zetten en dan het belangrijkste, zorg dat de nippel niet ombuigt vanwege het gewicht van de gasdop en vervolgens de knop indrukken voor het tanken. Voor mij persoonlijk is dit lastig, ZWARE gastankdop goed bevestigen, NIET het metaal vasthouden aangezien hij ijskoud wordt, nippel recht houden en knop indrukken.
Naar mijn mening na een dag proefrijden is de voorkeur toch uitgegaan naar de Huyndai. Het uiterlijk van de Spark vind ik prachtig, leuke kleuren en sportieve uitstraling. Echter, de Huyndai heeft een solidere uitstraling en afwerking, zeer zuinig in verbruik (1 op 18) rustiger op de weg en eind van de rekening ca 1000 euro goedkoper.Ik ga'm over 2 weken ophalen en ben er blij mee!
Beste Ammelein,

Gefeliciteerd met je aankoop. Leuk dat je je eigen overwegingen aan de forumlezers laat weten. Denk dat je een goede afweging hebt gemaakt. De door jouw gekozen 1100 motor is inmiddels opgevolgd door de 1000cc motor die ook in de Kia Picanto ligt. Kan me wel voorstellen dat je voor de 1100 hebt gekozen, de viercilinder draait toch een stukje rustiger dan de driecilinder. Qua verbruik zal het in de praktijk weinig uitmaken. De door jou genoemde 1 op 18 moet in de praktijk wel realiseerbaar zijn. Vijf jaar garantie op de Hyundai, daar moet je wel plezier van hebben.

Mag ik weten met welke kilometerstand je de Getz hebt ingeruild?
Hallo, mijn Getz was inmiddels 8 jaar oud met een kilometerstand van 85.000 en hij was total loss wegens een aanrijding (andere berijderh ad schuld, was achterop gereden in rij voor stoplicht, kop staart botsing). De dagwaarde viel flink hoger uit als dat ik had gedacht dus heb 'm dan maar meteen ingeleverd, volgend jaar zou hij weer een jaar ouder zijn geweest en ik wilde met deze auto de winter niet meer in.
Ondanks dat je al gekozen hebt, wil ik toch even reageren om een lans te breken voor de Spark. Zoveel mensen zoveel meningen maar ik ben zelf nu een half jaar in het bezit van een Spark LS Bifuel en dat bevalt erg goed. Uitstekende rij eigenschappen, goede zitpositie (1,84m) en na 9000km een gem. verbruik van bijna 1:14 op LPG. Tanken is een handigheid, zelf geen problemen mee en het is lekker goedkoop. Dat verschil maak je nooit goed met een iets beter verbruik van de i10. Het versnellen is inderdaad wat minder maar dat los je deels op door wat meer toeren te maken.
Dat gemeld hebbende, wil ik je in ieder geval veel plezier met je nieuwe auto toewensen!
Rob076
ronald-piloot

[www.autoweek.nl]

[www.autoweek.nl]

i10 35.065
Spark 16.109
ronald-piloot
Rob076
ronald-piloot

[www.autoweek.nl]

[www.autoweek.nl]

i10 35.065
Spark 16.109

De spark is er pas 3 jaar, de I10 10 ofzo in 2012 is het 6227 om 4831 in het voordeel van de I10
10 jaar ofzo? De I10 ook pas 4 jaar (2008), zeg dan niks als je het niet weet. confused smiley
Gefeliciteerd. Goede keuze, denk ik. Als ik moest kiezen zou ik ook de i10 nemen. Ik vind de Spark eeehhhh, niet echt mooi....zacht uitgedrukt. Gelukkig...smaken verschillen :-)
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep