2e (goedkope, zuinige) auto

Gepost door roman 
Nu het buiten weer wat kouder wordt ben ik van plan om mijn scooter te verkopen en een 2e auto te kopen. Wij hebben al een Saab 9-5 staan maar een 2e auto voor de winter maanden is gewoon wat handiger en comfortabeler dan bij -10 ongeveer 40km per dag een scooter te rijden. Nu is het zo dat ik niet heel veel geld over heb voor een auto die ik alleen tijdens de winter/voorjaar maanden wil gaan gebruiken (vanaf zeg maar nu tot aan maart/april ongeveer) Ik heb dus een budget tot 500,- (wat ik voor de scooter terug kan krijgen) Ik heb al gekeken naar een Peugeot 106 of 205 of een Renault Clio of iets in die categorie. Ik weet natuurlijk dat ik voor 500,- niet teveel mag verwachten en dat ook zeker niet doe. 2 deurs, verwarming en een airbag, benzine, zuinig, compact, lage wegenbelasting en tot 200.000km is wat ik minimaal wil.

Stel, ik koop een auto van 400,- en rij er 3000km mee in een paar maanden. Krijg ik dan ook minimaal 400,- terug bij verkoop?

Blijft natuurlijk een kwestie van geluk maar ik lees af en toe verhalen van mensen die voor 200.- een auto kopen en er prima een jaartje mee rondrijden zonder problemen. Heeft iemand nog tips waar ik eventueel op moet letten als ik een auto koop voor een prijs waar je ook een 2e hand scooter voor zou kunnen kopen? Ik heb zelf 0,0 verstand van auto's dus praktische tips tijdens een proefrit zijn welkom!

Alvast bedankt!
Er zijn genoeg goede auto's in die prijsklasse.

Ik raad je wel aan om bij auto's bijvoorbeeld 700 te gaan kijken, stuur een mailtje van 500 haal ik hem op, meeste halen wel wat van de prijs af.
En het is vooral geluk hebben met die auto's je kan een slechte of een goede kopen dat weet je nooit.
Neem iemand mee die verstand van auto's heeft, en maak een proefrit en dan merk je het vanzelf wel.

Gr
Zoek eentje met een zo lang mogelijke APK. Peugeot 205 of VW Golf II zijn goede opties.

Iets boven budget, maar deze twee Golfjes staan bij het bedrijf van (de pa van) een medeforummer: 1 en 2.
Clio 1.2 bijvoorbeeld.
Natuurlijk kan je voor de auto meer terug krijgen als het een beetje meezit. Afschrijving zit er niet meer op en als je slim inkoop en geduldig verkoopt komt het wel goed.
Waar ik me meer zorgen over zou maken zijn kosten die zo'n oude auto met zich meebrengt. Wat is je budget daarvoor?

Succes!
Kijk eens naar een Twingo. Oude maar degelijke techniek, niet duur, lekker zuinig. Airbag kan je wel vergeten voor dat geld. Dan ga je naar minstens 1300 euro. Dan koop je iets van 2000 en jonger. Jij zit te shoppen in de jaren 90 auto`s. 106 is ook een leuke wagen die je nooit de hoofdprijs zal kosten, ook niet bij reparatie`s.
LMVV
Waar ik me meer zorgen over zou maken zijn kosten die zo'n oude auto met zich meebrengt. Wat is je budget daarvoor?

Weinig tot geen onderhouds budget het eerste jaar. In maart ben ik van plan te schorsen en de auto weg te zetten.
Boppie
Kijk eens naar een Twingo.

Weinig Twingo's in die prijs klasse, een paar in de particuliere verkoop veel met APK's die bijna verlopen. En een paar bij Jet Cars in Rotterdam... Ik ga liever op de fiets dan dat ik bij dat bedrijf een auto koop voor 300,-

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-11-2012 12:22 door roman.
JETCARS idd met een grote boog omheen lopen, dat dat bedrijf nog auto's mag verkopen pff..
Het feit dat Jetcars nog mag verkopen betekent dat niet iedereen eerst het AW-forum leest voordat hij of zij een auto koopt...

On topic: Citroën Saxo?
Hier is maar één antwoord juist.
Suzuki Swift 1.0 of de 1.3.

Onwijs sterke auto's die erg zuinig zijn.
Even de rechtervoorrem fiksen en dan heb je (waarschijnlijk) een koopje: Ford Fiesta 1.3i Flash

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-11-2012 16:52 door D. Elzinga.
Ja, op de roest in de wielschermen na. Dit type Fiesta gewoon lekker laten staan.
Door roest aan de wielkasten wordt dat ding niet minder betrouwbaar.
Daihatsu Charade iets?

[auto.marktplaats.nl]

Komt nog lekker vooruit ook.
" 2 deurs, verwarming en een airbag, benzine, zuinig, compact, lage wegenbelasting en tot 200.000km is wat ik minimaal wil "

met alle respect, maar ik begrijp je niet helemaal....: je wilt een auto die minder kost dan een gemiddelde fiets, en dan ga je vreemde eisen stellen ook nog ?

* 2-deurs: als een auto 3, 4, of 5 deuren heeft is ie opeens niet meer bruikbaar ?
* tot 200.000 km: dus een perfecte auto met 250.000 km is slechter dan een auto met 150.000, in een prijsklasse waar de kans dat je iets van de onderhoudsgeschiedenis weet kleiner is dan het winnen van de staatsloterij ?
* zuinig, compact, lage wegenbelasting: je zoekt dus in de meest populaire categorie (crisis, iedereen wil goedkoop rijden), met een budget dat lager ligt dan de meeste andere kapers op de kust....

gezien jouw doel kijk je dus helemaal verkeerd: als je goedkoop wilt rijden moet je niet kijken naar bouwjaar, km-stand, carrosserie-vorm (aantal deuren, of ie compact is etc) etc.
dan telt maar één ding: is ie goed ?! want een goedkope zuinige auto waar volgende week de radiateur lekt, of de uitlaat er onder uitvalt is dan toch nog duurder dan een auto waar niets kapot aan gaat...
overigens: een oude goedkope auto schorsen? dan moet je al een parkeerplaats op privé-terrein hebben, en: rust roest...
zoek dus eerst iemand die je kan vergezellen, die absoluut verstand van auto's heeft, en die een auto ook echt goed kan beoordelen
zoek een auto waar de vorige eigenaar rekeningen van heeft, maak een lange proefrit
zoek een impopulaire auto (dus beter een sedan dan een hatchback, beter een Nissan dan een BMW)
en bedenk: als een handelaar 500 euro vraagt dan is ie ook echt niet meer waard, een particulier verkoopt soms een auto voor 500 euro omdat niemand anders meer biedt....
denk aan een Ford Fiesta, Daihatsu Charade, Hyundai Exel
als het zo is dat je enkel een paar honderd euro buget hebt voor de aanschaf en verder niets voor andere zaken zou ik er niet aan beginnen. Fietsen is goed voor je zullen we maar zeggen
thumbs up
FW Ta-183 Huckebein I

overigens: een oude goedkope auto schorsen? dan moet je al een parkeerplaats op privé-terrein hebben, en: rust roest...

Heb prive parkeerplaatsen op de zaak, ruimte genoeg, schorsen in de zomer is geen probleem voor deze jongen..

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-01-2013 14:40 door roman.
Het is trouwens een Twingo'tje geworden, net geen ton op de teller uit 96 + nieuwe APK voor nog geen 800 euro.

Ben benieuwd.... big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-01-2013 12:08 door roman.
FW Ta-183 Huckebein I
" 2 deurs, verwarming en een airbag, benzine, zuinig, compact, lage wegenbelasting en tot 200.000km is wat ik minimaal wil "

Vreemde eisen? dat zijn naar mijn idee redelijke eisen. Ik vraag toch niet het onmogelijke?

Zit trouwens erg in de buurt met mijn eisen nu ik de Twingo heb gekocht als 2e auto.
Veel plezier ermee!
En leuk dat je nog even wat laat horen. thumbs up
205je kan je nog wel belastingvrij vinden ook 1986 / 1987 januari zijn al belastingvrij, kan je m het hele jaar rijden of op kenteken laten...

ik heb laatst 2 Opel Ascona's gekocht voor relatief lage aanschafprijzen, bijde zijn knetterhard, en kunnen nog jaren mee, al zijn het geen schoonheden.

de laatste heeft dan slechts 600 euro gekocht, en rijdt zo'n 1 op 13 op de korte ritten.
heb m laten voorkeuren, op 1 achterem na, geen aanmerkingen.. incl Comlimeten voor de staat van de auto (technisch, niet optisch)

bijde Ascona's zijn van 1986 en dus belastingvrij.
ik heb ze voor de hobby, maar je kan ze ook kopen en goed rijden voor dagelijks gebruik..

het is maar een tip hoor.

Willem

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-01-2013 00:09 door vectra V6.
vectra V6
205je kan je nog wel belastingvrij vinden ook 1986 / 1987 januari zijn al belastingvrij, kan je m het hele jaar rijden of op kenteken laten...

Bedankt voor de tip! na een 206 en 306 even geen peugeot meer voor ons.

Het is uiteindelijk een Twingo'tje geworden. Belastingvrij het hele jaar door is natuurlijk handig maar bij ons in de straat betaal je voor een 2e auto 280,- per jaar aan parkeerkosten. Als ik hem extern stal (gratis) hoef ik geen wegenbelasting te betalen (als ik hem schors) en ook geen parkeerkosten. In de zomer vind ik het trouwens heerlijk om met de scooter te rijden! smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep