Alfa-Romeo 159: 1.8MPI of 1.9 JTS ?

Gepost door Kreidler 
Beste forum-leden,

Een goede vriend van mij is in de luxepositie om de auto van zijn dromen aan te kunnen schaffen, een Alfa-Romeo 159. Hij twijfelt echter tussen de 1.8MPI en de 1.9JTS. Het gaat hierbij vooral om de betrouwbaarheid van deze motoren, dat de 1.9JTS wat sterker is en wat meer verbruikt is al duidelijk. Kan hij beter voor de wat krachtigere 1.9JTS met directe inspuiting gaan, of misschien toch maar beter voor de wat ouderwetser 1.8 MPI met multipoint-inspuiting? Alvast bedankt voor jullie reacties.

Kreidler.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-10-2012 15:45 door Kreidler.
Ik heb zelf een 2.0JTS gehad van de 156-generatie. Deze motor was niet al te best. Hoog olieverbruik (net als de gewone TS overigens), en het opgegeven vermogen was 15-20pk te hoog. Ook schijnen de internals verontreinigd te raken. Zie hier wat squadra er over te vertellen heeft:

[www.squadra-tuning.nl]

Hoe dat echter is met de nieuwe generatie weet ik niet.
@LaTiNo147: Veel 156's hadden last van een hoog olie verbruik, maar hoe dat bij de 159's is weet ik ook niet. Het is in ieder geval iets om na te vragen bij een Alfa garage. Bedankt voor je reactie!
Die 1.8 MPI is volgens mij een Opel motor die door Alfa werd ingekocht als basismotor (indirecte inspuiting). Doet het prima, maar is geen snelheidsmonster. De JTS is zelf ontwikkeld, sneller, echt Alfa geluid, maar wel meer storingen. Met mijn eigen geld? Ik zou gaan voor de 1.8 MPI.
Het is een hele nette 2.2 JTS geworden.
Kijk goede keus, de 2.2 JTS is absoluut wel een betrouwbaar blok, de 2.2 JTS komt ook uit de schappen van GM.
[www.squadra-tuning.nl]
Prachtige wagen zo'n 159thumbs up
Al ging mijn voorkeur uit naar de tbi, maar op dit moment nog vrij duur.
De 3.2 V6 in de 159 schijnt ook niet geweldig te zijn, haalt het opgeven vermogen niet.
[www.squadra-tuning.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-12-2012 21:38 door Bofkont.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep