Betrouwbaarheid lpg of diesel, welk model wel?

Gepost door Norwayer 
Beste mensen,

Ben nu al wat weken aan het orienteren, maar ik kom er maar niet uit. Telkens als ik een auto vind, lees ik de reviews en er is altijd wel wat met auto's. Of de turbo, versnellingsbak, brandstofpomp of alles buiten de motor om deugt niet. Ik heb nu dus echt geen idee wat ik het beste kan kopen.

Ik rij 20.000km/j voornamelijk autosnelweg, zoek daarom een zuinige en betrouwbare, middenklasse auto voor 5 a 6k euro, 150-200k km (geen stoffig imago)

Eerste instantie gekeken naar bmw 316 tourings, echter vind je die niet meer met een redelijke km stand a 150.000 - 200.000. Vervolgens renaults en volvo's op lpg (alle nieuwe modellen niet meer zo betrouwbaar). Toen ben ik maar naar diesels gaan kijken, o.a. ford focus (onbetrouwbare turbos, verstuivers), opel astra (slechte versnellingsbak). Nu vind ik de Seat Leon wel mooi, volkswagen techniek (moet toch degelijk zijn), maar ook daar natuurlijk de nodige problemen op ten duur (en slechte geluidsisolatie?). Natuurlijk zullen juist alle problemen op internet verschijnen, maargoed het geeft je geen fijn gevoel bij het kopen van een auto, vooral voor diesels ben ik huiverig als ik hier en daar enorme rekeningen genoemd zie....

Dus mijn vraag, een moderne diesel met meer dan 150.000km is garantie voor grote onderhoudsposten? (en dit haal je er alleen uit als je > dan 20.000km/a maakt) Dan denk ik bijna dan rij ik wel door in mijn astra benzine of toch een LPG kiezen, misschien wat meer aanschafwaarde voor een degelijk model, maar dan heb je een hoop van de diesel problemen niet, mits je het juiste type op lpg kiest natuurlijk. Graag advies en ervaringen, ik neig nog steeds richting LPG (ook uit milieu oogpunt..) en financieel een forse besparing per jaar.
Japanners zijn betrouwbaar..

Ik rijd een Saab 9-3 op LPG, heeft nu 430k gelopen en gaat als een zonnetje (op benzine rijdt ie flut als ie koud is maar ja, je hebt LPG??), de turbo heb ik ook nooit problemen mee..

Lancer intense
-station
-zeker geen saai rijgedrag!
-zeer betrouwbaar op LPG, optie was zelfs om via de Mitsubishi dealer in te laten bouwen.
Helemaal eens met faf eigenlijk. Geweldig fijne en vlotte auto als benzine. Nu geeft LPG altijd meer kans op een storing, maar ik zou 't wel aandurven.
A. Achternaam
Helemaal eens met faf eigenlijk. Geweldig fijne en vlotte auto als benzine. Nu geeft LPG altijd meer kans op een storing, maar ik zou 't wel aandurven.

Ben het niet helemaal eens met de opmerking meer kans op storing.

Ik heb bij meerdere auto's LPG in laten bouwen en reed er met het grootste gemak 2 ton door zonder enig ongemak aan de lpg installatie, dit waren dan vaak ook nog auto's die al een ton op de teller hadden.
Het enige wat er aan gebeurde was het zogenaamde sludge aftappen dat is niks bijzonders en is binnen een paar minuten gebeurd.

Kan natuurllijk wezen dat ik mazzel had, deel afgedwongen omdat ik zelf liet inbouwen, maar die 1500 a 1600 inbouw kosten heb je er tegenwoordig zo uit.

Een nadeel die vaak wordt aangehaald is de geringe tank inhoud, dat klopt als je een tank heb op de plek van het reserve wiel, dat betekend idd om de 400km tanken, maar goed dat betekend in mijn geval gemiddeld 4 a5 keer in de week tegen 3 x op diesel.
Zo'n straf is dat niet.
Ieder merk en ieder model heeft wel zijn typische probleempjes, ik zou niet teveel kijken naar reviews en dergelijke. Je koopt namelijk niet de auto uit de review maar die die je te koop ziet staan. Daar moet je je dan ook op concentreren. Dat een auto de naam heeft betrouwbaar te zijn wil niet zeggen dat je dan ook een betrouwbare auto koopt. Er zijn zat mensen die wekelijks bij de garage staan met hun "betrouwbare" Toyota bijvoorbeeld, waar anderen jaren probleemloos rijden met hun "gammele" Italiaan of Amerikaan. Kijk dus naar de auto die je gaat kopen. Als dat model specifieke zwakke punten heeft, controleer je daar extra op.

Je punt "geen stoffig imago" is zo'n nietszeggend criterium en naar mijn mening bovendien een dom argument om een auto niet te kopen. Ik zou in ieder geval geen goede auto laten staan omdat hij "suf" is om dan maar een "coole" of "sportieve" auto te kopen die aan alle kanten rammelt. Bovendien: wat is stoffig? De één vind een BMW een ouwelullenbak, de ander vindt het een asobak en weer een ander het toppunt van sportiviteit. En ook lekker belangrijk wat een ander van jeauto vindt.... Jij betaalt, jij rijdt, dus wat een ander vindt zou echt worst moeten wezen. Je koopt je auto toch niet voor de buurman?

Diesel is in ieder geval niet heilig en je koopt weliswaar geen nieuwe dus je hebt wat minder te maken met afschrijving, maar reken het toch maar eens door. Wat je al zegt, goedkoper tanken is leuk maar als je met veel hogere kosten wordt geconfronteerd door bijv. een kapotte dieselpomp of verstuiver schiet je ook niets op.

Ik weet niet in wat voor staat je Astra is, maar het is bijna altijd goedkoper om te blijven rijden in wat je hebt. Je weet wat je hebt, met een nieuwe moet je maar afwachten en kan een "mooie deal" wel eens uitdraaien op hoge kosten. En je kan natuurlijk ook LPG in je Astra laten bouwen...
Koop de Consumentengids van November en je weet meteen alles.

-Hieruit blijkt dat Japanners het beste zijn.
Maar dat wisten we al natuurlijk.

-VW is (tegenwoordig) super slecht
Wisten we ook al

-Beste Europeaan is Dacia Sandero.
Dat is een vrij nieuw gegeven, hoewel....................................... dat allemaal kon je reeds lezen in de Autobild; het verhaal
van wat er kapot kan gaan aan een Prius, Touran diesel, Mercedes, en Dacia diesel als Taxi tijdens met 300.000 km.

VW is een drama; kost in 300.000 km 10duizenden euro's aan onderhoud.
Dacia en Prius gaat tijdens 300.000 km zo goed als niks aan kapot !!!!!!!!!, lees zelf maar:

[www.autobild.de]

Overigens is een Dacia op LPG ook een prima keuze.

Succes ermee!
En veel leesplezier.
Bedankt voor alle reacties, vooral het artikel over de duitse taxi zeker een goede aanrader. Ik wist niet dat het tegenwoordig niet zo goed gesteld is met de kwaliteit van VW. Maargoed, het steeds zuiniger worden heeft natuurlijk ook enkele nadelen.

LoveMyJeep, je hebt natuurlijk gelijk over het stoffig imago, echter vind ik het gewoon fijn een beetje sportief ogende auto te hebben die ook nog lekker rijdt op de lange ritten en door de Franse alpen. Dus ik koop inderdaad een auto voor mezelf, anders had ik allang een leuke 3 serie op de kop getikt met 300k op de klok....

De Lancer is zeker een goede kandidaat, ik hou het aanbod ervan in de gaten nu. De diesel ga ik denk ik toch maar laten voor wat het is, je hoeft inderdaad maar een x iets goed kapots te hebben eraan en je voordeel is eruit voor 2 jaar.. Dus LPG, aan de ervaring hier te horen, geen al te slechte ervaringen. Ik vind het bijzonder jammer dat de nieuwere >2004 Opel Astra's (en Fords) niet op lpg kunnen rijden, erg mooie auto's.. De Saab is trouwens ook wel echt een fijne wagen, maar lastig om met lage km stand te vinden, hoe nauw komt dat bij een saab?
Persoonlijk veel liever zo'n Lancer 2.0 Station dan een veel oudere BMW 316i is mijn mening. Ikzelf zou er 17 inch velgen met iets bredere banden opzetten en dan is het zéker voor een station dolle pret sturen in de Alpen. Maar de standaard doet het al erg fijn in de Zwitserse alpen :-)
A. Achternaam
Persoonlijk veel liever zo'n Lancer 2.0 Station dan een veel oudere BMW 316i is mijn mening. Ikzelf zou er 17 inch velgen met iets bredere banden opzetten en dan is het zéker voor een station dolle pret sturen in de Alpen. Maar de standaard doet het al erg fijn in de Zwitserse alpen :-)

Volledig mee eens! Je zou natuurlijk altijd een proefrit kunnen overwegen (kan ook een benzine zijn bij de dealer om de hoek, later zoeken naar een met lpg), moet er wel bij zeggen de intense (2 liter) oogt veel sportiever als de 1.6.
Tevens rijdt de auto fijner als een instap focus of astra (indien je van sportief bochtenwerk,direct stuurgedrag en een hard sportonderstel houdt)
Norwayer
(1)Ik wist niet dat het tegenwoordig niet zo goed gesteld is met de kwaliteit van VW. Maargoed, het steeds zuiniger worden heeft natuurlijk ook enkele nadelen.

(2)De Saab is trouwens ook wel echt een fijne wagen, maar lastig om met lage km stand te vinden, hoe nauw komt dat bij een saab?

(1)Is een probleem van VW, andere merken...........zoals je hebt kunnen lezen Prius (super zuinig hightech) en Renault (-Dacia/ diesel ondertussen !!)....... zijn grotendeels uit de problemen. VW zat nog in de ontkenningsfase.

(2)Saab kan je kopen met reeds 3,5 ton op de klok en dan door naa 1.000.000 km:

[www.autoweek.nl]

Tip: 1.6 16V van Renault is een keiharde LPG motor. Stop er LPI van Vialle in en gaat zeker 4 ton goed. Vanaf 2007 zouden de bobines goed zijn, verder gaat er niks aan deze motor kapot. BDP sensor misschien.

Clio Initialle is super; meestal van truttige nette mensen geweest, dus niet van scheurneuzen geweest.

Succes !
Ik zal de Lancer eens gaan bekijken, erg interessant. Maar dat artikel over de saab.... man man.. dat is wel erg extreem! Jammer dat ze wel een beetje zwaar zijn, want die 9-5 station is wel erg mooi smiling smiley Maar ik ga mijn ogen open houden!

Verder de Renault, ik wil er best een, mooi uiterlijk en afwerking, goede motoren, veel opties, maar alle problemen met elektronica is zo jammer, zelfs de facelift modellen van de megane hebben nog veel problemen als ik alles zo lees. En tot nu toe enkele aangesproken die hem lease rijden met niet al te veel positieve ervaringen... (dat je alleen al voor een lamp naar de dealer moet... gaat mij net wat te ver..)

Kortom ik ga op de lancer en de saabjes letten.. Seat Leon stiekem ook nog..
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep