"slechtere" merken??

Gepost door ilonka 
"slechtere" merken??
25-10-2012 14:04
hoi allemaal.
Ze hebben m'n 20jaar oude autootje gejat. En nu ben ik op zoek naar een 2e hands karretje - iets minder oud (moet lukken winking smiley )
maar;

Ik heb totaal geen verstand van auto's en ik kijk dus voornamelijk wat ik wel "een leuk klein autootje" vind.

Nou heb ik een leuke peugeot 206 gezien en een fiat punto. Deze 2 vind ik wel leuk, maar volgens m'n man zijn dat nou niet de meest degelijke auto's???

We hebben ook een ford fiesta en een opel agila gezien. Deze 2 vind mn man "beter'. dan wel dat er makkelijker onderdelen voor te krijg zijn als er iets vervangen zou moeten worden.
De ford vind ik ook wel een leuke auto (ligt aan de kleur) maar de Agila.......hmmmm heb een beetje moeite met dat model....(model koektrommel/schoenendoos etc...)

Nou wil ik graag weten of er echt veel verschil in zit tussen de bovengenoemde merken/modellen.
Ik hoop er toch wel weer een tijdje in te kunnen rijden en ik wil niet dat ik heel snel weer een andere moet gaan kopen.
De auto's zijn allemaal zo van 2001-2003

Ik hoop op veel (en voor het gemak ook eenlijnige winking smiley reacties

alvast bedankt.
Re: "slechtere" merken??
25-10-2012 14:09
Kan je een Punto aanraden hoor ! Goede auto en onderdelen zijn niet te duur is mijn ervaring. Fordjes en Opels kunnen last van roest krijgen als ze wat ouder worden. Agila vind ik gevaarlijk (bij een botsing) en een seniorenauto..
Trouwens, bij wat oudere auto's moet je altijd een beetje geluk hebben. Ligt er ook aan hoe de vorige eigenaar met het verhikel is omgesprongen.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-10-2012 14:20 door wibi.
Makkelijker onderdelen te verkrijgen voor een Fiesta of Agila dan voor een 206 of Punto? Waarom dat dan? De 206 was de verkooptopper van die jaren, dus onderdelen in overvloed ondertussen! Juist ook doordat de 206 zo'n grote hit was, zijn er een heleboel van te vinden, dus daar moet vast wel iets van je gading tussen staan.
25-10-2012 14:20
Vwb advies over een 206, ga even zoeken tussen de recente topics, er loopt een actueel draadje over winking smiley
wibi
Kan je een Punto aanraden hoor ! Goede auto en onderdelen zijn niet te duur is mijn ervaring. Fordjes en Opels kunnen last van roest krijgen als ze wat ouder worden. Agila vind ik gevaarlijk (bij een botsing) en een seniorenauto..
Troewens, bij wat oudere auto's moet je altijd een beetje geluk hebben. Ligt er ook aan hoe de vorige eigenaar met het verhikel is omgesprongen.

Ik vrees dat je een topic gemist heb.....

Roest Anno Nu

En dat geld ook voor de oudere types Punto.....dorpels zijn erg gevoelig.
25-10-2012 14:28
Vreemd: ik heb het met een Punto II nooit last van gehad..
25-10-2012 14:32
Skoda Fabia als budget het toelaat...
25-10-2012 14:38
wibi
Vreemd: ik heb het met een Punto II nooit last van gehad..
En dus bestaat het probleem niet? Ik heb ook een redelijk probleemloze Jeep maar om nou te gaan beweren dat ze allemaal probleemloos zijn... winking smiley
Afgezien daarvan heb je aan een Punto wel een leuk autotootje maar wel even goed checken dus en dat geldt voor alle kandidaten. Misschien is een Nissan Micra nog wel een goede optie?
25-10-2012 15:09
Punto en de 206 zijn prima auto's. En iets meer hip dan de Agila en de Fiesta
hmm, een micraatje is net even te klein. Heb vaak (grote) pubers op de achterbank en dan vaak ook nog met gitaren etc

Ben nu al blij met de bovenstaande reacties smiling smiley
Komt er misschien toch een 206 of punto.

Ik ga nog even naar dat "roest-topic" en de "206 topic"

ga gerust verder met reacties plaatsen hoor! winking smiley
25-10-2012 16:01
Zet eens even wat relevante gegevens (dus niet meteen de kleur winking smiley ) onder elkaar, dat maakt het mee zoeken wat makkelijker.
Daihatsu YRV 1.0 of 1.3 zuinig ruim en uiterst betrouwbaar!
[www.gaspedaal.nl]
confused smiley
R-W
Zet eens even wat relevante gegevens (dus niet meteen de kleur winking smiley ) onder elkaar, dat maakt het mee zoeken wat makkelijker.

Erg lief, maar ik moet m'n autootje in Spanje vinden spinning smiley sticking its tongue out
Maar m'n wensen zijn;
* formaat ala fiesta
* niet te duur (bovengrens is eigenlijk 2000-2500euro)
* niet ouder dan het jaar 2000
* 5 deurs!!!
* stuurbekrachtiging
* elektrische ramen
en niet te zware motor, benzine of diesel maakt niet zoveel uit.
hmmm dat was het denk ik zo'n beetje (valt mee toch)

m'n eerste keus (uiterlijk) is de peugeot (en dan tóch vooral in het mooi rood of mooi blauw winking smiley )
[www.coches.net]

m'n tweede keus (uiterlijk) is de fiat punto; vind hem er wel leuk uitzien en past héél goed binnen m'n budget.
[www.autoscout24.es]

een misschientje; En citroen C3; vind ik er-rug leuk om te zien. Maar ben bang dat de raam/deurstylen breed zijn confused smiley (manlief heeft een citroen berlingo en ik heb zeer onlangs een aanvaring met een lantaarnpaal gehad (vanuit stilstand...) omdat ik die paal niet heb gezien door de brede raam/deurstyl vooraan)
Als ik de C3 zie, lijken die stylen ook een beetje breed (prijs is ook te hoog, maar kan altijd over gepraat worden, toch!?)
[coches.brick7.es]
206 zijn zeker goede degelijke lekker rijdende auto's. vooral de latere modellen. Model vóór de facelift had het probleem dat de achterruit in de lak zakte (je ziet ze vaak met een roestplekje beetje uit het midden onder de achterruit). Bij de latere modellen is dat opgelost.
Wij hadden het roestplekje ook maar dat heeft ons er niet van weerhouden om dat ding naar 370.000km te rijden. een 1.1 benzine wel te verstaan. i.p.v. op verhalen van via via of vooroordelen af te gaan zou ik van de desbetreffende modellen gewoon de gebruikers reviews doornemen. Je doet jezelf tekort door een auto uit te sluiten die helemaal niet slecht blijkt te zijn. Tevens zijn bepaalde auto's met een betrouwbare reputatie soms ook helemaal niet zo betrouwbaar.

Overigens, over degelijkheid gesproken, Mijn ouders hebben ivm de hoge zit zo'n Agila. Dat voelt echt álles behalve degelijk. Je merkt aan alles dat het een klein hoog wagentje is. 206, Fiesta en Punto zijn echt véél meer auto.
Er mankeert niks aan een (goed onderhouden, maar dat geldt voor alles auto's zowat) 206!
Iedereen heeft zo zijn voorkeuren, en die zijn vaak gebasseerd op eigen ervaringen, maar nog vaker op vooroordelen door "van horen zeggen". Zo heb ik gevoelsmatig helemaal niets met Ford, terwijl die tegenwoordig toch vrij goed beoordeeld worden. Maar vaak gaat het dus om argumentatie van "ik had ooit" of "mijn buurman/vader/vriend/etc. had ooit" en dan "een (Merk XYZ) en heeft daar alleen maar ellende mee gehad". In de praktijk betekent dat dus een specifieke auto.

Je kan je beter op de feiten concentreren - dus op de auto die je kan kopen. Als je een voorkeur hebt kan je daarmee alvast gaan filteren en dan ga je de auto bekijken die je wilt kopen. Heb je zelf weinig verstand van auto's neem dan iemand mee die dat wél heeft (en waarvan je het ook weet, niet iemand die alleen maar doet of hij er verstand van heeft) of ga met de auto naar een onafhankelijke garage en laat hem beoordelen. Zelfs als dat wat kost kan het vaak een goede investering zijn, beter een paar tientjes uitgeven voor een occasionkeuring dan een paar 100 of 1000 uitgeven aan een auto die daarna nog veel meer geld kost aan problemen.

De 206 is een van de meest succesvolle modellen van zijn tijd, dus is per definitie geen slechte euto anders was het nooit een succes geweest. Maar je kan geluk hebben en je kan pech hebben dus kijk goed wat je koopt. Ik heb inmiddels al weer 120.000 km gereden in 2 Jeeps en 6 jaar en die staan bekend als "niet heel degelijk" maar heb nooit problemen gehad - de reputatie hoeft dus helemaal niets te zeggen.

Succes met je zoektocht!
ilonka
hoi allemaal.
Ze hebben m'n 20jaar oude autootje gejat.

Laat me raden: het was een Toyota Starlet?

ilonka
Nou heb ik een leuke peugeot 206 gezien en een fiat punto. Deze 2 vind ik wel leuk, maar volgens m'n man zijn dat nou niet de meest degelijke auto's???

Wat een onzin. Ik zou een andere man trouwen grinning smiley . De 206 en Punto zijn prima auto's. Je kunt beter focussen op een goed onderhouden exemplaar.

ilonka
We hebben ook een ford fiesta en een opel agila gezien. Deze 2 vind mn man "beter'. dan wel dat er makkelijker onderdelen voor te krijg zijn als er iets vervangen zou moeten worden.

De Fiesta uit die tijd is minder goed dan de 206 en Punto. Een Agila is een mini-auto en niet vergelijkbaar met bovenstaande. En Fords en Opels roesten nogal in die tijd! Hoewel een Punto ook wel wat probleempjes daarmee kende (airco-afwatering).

Nissan Micra's uit die tijd laten staan: distributieketting knapt om de haverklap!

Een Peugeot 206 of Renault Clio uit die tijd zijn hele degelijke en lekker rijdende auto's met genoeg binnenruimte. Ga voor eentje met airco (die het ook doet/goed onderhouden is).
Elaste
ilonka
hoi allemaal.
Ze hebben m'n 20jaar oude autootje gejat.

Laat me raden: het was een Toyota Starlet?
Nee hoor, het was een ford fiesta

ilonka

Wat een onzin. Ik zou een andere man trouwen grinning smiley . De 206 en Punto zijn prima auto's. Je kunt beter focussen op een goed onderhouden exemplaar.
hmmm andere man, zijn die ook hier op het forum of moet ik dan weer registeren op een ander forum winking smiley

ilonka

De Fiesta uit die tijd is minder goed dan de 206 en Punto. Een Agila is een mini-auto en niet vergelijkbaar met bovenstaande. En Fords en Opels roesten nogal in die tijd! Hoewel een Punto ook wel wat probleempjes daarmee kende (airco-afwatering).

Nissan Micra's uit die tijd laten staan: distributieketting knapt om de haverklap!

Een Peugeot 206 of Renault Clio uit die tijd zijn hele degelijke en lekker rijdende auto's met genoeg binnenruimte. Ga voor eentje met airco (die het ook doet/goed onderhouden is).
De punto is ondertussen verkocht. Vrijdag gaan we weer een dagje op auto-jacht. Heb er een paar opgeschreven -allemaal bij garages/geen particulieren.
Op m'n kijklijstje staan; een citroen C3 uit 2003
dé peugeot 206 uit 2002
Een clio uit 2004
een peugeot 307 uit 2001
en heel misschien als er nog tijd is een citroen saxo uit 2000, maar die vind ik al weer iets aan de oude kant worden en denk ik ook te klein?
De Agila gaat het niet worden heb ik tegen m'n man gezegd, is gewoon helemaal niets voor mij.

Andere autos staan ook nog op m'n lijstje maar daar moet ik óf de andere kant voor op óf zo'n 200 kilometer verder rijden. Eerst maar wat meer "in de buurt".

Ik lees vooral over roest problemen. Hier in spanje is er denk ik ook minder kans op roest? maar er zullen vast nog meer problemen bestaan.

Vind het overigens best lastig om bij de reviews te kijken, want dan weet ik niet of het dezelfde auto is als waar ik naar kijk. Of is merk/model/jaar voldoende om te zien hoe mensen hem vinden?

De 307 is wel weer een stukkie groter dan een Fiesta, 206, C3 of Clio. En niet de meest betrouwbare Peugeot. Heb je links naar de advertenties van de betreffende auto's die je gaat bezichtigen?
De 307 zou ik niet snel kopen, te veel potentiele problemen/storingen.
Een Saxo is betrouwbaar, maar inderdaad een generatie ouder en iets kleiner.
Is het al gelukt met het vinden van een andere auto? We vernemen het graag!
09-11-2012 17:25
ilonka
Ik lees vooral over roest problemen. Hier in spanje is er denk ik ook minder kans op roest? maar er zullen vast nog meer problemen bestaan.

Roest ontstaat vooral door rijden door de pekel. Ik neem aan (!!!) dat ze in Spanje vrijwel nooit strooien, dan is roest daar veel minder een issue. Ik zou ook een compressietest laten uitvoeren, in bergachtige gebieden mogen sommige auto's heel vaak direct met een koude motor vol aan het werk. En dat is slecht voor de levensduur.

Verder is het onderhoud (welke vakman heeft dat gedaan, is het op tijd gedaan of is er wel eens een beurtje vergeten?) bij auto's van die leeftijd veel meer van belang dan merk en type.

Succes met je zoektocht.
Zo, daar ben ik weer!

We zijn "die" vrijdag gaan kijken.

De peugeot 206 hadden ze niet in die werkplaats/garage staan, maar staat nog wel te koop. Dus daar ga ik volgende keer naar kijken/proef rijden (waarschijnlijk volgende week.)
[www.coches.net]

Ik heb wel een proefritje gemaakt in een Hyundai Getz. Reed wel lekker (maar ja, alles rijdt natuurlijk een stuk soepeler dan een 20jarig autootje)
Hoorde wel iets rammelen en heb dat gemeld (was vooral met wegrijden en als je wat hoger in de toeren kwam - stationair rammelde hij niet).
Vond de binnenkant wel heel erg goedkoop/plastic aandoen.
[www.coches.net]

Ze hadden ook een Citroen C3 staan, maar daar waren ze nog mee bezig (beschadigingen van de laklaag spuiten)
Zag er verder mooi uit. Dus misschien tegelijk met de 206 maar even testen. Ben alleen nog steeds "bang" dat die bredere deur/raamstylen heeft, waardoor ik niet goed zicht zou hebben.
[www.coches.net]

Daarna nog naar een andere garage geweest. Daar hadden ze een Renault Clio staan. Maar vond er wat veel beschadigingen aan. En als je de achterbank opklapte bleef er een soort van "richel" achter, zodat je alsnog geen vlakke laadruimte had.
Overigens gaf deze garage nul-komma-nul garantie, kon je wel "kopen", maar dat voelde niet goed.
Hier hadden ze ook de peugeot 307, maar die was net verkocht. Maar las net hierboven, dat de 307 minder goed uit de verf kwam, dus daar ga ik dan niet meer naar kijken.

Door omstandigheden konden we niet verder gaan kijken de afgelopen 2 weken, maar wellicht volgende week weer.
Ik houd jullie zowiezo op de hoogte hoor!

Nog op- en aanmerkingen over bovenstaande auto's die ik wil gaan testen? laat maar horen.
Bedankt weer voor de reacties!
Er van uitgaande dat de kwaliteit bij alle wel hetzelfde is, vind ik de C3 de beste aanbieding (de 206 en C3 delen ongeveer dezelfde mechaniek), alleen de uitrusting al van de C3, climate controle, cd-wisselaar etc. Ik zou in de C3 overigens ook een proefrit maken (neem iemand mee) en samen een oordeel vellen over de auto. Koop vooral de auto die je zelf het beste vind rijden en die je het leukst vindt. Ik mag aannemen dat je 3 of 6 maanden garantie hebt.
Sorry, hele tijd niet geweest.
Financiele tegenslag....maar het lijkt er op dat ik toch weer een beetje kan gaan kijken voor een autootje. Dus ben ik van de week weer op internet aan het speuren geweest.

Heb er een paar gevonden waarvan ik weer graag advies van jullie kenners zou willen hebben;Zit ook een Fiat Punto tussen. Vind ik zelf ook wel een leuke auto om te zien. Maar dit zou ook weer niet goed zijn volgens man....
Wat is jullie idee erover;

Fiat punto 1.9 diesel 2002 1900 euro
[www.coches.net]

Peugeot 206 2002 2500euro
[www.coches.net]

Peugeot 206 2001 2800euro
[www.autoscout24.es]

Ford fiesta 2002 1900euro
[www.coches.net]

Citroen C3 diesel 2003 2900euro
[www.autoscout24.es]

Alvast weer bedankt!!
zo fijn he dat het niet uitmaakt of het nou diesel is of benzine wat dat betreft is nederland toch maar een zielig landje

ik zou voor de c3 leuke comfortable auto met heerlijke motor
en betreft de 307
iedereen gilt gelijk dat ze slecht zijn
maar het was nr 1 lease auto in nl dus veel van verkocht en hoor je er ook meer van
net als meerdere populaire type's
ik heb als bedrijfs auto een 307 1.6 gehad heerlijke auto en nooit geen problemen gehad dus
tja blijft een gok
17-01-2013 19:06
Ik kies meteen voor de C3 op diesel, maar ik ben bevooroordeeld...smiling bouncing smiley
17-01-2013 19:54
Zelf heb ik goede ervaringen met de Toyota Yaris 1.3 benzine, zeer degelijk en met een geavanceerde benzinemotor.

Yaris

Yaris

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-01-2013 20:14 door Volt.
woodyman
zo fijn he dat het niet uitmaakt of het nou diesel is of benzine wat dat betreft is nederland toch maar een zielig landje

ik zou voor de c3 leuke comfortable auto met heerlijke motor
en betreft de 307
maar het was nr 1 lease auto in nl dus veel van verkocht en hoor je er ook meer van
ik heb als bedrijfs auto een 307 1.6 gehad heerlijke auto en nooit geen problemen gehad dus
tja blijft een gok

Ik heb ook een 307 (van 2007) gehad en dat was idd gewoon slecht. Slechte afwerking (panelen onder het stuur en in de achterbak lieten gewoon los), slechte airco (beslagen ramen ondanks 2 inzittenden), slechte rij-eigenschappen (windgevoelig, geen goede sporing), slechte technische kwaliteit ( diverse slijtageonderdelen moesten bij 50.000 km worden vervangen, terwijl dat bij een A3 pas bij 100.000 is) en zelfs slecht gespoten (sommige hoekjes waren gewoon niet meegespoten). Ik vergelijk het dan wel met een Audi A3 die qua aanschaf 15-20% duurder is. Maar of de A3 in de praktijk ook duurder is?

Van het lijstje vind ik een C3 wel leuk. Maar of dat beter is dan een 307 weet ik niet.
[www.ebay.co.uk]
[www.ebay.co.uk]
[www.ebay.co.uk]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-01-2013 20:19 door Gullwing.
17-01-2013 21:37
Hoe komt je man erbij dat een Punto slecht is?? Echt onzin. Een Punto is niet slechter dan een 206/Fiesta en consorten.

En ik lees iets over onderdelenvoorziening. Dat maakt dus al helemaal niet uit. ALLE onderdelen van ALLE moderne auto's zijn eenvoudig verkrijgbaar, hoor!
woodyman
en betreft de 307
tja blijft een gok

Met "nooit geen" zeg je eigenlijk in dit geval dat je wel problemen gehad hebt. grinning smiley
Je zou het dan kunnen opvatten als: "Het is nooit voorgekomen dat er geen problemen waren."

Ontopic: Spanje?? Seat Ibiza natuurlijk. thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-01-2013 22:48 door JW01 (vanaf een Appel).
JW01 (vanaf een Appel)
...
Ontopic: Spanje?? Seat Ibiza natuurlijk. thumbs up

nee, seat rijden alleen petjes mee, iig hier in spanje yawning smiley
Even een update-je van mij;

Heb vrijdag in 3 auto's een proefritje gemaakt.

Als eerste in de peugeot 206. Vond deze zelf erg lekker rijden. Lekker soepeltjes.
Verkoper was wel erg pusherig, dat was wel irritant. Denk dat hij wel 7x heeft gezegd dat de auto zo goed was en een jaar garantie had en alles super was. (uiteindelijk viel het deurtje van het dashboardkastje eruit toen hij de papieren wilde laten zien....winking smiley )
Dashboardkastje zou vervangen worden en ook de radio/CASETTE zou ingewisseld worden voor cd-speler.
Vertelde dat ik hem erg fijn vond rijden, maar nog even verder wilde kijken. De verkoper werd toen "kort af' en wilde gaan lunchen. Z'n collega en baas hadden er meer begrip voor. Nare verkoper dus.

Toen nummer 2; Een citroen C3 (de goedkoopste van het lijstje).
Deze bleek van een particulier te zijn.
Reed op zich een stuk lekkerder dan m'n eigen vorige autootje, maar tja, die was ook wel 20jaar oud.
Vond de pedalen en het schakelen wat zwaar gaan.
Had ook niet zo'n "dit is'em"-gevoel erbij.

Toen nummer 3; De andere citroen C3. Boven m'n budget, maar wilde hem toch wel bekijken/proberen.
Deze reed "SUPER!". Had niet verwacht dat deze zoveel soepeler en lichter zou rijden dan de vorige C3.
Heb een bod op deze gedaan. En nu maar afwachten. Hij had al met z'n baas gebeld en die ging er niet mee akkoord. Maar de verkoper vroeg mn telefoonnummer omdat baas nogwel eens erop terugkomt omdat hij tóch wél wil verkopen. Dus we wachten nog even af....
20-01-2013 13:22
Hoop van harte op optie 3. Een (goede) C3 is een erg prettige auto en dan wil je niets anders meer !
Het is nummer 3 geworden!
Volgende week kan ik hem ophalen.
Bedankt voor alle tips en adviezen!!!
Gefeliciteerd!
Fotootje misschien? ( volgende week)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-01-2013 11:32 door Rookworst.
Leuk dat je het nog even komt melden. thumbs up
En veel plezier ermee natuurlijk.
25-01-2013 19:15
Natuurlijk zal het niemand verbazen dat ik daar heel blij mee ben.
Ik mag het doen met een regen- en lichtsensor, cc, automatische airco, voorruitverwarming en LPG met een totaalgewicht van 1040kg. Geen stoelverwarming en achteruitrijdsensoren, maar dat vind ik niet zo erg. Net over de 240k (bj.2003) heengegaan en hoop er nog lang plezier van te hebben !
Gefeliciteerd met je aankoop, dat je er lang plezier van mag hebben.

Technisch / mechanisch betrouwbaar spul.

alleen alle snufjes die er op zitten willen nog wel eens storingen bevatten

@ Wibi, gewoon een kale uitvoering heb je dus...

Willem
30-01-2013 19:09
@vectra v6: bekijk de uitvoering en mijn C3 heeft precies hetzelfde. Ook nog eens een lichtsensor, die de Opel niet heeft. Een V6 is dus nog kaler !winking smiley
wibi
Hoop van harte op optie 3. Een (goede) C3 is een erg prettige auto en dan wil je niets anders meer !

nou, nou, nou, nou....
30-01-2013 20:35
Nee, dat is echt waar Solo. Normaal doe ik nog geen jaar met een auto, maar hoop dat deze nog een jaartje of 5 mee mag gaan ! Is ook pas van 2003...(disclaimer: mits je natuurlijk een goede C3 hebt...)
Ah! Je praat over jezelfgrinning smiley

Moet trouwens nog een blog over je schrijven, dat is er helemaal bij ingeschoten bij alle drukke werkzaamheden.
31-01-2013 19:03
Ik praat over de C3, omdat Ilonka er 1 heeft aangeschaft ! Lijkt mij een enorme eer als je een blog over mij gaat schrijven. Wil je een diepte-interview afnemen ? grinning smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep