Ruime, luxe, youngtimer van 15 jaar oud.

Gepost door emiel.vanrossum 
Ik wil binnenkort een auto kopen die ik als bedrijfsauto aankoop en waarmee ik onder de 35% over de dagwaarde bijtelling wil gaan rijden. Daarom zoek ik een zo luxe en zo ruim mogelijke auto die een beetje degelijk is en 15 jaar of ouder is.

Op dit moment rijd ik een 525tds, maar die is extreem onderhoudsgevoelig. Repareer je het een, en het ander is alweer kapot.

Ik wil of een station of een hele ruime Hatchback, omdat ik gewoon een tafeltje, kastje en wat rommel van Ikea gewoon mee kan nemen.

Nu ben ik uitgekomen op de E klasse station, deze is ruim, luxe, en denk ik ook degelijk. Helaas is die niet zo mooi, maar tot nu toe nog geen interessanter alternatief gevonden. Ik ken wel het extreme roestprobleem aan de spatborden. Maar buiten dat, kan iemand mij vertellen of de auto erg onderhoudsgevoelig is?

Kent iemand naast de E klasse station nog een leuk alternatief dat aan mijn wensen voldoet? Ik vind een S klasse ook heel leuk, nog ietsjes luxer en een stuk mooier, maar nadeel daarvan is dat die alleen een sedan is, dus daar kan je nog geen ikea kastje in kwijt.
Kom je toch op de W124 en/of W210 uit... je bent dan wel verzekerd van een betrouwbare auto.
Eén "maar": zoek niet naar de goedkoopste. Besteed een serieus bedrag en je hebt ook geen last van roest.
Een bekend en betrouwbaar adres is 500e.nl.
Ik was nog vergeten te melden dat het een diesel moest zijn. 500e.nl levert bijna alleen maar benzine modellen, daarnaast is het net een slagje ouder dan waar ik naar op zoek ben. Ik ben echt op zoek naar de auto die net 15 is geworden.

Ik vind in basis Mercedes niet de mooiste auto's, dus als ik een Mercedes zou nemen, moet het minstens van de generatie zijn waar ze met rondere koplampen zijn begonnen. Dus een Mercedes met rechthoekige koplampen gaat het zeker niet worden. Die modellen van Mercedes staan mij een beetje tegen.
Gaat het om de koplampen of om betrouwbaarheid? tongue sticking out smiley
emiel.vanrossum
Ik vind in basis Mercedes niet de mooiste auto's, dus als ik een Mercedes zou nemen, moet het minstens van de generatie zijn waar ze met rondere koplampen zijn begonnen. Dus een Mercedes met rechthoekige koplampen gaat het zeker niet worden. Die modellen van Mercedes staan mij een beetje tegen.

Wat betreft bouwkwaliteit is een W124 (vierkante koplampen) veel en veel beter dan een W210 (ronde koplampen).

Alternatieven zijn er natuurlijk genoeg: Citroen XM Break, Opel Omega Caravan, BMW E36 Touring om er maar een paar te noemen...
Travelling ZEN
Gaat het om de koplampen of om betrouwbaarheid? tongue sticking out smiley

Het gaat om het niet rijden in een auto waarin ik mij niet prettig voel, en waarin ik niet gezien wil worden. Ik zeg ook niet dat het een Mercedes met ronde koplampen moet worden. Ik zeg alleen dat ik nooit een Mercedes met rechthoekige koplampen wil rijden, omdat ze mij gigantisch tegenstaan qua uitstraling.

Maar je zegt dus in feite dat die generatie betrouwbaarder is?

Mercedes is qua uitstraling sowieso niet mijn eerste keuze. Ik vind de BMW veel leuker. Alleen blijf je bij BMW aan het repareren, en dat wil ik ook niet.
wibi
Heb er 1 gevonden voor je... [www.handelsprijzen.nl]

Die heeft wel super lage kmstand, dat is wel mooi idd. Helaas is het uitrustingsniveau echt heel laag. Ik vind zelf wat dat betreft deze een heel leuke optie. Alleen helaas zoveel km's...

Ik wil ook liefst wel een beetje vlot, liefst 0-100 in < 11 sec.
Ik zeg inderdaad, en ik niet alleen, dat de W124 veel betrouwbaarder is.
De eigenaar van 500e zal ook hooguit met tegenzin een W210 verhandelen.

Maar goed, als het model je tegenstaat moet je er niet aan beginnen.
Betrouwbaar en >15 jaar... tja, lastig.

Wat is je budget? Niet geheel onbelangrijk...
V70

Safrane

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-10-2012 12:05 door Travelling ZEN.
Noem je dit laag ? Accessoires:
•ABS (anti blokkeer systeem)
•Achterbank neerklapbaar
•Airbags
•Airco
•Armsteun voor
ASR (anti slip regeling)
•Audio installatie
•Buitenspiegels elektrisch verstelbaar
•Buitenspiegels in carrosseriekleur
•Centrale deurvergrendeling
Cruise control
•Glas getint
•Hoofdsteunen achter
•Metallic lak
•Mistlampen voor
•Niet rokers auto
•Ramen elektrisch bedienbaar
•Schuif (kantel) dak
Standkachel
Stoelen verwarmbaar
•Stuurbekrachtiging
Trekhaak

Veel beter zal je het niet vinden voor dat geld. (En ik kan je verder niet meer helpen. Succes !)
Wibi, ik sluit me bij je aan. Ieder advies wordt verworpen. Tja, dan kunnen we niet anders dan zeggen: zoek het uit.
Budget is rond de 5k, maar is rekbaar indien dat nodig zou zijn. De prijzen van 500e.nl vind ik alleen een beetje lastig. Ik wil best betalen voor een nette onderhoudshistorie e.d., maar 5 keer de marktplaatsprijs, dat vind ik een beetje extreem. Ik zou het niet erg vinden om 10k aan een auto uit te geven, maar dan niet voor een auto die je op marktplaats voor 2k koopt. voor 8k kan je heel veel reparaties betalen.
ik zou zelf in Duitsland zoeken: veel meer keus: Volvo 850/V70, Mercedes E (250/290/300) TD, Audi A6 Avant, Opel Omega 2.5 TD

" alleen helaas zoveel km's "

Ja, wat dacht je dan ?

Iemand die een diesel koopt (en dan ook nog een dure en zware versie) doet dat niet om 5.000 km per jaar te rijden...de auto's die jij zoekt zijn auto's die zakelijk gereden worden, en dus ook zakelijk verantwoord moeten zijn. Dat betekent in de praktijk dus dat ze de eerste 3-4 jaar gemiddeld vaak zo'n 40.000 - 80.000 km per jaar rijden. Volgende eigenaren die de giga-wegenbelasting moeten betalen doen dat dus ook omdat ze veel km's rijden. Bij een auto van 15 jaar oud betekent dat dat een km-stand van minder dan 350.000 km eigenlijk al verdacht weinig is. Zelfs in Duitsland, waar de wegenbelasting veel lager is en er geen BPM de prijzen opdrijft, hebben de meeste van dit soort auto's zeker 350.000 km gereden. Maar ja, als je liever een teruggedraaide teller hebt....

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-10-2012 12:25 door FW Ta-183 Huckebein I.
emiel.vanrossum
Op dit moment rijd ik een 525tds, maar die is extreem onderhoudsgevoelig. Repareer je het een, en het ander is alweer kapot.
Zitten er al weer concrete reparaties in het vooruitzicht of is dit een onderbuikgevoel? Als je eenmaal een aantal zaken hebt laten repareren kun je ook stellen dat er voorlopig waarschijnlijk niet veel meer aan hoeft te gebeuren.

Wanneer je langer doorrijdt met je huidige auto, heb je weer meer keuze natuurlijk. Een Audi A6 bijvoorbeeld, als limousine vanaf 1997 op de markt, maar als avant pas vanaf 1998.

Daarnaast zijn sommige sedans verrassend ruim. Met de bank plat en kofferklep open kan een groot deel van het Ikea-assortiment gewoon mee. En anders op het dak of met de bezorgservice. winking smiley
wibi
Volvo 850

Dit is een hele leuke suggestie, hier ga ik eens verder in kijken.

Travelling ZEN
V70

Safrane

De V70 was ook eentje waar ik vaak naar heb gekeken, wellicht een hele goede optie. Deze blijft nog steeds in mijn achterhoofd.

De Safrane is een interesante. Ik ga eens even kijken hoe de mogelijkheden zijn bij de Safrane qua het vervoeren van grote dingen. Omdat het geen station is. Kijken of de kofferbakdeksel groot is, en de banken plat kunnen.

wibi
Noem je dit laag ? Accessoires:
•ABS (anti blokkeer systeem)
•Achterbank neerklapbaar
•Airbags
•Airco
•Armsteun voor
ASR (anti slip regeling)
•Audio installatie
•Buitenspiegels elektrisch verstelbaar
•Buitenspiegels in carrosseriekleur
•Centrale deurvergrendeling
Cruise control
•Glas getint
•Hoofdsteunen achter
•Metallic lak
•Mistlampen voor
•Niet rokers auto
•Ramen elektrisch bedienbaar
•Schuif (kantel) dak
Standkachel
Stoelen verwarmbaar
•Stuurbekrachtiging
Trekhaak

Veel beter zal je het niet vinden voor dat geld. (En ik kan je verder niet meer helpen. Succes !)

Laag is mischien niet het goede woord, maar er zijn E klasses van die leeftijd die een veel hoger uitrustingsniveau hebben, zoals die ik gelinkt had.

Travelling ZEN
Wibi, ik sluit me bij je aan. Ieder advies wordt verworpen. Tja, dan kunnen we niet anders dan zeggen: zoek het uit.

Ik ben wellicht wat kritisch naar de adviezen, maar ik neem er zeker wel wat van aan. Ik heb nu eenmaal een erg uitgesproken mening en scherpe wensen. Dat maakt de zoektocht zo moeilijk. En ik ben ook niet pas sinds vandaag aan het zoeken, ik ben al minstens een half jaar aan het oriënteren. Een beetje kritische feedback op de adviezen moet toch wel kunnen. We hebben toch geen tere kinderzieltjes meer?

En ik neem heus wel wat aan van de adviezen. Ik heb o.a. geleerd dat de W124 betrouwbaarder is dan de W210. Die wetenschap maakt de keuze alleen helaas niet makkelijker, omdat ik de W124 niet wil rijden. En de Safrane is een optie die ik nu ga onderzoeken.
FW Ta-183 Huckebein I
ik zou zelf in Duitsland zoeken: veel meer keus: Volvo 850/V70, Mercedes E (250/290/300) TD, Audi A6 Avant, Opel Omega 2.5 TD

" alleen helaas zoveel km's "

Ja, wat dacht je dan ?

Iemand die een diesel koopt (en dan ook nog een dure en zware versie) doet dat niet om 5.000 km per jaar te rijden...de auto's die jij zoekt zijn auto's die zakelijk gereden worden, en dus ook zakelijk verantwoord moeten zijn. Dat betekent in de praktijk dus dat ze de eerste 3-4 jaar gemiddeld vaak zo'n 40.000 - 80.000 km per jaar rijden. Volgende eigenaren die de giga-wegenbelasting moeten betalen doen dat dus ook omdat ze veel km's rijden. Bij een auto van 15 jaar oud betekent dat dat een km-stand van minder dan 350.000 km eigenlijk al verdacht weinig is. Zelfs in Duitsland, waar de wegenbelasting veel lager is en er geen BPM de prijzen opdrijft, hebben de meeste van dit soort auto's zeker 350.000 km gereden. Maar ja, als je liever een teruggedraaide teller hebt....

Ik weet dat dit een consequentie is die ik misschien niet kan ontwijken.

Ik heb inderdaad ook overwogen om in duitsland te kopen, en zal dat ook zeker doen als ik daar een mooie auto tegenkom.

Dakloos
emiel.vanrossum
Zitten er al weer concrete reparaties in het vooruitzicht of is dit een onderbuikgevoel? Als je eenmaal een aantal zaken hebt laten repareren kun je ook stellen dat er voorlopig waarschijnlijk niet veel meer aan hoeft te gebeuren.

Wanneer je langer doorrijdt met je huidige auto, heb je weer meer keuze natuurlijk. Een Audi A6 bijvoorbeeld, als limousine vanaf 1997 op de markt, maar als avant pas vanaf 1998.

Daarnaast zijn sommige sedans verrassend ruim. Met de bank plat en kofferklep open kan een groot deel van het Ikea-assortiment gewoon mee. En anders op het dak of met de bezorgservice. winking smiley

Op dit moment denk ik dat ik rond de 3k kwijt zou zijn als ik mijn 525tds op een acceptabel niveau wil krijgen. (remschijven, brandstofpomp, koppeling+drukgroep, schokbrekers, stuurkolom en nog allemaal hele kleine dingetjes als knopjes/lampjes/dislay e.d.) Daarom denk ik dat een andere auto een doeltreffendere oplossing is.

Een echt ruime sedan kan ook. Ik was een beetje terug gekomen van het sedan rijden omdat mijn 525tds een sedan is, en deze heeft een vaste achterbank. Hier kan je dus bijna niets mee meenemen. Een bureaustoeltje was al een hele opgave waarbij voorstoelen naar voren moesten enzo. Ik ben station rijden gewend (reed vroeger een 307sw in lease) en wil in elk geval neerklapbare achterbank en het liefst een kofferklep die inclusief de achterruit is (dus hatchback).
De vraag is of die lagere bijtelling wel opweegt tegen de onderhoudskosten? Je doet heet meestal voor de charme van zo'n oude sloep. Ik krijg het gevoel dat je iets zoekt wat niet bestaat. Er is niets zo duur als een goedkope Mercedes, dat is een wijs gezegde op dit forum.

Mijn vrouw rijdt een Mercedes CLK met lage km-stand. Dat is echt een kleine auto in vergelijking met mijn huur-308 (even als vergelijk, want dat ding is gewoon f#cking lelijk). Verder rijden de moderne auto's stukken beter en zijn veel zuiniger. Nadeel van een oudere auto is toch wel het onderhoud. Ik heb in 2 maanden tijd toch al een €500 besteed aan onderhoud tbv het weinig rijden van de vorige eigenaar, 39k in 13 jaar. Denk aan het schoonmaken van de injector, bus Forte, krukassensor en nog een luchtmassameter.

De grijns op mijn porum als ik in die CLK rijd is onbetaalbaar, maar ik kijk uit naar volgende maand dat ik mijn kilometers ga draaien in een nieuwe Volvo V40. Zo'n oud lijk is leuk voor erbij.
Vijf mille en dan zulke eisen stellen??? eye popping smileysmiling bouncing smiley
Ik zocht voor je tussen de 6 en 20 mille... eye rolling smiley

500e rekent 5x de marktplaatsprijs? Nee, hij rekent een realistische prijs voor een auto met een aantoonbare lage km-stand en aanwezige historie.
Wat je op MP koopt, voor jouw budget, is afgetrapte meuk.
Ieder zijn keus, maar als je minder wilt uitgeven aan onderhoud en reparaties, dan zal je toch echt een serieus budget beschikbaar moeten stellen/hebben. Met vijf mille kan je dat simpelweg vergeten. thumbs down
Travelling ZEN
Vijf mille en dan zulke eisen stellen??? eye popping smileysmiling bouncing smiley

Ik stel geen eisen, ik kijk wat mogelijk en verstandig is. En ik ben helemaal nog niet specifiek een auto aan het zoeken, ik ben me aan het oriënteren welk model ik wil.

Travelling ZEN
500e rekent 5x de marktplaatsprijs? Nee, hij rekent een realistische prijs voor een auto met een aantoonbare lage km-stand en aanwezige historie.
Ieder zijn keus, maar als je minder wilt uitgeven aan onderhoud en reparaties, dan zal je toch echt een serieus budget beschikbaar moeten stellen/hebben. Met vijf mille kan je dat simpelweg vergeten. thumbs down

Er werd naar een budget gevraagd, wat in mijn optiek in dit stadium niet relevant is, en ik heb iets genoemd. Maar dit is helemaal geen bindend budget. 10k is ook mogelijk als dit noodzakelijk zou zijn. In dit stadium ben ik alleen nog maar aan het oriënteren op welk model ik zou willen hebben. Ik had alleen twee redenen aangegeven waarom ik niet direct bij 500e zou kopen. 1 was dat ze vooral modellen hebben die niet mijn smaak zijn, en de tweede is dat ik het verschil te groot vind tussen 500e en de rest van de markt. Dat ik daar even Marktplaats als referentiekader voor neem, lijkt mij niet meer dat logisch, omdat daar veel aanbod te vinden is, en je het meest representatieve referentiekader hebt. Ik geef geen waardeoordeel over 1 van beide, niet over de auto's van 500e, of die van marktplaats. Het is slechts een observatie, met daarbij de opmerking dat economisch gezien het prijsverschil nooit in een gemiddelde levensduur terugverdient kan worden op minder onderhoud.

Ik snap werkelijk niet waarom je zo defensief/agressief reageert.

Dus nog even voor de duidelijkheid: Ik hoeft geen suggesties direct naar tweedehands sites, ik ben slechts op merk en type aan het oriënteren. De aankoop bij dealer dan wel tweedehands site kan ik in mijn 1tje wel bolwerken. Prijs is niet relevant. Auto's van die leeftijd zijn altijd binnen mijn budget aan te kopen.

Nou, er is eerder vastgesteld dat Mercedessen van de generatie van de W124 veel betrouwbaarder zijn dan de Mercedessen van de generatie van de W210. Nou is mijn vraag, is een W210 dan relatief ook echt een slechte auto? Of is de W124 gewoon heel goed?

M.a.w. is een W210 af te raden, zoals dat bij de 5-serie is uit die tijd, omdat die echt veel onderhoud nodig heeft?

aras
De vraag is of die lagere bijtelling wel opweegt tegen de onderhoudskosten? Je doet heet meestal voor de charme van zo'n oude sloep. Ik krijg het gevoel dat je iets zoekt wat niet bestaat. Er is niets zo duur als een goedkope Mercedes, dat is een wijs gezegde op dit forum.

Mijn overwegingen zijn dat bij een auto van die leeftijd, je bespaart op twee aspecten, zowel de bijtelling, als de afschrijving. Dat bij elkaar vermoed ik dat het goedkoper maakt, dan een splinternieuwe auto die even comfortabel rijd en luxe heeft. Ik kan er naast zitten.
2001 Audi A6 Avant 2.5 TDI 132kW Aut
€ 3.200
Bouwjaar:september 2001
Kilometerstand: 124.537 km
[www.autotekoop.nl]

De W 210 wordt weleens vergeleken met de Alfasud, dan weet je een beetje waar het om gaat. Dit was een van de eerste MB's waarbij de boekhouder de kwaliteit van het product bepaalde, daar waar het bij eerdere MB's de kwaliteitsmanager was.
blackvolvo(nu blackskoda?)
De W 210 wordt weleens vergeleken met de Alfasud, dan weet je een beetje waar het om gaat. Dit was een van de eerste MB's waarbij de boekhouder de kwaliteit van het product bepaalde, daar waar het bij eerdere MB's de kwaliteitsmanager was.

Dat is een zinnige reactie. Hier heb ik wat aan. Nou dan is die ook van de baan.

En hoe word er onder de kenners gedacht over de W140 en de W220? Geld hier ook weer dat de 140 beter is dan de 220? Is de 220 wel acceptabel en geen alfasud niveau?
Wouter82
2001 Audi A6 Avant 2.5 TDI 132kW Aut
€ 3.200
Bouwjaar:september 2001
Kilometerstand: 124.537 km
[www.autotekoop.nl]

Alleen nog even 4 jaar wegzetten, deze telt bij over de nieuwprijs.......

aras

De vraag is of die lagere bijtelling wel opweegt tegen de onderhoudskosten?

Even nuanceren: lagere bijtelling is voordeel in privé, onderhoudskosten draagt de onderneming. Net als de afschrijving, en tussen die twee moet je de voor jou juiste mix zien te vinden. Ofwel een goedkoop ding met weinig afschrijving en dikke garagerekeningen, ofwel een kostbare youngtimer met hogere afschrijving en (waarschijnlijk) weinig kosten. Gezien vanuit privé perspectief is de eerste optie de voordeligste keuze.
Ik moest eigenlijk (net als Wouter82?) meteen denken aan een nette Audi A6 TDi Avant toen ik las dat
je een ruime en luxe youngtimer diesel zocht waarmee je ook nog eens normaal voor de dag kunt komen.

Maarja, ik zie dat je een beetje schrikt van hoge kilometerstanden en aangezien deze niet te voorkomen zijn
bij grote diesels van 15 jaar en ouder, denk ik dat het een verloren zaak is. Een 15-jaar oude diesel met lage
kilometerstand is namelijk ontzettend moeilijk te vinden (ook in Duitsland trouwens, laat je dus niks wijsmaken).

Let wel; Dat soort wagens zijn ervoor gemáákt om zoveel kilometers te rijden, zo ken ik persoonlijk meerdere mensen in mijn
omgeving welke met hun TDi probleemloos over de 500.000km "grens" zijn gegaan, dat zijn echt geen uitzonderingen hoor.
Een A6 TDi uit (bijvoorbeeld) 1998, (dus over een paar maand 15 jaar oud) hoort gemiddeld zo'n 250.000~350.000 te hebben
gereden. Een weinig bereden uitschieter naar 200.000 zou evt nog kunnen, maar alles daaronder zou ik wantrouwen (of het
moet allemaal netjes in de papieren staan, NAP e.d.). Die wagens (met rijke uitrusting) kosten dan ook geen drol meer. (vanaf €2.5k)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-10-2012 21:52 door Sinner_.
-

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-10-2012 22:06 door JW01 (vanaf een Appel).
Ik schrik helemaal niet van hoge km's, het was alleen dat wibi met een suggestie kwam van een E klasse met 136dkm, en ik zelf een veel leukere E klasse gevonden van 360dkm, dus in die relatie was het dat mijn suggestie wat meer km's had.

Maar ik heb zelf diverse auto's over de 350dkm gebracht, dus weet dat dit geen probleem is.

Maar nogmaals, ik zoek eigenlijk advies bij een merk en type, ik zoek de occasion er zelf wel bij, dat is het probleem niet. Hier op het forum gaan de discussies meteen op "in dit stadium" irrelevante details, en reageert men daar ook nogal heftig op waardoor hele felle discussies ontstaan op totaal niet relevante zaken zoals kmstanden, prijzen en waar je evt je auto koopt.

Hoe word er onder de kenners gedacht over de W140 en de W220? Geld hier ook weer dat de 140 beter is dan de 220? Is de 220 wel acceptabel en geen alfasud niveau?
Dan heb ik het verkeerd begrepen. No hard feelings?

Over dat W140/W220.. Ik denk dat je voor een €5k een betere W140 koopt dan een W220, maar ik ben dan
ook geen kenner zoals er veel op mercedesfora e.d. zitten. Persoonlijk vind ik ze allebei zo hun charme hebben..
No hard feelings Sinner. Was wat geïrriteerd door de nodeloze discussies hiervoor...

Ik vind de BMW veel leuker. Alleen blijf je bij BMW aan het repareren, en dat wil ik ook niet.

Jouw 525 TDS is blijkbaar niet zo best. Maar dat betekent helemaal niet dat je BMW's dus "aan het repareren blijft". Ik heb meerdere BMW's gereden met km standen boven de 2 ton en heb helemaal geen last gehad van buitensporig hoge onderhoudskosten of veel reparaties. En ik ben niet de enige smiling smiley. Ik zou BMW gewoon meenemen in je zoektocht.
Persoonlijk rijd ik een Kappa uit 1996, een auto met zeer lage onderhoudskosten iets wat je totaal niet verwacht van een oude italiaan.

Mijne zit ook in de 35% bijtelling en met een taxatie van 1000 euro lach je iedereen uitthumbs up

Ik heb ook gekeken naar een BMW 5 serie station ,maar die zijn erg dun gezaaid, en als je er al eentje vind is gesjonnieferceerd of een hoge kilometerstand. Hij blijkt ook onderhoudsgevoelig te zijn en daar pas ik voor.

Heb in het verleden een Lexus GS300 gehad en daar stond ik het laatste jaar ook om de haverklap mee bij de garage, tel daarbij op dat onderdelen aan de prijs waren dus kassa. En deze had bij aanschaf pas 175.000km gelopen. Iedereen hemelt Lexus zo op qua betrouwbaarheid en dat ze zelden stul gaan, ik weet helaas wel beter. Was evengoed een heerlijke auto en heeft mij ook nooit laten staan.

Misschien is een Lexus van een generatie later dan de mijne wel iets voor je , die wordt volgend jaar 15 jaar oud, alleen geen station.
klik

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-10-2012 23:41 door Monsieur Le Loure.
Travelling ZEN

Wat een belachelijke reactie. Het gaat om auto's van minimaal 15 jaar oud. Die zijn financieel gewoon zo goed al afgeschreven. Natuurlijk koop je die voor een prikkie. Van het verschil in aanschafprijs met een exemplaar van specialisten als 500e.nl kun je de komende jaren aardig wat onderhoud laten doen.

Voor de duidelijkheid; niets tegen bedrijven als 500e. Prachtig om zo'n auto gewoon nog in nieuwstaat te kunnen kopen. Maar niet iedereen heeft daar die meerwaarde voor over. Zeker niet wanneer je zo'n auto gewoon dagelijks wilt gebruiken. Rijdt zo'n auto naar de twee ton met hier en daar wat parkeerschade en je kunt ook fluiten naar de restwaarde. Dat is in mijn ogen niet alleen zonde van je geld, maar ook van die auto. En hoe laag de km-stand ook is, denk maar niet dat zo'n auto geen onderhoud nodig heeft...
Ik zou als ik jou was gaan voor een Audi met de ouderwetse maar onverwoestbare 1.9 TDI. Ofwel een A6 (C4 of C5), ofwel een A4. Of eventueel een Passat 1.9 TDI (B4 of B5).

Andere suggesties:

BMW 3-serie Touring (E36)
Mercedes C Combi (W202)
Peugeot 406 Break

emiel.vanrossum
Hoe word er onder de kenners gedacht over de W140 en de W220? Geld hier ook weer dat de 140 beter is dan de 220? Is de 220 wel acceptabel en geen alfasud niveau?

De W220 verhoudt zich min of weer tot de W140 zoals de W210 zich verhoudt tot de W124. Op kwalitatief gebied gewoon niet de beste auto's die Mercedes op de weg heeft gezet. Specialisten zijn er weinig positief over.
Renault Safrane dacht ik ook gelijk aan. Kwalitatief best goed volgens mij, ruim, zeer luxe en in aanschaf goedkoop

of een Omega 2.5 DTI (zelfde blok als je nu in jou BMW hebt) tongue sticking out smiley maar kan mij voorstellen dat je daar je bedenkingen bij hebt, wel heel ruim, en luxe. Echte kilometervreter, en dus zul je ze ook niet snel vinden emt redelijke km standen

En zoals hierboven aangeven, niet echt bijzonder of mooi, luxe uitvoerinen meot je echt zoeken, maar wel betrouwbaar en ruim, de passat met 1.9TDI

2 tal buitenbeentjes waarvan ik geen idee heb hoe de kwaliteit is

scorpio 2.5 TD 1997

galant station 2.0D 1997

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-10-2012 10:36 door AsconaGT.
Hoe denk je over importeren? De Duitse markt is veel groter, en er zijn exemplaren te vinden die je waarschijnlijk wel aan staan:

Zoals deze A6 Avant 2.5 TDI met 240.000KM. Kost slechts € 2500,-

Invoeren zal dit nog een beetje verhogen, maar boven de € 5000,- zul je nooit uitkomen. Heb je ook nog een leuk bedrag over voor het verbeteren van de eventuele schoonheidsfoutjes, zoals een brandgaatje in de stoel en wat steenslag op de voorbumper.

Of deze rode. Een stuk goedkoper, maar wel een minder krachtige motor.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-10-2012 11:00 door Audi80Coupé.
AsconaGT
En zoals hierboven aangeven, niet echt bijzonder of mooi, luxe uitvoerinen meot je echt zoeken, maar wel betrouwbaar en ruim, de passat met 1.9TDI

Zijn opvolger (B5) heeft de youngtimerstatus ook al bereikt. Prima auto, maar wel een klasse lager dan de huidige 5-serie en andere genoemde auto's.
Nog een V70, met minder kilometers en goedkoper dan die van ZEN:

[www.autowereld.nl]
Volvo V70 - 2.5 TDI, autm airco, 1/2 leder, bijtel. vriendelijk
5-1997
€ 6.950,-
Links plaatsen naar specieke auto's die te koop zijn, is niet nodig. Ik ben alleen nog aan het bepalen welk merk/type ik wil. Ik zoek tzt zelf wel een leuke occasion.

Er zijn een aantal leuke suggesties gedaan.

Wat vinden jullie van de Volvo V90 cq 960? Dat is ook een lekkere grote luxe auto. Weten jullie wat hier de betrouwbaarheid/onderhoudsgevoeligheid van is?
emiel.vanrossum
Wat vinden jullie van de Volvo V90 cq 960? Dat is ook een lekkere grote luxe auto. Weten jullie wat hier de betrouwbaarheid/onderhoudsgevoeligheid van is?
Prachtige wagens, maar ik dacht dat je een diesel zocht?
Dakloos
emiel.vanrossum
Prachtige wagens, maar ik dacht dat je een diesel zocht?

Daar heb je een punt, niet naar gekeken. Al zou een LPG installatie ook wel een optie kunnen zijn als de auto op andere fronten een aantrekkelijkere keuze blijkt...
Emiel van Rossum
Nou, er is eerder vastgesteld dat Mercedessen van de generatie van de W124 veel betrouwbaarder zijn dan de Mercedessen van de generatie van de W210. Nou is mijn vraag, is een W210 dan relatief ook echt een slechte auto? Of is de W124 gewoon heel goed?

M.a.w. is een W210 af te raden, zoals dat bij de 5-serie is uit die tijd, omdat die echt veel onderhoud nodig heeft?

Laat ik het zo zeggen, de W210 is verre van populair, dan is de keuze voor een 5 serie van die periode een betere keuze,zelfs een W124, beide zitten kwalitatief beter in elkaar
Dakloos
Travelling ZEN

Wat een belachelijke reactie. Het gaat om auto's van minimaal 15 jaar oud. Die zijn financieel gewoon zo goed al afgeschreven. Natuurlijk koop je die voor een prikkie. Van het verschil in aanschafprijs met een exemplaar van specialisten als 500e.nl kun je de komende jaren aardig wat onderhoud laten doen.

Voor de duidelijkheid; niets tegen bedrijven als 500e. Prachtig om zo'n auto gewoon nog in nieuwstaat te kunnen kopen. Maar niet iedereen heeft daar die meerwaarde voor over. Zeker niet wanneer je zo'n auto gewoon dagelijks wilt gebruiken. Rijdt zo'n auto naar de twee ton met hier en daar wat parkeerschade en je kunt ook fluiten naar de restwaarde. Dat is in mijn ogen niet alleen zonde van je geld, maar ook van die auto. En hoe laag de km-stand ook is, denk maar niet dat zo'n auto geen onderhoud nodig heeft...

Doe eens even normaal jij!
Wat jij als norm stelt IS niet de norm. Alleen voor wie het echte youngtimer wereldje niet kent tellen Marktplaatsprijzen als norm. Youngtimer specialisten, waarvan 500e er eentje is, leveren kwalitatief nieuwe auto's. Dat jij daar de "big plus" niet van inziet is jouw makke.
Nee ZEN, dat is blijkbaar jouw voorkeur, geen makke van een ander. Ik word persoonlijk een beetje moe van de 500e-promotie op dit forum...
@Travelling ZEN,

Waarom blijf je zo agressief reageren? Dakloos geeft juist aan dat hij niets tegen het concept heeft van 500e en dat hij het prachtig vind dat je daar auto's in nieuwstaat kan kopen.

Wat mij, en ik denk Dakloos ook, stoort in je reacties, is die agressie. Het aanbod op een specifieke tweedehands site collectief "afgetrapte meuk" noemen is naast onbeschoft natuurlijk ook een ongefundeerde uitspraak. Je kent de staat niet van alle specifieke gevallen. Daarnaast heb ik nog maar tig keer in dit topic gezegd, dat ik me aan het oriënteren ben op welk merk en model ik wil hebben. Het uiteindelijk zoeken van de occasion kom ik wel uit. Dus alsjeblieft hou op met 500e te noemen en te verdedigen. Een aankoop adres is in dit stadium niet relevant, als ik weet welk model ik wil, vind ik mijn eigen weg wel tussen dealers/tweedehandssites/buitenland e.d.
Ik snap ZEN zijn punt wel een beetje. Nu moet ik zeggen dat de term youngtimer wat mij betreft sowieso kul is maar tegenwoordig roept iedereen dat ze een youngtimer willen en naar mijn idee is een oud afgetrapt barrel van 15 jaar oud niet automatisch een youngtimer maar gewoon een oud afgetrapt barrel van 15 jaar oud. Iets met een bel en een klepel naar mijn idee.
Emiel van rossum
Dus alsjeblieft hou op met 500e te noemen en te verdedigen.

Laat ik het zo zeggen, je begrijpt de filosofie van 500e of je begrijpt hem niet, ik denk zelf dat dit ook niet relevant is hier
Feit blijft dat jij een auto zoekt naar budget en eisen die jezelf stelt
@Total Loss,

ZEN mag dan wel een punt hebben waar wat voor te zeggen is, maar ik heb minstens 5 keer in de thread aangegeven dat de plek waar de uiteindelijke auto word gekocht in dit stadium totaal niet relevant is. Ondanks dat gaan bijna al zijn posts over het met hand en tand verdedigen van de site 500e, wat dus niets toevoegt.

De term youngtimer is hier alleen gekozen omdat de regeling van de belasting in de volksmond de yourtimer regeling word genoemd. De term youngtimer moet je hier alleen zien als auto van 15 jaar en ouder. Ik ben gewoon naar een luxe, grote betrouwbare auto op zoek van 15 jaar.
emiel.vanrossum
@Total Loss,

ZEN mag dan wel een punt hebben waar wat voor te zeggen is, maar ik heb minstens 5 keer in de thread aangegeven dat de plek waar de uiteindelijke auto word gekocht in dit stadium totaal niet relevant is. Ondanks dat gaan bijna al zijn posts over het met hand en tand verdedigen van de site 500e, wat dus niets toevoegt.

De term youngtimer is hier alleen gekozen omdat de regeling van de belasting in de volksmond de yourtimer regeling word genoemd. De term youngtimer moet je hier alleen zien als auto van 15 jaar en ouder. Ik ben gewoon naar een luxe, grote betrouwbare auto op zoek van 15 jaar.

Je had beter de topictitel anders kunnen formuleren......................big smile smiley
.......
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep