Peugeot 208 extreem goedkoop of toch denk fout?

Gepost door pieter392 
Als ik op de Duitse site autoscout24.de ga zoeken op Peugeot 208, 1.2.Vti, Acces uitvoering dan is deze uitvoering te koop voor € 9890 let wel: een nieuwe auto, model 2013 !
In Nederland kost deze uitvoering € 14240 plus € 650 afleveringskosten , dus in totaal: € 14870.
Als ik genoemde auto in voer op de BPM calculator van Autoweek, dan zou er bij het importeren van deze auto 0 ( nul ) euro aan BPM betaald moeten worden, aangezien de CO2 uitstoot slechts 102 gram per kilometer is.
Dat zou in de praktijk betekenen dat ik voor de duitse prijs ( € 9890 ), even los van de keuring, in Nederland kan rijden.
Dat scheelt dus bijna € 5000 ( op een auto van bijna € 15000, is dat 30 % goedkoper....
Mijn concrete vraag aan de forum leden : Klopt dit of maak ik een denk fout ?
Ik vermoed dat de denkfout em zit in de af te dragen BPM. De BPM bestaat, voor zover ik weet, uit een vast deel en variabel deel. Het variabele deel is gebaseerd op de CO2 uitstoot van de auto maar er is nog wel een vast deel. Geloof ik. Dacht ik. Maar ik kan natuurlijk ook een denkfout gemaakt hebben.
De Bpm calculator van Autoweek zat er bij het importeren van mijn Fiat 500 slechts €50 naast.
Als ik de Peugeot 208,1.4 TVi Acces invoer bij deze calculator dan komt er ruim € 3400 aan BPM bij , dit komt door de CO2 uitstoot van 129 gram per km.
En komt.dan bij invoer veel dichter bij de Nederlandse nieuwprijs van €15.560......
1.2 VTi heeft volgens de technische specs op de Duitse Peugeot site 104 gram CO2 uitstoot en is bij import dus niet BTW/ BPM vrij. De BPM calculator gaat wellicht uit van de Nederlandse specs met een geknepen uitstoot van 102 gram om net BPM vrij te zijn.
Als ik die 104 gram op de autoweek BPM calculator invoer dan komt er een BPM bijtelling van €970 uit.
Tel ik daar bij de aanschafprijs van €9890,zit ik op €10860, altijd nog € 4140 goedkoper dan die€ 15000 in Nederland. Gelet op de aanschafprijs van de auto
is dat fors....
pieter392
Als ik die 104 gram op de autoweek BPM calculator invoer dan komt er een BPM bijtelling van €970 uit.
Tel ik daar bij de aanschafprijs van €9890,zit ik op €10860, altijd nog € 4140 goedkoper dan die€ 15000 in Nederland. Gelet op de aanschafprijs van de auto
is dat fors....

Zeker fors. Maar op de site van Peugeot.nl zie ik € 1.000,- inruilpremie en 0% rente financiering. Een leuke korting zonder inruil zit er wellicht ook in. Daarnaast betaal je voor de NL versie t/m 2013 geen wegenbelasting, bij de Duits importversie met 104 gram uitstoot betaal je dit wel. Bovendien kunnen er nog verschillen in standaarduitrusting zitten tussen de Duitse en NL versie. Tenslotte heb je bij latere inruil een grijze importversie wat ook soms iets lastiger is.

Je kunt dus niet zomaar concluderen dat je enorm bespaart op voorhand. Ik zou eerst een scherpe offerte bij de Nederlandse dealer halen om te zien wat er uiterlijk mogelijk is. Dan weet je pas echt of het de moeite waard is om zelf te importeren.
Als ik zou kiezen voor een 208,type 1.0 Vti, Acces ,die heeft een CO2 uitstoot van 99 gram per km ( zowel de duitse versie als de nederlandse versie ) dan kost die
In Duitsland € 8890, daar komen dan ook geen afleveringskosten bij. In Nederland kost dit model€13490,plus €630 afleveringskosten,intotaal dus €14120.
Het verschil is bij dit model maar liefst € 5230 ! ( omdat er door die CO2 uitstoot van 99 gram per km geen BPM wordt geheven bij import.)
Die €1000 zogenaamde extra inruilvind ik niet echt spannend, vwb een iets lastiger inruil later ben ik deels met je eens, maar dit geldt met name voor autos die eerder op de weg zijn gekomen dan het kenteken aangeeft, inderdaad grijze import genoemd. Waarbij het buitenlandse verleden vaak onbekend is.
Hier gaat het om paralell import, dus buiten de importeur om, wat later uit de kentekenpapieren nergens, uit blijkt..
Kortom vind ik genoemde argumenten niet opwegen tegen een voordeel vaan € 5230 op een auto van € 13490, ik tel die absurde nederlandse afleveringskosten er maar even niet bij.
En voor dat prijsverschil mag er een afwijkende land uitvoering zijn, wat ik niet geloof trouwens.
Het grote prijsverschil, meer dan 30% verbaast mij enorm: zit de importeur veel te hoog in prijs met dit model of is de duitse importeur extreem
voordeliger ? Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen ?
PS : voor deze auto geldt ook geen wegenbelasting ivm de CO2 uitstoot

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2012 10:04 door pieter392.
Ik weet niet wat, maar je maakt inderdaad een denkfout. Er is hierover al eens eerder een topic geweest van iemand die volgens mij een Prius wou invoeren. Als het klopte dan zou iedereen dit doen.

Als het te mooi om waar te zijn is, dan is het ook te mooi. Telefoontje naar de RDW kan ongetwijfeld uitsluitsel bieden...
De RDW doet er geen afspraken over en vewijst naarde belastingen. Ik heb mijn fiat500 zelf geimporteerd, eerst zelf berekent daarna de gegevens losgelaten op de Autoweek Bpm calculator en het verschil inberekening was € 50....heb dus wel vertrouwen in deze calculator.
Als ik een nieuwe Fiat 500 TWin air zou invoeren, zou ik ook geen Bpm betalen, echter de nieuwprijs in Duitsland scheelt niet zo bar veel met de NL nieuwprijs. En dat is bij deze Peugeot juist het groteverschil
Maar 30 % verschil in nieuwprijs is fors. Dus waar zit de denk fout of toch niet smiling smiley
Tja, ik zou zeggen: probeer het! Dan zie je het... Duurder dan in NL zal het niet worden.
Tja dat weten wij allemaal, als je het probeert kom je er uiteindelijk zelf wel achter. Maar het gaat er nu in dit geval om of de redenatie juist is.
Met andere woorden: aan dit soort reacties heeft niemand wat, het slaat per definitie elke discussie bij voorbaat dood.
Op de prijslijst per 1/8/2012 wordt géén BPM vermeld op de 208 Access en Active 1.2 (3- en 5-deurs), hetgeen je ook op de website van Peugeot kunt zien. Als je kiest voor een Allure 1.2 (zoals ik die heb) betaal je EUR 1.245 BPM.
Kijk ik op de website van Peugeot in Duitsland, dan zie ik een vanafprijs van 11.600 euro. Ik weet niet wat voor bedrijf die advertentie op autoscout heeft staan, maar is dat dan wel betrouwbaar?
Voor alle duidelijkheid: ik heb niet 1 bedrijf gevonden die toevallig dit model goedkoop aanbiedt, van een grote partij of zo nee het zijn tientallen verschillende
Bedriiven die beginnen met plusminus €9000. Zoek zelf maar eens op autoscout24.de en tik Peugeot 208 in......
Hoe het kan dat Peugeot Duitsland met € 11600 begint begrijp ik ook niet.
Ik hoop dat dit mysterie wordt opgelostsmiling smiley Iemand van Peugeot zelf mischien ?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2012 13:28 door pieter392.
speedtouch
Op de prijslijst per 1/8/2012 wordt géén BPM vermeld op de 208 Access en Active 1.2 (3- en 5-deurs), hetgeen je ook op de website van Peugeot kunt zien. Als je kiest voor een Allure 1.2 (zoals ik die heb) betaal je EUR 1.245 BPM.
Jouw Allure kost in DUitsland (autoscout24.de ) € 12190, tel daarbij de €1246 voorde BPM, dan kom ik op € 13436. Ik weet niet wat jij ervoor betaald hebt in
Nederland.....
Vrees dat er geen BTW in de prijs zit, dus wordt de auto: €8.890,00 (goedkoopste variant) * 1.21 = €10.756,90

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2012 14:10 door wibi.
Endpreis inkl. 19 % MWst. Dat spreekt voor zich denk......smiling smiley
pieter392
speedtouch
Jouw Allure kost in DUitsland (autoscout24.de ) € 12190, tel daarbij de €1246 voorde BPM, dan kom ik op € 13436. Ik weet niet wat jij ervoor betaald hebt in
Nederland.....

Mijn Allure kun je gewoon in de prijslijst vinden (o.a. 5-deurs, metaallak).
pieter392
Endpreis inkl. 19 % MWst. Dat spreekt voor zich denk......smiling smiley

Zie het nu eindelijk ook staan, dus dat is het niet...
gewoon even de belastingdienst vragen, die zou het moeten weten.

[www.belastingdienst.nl]
[www.belastingdienst.nl]

Maar het importeren is eigenlijk altijd goedkoper dan kopen bij een NL dealer. Daarom zou ik het ook gewoon doen. Het importeren stelt daarnaast ook nog eens echt helemaal niets voor. Hooguit een uurtje extra werk. Hier (op het forum) lopen ook auto verkopers rond en die zijn natuurlijk niet helemaal gelukkig als iedereen zelf gaat importeren winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2012 14:33 door Gullwing.
@smarter: " Daarnaast betaal je voor de NL versie t/m 2013 geen wegenbelasting, bij de Duits importversie met 104 gram uitstoot betaal je dit wel. "

FOUT ! wegenbelastingvrijstelling geldt tot 1.1.2014 bij benzinemotoren tot en met 110 gr./km....die grens is niet verlaagd

ot:
- je koopt ex. MwSt en betaalt in NL 21% BTW, dus dat scheelt 2%
- er is een levertijd van 2-3 maanden: is ie na 1.1. a.s. dan is de BPM-vrijstelling weer lager
- de prijzen die jij noemt zijn ex. ÜBF: überführungskosten, die zijn meestal zo'n 690 euro

een 208 1.0 VTi Access kost dan incl. UBF en ex. MwSt: € 7663,63 (aflevering via een grote Peugeot-dealer)
koop je die uit voorraad en voert hem in voor 1.1. a.s. dan kost ie jou incl. BTW €9273,- (plus kosten hierheen halen, kenteken, nummerborden, dagkenteken etc)
overigens (als zomaar voorbeeld):

een Renault Megane GrandTourer 1.5 Dci met 90 gr./km heb je in Duitsland al vanaf € 15.682 ex MwSt

een Ford Focus 1.6 Tdci 5-drs met 88 gr./km heb je daar al voor € 16.847 ex MwSt

Dus ja, je kan zeker bij de BPM-vrije auto's heel veel geld in je zak houden door in Duitsland te shoppen
niet bij de dealer maar bij handelaren (die in mijn voorbeeld via de dealer uitleveren...)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2012 15:16 door FW Ta-183 Huckebein I.
Niet vergeten dat de autoverkoop "op zijn gat ligt".
Die prijs van 11.600 is duidelijk de prijs zonder enige korting.
Zeker bij Peugeot zijn op dit ogenblik - zeker bij contante betaling - kortingen tussen de 25 & 30% te bedingen (althans in BE).
Dus ga er maar vanuit dat jouw Duitse startprijs voor je redenering de bodemprijs na korting is.
@Pieter

Je wekt hier de indruk dat die 208's bij bosjes voor 9k euro bij de Duitse dealers staan. Dat is geenszins het geval. De Duitse prijzen zijn vergelijkbaar met de Nederlandse. De advertenties die jij tegenkomt zijn van bedrijven die buiten dealers (en importeurs?) om nieuwe auto's aankopen, die ze blijkbaar met grote kortingen kunnen aanbieden. Hoe dit precies werkt weet ik niet, noch of ze ook iets voor buitenlanders kunnen betekenen.

Achter de goedkoopste advertenties op autoscout zitten dit soort sites: Europe-Mobile en Neuwagen-Schnaeppchen
pieter392
Tja dat weten wij allemaal, als je het probeert kom je er uiteindelijk zelf wel achter. Maar het gaat er nu in dit geval om of de redenatie juist is.
Met andere woorden: aan dit soort reacties heeft niemand wat, het slaat per definitie elke discussie bij voorbaat dood.
Tuurlijk snap ik dat jij van tevoren alles wilt weten, maar ik blijf erbij: je weet het pas echt als het je gelukt is. Het mooist voor jou zou zijn als er zich een ervaringsdeskundige meldt, want dat geeft het meeste zekerheid.
Als die er niet is, wachten andere op zo'n ervaringsdeskundige, misschien jij?

Dus, hoewel mijn reacties misschien wat flauw overkwam, was het beslist niet alleen flauw bedoeld. Ik kietel graag mensen, dat is waar, (figuurlijk hoor!), maar probeer ook mensen te laten denken. Wellicht had ik wat meer woorden moeten gebruiken.
FW Ta-183 Huckebein I
...
- je koopt ex. MwSt en betaalt in NL 21% BTW, dus dat scheelt 2%...

?
Een collega van mij kocht onlangs een Fiat 500 bij een grote Fiat-dealer.
Die dealer krijgt bij "grote" afnames op cruciale momenten (net voor de zomer en zo) enorme kortingen van de importeur.
Betrokken dealer neemt dan zo'n 25 onverkochte 500-tjes in voorraad, met de meest doorsnee uitrusting, zodat hij een leuk aangeklede versie kan verkopen aan minder dan de beginprijs voor een naakte 500-tje bij een andere dealer.
Dan moet de dealer wel een beetje financiële reserve hebben want de wagens moeten direct cash afgerekend worden met de importeur.

Zal met die 208-tjes op het i-net ook wel zo een regeling zijn...
FW Ta-183 Huckebein I

een 208 1.0 VTi Access kost dan incl. UBF en ex. MwSt: € 7663,63 (aflevering via een grote Peugeot-dealer)

TS heeft het over een 1.2 VTI (die ik altijd zou verkiezen boven de 1.0, die niet met balansassen uitgerust is)!
Gullwing
FW Ta-183 Huckebein I
...
- je koopt ex. MwSt en betaalt in NL 21% BTW, dus dat scheelt 2%...

?

Duitse prijzen zijn incl. 19% MwSt, die gaat er dus af (deel door 1,19).
In Nederland aangekomen betaal je 21% BTW

om van een Duitse (X) prijs op een Nederlandse (Y) prijs te komen: Y = ( X / 1,19 ) x 1,21
waarom liever 21 procent betalen dan 19?
Ik denk dat het geen kwestie van liever is, in Nederland MOET je btw betalen en die is sinds 1 oktober 21 %, voor die datum was het in beide landen 19%.
Gullwing

omdat je voor een auto die niet ouder is dan 6 maanden en/of niet meer dan 6000 km gelopen heeft aangifte voor de omzetbelasting moet doen in het land waar je 'm op kenteken wilt zetten (simpel gezegd: voor nieuwe auto's geldt dat de BTW betaald moet worden bij invoer, hier in NL dus). En tegelijkertijd ben je vrijgesteld voor de omzetbelasting in het land waarvandaan de auto geëxporteerd wordt: in Duitsland koop je 'm dus voor de netto-prijs
Je hebt dus niets te kiezen
Prachtig ! Iemand die het weet. Een auto is nieuw als hij minder dan 6000 kilometer heeft gereden en dan betaal je in NL de BTW (bestemmingslandbeginsel) en als hij meer dan 6000 kilometer heeft fereden dan is de auto 2ehands en betaal je in het land waar je de auto uitvoert (hier Duitsland) de BTW (oorsprongslandbeginsel).
In dit geval is het nog handiger om een Peugeot 208 met 6001 kilometer te vinden. Scheelt weer 2% BTW...winking smiley
FW Ta-183 Huckebein I
Gullwing

omdat je voor een auto die niet ouder is dan 6 maanden en/of niet meer dan 6000 km gelopen heeft aangifte voor de omzetbelasting moet doen in het land waar je 'm op kenteken wilt zetten (simpel gezegd: voor nieuwe auto's geldt dat de BTW betaald moet worden bij invoer, hier in NL dus). En tegelijkertijd ben je vrijgesteld voor de omzetbelasting in het land waarvandaan de auto geëxporteerd wordt: in Duitsland koop je 'm dus voor de netto-prijs

Dit klinkt leuk wat je zegt, echter als particulier is het niet mogelijk een auto zonder BTW in het buitenland te kopen. Er bestaan een hoop verhalen over het tegen de nettoprijs kopen van een auto in Duitsland, je zult er echter achter komen dat dit niet mogelijk is. Om BTW vrij te kunnen kopen heb je een BTW nummer nodig, wat enkel ondernemingen hebben. In dit geval betaal je dubbel BTW, eerst in Duitsland en vervolgens nog eens in Nederland. [www.belastingdienst.nl]

Ik kan dit met zekerheid zeggen omdat ik vorige maand een nieuwe auto geïmporteerd heb (volvo XC90) vanwege het grote verschil in netto catalogusprijs. Omdat ik geen onderneming heb en niet dubbel BTW wil betalen heb ik mijn auto laten aankopen en importeren door een importbedrijf. Deze hebben de auto zonder btw gekocht en vervolgens aan mij doorverkocht.

Kortingen van ruim 30% in Nederland kun je echt vergeten, hoe slecht het ook gaat met de economie, zo laag gaan de autoverkopers echt niet, wellicht in combinatie met een lucratieve financieringsdeal. (voor de verkoper)
Importeren uit Duitsland loont in bijna alle gevallen. Een goed beginpunt is het berekenen van de BPM via de autoweek calculator, als zelf rekenkundig sterk bent is het vaak de moeite om de BPM ook via de diverse koerslijsten een hoger afschrijvingspercentage [www.automotiveimport.nl] te berekenen.

Dus als je een auto wilt importeren kun je een groot voordeel uit de BPM berekening halen door deze scherp te berekenen. Daarnaast is er op dit forum genoeg geschreven over het importeren van een auto waar je redelijk ver mee moet komen. (er is een lang topic, ben de link even kwijt.)
Dus als ik het goed lees: koop die auto, zet de boortol erop en laat de km-stand stijgen naar 6001 km (alleen terugdraaien van de km-stand is laakbaar, maar heb je ooit iemand horen klagen over vooruit zetten?), haal hem naar Nederland. En vertel ons wat je uiteindelijk in totaal kwijt was.
In dit geval is vooruit zetten ook fraude en zal ook wel strafbaar zijn. Zeg tegen de dealer dat je hem koopt bij 6001 kilometer en laat een medewerker eerst 6001 kilometer rijden. Moet in een maandje of 3 toch wel gedaan zijn..
wibi
In dit geval is vooruit zetten ook fraude en zal ook wel strafbaar zijn. Zeg tegen de dealer dat je hem koopt bij 6001 kilometer en laat een medewerker eerst 6001 kilometer rijden. Moet in een maandje of 3 toch wel gedaan zijn..

Nee, dan zou ik zelf die 6000 km rijden, leuke tocht naar lapland of Moskou of langs de Middellandse zee van Algarve tot Athene of zo, dan kom je er ook wel en heb je nog een leuke vakantie ook. Kan in twee weken (450 km per dag is makkelijk te doen).
Dat is inderdaad een zeer fijne en goede oplossing. Een echte win-win situatie waarbij je een 2e hands auto koopt (voor de BTW) en een prettige vakantie hebt + de dealer die een auto verkoopt...thumbs up
FW Ta-183 Huckebein I
Gullwing

omg wat een land is nederland toch, blij dat ik van die belachelijke regelgeving af ben grinning smiley
Maar is het niet gewoon zo dat je maar 1x btw hoeft te betalen? Dus dat je bij import de btw terug kan vragen?

Maar 6000km rijden om die paar honderd euro extra btw te besparen? Aan brandstof ben je dan natuurlijk al wel meer kwijt.
Gullwing
Maar is het niet gewoon zo dat je maar 1x btw hoeft te betalen? Dus dat je bij import de btw terug kan vragen?

klopt, maar de vraag is 'waar' ? De grens ligt bij 6.000 kilometer...
Blijkbaar in NL dus. Maar bij een auto van netto 10k scheelt dat natuurlijk maar 200 euro. smiling smiley
HenkSmits
FW Ta-183 Huckebein I
Gullwing

Dit klinkt leuk wat je zegt, echter als particulier is het niet mogelijk een auto zonder BTW in het buitenland te kopen. Er bestaan een hoop verhalen over het tegen de nettoprijs kopen van een auto in Duitsland, je zult er echter achter komen dat dit niet mogelijk is. Om BTW vrij te kunnen kopen heb je een BTW nummer nodig, wat enkel ondernemingen hebben. In dit geval betaal je dubbel BTW, eerst in Duitsland en vervolgens nog eens in Nederland. [www.belastingdienst.nl]

Ik kan dit met zekerheid zeggen omdat ik vorige maand een nieuwe auto geïmporteerd heb (volvo XC90) vanwege het grote verschil in netto catalogusprijs. Omdat ik geen onderneming heb en niet dubbel BTW wil betalen heb ik mijn auto laten aankopen en importeren door een importbedrijf. Deze hebben de auto zonder btw gekocht en vervolgens aan mij doorverkocht.

Kortingen van ruim 30% in Nederland kun je echt vergeten, hoe slecht het ook gaat met de economie, zo laag gaan de autoverkopers echt niet, wellicht in combinatie met een lucratieve financieringsdeal. (voor de verkoper)
Importeren uit Duitsland loont in bijna alle gevallen. Een goed beginpunt is het berekenen van de BPM via de autoweek calculator, als zelf rekenkundig sterk bent is het vaak de moeite om de BPM ook via de diverse koerslijsten een hoger afschrijvingspercentage [www.automotiveimport.nl] te berekenen.

Dus als je een auto wilt importeren kun je een groot voordeel uit de BPM berekening halen door deze scherp te berekenen. Daarnaast is er op dit forum genoeg geschreven over het importeren van een auto waar je redelijk ver mee moet komen. (er is een lang topic, ben de link even kwijt.)

Wat een domme opmerkingen, sorry dat ik het zo moet zeggen.
Iedere dealer/garage in de EU die een nieuwe auto verkoopt aan een buitenlander weet dat je het nul-tarief moet gebruiken; dat is gewoon Europese wetgeving. Jij had dus die nieuwe XC90 gewoon met het nul-tarief in Duitsland kunnen kopen...
Tekst voor Nederlandse dealers op de website van de belastingdienst:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Export nieuwe auto's en andere nieuwe vervoermiddelen naar EU-landen

Als u een nieuw of bijna nieuw vervoermiddel (zoals een auto) naar een ander EU-land exporteert, moet uw klant altijd in eigen land de btw aangeven. Ook als uw klant een particulier is.
Wat moet u doen?

Als u een (bijna) nieuw vervoermiddel exporteert, doet u het volgende:

U noteert op uw factuur het btw-tarief: 0%.
De klant moet In eigen land over het aankoopbedrag btw aangeven en betalen. Hij berekent zelf de btw met het btw-tarief van dat land.
Als u levert aan een ondernemer: u geeft de levering aan in uw btw-aangifte en in uw opgaaf ICP.
Als u levert aan een particulier: u geeft de levering aan in uw btw-aangifte, maar niet in uw opgaaf ICP.
U reikt altijd een factuur uit. Ook als uw klant een particulier is. U vermeldt op deze factuur de gegevens die nodig zijn om te bepalen of het vervoermiddel (bijna) nieuw is. U stuurt een kopie van de factuur met een korte brief naar:
Belastingdienst/Central Liaison Office
Postbus 378
7600 AJ Almelo

Wat verstaan we onder nieuwe vervoermiddelen?

Een vervoermiddel hoeft niet altijd rechtstreeks uit de fabriek te komen om nieuw te zijn. Ook vervoermiddelen die maar kort gebruikt zijn, kunnen voor de btw nieuw zijn. En vervoermiddelen zijn meer dan auto's alleen. Wilt u weten of het vervoermiddel dat u verkoopt nieuw is? Kijk dan bij Nieuwe vervoermiddelen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

dat wat jij zegt (alleen nul-tarief aan ondernemers) geldt alleen bij gebruikte auto's, en bij andere goederen
Bij nieuwe auto's heeft de EU bepaald dat je BTW betaalt in het land waar je de auto gaat registreren, en dat de verkoper het nul-tarief moet toepassen.

Mehrwertsteuer
Die Antwort auf die Frage, wo und in welcher Höhe die Mehrwertsteuer entrichtet
werden muss, hängt vom Alter des Fahrzeugs und dem Kilometerstand ab.
Bei Neuwagen muss die MwSt. im Bestimmungsland, also in Italien, entrichtet wer-
den;
bei Gebrauchtwagen das Herkunftsland, also jenes Land, in dem gekauft wird,
ausschlaggebend.
Als Neuwagen gelten solche, deren Kilometerstand geringer als 6.000 km ist oder (!)
solche, die vor weniger als sechs Monaten zugelassen worden sind.
Bei Neuwagen wird das Fahrzeug exklusive Mehrwertsteuer gekauft. Der Steuersatz
richtet sich nach jenem Land, in dem das Auto angemeldet wird (also Italien).
Bei Gebrauchtwagen ist die Mehrwertsteuer bereits im Kaufpreis enthalten und muss
im Zulassungsland, also Italien, nicht nochmals entrichtet werden.
Dies macht Niedrigsteuerländer im Normalfall zu beliebten Gebrauchtwagenländern
(s. im Detail Deutschland) und Länder mit hohen Steuersätzen besonders beliebt bei
Interessenten für Neuwagen (z.B. Dänemark).

En dit maakt niet uit wie die nieuwe auto koopt: de BTW-wetgeving geldt voor iedere auto gelijk, of door bedrijf of particulier gekocht....

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-10-2012 19:58 door FW Ta-183 Huckebein I.
Grappig.. de TS heeft het over een besparing van enkele duizenden euro's en dan komen er een paar die roepen dat je voor de duitse versie wel wegenbelasting moet betalen.. Ja, die paar tientjes per maand wegen ook écht op tegen die besparing van enkele duizenden euro's. Zie je overigens wel meer, mensen die kosten wat kost belastingvrij willen rijden en daardoor uiteindelijk véél duurder uit zijn.

Vooral met wegenbelastingvrije auto's lijkt er idd veel voordeel te halen. Naar mijn idee komt dat door het feit dat de auto's in NL misschien BPM vrij zijn maar dit niet direct voor de klant merkbaar is. Volgens mij worden de netto prijzen gewoon aangepast zodat het BPM voordeel dat de klant zou hebben grotendeels verdwijnt in de zakken van importeur/dealer.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep