Tips voor een leuke auto van max 3000,- (ik heb er geen ruk verstand van)
 | Beste kenners,
Ik zal maar eerlijk zijn: Ik als man heb geen verstand van auto's, daarom vraag ik om jullie hulp.
Ik wil graag een auto aanschaffen (vooral om naar mijn werk te gaan) met de volgende kenmerken: - maximaal 3000,- - het liefst minder dan 150.000 op teller en van het jaar 2001 of jonger - De auto is voor een man: dus een leuk uiterlijk dat niet te vrouwelijk of oubollig is, maar ook weer niet t้ stoer/sportief - de auto/het merk moet degelijk en betrouwbaar zijn. Een opel, volkswagen of peugeot? - de auto moet niet te veel zuipen - het is niet erg als er geen zware motor in zit. - 3-deurs is ook prima. - Ik koop waarschijnlijk bij een particulier
Ik weet het, dit zijn misschien algemene kenmerken, maar door de bomen zie ik het bos niet meer. Elk advies zal dus meegenomen zijn.
Bvd
Ruud
|
 | Waarom niet bij een garage/dealer?
|
 | Ik heb nog wat vraagjes voor je 
- Hoeveel kilometers ga je op jaarbasis rijden en met welke soort brandstof wil je dat doen? - Wat voor luxe verwacht jij van een auto? Is een airco + cruisecontrol + centrale vergrendeling met afstandsbediening 'bare minimum', of heb je dat allemaal niet nodig? - Wat versta je onder 'niet teveel zuipen'? - Hoe groot (en zwaar) mag die auto zijn?
|
 | - Ik koop waarschijnlijk particulier omdat ik hier eventjes kan wachten op een klein buitenkansje en dus iets bespaar, een garage verdient al snel wat aan mij. Daarom verwacht ik zo goedkoper uit te kunnen zijn. - Ik gok 13.000 - 16.000 per jaar, met een benzine - een beetje luxe mag wel, gemiddeld zullen we maar zeggen. - Liever niet meer zuipen dan 1:13 / 1:14 - Over de groote en zwaarte heb ik eerlijk gezegd niet echt een idee, dus ook niet echt een voorkeur
|
 | ik heb er geen ruk verstand van
Moet dat nou zo grof? Het is wel een auto-forum, echter wel ้้n met -over het algemeen- een aardig beschavingsniveau...
On topic: of je een echt goede gaat kunnen kopen weet ik niet. Ik denk dat je (eigen ervaring) met deze criteria er een eur 1.000 bij zou moeten doen...
|
 | Deze [www.autoweek.nl] zou je kunnen overwegen. Luxe en met een prachtig kenteken !
Als je jouw wensen intikt bij de autozoekmachine hier op AW met trefwoord "cruise control" kom je nog genoeg auto's tegen die in het budget vallen. Succes !
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-10-2012 08:56 door wibi.
|
 | [link.marktplaats.nl] Bijvoorbeeld, maar er is keuze genoeg. Vlot genoeg, Lekker stil, redelijk zuinig en ik vind het een leuk bakkie om te zien.
|
 | Je zegt dat je een degelijke en betrouwbare auto zoekt en je noemt Opel, Volkswagen en Peugeot als voorbeelden. Dit zijn echter geen merken die bekend staan om hun betrouwbaarheid. Indien je dat zoekt, zeker als je particulier koopt, kun je je wellicht beter richten op de merken Hyundai, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki of Toyota.
Wellicht is een Suzuki Swift van 2000 tot 2003 een optie voor je? Of een oud model Toyota Corolla?
|
 | Allereerst bedankt voor alle reacties! Ik heb er zeker iets aan gehad.
Zowel de Astra, colt als Stilo vindt ik prima auto's, wel een beetje wat ik zoek inderdaad. Jammer dat ze allemaal te ver weg worden aangeboden (ik woon zelf in Limburg), maar ik zal zeker naar deze types opzoek gaan in de buurt. Tevens kijk ik nu toch ook wel bij garages. De betrouwbare auto was meer als vraag bedoeld, daarom ook bedankt voor jou antwoord.
Bij een garage in de buurt kwam ik deze auto tegen op mp: [auto.marktplaats.nl]
Wat vinden jullie van de prijs-kwaliteitverhouding?
Bvd
|
 | Zo'n Rover 25 blijft een erg mooie en stijlvolle auto vind ik, ook krijg je erg veel waar voor je geld (qua uitrusting). Maar een Rover 25 is wel alles behalve degelijk. Tevens is het merk Rover alweer enige jaren failliet, dus hoe het met verkrijgbaarheid van onderdelen zit weet ik niet maar lijkt me wel iets om rekening mee te houden.
|
 | Quote Excellent driver
Je zegt dat je een degelijke en betrouwbare auto zoekt en je noemt Opel, Volkswagen en Peugeot als voorbeelden. Dit zijn echter geen merken die bekend staan om hun betrouwbaarheid. Indien je dat zoekt, zeker als je particulier koopt, kun je je wellicht beter richten op de merken Hyundai, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki of Toyota.
Wellicht is een Suzuki Swift van 2000 tot 2003 een optie voor je? Of een oud model Toyota Corolla?
Volgens het TUV betrouwbaaronderzoek is Volkswagen Golf 2002/3 goed en astra gemiddeld. Peugeot matig. Oudere hyundais staan er niet in, maar lijken mij niet heel betrouwbaar. De latere modellen (>2006) zijn wel goed. Jappaners zijn doorgaans wel goed. Ik mis nog Honda in je rijtje.
@1903: Rovers zijn niet beroemd om hun betrouwbaarheid. Als dat model je erg aanspreekt kun je beter kijken naar een Honda Civic. [link.marktplaats.nl] Ik heb er zelf ้้n die al probleemloos naar 180.000 is gereden. Verder biedt de auto best wat ruimte, is zuinig (1 op 16) en licht (goedkoop in belasting). Wat ik wat minder vind is de robuustheid van het interieur en sinds ik een andere uitlaat heb, vind ik het motorgeluid ook iets te dominant aanwezig. Het is geen sportuitlaat ofzo, het is een uitlaat via kwifit en waarschijnlijk had ik toch beter een originele Honda genomen.
|
 | De Mitsubishi Colt kan ik beamen. Ik rijd er zelf 1 en ben er zeer tevreden over. Ik rij zelf een 1.3 is niet super snel maar komt nog goed met het verkeer mee. Heb hem nu een 3/4 jaar en had alleen pech in het begin dat de bougies en kabel en rotor vervangen moest worden. (schijnt een colt kwaal te zijn) ver geen problemen mee gehad tot nu toe.Verder zit er 0.0 luxe op de mijne behalve stuurbekrachtiging, maarja moet je maar denken dat er ook verder niks kapot kan gaan . Ik rijd zelf ongeveer 1 op 14 en dan rijd ik gewoon door. In de zomer heb ik wel 1 op 16.5 gehaald.
|
 | Quote Taan
Quote Excellent driver
Je zegt dat je een degelijke en betrouwbare auto zoekt en je noemt Opel, Volkswagen en Peugeot als voorbeelden. Dit zijn echter geen merken die bekend staan om hun betrouwbaarheid. Indien je dat zoekt, zeker als je particulier koopt, kun je je wellicht beter richten op de merken Hyundai, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki of Toyota.
Volgens het TUV betrouwbaaronderzoek is Volkswagen Golf 2002/3 goed en astra gemiddeld. Peugeot matig. Oudere hyundais staan er niet in, maar lijken mij niet heel betrouwbaar. De latere modellen (>2006) zijn wel goed. Jappaners zijn doorgaans wel goed. Ik mis nog Honda in je rijtje.
Honda ontbreekt inderdaad nog in m'n rijtje. 
Maar de Volkswagen Golf IV staan niet bepaald bekend om hun betrouwbaarheid. Eerder als het model waar de reputatie van Volkswagen begon af te brokkelen. Met name electronicaproblemen kwamen veelvuldig voor bij de Golf IV. Persoonlijk heb ik zelf trouwens wel goede ervaringen met een Opel Astra G, rijden prettig, maar ook deze modellen zijn niet het toonbeeld van degelijkheid.
Uit ervaring weet ik wel dat Hyundai's van rond 2000 ook al erg goed in elkaar zaten. Ik heb zelf 3 Hyundai's in mijn bezit gehad, mijn vader ้n mijn moeder ้้n (allen van bouwjaren tussen 1998 tot 2002) en in meer dan 300.000 kilometers nooit problemen ondervonden, ook diverse Myreviews bevestigen dat Hyundai's van die bouwjaren technisch ook al uitermate betrouwbaar waren. Al doen de modellen niet bepaald degelijk aan en is de wegligging ook voor verbetering vatbaar. 
Maar wat dat betreft zou ik 1903 absoluut een Hyundai Excel, Hyundai Accent of Hyundai Getz (iets jonger) aan durven raden. Deze zijn ook eenvoudig binnen zijn budget te vinden met aanvaardbare kilometerstanden en oa voorzien van airco.
|
 | Quote 1903
Allereerst bedankt voor alle reacties! Ik heb er zeker iets aan gehad. Zowel de Astra, colt als Stilo vindt ik prima auto's, wel een beetje wat ik zoek inderdaad. Jammer dat ze allemaal te ver weg worden aangeboden (ik woon zelf in Limburg), maar ik zal zeker naar deze types opzoek gaan in de buurt. Tevens kijk ik nu toch ook wel bij garages. De betrouwbare auto was meer als vraag bedoeld, daarom ook bedankt voor jou antwoord. Bij een garage in de buurt kwam ik deze auto tegen op mp: [ auto.marktplaats.nl] Wat vinden jullie van de prijs-kwaliteitverhouding? Bvd
Onderdelen van een Rover zijn niet echt goedkoop en staan ook niet bekend om hun betrouwbaarheid. In Limburg staan genoeg leuke auto's te koop. Als je geinteresseerd bent in een auto die verder weg staat, zou je altijd kunnen vragen om ergens halverwege af te spreken. [link.marktplaats.nl] deze staat in zuiden van Brabant en deze [link.marktplaats.nl] in Brunssum en bij deze [link.marktplaats.nl] hou je nog over op budget.
|
 | Bedankt voor de info; van een rover zie ik dus af, het risico vind ik te groot. De Colt lijkt mij inderdaad ook een prima en leuk auto'tje, alleen jammer dat er hier in de buurt weinig te krijgen zijn voor 3000,-. Waarschijnlijk wordt het een opel astra/corsa (hoewel deze dus ook niet heel betrouwbaar zijn, maar zekerheid heb je nooit) of een Hyundai (bijvoorbeeld deze accent: [auto.marktplaats.nl])
Ik ben in 24 uur in ieder geval al een stuk wijzer geworden!
|
 | Als je een betrouwbare auto zoek moet je volgens de tuv een Porsche 911 kopen van 8-9 jaar..
|
 | Als ex-Rover rijder kan ik zeggen dat een Rover niets minder betrouwbaar is dan wat er verder is voorgesteld. Ik heb een 75 gehad, die ik alleen heb weggedaan om een stationwagon te gaan rijden. De luxe, grandeur zelfs, van een bijna-basis Rover stijgt al uit boven de "gewone" auto's.
O ja, aan mijn huidige Passat Variant ga ik wel wat kosten krijgen, terwijl ik deze nu korter heb dan ik de Rover had.
Geen enkele reden om Rover te laten vallen. Integendeel, je hebt efkes wat anders dan het geijkte blik.
|
 | Ik ben er uit, waarschijnlijk ga ik morgen voor deze kijken: [www.autotrader.nl] Hoewel er wel nog een paar 100 van de prijs af zal moeten i.v.m. mijn budget van 3000,-
|
 | Ziet er goed uit. Wellicht net in het budget ?
|
 | Prima auto voor dat geld! Let even goed op roest, met name bij de deurnaden (kun je onderaan de deuren goed zien als het fout aan het gaan is), bij de wielkasten en bij de tankdop. Verder gewoon een goede proefrit maken en dan zul je er ongetwijfeld een goede auto aan hebben. Fiesta's uit deze eeuw zijn doorgaans vrij betrouwbaar.
|
 | Ik heb sinds eind september een Hyundai Getz in mijn bezit van maart 2004. Van de eerste eigenaresse, volledige onderhoudsboekejes erbij in een luxe Dynamic uitvoering met bij aankoop nog geen 81.000 kilometer op de teller.
Ook voor onder de 3000 euro moet er al een Getz te vinden zijn. Dan wel van 2002 of 2003 en duidelijk meer dan 100.000km op de klok maar de Getz van mij voelt zo goed aan, dat ik met gerust hart durf te zeggen dat een Getz makkelijk 200.000 kilometer aan kan. De auto ligt goed op de weg (achterdempers zijn wat zacht, voelbaar bij over drempels heen gaan) maar daardoor is de auto wel comfortabel op de autoweg. De 1300 is geen flitser maar komt gewoon netjes mee. Wel opvallend is de enorme souplesse in de lage toerengebieden. Optrekken vanuit net iets boven de 1000 tpm is geen probleem. Zonder tegensputeren of stotteren pakt de motor mooi op. Snel gaat het niet maar hij doet het wel! Voor meer pit moet je bij de 1600 zijn. Verder moet je bij een Koreaan van die tijd niet al te hoge eisen stellen voor wat betreft de gebruikte materialen. Het gaat lang mee, maar op verfijning lag de Koreaanse automobielindustrie begin 2000 nog behoorlijk achter op de Europese concurrentie. Over het verbruik kan ik nog niet zoveel zeggen maar de tankbeurten houd ik netjes bij waarbij ik na twee tankbeurten om een mooi gemiddelde lig van 1 op 15,4. Dit is met zowel stadswerk als snelwegkilometers. Elders op deze pagina heb ik ook een verbruiksmonitor aangemaakt.
Naar mijn idee is een Kia of Hyundai uit die tijd (2000-2005) een verantwoorde keuze.
Verder zou je nog kunnen denken aan de eerste generatie van de Skoda Fabia. Degelijke auto's met een mooiere afwerkingskwaliteit dan de Getz waar ik nu de trotse bezitter van ben (In de periode 2005-2009 een lease Fabia Sdi gehad).
Maar ook de Fiesta waar je nu naar gaat kijken is een leuke auto: Ten tijde van het kiezen van de lease-auto kwam de Fiesta al op mijn shortlist voor en kortgeleden weer toen ik weer een eigen auto moest uitzoeken. Beide keren is het uiteindelijk een andere auto geworden. Succes met kiezen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-10-2012 12:29 door verlichting.
|
 | Zo'n fiesta is wel betrouwbaar volgens mij. Mijn schoonouders hebben er ook 1 uit 2003. Die hebben ze ruim 7 jaar nu, en heb nog nooit vreemde verhalen gehoord eigenlijk, buiten het normale onderhoud om.
|
 | Ik weet niet of je inmiddels al geslaagd bent voor een leuke auto, maar anders heb ik ook nog wel enkele tips voor je. Wat dacht je bijvoorbeeld van een Opel Astra, deze bijvoorbeeld [auto.marktplaats.nl] of deze [auto.marktplaats.nl] Insignia, Opel Agila, deze bijvoorbeeld [auto.marktplaats.nl] Opel Corsa, deze bijvoorbeeld [auto.marktplaats.nl] of deze [auto.marktplaats.nl] Volkswagen Polo, deze bijvoorbeeld [auto.marktplaats.nl] of deze [auto.marktplaats.nl] Volkswagen Fox, deze bijvoorbeeld [auto.marktplaats.nl] Volkswagen Lupo, deze bijvoorbeeld [auto.marktplaats.nl] Volkswagen UP! of Volkswagen Golf (Plus), deze bijvoorbeeld [auto.marktplaats.nl]?
Ik zeg niet dat je voor het bedrag wat je ervoor wilt uitgeven (max 3000 euro) deze auto's kunt kopen maar je weet in ieder geval wat de merken in de aanbieding hebben. Een Up heb je zeker niet voor je genoemde bedrag, maar zoals gezegd weet je nu wel wat de merken hebben. Peugeot heeft zo een breed aanbod dat ik daar niet op ben ingegaan. Je zou bij de autoreviews eens kunnen kijken wat Peugeot heeft hoewel ik er niet over te spreken ben. Ben zodanig opgevoed dat Peugeots al zouden roesten in de folder. Dat zal wel meevallen tegenwoordig, maar een van mijn ouders die mee was bij het kopen van mijn auto wilde er toch het liefst met een brede boog omheen lopen.
|
|