Daihatsu Sirion met meer dan 2 ton op de teller
 | Hallo allemaal,
Ik ben op dit moment bezig met een ander 2e auto. Het gaat hier om een Daihatsu Sirion met een 1.0 3 cilinder blok erin. De auto heeft ruim 2 ton op de teller staan. Nu weet ik dat het blok geen olie verbruikt alleen ben ik een beetje huiverig voor die kilometer stand met een 3 cilinder blokje. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit type auto en hoge kilometerstanden? Bedankt alvast!
|
 | een 3 cilinder nog niet..
wel kleine blokjes met hoge km'standen.
Peugeot 206 1.1 naar 370.000km gereden. als demo aangeschaft en amper onderhoud gehad en amper problemen. Peugeot 106 1.1 naar 260.000km gereden, nieuw gekocht (tergelijk met de 206) en amper onderhoud gehad en enige probleem dat ik me kan herinneren was de stappenmotor onderhoud bleek zelfs zó slecht dat ik na verkoop erachter kwam dat zelfs de distributie nooit gewisseld is (over geluk gesproken) Overigens gaan we niet meer op die manier met auto's om.. voor er commentaar gaat komen.
Agila 2009, 1.0 3 cilinder. Inmiddels 150.000km. Onderhoud redelijk volgens t boekje (soms wat km's te laat). tot dusver geen problemen. De peugeotjes zijn trouwens naar een handelaar gegaan.
|
 | Dat is toch hetzelfde blokje als in een Aygo? Dat is volgens mij niet zo'n kilometervreter.
|
 | Die Peugeots hebben aardige kilometerstanden zeg!
Maar in de Sirion zit een voorganger van het Aygo blok. Ik weet dat ze nog wel eens last hebben van versleten klepsteelrubbers en dus het nodige olieverbruik maar daar heeft deze geen last van. En als ze weer weinig kilometers draaien hebben ze nog wel eens last van vastgekoekte zuigerveren. Ook dit zal niet het geval zijn met al meer dan 2 ton op de klok.
Maar goed, ik zal zo is even kijken bij de auto en een proefrit maken.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-10-2012 19:18 door FdW.
|
 | Als hij nu geen olie verbruikt, en in goede staat van onderhoud is.....misschien wel dealer onderhouden hoeft 2 ton geen probleem te zijn. Daihatsu maakt taaie autootjes. Let wel op de distributieriem.
|
 | Tis hem toch niet geworden. Motortje liep als een zonnetje, alleen voor de rest moest er toch nog aardig wat aan gedaan worden. Koppeling, remschijven en wiellagers. Nu dus op zoek naar een ander licht, goedkoop en zuinig woon/werk karretje. Maar zoals hierboven vermeld, een 106 of Saxo met 1.0 of 1.1 staat ondertussen ook hoog op de lijst. Schijnen ook flink zuinig te zijn. Maar mijn garage is nu voor mij aan het zoeken, misschien niet de goedkoopste oplossing maar weet ik wel dat de auto goed nagekeken is.
|
 | 106jes zijn erg prettig. 1.0 komt echt te kort vind ik. 1.1 rijdt al anders en je hebt het gevoel dat het allemaal behoorlijk vlot gaat (voelt vlotter dan ie is maar daardoor rij je uiteindelijk rustiger). behoorlijk betrouwbaar ook en de 'sport' uitvoering vind ik nog steeds een hel erg leuk karretje om te zien (GTI look zeg maar met die ronde wiekastverbreders enz). Alleen achteras schijnt een zwak punt te zijn? Kan zijn dat dat alleen voor de GTI geldt trouwens, iets met klepel en klok, zelf geen ervaringen mee Daihatsu Cuore niets? erg zuinig, behoorlijk rap (op de snelweg wat minder uiteraard maar die dingen wegen echt geen drol dus schieten bij het verkeerslicht nog aardig vlot weg) en ook vrij betrouwbaar.
|
 | 1.0 heeft veel (meer dan 1.1 en 1.4) last van olielekkages en kapotte koppakkingen.
|
 | Sirion blokjes staan bekend om het olieverbruik (klepseals).
|
 | @Elaste: ook dat nog ja... Blokkie moet ook harder werken om er een beetje gang in te krijgen/houden...
|
 | Wat is je budget FdW?
|
 | Cuore heb ik ook naar gekeken, maar moet is een proefrit maken. Heb een Polo uit '87 de deur uit gegaan omdat ik daar te veel zelf aan moest doen en ik vond de auto te onveilig omdat af en toe ons kind mee moet achterin.
Ik ga de auto gebruiken voor woon/werk verkeer, 40 kilometer enkele reis over de A4. Je mag daar toch max 100km/h dus het hoeft niet snel en/of luxe te zijn.
Budget is €1500 en het moet licht en zuinig zijn.
Wat weet ik ondertussen van de kleine betaalbare auto's binnen mijn budget behalve standaard controles?
Citroen Saxo 1.0 en 1.1: Koppakking in de gaten houden en stappenmotor wil vervuilen. Daihatsu Cuore: klepseals en bij lage kilometerstanden vastzittende zuigerveren. Daihatsu Sirion: Zie Cuore. Deawoo Matiz: Vindt de Koreanen van deze periode niet vergelijkbaar met andere auto's uit deze periode. Maar is mijn gevoel. Fiat Panda: Zwakke koppaking en elektronica. Fiat Seicento: Zie Panda. Fiat Punto 1.1 en 1.2: Zie Panda. Hyundai Atos: Zie Deawoo Matiz. Opel Corsa 1.0 en 1.2: Weet ik niks op aan te merken. Peugeot 106 1.0 en 1.2: Zie Citroen Saxo. Renault Twingo: Weet ik zo gauw niks over te vinden. Suzuki Alto: Roest! Suzuki Swift 1.0: Roest, maar in mindere mate als de Alto.
Ben ik nog wat vergeten in bovenstaande rij in de categorie licht, zuinig en goedkoop? Of zijn er nog op en aanmerkingen over wat ik tot zover heb gevonden? Hoor ik het graag!
|
 | Een oude Clio Verbruik volgens autotrack is 16,7 per 100 km, maar uit ervaring weet ik dat je er veel zuiniger mee kunt rijden, zeker als je veel 100km/uur wegen rijdt. Alleen, tja, ze zijn wel wat ouder en zullen daarom vooral last hebben van roest. Iets om goed naar te kijken.
Wij hebben er 2 gehad: een van 1995, een 1.4, die is met bijna 180k door een onoplettende dame total-loss gereden. Die reed op vakantie in Noorwegen 1:18,7 Later had ik een 1.2 palette uit 1998, die reed 1:19, gewoon hier in Nederland.
|
 | Quote deWit
Een oude ClioVerbruik volgens autotrack is 16,7 per 100 km, maar uit ervaring weet ik dat je er veel zuiniger mee kunt rijden, zeker als je veel 100km/uur wegen rijdt. Alleen, tja, ze zijn wel wat ouder en zullen daarom vooral last hebben van roest. Iets om goed naar te kijken. Wij hebben er 2 gehad: een van 1995, een 1.4, die is met bijna 180k door een onoplettende dame total-loss gereden. Die reed op vakantie in Noorwegen 1:18,7 Later had ik een 1.2 palette uit 1998, die reed 1:19, gewoon hier in Nederland.
16,7 per 100 km? 
|
 | Mitsubishi Colt 1.3? Lancia Ypsilon 1.2... Beide auto's heb ik zelf erg goede ervaringen mee. de electrische problemen komen mij althans niet bekend voor maar dat zegt niets natuurlijk, kon gewoon geluk zijn. Zelf heb ik een Colt uit 92, maar dan de 1.6 16v. Niet bepaald zuinig vandaar dat ik de 1.3 noem. En dan nog al dat andere japanse autootjes, toyota starlet 1.3, Nissan Micra, Mazda 121 (bolhoedje, zelf vind ik 'm zo lelijk dat ik er echt niet in gezien wil worden maar goed). Mazda Demio misschien zelfs.. Ook lekker ruim en handig.
|
 | Quote blox
Quote deWit
Een oude ClioVerbruik volgens autotrack is 16,7 per 100 km, maar uit ervaring weet ik dat je er veel zuiniger mee kunt rijden, zeker als je veel 100km/uur wegen rijdt. Alleen, tja, ze zijn wel wat ouder en zullen daarom vooral last hebben van roest. Iets om goed naar te kijken. Wij hebben er 2 gehad: een van 1995, een 1.4, die is met bijna 180k door een onoplettende dame total-loss gereden. Die reed op vakantie in Noorwegen 1:18,7 Later had ik een 1.2 palette uit 1998, die reed 1:19, gewoon hier in Nederland.
16,7 per 100 km? 
Oepsiee, nee, 1:16,7
|
 | Is het al gelukt met het vinden van een nieuwe auto?
|
 | Nee, nog niet. Zoals ik al had geschreven, mijn garage is nog op zoek naar wat leuks. Maar schiet nog niet echt op. Heb zelf wel al een paar leuke Cuore's gezien met niet teveel kilometers. Misschien anders zelf maar is even kijken....
|
 | Quote double fiat coupe
Mitsubishi Colt 1.3? Lancia Ypsilon 1.2... Beide auto's heb ik zelf erg goede ervaringen mee. de electrische problemen komen mij althans niet bekend voor maar dat zegt niets natuurlijk, kon gewoon geluk zijn. Zelf heb ik een Colt uit 92, maar dan de 1.6 16v. Niet bepaald zuinig vandaar dat ik de 1.3 noem. En dan nog al dat andere japanse autootjes, toyota starlet 1.3, Nissan Micra, Mazda 121 (bolhoedje, zelf vind ik 'm zo lelijk dat ik er echt niet in gezien wil worden maar goed). Mazda Demio misschien zelfs.. Ook lekker ruim en handig.
Ik gok dat dat aan je rechtervoet ligt Onze Colt - met de 1.3 dus - doet gemiddeld zo'n 1:16,5 over 58.000km in 2 jaar tijd. Voor een toch vrij grote auto (qua buitenmaten is die gelijk aan de Golf V van de buurman) erg netjes. Je kunt er beter mee scoren als je de moeite neemt om zuinig te rijden. Die moeite neem ik nooit Toen ik dagelijks over een N-weg moest rijden (50km enkele reis) lag het gemiddelde verbruik rond de 1:17,5 met 90km/u op de teller.
Edit: Overigens is het mechanisch een erg sterke auto. We hebben er (letterlijk!) alleen de distributieriem en remmerij aan vervangen in die twee jaar tijd. Het blok verbruikt wel wat olie (1 liter per 10.000km), maar daar stoor ik me niet aan. Ding rijdt prima op de olie van de Action en dat kost je de kop niet  Roest is wel een probleem. Voor deze modelserie hebben ze het dak gemaakt van gerecycled staal en dat gaat van binnenuit roesten. Het is geen kwestie van "of", maar van "wanneer". De onze roest daarnaast ook flink bij de achterste wielkasten, en als gevolg van een ongeluk aan de achterklep.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-11-2012 13:04 door PauseBreak.
|
 | Twingo is voor 1500 euro ook te vinden, zo rond bouwjaare 2000.
Niet de zuinigste, wel ruim en een groot aanbod.
Distributieriem met wel om de 5 jaar/ 120 duizend km. vervangen worden. Geen gekke dingen bekend over de Twingo. Let wel op dat je een exemplaar koopt die redelijk onderhouden is. Vaak worden Twingo's als 2e auto gebruikt of komen ze, in het 2e handscircuit, terecht in de 'knakenrijders'. Dan heb je eerder kans om een exemplaar met achterstallig onderhoud te kopen.
Wij hebben nu een Twingo automaat uit 2000 met 132 duizend kilometer gekocht in augustus. Lekker ding, alleen niet zo zuinig als de Cinquecento die we ingeruild hebben. Komt door de automaat, voor een deel. Wegenbelasting is wel pluspunt, Twingo zit net onder de 850 kg. Meeste kleintjes zijn al weer een klasse zwaarder waardoor je zo aan de 7 tientjes per kwartaal zit..
|
 | Update van mijn kant: het is een Corsa geworden uit 1998. Niet zo zuinig als wat ik gedachte had maar deze was een stuk voordeliger in aanschaf. Paar roestplekjes en wat andere kleine dingetjes, maar ik zit weer warm en droog deze winter!!
|
 | Niet nodig.
Ivanov AutoWeek Moderator
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-12-2012 16:42 door Ivanov.
|
 | EDIT: Reactie overbodig geworden na actie mod.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-12-2012 08:40 door §anitarium.
|
|