Advies gevraagd in zoektocht betrouwbare metgezel

Gepost door Excellent driver 
Ik ben namens iemand anders op zoek naar een betrouwbare auto, bouwjaar niet ouder dan 2001, liefst jonger, en een kilometerstand tot 140.000. Zijn budget is ongeveer € 6.000 inclusief inruil.

Nu ben ik uitgekomen op een Toyota Corolla E12 (vanaf 2002).

Dit type dus:

Dit vindt hij een mooie auto, maar ik heb gelezen dat de eerste generatie VVTI motoren, zoals die in dit type liggen, problemen kunnen hebben mbt het olieverbruik. Zijn er mensen op dit forum die hier meer over kunnen vertellen? Komt dit alleen bij de 1.6 voor bijvoorbeeld? Waar moet ik zoal op letten?

Ook vind vindt hij de Honda Civic vanaf 2001 (3 deurs) een leuk model (de 5 deurs vindt hij suf). Op internet heb ik gevonden dat de condensor van de airco een zwak punt is bij dit type Civic. Nog meer zaken waarop ik bij de Civic moet letten?

Dit type Civic dus:

Welke van deze types zouden jullie absoluut aanraden, en waarom, en welke juist afraden, en waarom? Uber-betrouwbare suggesties zijn natuurlijk ook welkom!
Condensor een zwak punt? Denk dat ie in elk geval wel zijn beste tijd gehad heeft na 10 jaar. Nou en? 100 euro materiaal, half uurtje arbeid, afvullen en je kunt weer 10 jaar vooruit. Ik denk dat de Civic wat meer rijplezier geeft dan de Toyota, maar het zijn beide, in dit geval ook letterlijk, grijze muizen. Maar met beide is het natuurlijk prima tokkelen.
Ik dacht even dat het om een contactadvertentie ging... grinning smiley
Pivavar
Condensor een zwak punt? Denk dat ie in elk geval wel zijn beste tijd gehad heeft na 10 jaar. Nou en? 100 euro materiaal, half uurtje arbeid, afvullen en je kunt weer 10 jaar vooruit. Ik denk dat de Civic wat meer rijplezier geeft dan de Toyota, maar het zijn beide, in dit geval ook letterlijk, grijze muizen. Maar met beide is het natuurlijk prima tokkelen.

Ik denk dat gebruik en kilometerstand meer doet qua slijtage dan de leeftijd eerlijk gezegd.

Ik heb gelezen dat de condensor bij de Honda Civic een zwak punt is, maar deze kunnen al na enkele jaren of bij zeer lage kilometerstand problemen geven schijnbaar. Maar over het algemeen lees ik over beide modellen dat zij na 10+ jaar en honderdduizenden kilometers nog altijd redelijk storingsvrij rondrijden en alleen de standaard onderhoudsbeurten noodzakelijk zijn.

Dus mijn inschatting / verwachting is dat je niet kunt zeggen dat "na 10 jaar onderdeel X wel z'n beste tijd zal hebben gehad" bij deze modellen. Ze kennen gewoon hun specifieke zwakke puntjes.

Of is dit toch wat te kort door de bocht? tongue sticking out smiley
Wat betreft de Civic. Echt een mooie uitvoering vind ik de Sport (1.4 of 1.6). Dit is even een voorbeeld, iets te duur, maar voor de foto's: KLIK

Dat olieverbuik v/d Corolla komt me bekend voor, maar heb me er nooit in verdiept en/of hoe vaak het voorkomt. Wat dat betreft is Google je/zijn handige vriend.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep