Nieuwe baan, nieuwe auto... Maar wat is de beste oplossing?

Gepost door Sadek 
Hallo forumbezoekers,

ik begin aanstaande maandag met een nieuwe baan waarvoor ik ±2000km in de maand ga rijden. Ik ben momenteel in het bezit van een Polo 6n2 GTI, niet de meest geschikte auto voor dit soort afstanden (al leg je ze wel lekker rap af). ik ben dus op zoek naar een andere zuinigere oplossing.

Ik ben mijn zoektocht begonnen met een bezoek aan de dealer. Aldaar ben ik zeer gecharmeerd geraakt van de Polo BlueGT; super zuinig, net zo snel als wat ik heb en ook nog eens tof om te zien. Enige nadeel, hij wordt pas in het eerste kwartaal van 2013 leverbaar.

Nu zit ik dus met een vraagstuk waar ik te veel oplossingen voor kan bedenken die allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben. Oplossingen die ik tot nu toe heb bedacht zijn:

- GTI houden en wachten. Voordelen: nu geen kosten hoeven maken, nadelen: hoog verbruik, kans op pech en rap naderen van de 200.000km (zit nu op 188.xxxkm) waardoor de verkoopwaarde nog verder inzakt.

- Oude diesel kopen. Voordelen: daling brandstofkosten, lage aanschafkosten, nadelen: stijging wegenbelasting, kans op pech en ik moet hem ook weer verkopen als de BlueGT leverbaar wordt.

- Polo Bluemotion kopen. Voordelen: daling brandstofkosten, daling wegenbelasting, betrouwbaar en makkelijk te verkopen, nadelen: hoge aanschafkosten, potentieel hoge afschrijving en (iets) hogere verzekeringskosten.

Ik hoor graag wat jullie hierover te zeggen hebben en eventueel betere oplossingen kunnen bedenken!

Groeten Daniël
Probeer bij de dealer een dieseltje te regelen met de belofte dat je de 1e kwartaal jouw nieuwe auto op komt halen. Ter overbrugging dus, maar verkoper zal dit wel zwart op wit willen hebben met een koopcontract denk ik...
Hoi wibi,

heb ik inderdaad ook al over zitten denken alleen weet ik niet hoe de BlueGT rijdt. Dit zal natuurlijk wel prima zijn alleen wil ik geen 23k uitgeven aan een auto die ik nog niet heb gezien/heb gereden...

En ik denk dat de dealer niet staat te springen om een auto voor een half jaar "uit te lenen" om vervolgens MISSCHIEN een auto te verkopen...
Daarom zal hij wel een koopcontract willen hebben.
Als je dit niet wilt huur je toch een klein goedkoop dieseltje voor 3 maanden ? Daarna kijk je pas verder en maak je een definitieve beslissing...
Hmm huren... Nog niet echt een optie waar ik naar gekeken heb.. Ik duik er eens even in, maar het feit dat al het geld wat ik aan huur uitgeef kwijt ben en dus niet meer kan uitgeven aan de BlueGT en/of een andere optie die ik tzt ga tegenkomen...
Dat huren is wellicht (goedkoper) met de dealer te regelen !
wibi
Dat huren is wellicht (goedkoper) met de dealer te regelen !

leasetrader.nl, aflopende lease contracten, er staat nu een 1.2 golf voor 400/maand voor nog 4 maanden. Er staan ook C1 tjes voor minder. Soms per dag opzegbaar.

Ik zou trouwens gewoon je auto blijven rijden (tot je die GT kan/wil kopen), kans op pech en reparaties is er wel maar het is niet zo dat dat per ton verdubbelt, het zakken van inruilwaarde is volgens mij ook minimaal. Vul je auto eens in bij de ANWB koerslijst met 190k en 210k op de teller.

Brandstof: Ik gok maar wat: 8l op 100 of 5l/100 is 60 liter op 2000km, als je dat al haalt voor die paar maanden.

Iets kopen om het binnen 1 a 2 jaar weer in te ruilen is altijd duurder tenzij je echt van een V8 naar een 3 cilinder gaat en erg veel rijdt. Je betaalt immers zo'n 2000 euro omruilpremie waar je eigenlijk alleen wat garantie voor terugkrijgt.

We willen de goden niet verzoeken, maar nieuwe banen kunnen ook wel eens verkeerd gaan.
Zou gewoon je GTI' tje nog even houden. Spreek uit ervaring dat nieuwe banen inderdaad nog weleens kunnen tegenvallen, en dan zou het lullig zijn als net speciaal daarvoor een andere auto gekocht hebt.

Je weet nu wat je hebt, en je moet flink wat euro' s neerleggen om enkele tientjes per maand te besparen. Nog even aanhouden en over een jaartje naar wat anders kijken.
Dit lijkt me een duidelijke zaak: doorrijden met je huidige auto. Stel dat je huidige auto 1: 12 rijdt en een nieuwe 1:16. Dan bespaar je bij 20.000 km per jaar 417 liter is circa 800 euro. De inruil voor een andere auto kost je al snel 2500 marge van de dealer. Die verdien je pas na 3 jaar terug. Dus: lekker doorrijden tot je huidige auto een te dure grote reparatie krijgt.
Blue Motion diesel: niet doen. Niet per se vanwege de auto, maar de afschrijving is eind 2013 nog veel groter, omdat dan de vrijstelling van de wegenbelasting vervalt en er dan massa's van deze auto's op de markt komen.
Ik zou eerst eens even een maand of twee, drie kijken hoe de baan loopt. Ik neem aan dat je je GTI kent en weet of die in een goede staat is, in een paar maanden zal je die dan echt niet aan gort rijden. In ieder geval is de kans op problemen niet groter dan bij een "tijdelijke" oplossing - dat is immers een auto die je niet kent en waarmee vanalles mis kan zijn.

Je nu al vastleggen op zo'n nieuwe Polo om goedkoop een tussenoplossing te hebben lijkt me niet handig, maar je geeft zelf al aan je niet voor 23K te willen verplichten aan een auto die je nog niet gezien hebt.

De tijd die je afwacht kan ne mooi gebruiken o je wat te orienteren op de alternatieven van die nieuwe Polo, misschien is er een andere auto die je veel meer aanspreekt/veel beter past op je wensen.

* Je weet nu wat je hebt
* je weet nooit zeker wat je koopt bij gebruikt
* je weet nooit of je je baan ook daadwerkelijk mag blijven uitoefenen
* Als je een "tussenoplossing" koopt, is het maar de vraag of het je minder kost als door blijven rijden, zoals gezegd door anderen vallen de meerkosten door hoger verbruik voor een paar maanden best mee. Een "nieuwe" zal ook waarde verliezen en bovendien kunnen onverwachte kosten die "winst" ook ongedaan maken.
* een nieuwe/andere auto kopen kost altijd geld...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep