Aankooptips BMW 1-serie 2008/2009

Gepost door Pininfarina 
Beste autoliefhebbers,

Mijn ouders willen graag op korte termijn een 'nieuwe' auto en ik wil hen daar een handje mee helpen. Op dit moment rijden ze een Volvo V40 van 2003; deze heeft bijna 170000 km gelopen en samen met wat technische aandachtspuntjes zorgt dit dat het tijd wordt voor wat anders. Verder overigens 5 jaar lang een prima, probleemloze auto gebleken. Enige minpuntje is het verbruik dat zo rond de 1 op 10 schommelt.

Het staat vast dat de opvolger hiervan een 5 deurs BMW 1-serie op benzine wordt van 2008 of 2009. Ik ben er even in gedoken en kwam erachter dat bijvoorbeeld de 116i van 2008 een 1.6 liter motor met 122pk heeft en de 116i in 2009 voorzien is van hetzelfde vermogen maar dan uit een 2.0 motor. Het laatste lijkt mij een soepeler combinatie en lijkt de voorkeur te hebben, zeker gezien het verbruik dat nagenoeg op hetzelfde niveau ligt.

Nu was mijn vraag of jullie tips hebben over dit model. Hoe is de 1-serie kwalitatief en moeten we gaan kijken naar een bepaald type motor op grond van de betrouwbaarheid / motorkarakter, of maakt dit eigenlijk geen verschil?

Ook als er anders tips / adviezen zijn lees ik die graag smiling smiley

Alvast bedankt voor jullie bijdrage!!

Gr. Daan
De 1-serie is een erg betrouwbare auto. Ik rijd regelmatig in een 1-serie die nieuw was aangeschaft en nu op 1,5 ton staat, het rijdt echt super als je van een strak sturende auto houdt. Nu ben ik ook bekend met een S40 (1.8i), en dat is echt een HELE andere auto. Veel zachter geveerd, veel minder direct sturen. En met 170.000 km nog lang niet technisch afgeschreven.

Begin eerst met: al in de 1-serie gereden? Weet je zeker dat zit een goede keuze is? Een 3-serie zou een veel logischere, en minder hard geveerde, optie zijn.

Een 120i is best snel, een 118i of 116i zijn prima. Het verschil met van de 1.6 en 2.0 is minder groot dan het verschil 116i-120i.
Hey Daan,

Altijd leuk die zoektocht naar een andere wagen!
Een BMW 1-serie is sowieso een topwagen. Kwalitatief valt hier niets op aan te merken. Een 1-serie stuurt geweldig en geeft veel feedback aan de bestuurder, mede door het harde stuur en strakke vering. Ook de versnellingsbak schakelt steevast correct.
Maar is dit wel ideaal voor je ouders? Misschien is een grotere en comfortabele 3-serie meer iets voor je ouders?
Qua motor zit je goed met de 1.6. De 2.0 heeft wat meer te bieden, maar verwacht geen mirakels.
Moet het overigens een BMW zijn? Er rijden in het C-segment nog aardige autootjes rond.
Dank voor jullie reacties! De keuze van de 1 serie staat min of meer vast. Mijn ouders vinden dit een mooi model en wat compacter dan de V40. Andere modellen in het C segment zijn geen optie. BMW 3 serie op zich wel, maar deze is weer een stuk groter en ook zwaarder + duurder in aanschaf. De prijzen van de 1-serie vallen erg mee, voor een relatief jonge auto.

Een goede proefrit is uiteraard belangrijk en deze gaan we binnenkort maken. Eerst even kijken welk exemplaar het best in de richting komt.

Mochten er nog eventuele tips zijn, laat het maar horen!
Misschien is het handig om jullie budget even te vermelden. Mooie keuze trouwens. Een keer wat anders dan een Golf.
Overweeg om eens over de grens te kijken (mobile.de, gebruik bv postcode 47533, dat is vlak over de grens). Een mooie 1 serie met europese garantie heeft dan misschien net wat meer luxe voor dezelfde prijs.

Comfort staat of valt ook met de wielen/banden en het (sport)onderstel, als je daar belang aan hecht neem dan geen 18" wielen. Sportstoelen kunnen daarentegen weer wel heel veel comfort bieden.

Wees niet te kritisch op zaken als verbruik als je er bijvoorbeeld heerlijk verwarmde stoelen, automaat, schuifdak of handige bluetooth/navi bij krijgt. Iedereen weet inmiddels dat die 5.9 of 6.2 liter per 100 in de praktijk toch boven de 8l uitkomen.

Oja let even op de eventuele iDrive, bij de 3 serie werd deze in 2008 een stuk moderner/prettiger, misschien dat met die 2.0 motor bij de 1 er ook dit soort veranderingen waren.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-09-2012 15:51 door Pio.
Thanks voor de tips. Ik weet dat de 1 op 17 fabrieksopgave niet gehaald wordt, echter dat de auto wat zuiniger is dan de V40, 1 op 10 is wel aannemelijk. Echter allemaal niet zo super belangrijk. Auto's in het buitenland zijn zeker aantrekkelijk, we hebben echter geen zin om daar tijd en moeite in te stoppen.

Ben er wel achter gekomen dat er veel verschil in de uitrusting zit. De een heeft een leder stuur, multifunctioneel. De ander weer mooie velgen maar dan in het interieur helaas weer een kaal plastic stuur en gewone airco ipv climate control. Dat laatste vind ikzelf bijvoorbeeld een stuk mooier ogen en toch wel een must.

Ben alleen benieuwd wat nou echt het grote verschil is tussen de 116 1.6 en de 116 2.0 motor met beide hetzelfde vermogen. Wellicht gaan we maandag kijken naar een of meerdere exemplaren. Ik laat nog wel even weten als ik nieuws heb!
Nog even voor de informatie; mijn ouders zijn inmiddels geslaagd. Een mooie van 2009 op de kop getikt; 116 met 2.0 motor.

Rijdt verrassend comfortabel heerlijk stil en ook de zit is niet extreem laag, dus mijn ouders zijn er blij mee!

Nogmaals bedankt voor de tips!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep